De Arabier is meer een huisdier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De Arabier is meer een huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 12:03

http://www.brabantsdagblad.nl/sport/reg ... ce#reactie
brabantsdagblad.nl

Een 'Virus Arabirus' noemen ze het. Zo spreken liefhebbers over hun passie voor de arabier, het oudste raszuiver gefokte paard ter wereld.

Uit het hele land kwamen ruiters bijeen voor een door de vereniging Arabische Volbloedpaarden Stamboek Nederland (AVS) georganiseerd sportweekeinde. Afgelopen zaterdag waren de oefenrubrieken gepland, zondag werd de nationale dressuurcompetitie verreden. Ingedeeld in pony- en paardenklassen werd er gestreden om de AVS dressuurkampioen 2007. Sint-Oedenrode was de voorlaatste locatie van de competitie. De onder ingewijden bekende Erik Dorssers - ook wel Nederlands paardenfluisteraar genoemd - was ook op manege de Pijnhorst in Sint-Oedenrode aanwezig. De 'handler' wordt voor moeilijk handelbare paarden ingevlogen om ze gerust te stellen en in de ring aan de hand te showen. Met het Arabische volbloed wordt veelal voorzichtig omgegaan en voor rasliefhebbers is de arabier meer een huisdier dan een paard in de wei.

In de ponycompetitie is Annelieke Stoop (18) uit Sint-Oedenrode de enige deelnemer in de Z1. Daarmee is haar kampioenstitel van dit jaar al zeker. Stoop: "Vorig jaar heb ik in de L2 de competitie gewonnen. Volgend jaar moet ik door mijn leeftijd bij de paarden meerijden." Dat lijkt voor Stoop geen probleem. De competitie is sinds dit jaar voor paarden en pony's gescheiden. Als die rubrieken samen zouden zijn gevoegd, eindigde ze afgelopen weekeinde op een tweede plaats.
Met een winstpunt in de Z1 heeft de merrie van Stoop, Paroeska, nu een prestatiepredikaat. De eerste proef op zondag leverde haar zelfs twee winstpunten op. Proef twee verliep minder goed. "Mijn paard had wat spanning, daardoor kan ze heet uit de hoek komen. Maar dat geeft juist wel die extra uitstraling aan de combinatie." De stamboekwedstrijden worden gekenmerkt door de gezellige sfeer en een lage mate van rivaliteit. "Het gaat er hier vriendelijk aan toe, ruiters helpen elkaar onderling. Ook hier gaat 'eenmaal een arabier, altijd een arabier' op."

ArabianRanch

Re: De Arabier is meer een huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:31

Leuk om te lezen.
Het was een hele leuke wedstrijd, gemoedelijk en allemaal liefhebbers van het arabische volbloedpaard. Onze hengst had een beetje last van 'overpower' afgelopen zondag Pling maar desondanks hebben hij en zijn ruiter Ilona Bax goed gepresteerd Haha! Op naar de Nationale dressuurkampioenschappen in Leusden 15-12-2007 !

Lisa_Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:33

Idd leuk om te lezen! Ik vind AV's machtige paarden om te zien! Mijn hengstje waar ik op rij heeft 97,65% ofzo Arabisch bloed Haha!

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:09

Leuk om te lezen, mooie paardjes idd!! Ja

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:19

Hahaha ik schrik me rot dat het stukje hier staat. Knipoog Ik werd gisteren gebeld of ik wat wilde vertellen over onze prestaties afgelopen weekend en over de wedstrijd zelf. Ik vind dat het een leuk stukje is geworden Lachen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:41

Oeh, de volgende keer moet ik daar zeker naartoe. Ja Ik wil binnen enkele jaren weer een eigen paard hebben en dat moet een arabier worden (zie avatar Knipoog ). Veruit het mooiste paardenras op aarde. Vingers aflikken

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:45

Isegrim schreef:
Oeh, de volgende keer moet ik daar zeker naartoe. Ja Ik wil binnen enkele jaren weer een eigen paard hebben en dat moet een arabier worden (zie avatar Knipoog ). Veruit het mooiste paardenras op aarde. Vingers aflikken

Precies ! *LOL*

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:27

Oh, ArabianRanch, die tweejarige van jullie (Carisma)! Wow! Wát een schoonheid! Die ógen!!! Echt een plaatje. Lovers

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:39

Isegrim schreef:
Oh, ArabianRanch, die tweejarige van jullie (Carisma)! Wow! Wát een schoonheid! Die ógen!!! Echt een plaatje. Lovers

Thanks Tong uitsteken Haha!