Anky: "Ik hoef aan niemand verantwoordig af te dragen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky: "Ik hoef aan niemand verantwoordig af te dragen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 12:37

http://www.telesport.nl/columns/anky_va ... nsven.html
telesport.nl

Jumping Indoor Maastricht is niet zomaar een concours. Dat bleek afgelopen weekeinde weer. Alles is tot in de puntjes geregeld. Er zijn prima stallen voor de paarden, er is een mooi losrijterrein en de tribunes zitten vol. Daarom vond ik het opvallend dat vooral de Nederlandse topruiters dit jaar massaal wegbleven. Die ontwikkeling baart mij serieus zorgen. Want als een organisatie in eigen land zo haar best doet om er iets moois van te maken, moet je als ruiters wel beseffen dat je een uitgelezen podium hebt om je sport te verkopen.

Ik kan slechts gissen naar de redenen waarom de ruiters niet zijn komen opdagen. Een belangrijk argument is waarschijnlijk dat zij momenteel niet genoeg paarden tot hun beschikking hebben. Maar dan verplaatst de discussie zich naar het volgende probleem: hoe komt het dat de meeste ruiters en amazones in de top van de dressuursport slechts één absoluut toppaard hebben?

Ik heb altijd voor een situatie gezorgd waarin ik meerdere paarden op het hoogste niveau uitbreng. Nu ook weer. IPS Salinero is nummer één, maar IPS Painted Black kan hem vervangen als Salinero geblesseerd raakt. En zelfs Krack C kan dat nog wel, als het zou moeten. Op die manier hoef ik in ieder geval nooit uit de sport te verdwijnen. De enige die ook altijd zorgt voor eenzelfde situatie met meerdere toppaarden is mijn Duitse concurrente Isabell Werth.

Kijk je naar de springsport, dan is het de normaalste zaak van de wereld om te blijven doorontwikkelen met paarden. Drie, vier, ja zelfs vijf paarden op topniveau uitbrengen hoort er gewoon bij. Dat heeft natuurlijk ook zijn reden. Paarden worden in de springsport eerder doorverkocht. Daar wordt rekening mee gehouden. Sterker, met Okidoki hebben we nu in Nederland zelfs een paard, waarvoor betaald is om hem hier te houden.

Waarom kunnen dit soort initiatieven als meerdere paarden hebben (of zelfs behouden) niet in de dressuur? Het kan niet liggen aan de training. Een springpaard op topniveau brengen neemt een jaar of vijf in beslag, net als een dressuurpaard. En aan alle kanten om ons heen wordt er fors geïnvesteerd. De dressuursport krijgt steeds professionelere trekken. Bijna alle ruiters rijden tegenwoordig voor een sponsor. Met dat in gedachten moet het voor mijn gevoel mogelijk zijn om naast de begeleiding van een toppaard ook jonge paarden naar het hoogste niveau te brengen.

Maar misschien zijn er momenteel gewoon te weinig talentvolle paarden. Er worden er heel wat op jonge leeftijd naar het buitenland verkocht of raken geblesseerd. Ik heb niet per se het antwoord.

Ik weet wel dat er voor mij vrijwel alleen maar positieve kanten aan zitten, dat ik altijd zelf in mijn sport heb geïnvesteerd. Niet alleen ging ik voor meerdere toppaarden, ik heb ook niet geschroomd zelf paarden te kopen. Zo is Salinero mijn eigendom. Daarmee heb ik mezelf in een situatie geplaatst waarin ik alle vrijheid heb. Ik bepaal zijn schema en welke concoursen we rijden. Ik hoef aan niemand verantwoording af te dragen. Dat klinkt egoïstisch, maar op deze manier heb ik de regie compleet in handen.

En daarbij kun je kiezen voor sport of geld. Ik kan mijn paard ook verkopen. Maar met een geweldig paard als Salinero denk ik daar niet aan. Na de successen met Bonfire zat ik ook even zonder toppaard, omdat mijn andere topper Joker geblesseerd raakte. Salinero bracht mij vervolgens terug naar de koppositie. Dat schept een band. Ik voel veel te veel mooie emoties bij dat paard. Die gaat echt nooit weg.

