Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malibu schreef:Het zou natuurlijk ook helpen als de prijzenpot omhoog gaat. Als je ziet wat de gemiddelde springruiter binnenhaalt en wat de dressuurruiter haalt daar zit echt een mega verschil in. En inderdaad, op zo'n niveau paarden onderhouden is gewoon erg duur.
LDRD schreef:Worden er te weinig goede paarden gefokt (kunnen we eigenlijk met de huidige generatie nog wel GP'ers fokken of fokken we daarmee alleen maar PAVO'ers?), gaan er te veel naar het buitenland of herkent men de goede paarden niet meer?
petraaken schreef:hmm Anky heeft nu wel makkelijk praten. Ten eerste was haar vader bemiddeld genoeg om de paarden voor haar te kopen en haar een accomodatie te bezorgen die past bij haar paarden. Ten tweede wil iedereen zijn paarden/hengsten door haar laten rijden en ten derde er was ook een Internationale WB wedstrijd in Odense (Denemarken) dat weekend waar een aantal nederlanders wilden startten om zich te meten met de top van de dressuur. Isabelle Werth reed daar ook en Jan Brink met Briar en nog een paar topruiters. Die konden ook naar Maastricht gaan maar verkozen blijkbaar Odense. Eerlijk gezegd kan ik de ruiters/eigenaars begrijpen als er een bod komt die naar hun zin is dat ze het paard verkopen want inderdaad morgen kan hij dood in zijn stal liggen.
Lisa_Jester schreef:De toppers gaan naar het Buitenland, en in ons eigen landje? Geen toppaarden meer.
daniella74 schreef:Lisa_Jester schreef:De toppers gaan naar het Buitenland, en in ons eigen landje? Geen toppaarden meer.
We hebben in Nederlang nog genoeg toppaarden over.
Egni schreef:LDRD schreef:Worden er te weinig goede paarden gefokt (kunnen we eigenlijk met de huidige generatie nog wel GP'ers fokken of fokken we daarmee alleen maar PAVO'ers?), gaan er te veel naar het buitenland of herkent men de goede paarden niet meer?
Randy01 schreef:Alleen vraag ik me wel af...als al die zogenaamde toppaarden naar het buitenland gaan...waarom hoor je op internationaal gebied dan bijna nooit meer wat van ze? Ik bedoel...Nederland staat nog steeds in de top van de landenwedstrijden, Anky haalt (Olympische gouden) medailles aan de lopende band...waar blijven al die toppaarden nou dan?
Dan heb ik het dus niet over de paarden die hier GP al hebben gelopen maar over die talentvolle paarden die dus voordat ze hier échte doorbraken in de sport doen, dus naar het buitenland worden verkocht voor een hoop geld...
Of zou het dan toch liggen aan de stuurmanskunsten en instructies in het buitenland?
Cayenne schreef:Ik weet uit ervaring dat ik dat kan zeggen. Mijn eerste paard Prisco heeft tot gisteren bij ons op stal gestaan. Ik heb alles met hem voor de eerste keer meegemaakt: Nederlands kampioen, grand-prixniveau, de Olympische Spelen. Hij heeft ontzettend veel voor me betekend. Maar op 33-jarige leeftijd was hij op. De dierenarts kon het niet geloven. Een paard van die leeftijd komt bijna nooit voor. Dat is overigens de enige troost die ik heb. De beslissing om hem in te laten slapen was afschuwelijk. Ik zal hem verschrikkelijk missen.
Anky van Grunsven
Malibu schreef:Inderdaad. Neem nou als voorbeeld Nelson. Dat was Anky's 'projectpaardje' zo heeft ze het een keer letterlijk genoemd in een interview. Hij had niet zoveel uitstraling, maar wel de wil om te werken. Inmiddels start ze Lichte Tour (als ik het goed heb en ze niet inmiddels al de Zware Tour gestart is), maar die zie ik ook nog wel GP lopen...
Wat versta je onder toppaarden? Paarden met een chique dressuurmatige verschijning en een sensibiliteit zodat je ze niet eens kan poetsen met Page toiletpapier? Of gewoon een correct gebouwd paard met net dat beetje extra werkwilligheid. Van die laatste zijn er genoeg, je moet er alleen wel tijd in steken om ze te ontwikkelen.