Olympisch kader van negen dressuurruiters geformeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anna_

Olympisch kader van negen dressuurruiters geformeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 15:56

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10151&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

Met een team van negen dressuurruiters gaat Nederland zich voorbereiden op de Olympische Spelen van 2008. Dit Olympisch kader bestaat in alfabetische volgorde uit: Marlies van Baalen (Brakel), Kirsten Beckers ('s-Gravendeel). Anky van Grunsven (Erp), Laurens van Lieren (Rijswijk), Hans Peter Minderhoud (Harskamp), Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde), Alex van Silfhout (Lunteren), Adelinde Cornelissen (Beilen) en Stéphanie Peters (Roermond). Pas na de laatste observatiewedstrijd tijdens het CHIO Rotterdam (19 t/m 22 juni) zal het team worden geformeerd dat uiteindelijk afreist naar de Olympische Spelen. Tot dat moment blijft de gehele groep doortrainen.

Tijdens de persconferentie in Arnhem, 255 dagen voor de opening van de Olympische Spelen, presenteerde teammanager Mariëtte Sanders het plan van aanpak. Kenmerkende onderdelen daarvan zijn helderheid, duidelijkheid en transparantie. "Wij hebben die ruiters voor deze kerngroep geselecteerd op basis van hun prestaties in de afgelopen maanden. Dat is de helderheid. Duidelijkheid houdt in dat alle ruiters een aantal keren per maand (individueel afgestemd) dienen te trainen bij Sjef Janssen of onder toezicht van Sjef bij Anky. De transparantie wordt bereikt door twee duidelijke observatiemomenten. Die vinden plaats op de wedstrijden tijdens Outdoor Gelderland en het CHIO Rotterdam. Op beide wedstrijden komen de combinaties aan de start en veel juryleden die tijdens de Spelen in China jureren hebben toegezegd aanwezig te zullen zijn tijdens deze wedstrijden.

Naast de normale begeleiding - teammanager, trainer, veterinair en hoefsmid - komt er nog een voor de dressuursport geheel nieuwe vorm van begeleiding bij. "China zal geheel andere eisen stellen aan de conditie van paard en ruiter dan wat wij gewend zijn. Daarom zal er ook onder goede begeleiding veel aandacht worden besteed aan de fitheid van ruiter en paard. De ruiters zullen een door Tjeerd de Vries (arts NOC*NSF) en Ruud Jacobs (fysiotherapeut) op iedereen individueel geschreven fitheidsprogramma krijgen, waarbij niet het doel is dat zij de honderd meter in 13 seconden gaan lopen, maar dat ze zelf in topvorm op de Spelen arriveren, omdat een fitte ruiter zich gemakkelijker aanpast aan de sterk van ons land verschillende klimatologische omstandigheden. In het programma is ook tijd voor mentale training ingeruimd en tevens kan een beroep gedaan worden op o.a. een diëtiste van het NOC*NSF. In samenwerking met inspanningsfysioloog Eric van Breda zal er aandacht zijn om de paarden topfit aan de start te krijgen. Dat zou kunnen inhouden dat de ruiters geadviseerd zal worden om naast gericht op de dressuur te trainen ook aandacht te besteden aan de verbetering van de conditie van hun paard. Dit zal tijdens de gehele periode van voorbereiding, zowel bij ruiters als bij paarden, nauwgezet worden gemonitord", vertelt Sanders.

Met de gouden teammedaille van het EK in Turijn nog vers in het geheugen, merkt Mariëtte Sanders een sterke gedrevenheid bij de dressuurruiters om dit huzarenstukje in Hong Kong, de plaats waar de paardensportonderdelen van de Olympische Spelen plaatsvinden, te herhalen. "Strijdlust en motivatie zijn volop aanwezig en wie denkt dat er nu sprake is van een zekere gemakzucht heeft het helemaal bij het verkeerde eind. Aan het einde van de rit zijn er drie combinaties (en een reserve) die in Hong Kong Nederland zullen vertegenwoordigen en alle negen willen zich in dat 'supertrio' rijden. Met elkaar gaan we er aan werken en ik ben blij dat KNHS, NOC*NSF en Rabobank, alsmede de individuele sponsoren van de ruiters, zich vierkant achter dit uit negen ruiters tellende team hebben opgesteld, om er voor te zorgen dat in Hong Kong het best mogelijk voorbereide team aan de start komt, dat uiterst fit in staat is om tot topprestaties te komen", aldus Sanders.