Ik weet uit ervaring dat ik dat kan zeggen. Mijn eerste paard Prisco heeft tot gisteren bij ons op stal gestaan. Ik heb alles met hem voor de eerste keer meegemaakt: Nederlands kampioen, grand-prixniveau, de Olympische Spelen. Hij heeft ontzettend veel voor me betekend. Maar op 33-jarige leeftijd was hij op. De dierenarts kon het niet geloven. Een paard van die leeftijd komt bijna nooit voor. Dat is overigens de enige troost die ik heb. De beslissing om hem in te laten slapen was afschuwelijk. Ik zal hem verschrikkelijk missen.

Anky van Grunsven

hilden1971

Re: Anky: "Ik hoef aan niemand verantwoordig af te dragen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:50

Ik denk dat Anky de spijker op zijn kop slaat met de term dat er te weinig goede sportpaarden zijn.
De meeste paarden(goedgekeurd) worden alleen maar voor de fok het liefst ingezet ivm easy money, maar echte nederlandse stempelhengsten zijn er haast niet meer. Jammer misschien zet dit de belangrijke heren bij de stamboeken eens aan het denken in de richting van een echt sportpaard en niet een commercieel paard voor alleen de fokkerij.

P.S dit is mijn mening zeg niet dat het zo moet zijn voordat alle bokkers weer over mij heen vallen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:54

mooi stukkie tekst van d'r. En denk dat het de dressuursport wel aan het denken zet.
Van de andere kant, gesponsoord of niet, maar meerdere paarden aanschaffen en onderhouden, tis geen kattenpies!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:57

Worden er te weinig goede paarden gefokt (kunnen we eigenlijk met de huidige generatie nog wel GP'ers fokken of fokken we daarmee alleen maar PAVO'ers?), gaan er te veel naar het buitenland of herkent men de goede paarden niet meer?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 27-11-07 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:01

Nee inderdaad is het geen kattenpies. De meeste mensen zijn al blij dat ze 1 paard in de amateursport kunnen onderhouden! Ze heeft een leuk punt hoor, maar het is makkelijker dan gezegd en zonder een flinke bom duiten kom je er gewoonweg niet!

Arm wijffie, die zal gerust wel weer wat traantjes hebben laten vloeien om Prisco. Kan ik me ook echt wel wat bij voorstellen. Alleen is die leeftijd wel heel mooi natuurlijk maar zó uitzonderlijk nou ook weer niet...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:03

Het zou natuurlijk ook helpen als de prijzenpot omhoog gaat. Als je ziet wat de gemiddelde springruiter binnenhaalt en wat de dressuurruiter haalt daar zit echt een mega verschil in. En inderdaad, op zo'n niveau paarden onderhouden is gewoon erg duur.

Weinige goede paarden vraag ik me ook af, als je het nu bekijkt lijkt er eerder een overschot aan paarden (zeg niet allemaal goede, maar er zullen gerust een paar uitblinkers tussen zitten).
Denk eerder dat het schort aan goede opleiding, dat duurt gewoon 5 tot 7 jaar. En als zo'n paard in de tussentijd gespot wordt door een 'rijke' Amerikaan, dan worden er bedragen voor geboden waar menig ruiter geen nee tegen kan zeggen omdat het zijn/haar financiele toekomst voor een tijd vast stelt.
Wij nuchtere hollanders houden namelijk bijna altijd in het achterhoofd dat het een levend wezen is, en ook de volgende dag dood in z'n stal kan liggen door koliek of dergelijk...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:07

Naar mijn mening worden de eisen die aan dressuurpaarden al van jongs af aan gesteld worden ook maar hoger en hoger. Mede daardoor worden ten eerste al vele paarden naar het buitenland verkocht. Vervolgens wordt in een groot deel het talent al op jonge leeftijd ontdekt en worden ze binnen no-time kapot gereden (kapot overigens in de breedste zin van het woord) of duiken er om de haverklap blessures op.
Dan blijft er nog een betrekkelijk zeer klein deel over waarvan een groot deel alweer afvalt door bv. karakter.
Het oog voor een toppaard zal er gerúst wel zijn maar ik denk dat juist de eisen die gesteld worden op een dusdanig hoog niveau liggen, dat niet veel paarden er meer aan voldoen.
Met andere woorden: men verwacht misschien teveel en de kwaliteit van de paarden kan hier (nog) niet aan voldoen.

