Strikte eisen aan Olympisch dressuurkader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Strikte eisen aan Olympisch dressuurkader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:31

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10153&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

De negen dressuurruiters die zijn opgenomen in het olympisch kader van de KNHS moeten in aanloop naar de Spelen van 2008 aan strikte voorwaarden voldoen. Dat hebben bondstrainer Sjef Janssen en teammanager Marriëtte Sanders dinsdag in Arnhem bekendgemaakt.

Zo zullen de ruiters ook zelf een fitheidtest moeten ondergaan (nieuw in de hippische wereld), moeten ze minstens één keer per week bij Janssen trainen en komt er een strakke mentale- en veterinaire begeleiding. ,,We laten niets aan het toeval over'', zegt Janssen.

Sanders: ,,Door de klimatologische omstandigheden stelt China geheel andere eisen aan de conditie van paard en ruiter. Daar gaan we in ons voorbereidingsprogramma onder begeleiding van deskundigen rekening mee houden.''

De ruiters, die voor de verplichte onderdelen extra ondersteuning van de bond krijgen, moeten bovendien een logboek over hun activiteiten bijhouden. Janssen en Sanders willen hierdoor een beter zicht krijgen op de werkzaamheden (thuis) van de sporters. ,,Bovendien dwingt dit ze nog meer over de zaken na te denken'', zegt Janssen. ,,Er moet een bewustwordingsproces op gang komen''

De ver doorgevoerde professionalisering is al langer een wens van Janssen. Eerder dit jaar legde hij zijn functie als bondscoach zelfs neer, omdat hij vond dat veel zaken te vrijblijvend gebeurden. Later keerde hij in een wat andere rol terug.

Janssen rekent er op dat de KNHS de nieuwe eisen ook na de Olympische Spelen handhaaft. ,,Mijn plannen van destijds zijn nu geactiveerd. Ik ga er niet van uit dat dit voor een half jaar is.''

Ruiters die niet aan de voorwaarden voldoen worden uit het olympisch kader gezet. Ze blijven echter wel in de reguliere topsportselecties. Janssen: ,,De mogelijkheid blijft dan bestaan dat ze zich op hun eigen wijze kwalificeren voor de Spelen. Maar ze kunnen geen gebruik meer maken van onze extra faciliteiten.''

De hippische onderdelen van de Spelen van Peking worden in Hongkong afgewerkt. Vooraf zijn twee observatiewedstrijden, bij Outdoor Gelderland en op het CHIO van Rotterdam. Drie combinaties worden afgevaardigd naar de Spelen.

Negen ruiters zijn opgenomen in het Olympisch kader: Anky van Grunsven, Kirsten Beckers, Marlies van Baalen, Laurens van Lieren, Hans Peter Minderhoud, Imke Schellekens-Bartels, Alex van Silfhout, Adelinde Cornelissen en Stéphanie Peters.

Het kwartet Van Grunsven/Bartels/Van Lieren/Minderhoud veroverde dit jaar in Turijn de Europese titel.

Verwant topic: [VN] Van Grunsven 2 keer in Olympische selectie
[VN] Olympisch kader van negen dressuurruiters geformeerd

Judje

Re: Strikte eisen aan Olympisch dressuurkader

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:35

Ooooh, wat wordt dat toch spannend! De Olympische Spelen zijn toch wat 'extra's Haha!
'Er zullen er maar liefst 6 afvallen. Als de paarden in goede conditie blijven denk ik dat het zullen worden Van Grunsven, Schellekens-Bartels en nog 1. Maarja, we zullen zien! Ik zou het ook wel leuk vinden voor Van Lieren, vind hem een goede ruiter (niet dat de rest niet goed is hoor!) Maarja, als we kijken: Cornelissen gun ik het ook wel! Een amateur (althans, op amateurbasis) op dat niveau die zo goed presteerd! Petje af!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:37

Ik snap het alleen niet. Het moeten er toch altijd 4 zijn? Blond
Of moet ik me nu gaan schamen? Haha!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:38

volgens mij worden het er maar 3 dit keer, maar dit zijn degene die zijn gekwalificeert voor de kwalificatie dus uit deze mensen worden er 3 gekozen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:40

Volgens mij bedoelen ze toch maar echt 3:

Citaat:
De hippische onderdelen van de Spelen van Peking worden in Hongkong afgewerkt. Vooraf zijn twee observatiewedstrijden, bij Outdoor Gelderland en op het CHIO van Rotterdam. Drie combinaties worden afgevaardigd naar de Spelen.

Maar je kunt het op verschillende manieren lezen Haha!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:44

Het zijn er ook maar 3, maar uit deze 9 worden er de 4 beste gekozen(dat is inclusief reserve Knipoog)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:45

inclusief reserve hadden het er 5 moeten zijn Clown

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:46

Nee in dit geval zijn het er maar 4 Knipoog dat heeft Janssen zelf op de tv gezegt en is ook al eerder verteld Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:05

Er is een of andere nieuwe regel, stond ook ergens in een topic op de voorpagina van Laurens van Lieren van vorige week..
Daarom mogen er maar 3 starten ipv de 4 wat vroeger altijd gebruikelijk was.
Ik zal even zoeken!

edit:
Citaat:
Het toernooi in Odense is een voorzichtig start van een seizoen dat in augustus in Hongkong moet eindigen. Daar strijkt dan de hippische tak van de olympische familie neer. Alles wat zich voordien afspeelt, staat in het teken van Hongkong. Voor het eerst in de geschiedenis van de Olympische Spelen mogen de landen niet vier maar drie ruiters afvaardigen. Een vierde gaat mee als reserve.

Dat maakt de spoeling dun voor Laurens van Lieren. "Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels zijn de nummers een en twee", meent Leunus van Lieren, zijn vader, trainer en coach. "Voor de derde plaats komen nog veel ruiters in aamerking." Laurens noemt er zo een stuk of zeven, acht op, onder wie provinciegenoot Hans-Peter Minderhoud.
Laatst bijgewerkt door Sodera op 27-11-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:05

Wel heel sterk dit plan, op deze manier laat je werkelijk niets aan het toeval over.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:20

Oh... ik had ook al in dat andere topic gereageerd....
Hmmm.... nou ja, ik vind het top.
Vraag me wel af of het niet een beetje laat is om nu pas te beginnen met een bewustwordingsproces Bloos Maar goed, beter laat dan nooit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:46

Nou, dan wordt het vrij makkelijk denk ik Nagelbijten / Gniffelen
Sowieso Imke en Anky, nou dan zijn er nog 2 over.
Laurens en Kirsten? Alhoewel ik er nog wel een paar kan opnoemen, maar no idea of ze net dat laatste beetje in huis hebben voor de OS?

Sjef laat idd niets meer aan het toeval over zeg Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:42

Neuh.... Laurens en Hans Peter.... denk ik Tong uitsteken
Hard werken voor de beste en meest constante prestaties in de Grand Prix Cool

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:26

er gaan er 3 als basisteam mee, en een als reserve. Dit paard moet wel mee in quarantaine e.d.