Verwant topic: [VN] Van Grunsven 2 keer in Olympische selectie
Cayenne @ [VN] Strikte eisen aan Olympisch dressuurkader

Yrrah

Re: Olympisch kader van negen dressuurruiters geformeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:14

... geen Edward Gal met Gribaldi.
Kennelijk heeft de stakingsactie van Grib toch geleid tot een definitief verdwijnen uit de sport.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:32

Het is wel het lijstje dat ik verwachtte Ja
Ik denk dat het heel goed is dat ze met deze hele groep naar de OS toe gaan werken.

Ben alleen wel benieuwd hoe het verder zal gaan met Edward en Gribaldi, of Gribaldi (binnenkort) nog weer op GPniveau uitgebracht gaat worden, maar we zullen zien!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:28

Goede groep Ja

Gribaldi is een heel moeilijk paard, hij heeft in de trainingen ook vaak 'ruzie' met hem geloof ik,, Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:17

Heel goed, echt heel goed!
Dit is pas een professionele aanpak van de sport, laat Sjef die stugge ouderwetse sport maar moderniseren Cool Pling
Wel een zware weg die de ruiters en de paarden te gaan hebben de komende maanden.
En een zware strijd, aangezien er in feite nog maar één plek te vergeven is Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:22

Gribaldi is het zat denk ik...

Kunnen ze beter alleen voor de dekdienst houden.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:33

Suzanne F. schreef:
Gribaldi is het zat denk ik...

Kunnen ze beter alleen voor de dekdienst houden.

Kan hem geen ongelijk geven gezien de ruiters die hij heeft gehad. Maar ik vind het wel heel jammer. Hij blijft een van mijn favoriete hengsten OK dan!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:53

Gribaldi had ik ook niet verwacht. Die is sinds dat hij in staking ging al niet meer in de picture geweest. Ik ben benieuwd of Edward hem tijdens de Moorland dressuurdag rijdt...

Was ook wel volstrekt onlogisch geweest wanneer hij er wel bij had gezeten Lachen
Zitten ze uberhaupt nog in het A-kader?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:20

Ik heb niet veel verstand van de hogere dressuur, keek alleen of laurens geselecteerd is ('ken' hem nog uit de tijd dat ie een luier droeg) maar toen viel me dit op;

De transparantie wordt bereikt door twee duidelijke observatiemomenten. Die vinden plaats op de wedstrijden tijdens Outdoor Gelderland en het CHIO Rotterdam. Op beide wedstrijden komen de combinaties aan de start en veel juryleden die tijdens de Spelen in China jureren hebben toegezegd aanwezig te zullen zijn tijdens deze wedstrijden.

Dus omdat er veel juryleden op die wedstrijden welke ook aanwezig zullen zijn tijdens de OS maakt dit het geheel transparant??
Lijkt me eerder iets van voorbeoordeling....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:36

Nee hoor, zo wordt duidelijk welke ruiters/paarden bij die juryleden in de smaak vallen Haha! Clown

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:41

Yrrah schreef:
Kan hem geen ongelijk geven gezien de ruiters die hij heeft gehad. Maar ik vind het wel heel jammer. Hij blijft een van mijn favoriete hengsten OK dan!

Hihhi de mijne juist hélemaal niet! Huilen van het lachen
Maarja smaken verschillen toch? Lachen

Marieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:34

Denk dat Gribaldi wel weer terug komt. Dat meende ik ook ergens te lezen. Maar het is logisch dat hij er niet bij zit, dat kon niet anders. Een goed team samengesteld. Ben benieuwd!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:39

Ik vind het een prachtlijst en kan alleen maar tegen ze zeggen, ga er voor!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:44

Ik weet zeker dat Stephanie Peters naar olympische spelen gaat! zeker als ze steeds vooruitgang boekt! Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:27

Ze kan nog zoveel vooruitgang boeken, als Laurens Hans Peter beter (blijven) presteren, gaat Stéphanie Peters toch echt niet.