Daarbij kun je inderdaad sterk in twijfel gaan trekken hoe de kwaliteit van het gemiddelde sport/toppaard is, de laatste jaren. Persoonlijk heb ik daar wel een idee (en theorie) over maar ik denk dat het echte wéten, die echte wetenschap, toch echt ligt bij het handjevol mensen die daadwerkelijk in die topsportkringen verblijft…

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:22

Zolang er allerlei vage hengsten worden goedgekeurd en massaal worden ingezet en de goede hengsten die echt geod presteren maar niet sexy genoeg zijn blijven staan wordt dit probleem alleen maar groter.
Ik denk dat er genoeg goede sportpaarden zijn maar dat de meeste uitvallen omdat ze te jong worden ingezet op een niveau waar ze nog niet aan toe zijn en dat veel paarden gewoon niet opgemerkt worden of bij voorbaat niet interessant gevonden worden om welke reden dan ook.

Anky heeft het geluk om van huis uit een vader te hebben gehad met en het geld en de interesse/kennis om haar steeds een stapje verder te kunnen helpen. Met een gewone baan en wat minder financiele mogelijkheden is het bijna ondoenlijk om een toppaard te kunnen kopen/onderhouden en wedstrijden te bekostigen. Voor veel mensen is het gewoon een te groot risico om als je je paard echt geod hebt meedoen om nee te zeggen tegen een koper die echt met grote bedragen over de brug komt.

Daarbij speelt denk ik ook een rol dat vrijwel altijd dezelfde namen worden uitverkoren om ergens te starten waardoor toch veel mensen niet het avontuur aan willen gaan met alle mogelijke financiele consequenties omdat zij weten dat de kans om te mogen deelnemen toch bij voorbaat heel klein is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:34

Malibu schreef:
Het zou natuurlijk ook helpen als de prijzenpot omhoog gaat. Als je ziet wat de gemiddelde springruiter binnenhaalt en wat de dressuurruiter haalt daar zit echt een mega verschil in. En inderdaad, op zo'n niveau paarden onderhouden is gewoon erg duur.

En waar moet de organisatie dat geld vandaan toveren? Een dressuurproef duurt zo'n 8 minuten, in dit tijd kunnen ong. 4 springruiters hun parcours rijden.... Dus over hetzelfde tijdsbestek krijgt de organisatie zo 4x zoveel inschrijfgeld binnen, wat dan ook weer terug te vinden is in het prijzengeld. En daar staat dan tegenover dat die springruiter ook veel meer ruiters heeft die hij eerst maar voor moet zien te blijven.

Verder is dit zeker een goede eye-opener voor de dressuurwereld. Ben benieuwd of er wat van komt...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:38

hmm Anky heeft nu wel makkelijk praten. Ten eerste was haar vader bemiddeld genoeg om de paarden voor haar te kopen en haar een accomodatie te bezorgen die past bij haar paarden. Ten tweede wil iedereen zijn paarden/hengsten door haar laten rijden en ten derde er was ook een Internationale WB wedstrijd in Odense (Denemarken) dat weekend waar een aantal nederlanders wilden startten om zich te meten met de top van de dressuur. Isabelle Werth reed daar ook en Jan Brink met Briar en nog een paar topruiters. Die konden ook naar Maastricht gaan maar verkozen blijkbaar Odense. Eerlijk gezegd kan ik de ruiters/eigenaars begrijpen als er een bod komt die naar hun zin is dat ze het paard verkopen want inderdaad morgen kan hij dood in zijn stal liggen.

eldamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:41

als ze nou is niet alleen aan de top paarden denken, er zijn maar 4% van de ruiters die op top niveau rijden, de rest zijn ammateurs of recreatie ruiters. maar daar wordt niet meer aan gedacht! er zijn zeker nog wel goede hengsten! kijk is naar de wat oudere hengsten die hebben zelf gepresteerd hun nakomelingen hebben gepresteerd en misschien de nakomeling daar van ook wel, wat zijn dan de top paarden? de jongen bloederige hengsten waar je dood bij komt of een oudere hengst die betrouwbare nakomeling fokt????????

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:50

LDRD schreef:
Worden er te weinig goede paarden gefokt (kunnen we eigenlijk met de huidige generatie nog wel GP'ers fokken of fokken we daarmee alleen maar PAVO'ers?), gaan er te veel naar het buitenland of herkent men de goede paarden niet meer?

Ik denk dat je hier een goed punt te pakken hebt.

Het ideale paard voor de PAVO beschikt vaak niet over de kwaliteiten die een GP paard moet hebben. Maar daar wordt op het moment wel voor gefokt. Het mooie plaatje, veel beweging in de voorbenen, maar helaas veel te weinig kracht van achter. En ook niet echt de mogelijkheid om die kracht te ontwikkelen.
In de Lichte tour zie je veel paarden die het op handigheid redden, maar voor de GP zullen ze toch echt meer in huis moeten hebben......

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:51

petraaken schreef:
hmm Anky heeft nu wel makkelijk praten. Ten eerste was haar vader bemiddeld genoeg om de paarden voor haar te kopen en haar een accomodatie te bezorgen die past bij haar paarden. Ten tweede wil iedereen zijn paarden/hengsten door haar laten rijden en ten derde er was ook een Internationale WB wedstrijd in Odense (Denemarken) dat weekend waar een aantal nederlanders wilden startten om zich te meten met de top van de dressuur. Isabelle Werth reed daar ook en Jan Brink met Briar en nog een paar topruiters. Die konden ook naar Maastricht gaan maar verkozen blijkbaar Odense. Eerlijk gezegd kan ik de ruiters/eigenaars begrijpen als er een bod komt die naar hun zin is dat ze het paard verkopen want inderdaad morgen kan hij dood in zijn stal liggen.

Bij de springruiters speelt dit probleem net zo goed alleen die kaders zijn groot genoeg om op 2 a 3 concoursen een leuke mix van A- en B-kader te laten deelnemen aangevuld met jonge ruiters. Dit geldt voor zowel de Nederlandse als de Europese ruiters voor wat betreft die bredere selectie. Bijvoorbeeld Jumping Amsterdam valt al een paar jaar samen met het concours in Geneve waar de prijzenpot vele malen hoger ligt. Toch hebben we in Amsterdam altijd mooie sport met veel topruiters. In een springrubriek laat je 40 ruiters rijden in 1 1/2 uur terwijl een rubriek van 20 dresuurruiters al gauw als langdradig wordt ervaren.

Ik denk dat het niet realistisch is om maar te roepen dat de prijzenpot omhoog moet, daar zullen een hoop concoursen de das mee omgedaan worden en lijkt mij dat dat nu juist het laatse is wat we willen. Persoonlijk vind ik het prijzengeld in de dressuur nog wel meevallen, je moet wel realistisch blijven.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:56

Anky heeft nou eenmaal haar zaken prima voor elkaar. Daardoor bevind ze zich ook in de luxe positie dat ze paarden in eigendom kan hebben, ze mega bedragen die eventueel geboden worden kan afslaan, een ruiter die niet de sponsorcontract op zak heeft zoals zij ze bijvoorbeeld op zak heeft, zal toch de afweging maken om te kiezen voor het succes of voor het grote geld.

Maar naar ik meen was er vroeger een soort van potje in Nederland, uit dit potje kregen ruiters bijdragen om te zorgen dat de paarden behouden bleven voor de sport, de paarden droegen dan het voorvoegsel Olympic, misschien moeten we terug naar dat concept.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:57

Ik vergelijk het maar met voetbal.
Je hebt de amateurs en de profs. Van de profs worden de goeie verkocht naar engeland, spanje en italie. van die zogenaamde toppers heb je heel soms een wereldvoetballer (pele, cruijff, en nog een stuk of 3).
Waarom zou 't bij paarden anders zijn.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:37

Mooi geschreven!

Lisa_Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:38

De toppers gaan naar het Buitenland, en in ons eigen landje? Geen toppaarden meer.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:51

Lisa_Jester schreef:
De toppers gaan naar het Buitenland, en in ons eigen landje? Geen toppaarden meer.

We hebben in Nederlang nog genoeg toppaarden over.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:52

Alleen vraag ik me wel af...als al die zogenaamde toppaarden naar het buitenland gaan...waarom hoor je op internationaal gebied dan bijna nooit meer wat van ze? Ik bedoel...Nederland staat nog steeds in de top van de landenwedstrijden, Anky haalt (Olympische gouden) medailles aan de lopende band...waar blijven al die toppaarden nou dan?
Dan heb ik het dus niet over de paarden die hier GP al hebben gelopen maar over die talentvolle paarden die dus voordat ze hier échte doorbraken in de sport doen, dus naar het buitenland worden verkocht voor een hoop geld...

Of zou het dan toch liggen aan de stuurmanskunsten en instructies in het buitenland?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:03

daniella74 schreef:
Lisa_Jester schreef:

We hebben in Nederlang nog genoeg toppaarden over.

Inderdaad. Neem nou als voorbeeld Nelson. Dat was Anky's 'projectpaardje' zo heeft ze het een keer letterlijk genoemd in een interview. Hij had niet zoveel uitstraling, maar wel de wil om te werken. Inmiddels start ze Lichte Tour (als ik het goed heb en ze niet inmiddels al de Zware Tour gestart is), maar die zie ik ook nog wel GP lopen...

Wat versta je onder toppaarden? Paarden met een chique dressuurmatige verschijning en een sensibiliteit zodat je ze niet eens kan poetsen met Page toiletpapier? Of gewoon een correct gebouwd paard met net dat beetje extra werkwilligheid. Van die laatste zijn er genoeg, je moet er alleen wel tijd in steken om ze te ontwikkelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:06

@Malibu: ik ben het helemaal met je eens!

Er zullen inderdaad genoeg paarden zijn die het niveau aan kunnen, maar voor de meeste van deze groep heb je waarschijnlijk extra tijd nodig om deze zover te ontwikkelen dat ze ook met succes op het hoogste niveau mee kunnen!

Egni schreef:
LDRD schreef:

Er zullen genoeg toppaarden zijn, maar: een deel wordt verkocht naar het buitenland (soms voor astronomisch hoge bedragen), een deel wordt verknald in de basissport, een deel wordt overbelast in de basissport waardoor deze paarden vaker geblesseerd zijn (regelmatig de paarden die van de B naar de Z geraced zijn), een deel van de paarden wordt ingezet voor de fokkerij.
Noem maar op! En wat doen we met de rest: die laten we beoordelen op een voorbeengebruik!
(ik wil echt de jury's niet alle schuld in de schoenen schuiven, maar zolang onrustige in de krul gereden (soms zelfs getrokken) paarden nog in de basissport de prijzengelden meenemen zal dit mijn inziens niet snel genoeg veranderen)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:09

Randy01 schreef:
Alleen vraag ik me wel af...als al die zogenaamde toppaarden naar het buitenland gaan...waarom hoor je op internationaal gebied dan bijna nooit meer wat van ze? Ik bedoel...Nederland staat nog steeds in de top van de landenwedstrijden, Anky haalt (Olympische gouden) medailles aan de lopende band...waar blijven al die toppaarden nou dan?
Dan heb ik het dus niet over de paarden die hier GP al hebben gelopen maar over die talentvolle paarden die dus voordat ze hier échte doorbraken in de sport doen, dus naar het buitenland worden verkocht voor een hoop geld...

Of zou het dan toch liggen aan de stuurmanskunsten en instructies in het buitenland?

Je geeft zelf voor een groot deel al het antwoord. Het niveau in Nederland ligt heel hoog, er is veel kennis en deze kennis is ook redelijk makkelijk toegankelijk voor wie dat wil.

Veel paarden worden door rijke ruiters/sponsoren gekocht in de hoop dat het vanzelf goedkomt met de prestaties als het paard maar goed genoeg is. Meestal werkt het niet zo en het paard komt terecht in de middenmoot van dat land/continent, mede omdat een aantal regio's ver achter blijven op de westerse landen. Veel paarden vallen af door verkeerde training/gebreken. Sommige combinaties hebben gewoon pech en krijgt het paard een ongeluk of blessure ondanks correct gebruik/training. Sommige paarden blijken minder talentvol of geschikt voor de sport.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:10

Cayenne schreef:
Ik weet uit ervaring dat ik dat kan zeggen. Mijn eerste paard Prisco heeft tot gisteren bij ons op stal gestaan. Ik heb alles met hem voor de eerste keer meegemaakt: Nederlands kampioen, grand-prixniveau, de Olympische Spelen. Hij heeft ontzettend veel voor me betekend. Maar op 33-jarige leeftijd was hij op. De dierenarts kon het niet geloven. Een paard van die leeftijd komt bijna nooit voor. Dat is overigens de enige troost die ik heb. De beslissing om hem in te laten slapen was afschuwelijk. Ik zal hem verschrikkelijk missen.

Anky van Grunsven

Bij KWPN-ers niet nee, bij koudbloeden is die leeftijd al heel wat minder extreem.

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:12

En dan de keuringen. Ben op veulenkeuring geweest. Ze kijken alleen naar het papier en anders niks. Hij werd voorlaatste met het commentaar: we weten niet wat het gaat worden (weten ze zeker van die anderen wel ha ha). Met 4 zadelmak gemaakt. Met 6 Z1 dr. Goed paard toch. Is helaas overleden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:19

Malibu schreef:
Inderdaad. Neem nou als voorbeeld Nelson. Dat was Anky's 'projectpaardje' zo heeft ze het een keer letterlijk genoemd in een interview. Hij had niet zoveel uitstraling, maar wel de wil om te werken. Inmiddels start ze Lichte Tour (als ik het goed heb en ze niet inmiddels al de Zware Tour gestart is), maar die zie ik ook nog wel GP lopen...

Wat versta je onder toppaarden? Paarden met een chique dressuurmatige verschijning en een sensibiliteit zodat je ze niet eens kan poetsen met Page toiletpapier? Of gewoon een correct gebouwd paard met net dat beetje extra werkwilligheid. Van die laatste zijn er genoeg, je moet er alleen wel tijd in steken om ze te ontwikkelen.

Mensen kijken teveel naar een plaatje dat erg afhankelijk is van wat op dat moment in is. Vooral de dressuur is daar erg gevoeli gvoor. Mensen willen geen tijd meer maken om het paard te scholen in het tempo van het paard terwijl als je de tijd neemt je veel langer door kan rijden over het algemeen en je uiteindelijk veel sneller progressie kan maken omdat de basisvoorwaarden voor elkaar zijn.
Neem het verschijnsel buitenrit, als je dat regelmatig doet kom je van alles tegen op de weg. He tpaard leert dan flexibel te zijn over zijn omgeving en leert dat rare situaties niet bij voorbaat eng zijn waar je bij een wedstrijd veel voordeel van hebt want het paard is veel raar gedoe gewent en loopt gewoon door in de oefening en verder niets geen sensibel gezeik. De meeste paarden zijn helemaal niet zo sensibel maar gewoon zeikerig gemaakt en niets gewend.

Zelfs een paard met een (kleine) afwijking kan een toppaard worden, kijk maar naar onze Olympische topper De Sjiem. Toppaarden moeten vooral willen en kunnen dat onderscheid ze van een mooi paard dat leuk kan lopen/springen.