Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 11:56

http://zeeland.partijvoordedieren.nl/news/view/1368
partijvoordedieren.nl

Jacobskruiskruid is weliswaar een algemene plant, maar het voor herkauwers giftige kruid komt in Zeeland niet massaal voor. Dat is de uitkomst van een telling die onderzoekers in opdracht van de provincie uitvoerden in agrarische graslanden.

Bij veehouders is jacobskruiskruid berucht omdat het bij koeien, schapen, geiten en met name paarden de gezondheid aantast en de dood tot gevolg kan hebben. De Zeeuwse Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO kaartte de problematiek aan in de provinciale commissie Groene Ruimte.

In totaal werden 397 percelen onderzocht; op 31 percelen (7,8 procent) werd jacobskruiskruid aangetroffen. In de helft van de percelen ging het om relatief lage aantallen. Ook als slechts één plant werd aangetroffen, zetten de onderzoekers achter het betreffende perceel een kruisje.

Jacobskruiskruid komt meer voor in huisweitjes (veldjes bij woonhuizen en bedrijfsgebouwen, vaak voor hobbydieren) dan in veldkavels. De meeste planten groeien in de binnenduinrand van Schouwen en Walcheren.

Op 29 november adviseert de provinciale commissie Groene Ruimte Gedeputeerde Staten wat nu te doen. Vanuit de ZLTO was aangedrongen op bestrijding van de plant. Natuurliefhebbers benadrukken de waarde van de plant voor insecten en vlinders.

Als er genoeg voedsel is, eten de dieren overigens om de plant heen, maar in hooi of kuilvoer ruiken ze de typerende geur niet meer. Vooral in hooi van bermranden is de kans op aanwezigheid van 'besmet' hooi groot. Daarom is wel geopperd een keurmerk voor veilig hooi in te voeren.

Inoterry

Re: Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:57

Dan vraag ik me toch echt af waar in Zeeland ze naar kruiskruid hebben gezocht. Ik heb de hele zomer kruiskruid uit de wei en uit mijn tuin lopen trekken, er is hier in de buurt een koeienboer die is ook al 3 jaar bezig met de strijd tegen die k*tplanten.
Als je bij onze paarden de zeedijk oversteekt ziet het er helemaal geel van en hier naast het spoor groeit ook zat. En zo kan ik nog wel even doorgaan Boos! .
En dan dat mooie verhaaltje dat ze het niet eten als ze genoeg te eten hebben, nou mijn paard eet het dus wel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:00

Wilde ik net zeggen...... hier tijdens de buitenritten kom je hele complete velden van die gele k*tzooi tegen.... overal in de berm...op het industrieterrein, in het Naarderbos...noem maar op...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:29

ja ik woon in limburg en kan je vertellen dat ik het wel een plaag vind hier!
er zijn enkele km bij mij verderop vorig jaar enkele pony's aan gestorven en zo nog wel meer.
mijn weide staat constant vol doordat rijkswaterstaat achter mijn weide het jjk uitzaait om de wanden sterk te houden, verschrikkelijk Boos!
ik kan plukken en zaaien het baadt er niet aan, dus ben ik genoodzaakt om constand op te letten en ze geregeld mariadistel bij te voeren om hun lever tegen enige schade te beschermen.
ik ben met deze klacht naar onze gemeente gestapt, van hun kreeg ik het antwoord dat zolang er geen landelijke ruimingsplicht is onze gemeente zich niet genoodzaakt voelt om er wat aan te doen Boos!
lekker makkelijk dus Clown

wanneer is het erg genoeg?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:52

Volgens mij weten ze (de tellers) niet hoe zo'n plant eruit ziet.
Hier staat het er vol mee. We zijn in één perceel bijna een week bezig geweets om het kruiskruid vrij te krijgen. Maradat heeft weinig zin, want in het natuurgebied ernaast staat nog veel meer. Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:57

Ieder plantje is er een te veel. Waarom ziet de overheid niet dat het een probleem is dat ook heel erg lang door de overheid in stand gehouden werd?

En Zeeland is NIET heel Nederland. Moeten ze voor de lol een keer in het Oosten van het land komen kijken. Ze hoeven nieteens de auto uit, kunnen vanuit de auto langs de snelweg al plantjes tellen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:49

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de provincie. Eén van de belangrijkste verspreiders van JKK is jaren- zo niet decennialang de provinciale dienst Wegen, Verkeer & Vervoer geweest, door het voor te schrijven als verplicht component in bermmengsels. De provincie heeft daarom belang bij de uitkomsten van het onderzoek. Ik wil niet zeggen dat deze dús gemanipuleerd zijn, maar onafhankelijk is het nu bepaald ook niet te noemen. De uitkomsten ervan zijn daardoor voor mij per definitie van nul en generlei waarde.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:08

't is leuk om percelen van boerderijen te onderzoeken, maar het staat echt in iedere berm zowat hier. Misschien kunnen ze beter zeggen dat het NOG geen plaag is, want met al die bermen vol JKK zal het vast niet lang meer duren voordat de bedrijfspercelen er ook mee zitten. Bij ons op stal moeten ze de weides ook al in de gaten houden want er zit hier en daar al JKK.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:36

echt een vervelende plant, weg er mee Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:01

In Zeeland? Geen plaag?! Het 'strandje' bij ons gelegen aan het grevelingemeer in Scharendijke, staan hele massa's!! Mensen gaan er zelfs in liggen om te zonneno_o

lazal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:53

Verdorie, in Engeland en nog meer landen moet je dat kruid verplicht vernietigen. Hier mag het blijven staan voor een vlinder en andere insekten. De eigenaren van vaak dure paarden moeten maar kijken hoe ze die troep wegkrijgen. Hallo REGERING!!!!!!!!!!!!!!WAAR ZIJN JULLIE? Nog meer paarden dood? Maar ja, regering, die komen waarschijnlijk niet achter hun bureautje uit, die weten niet eens dat dat spul gif is voor de paarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:16

lazal schreef:
Verdorie, in Engeland en nog meer landen moet je dat kruid verplicht vernietigen. Hier mag het blijven staan voor een vlinder en andere insekten. De eigenaren van vaak dure paarden moeten maar kijken hoe ze die troep wegkrijgen. Hallo REGERING!!!!!!!!!!!!!!WAAR ZIJN JULLIE? Nog meer paarden dood? Maar ja, regering, die komen waarschijnlijk niet achter hun bureautje uit, die weten niet eens dat dat spul gif is voor de paarden.

Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt dat er in Engeland een verdelgingsplicht is voor Jakobskruiskruid. Dat verhaal klopt namelijk niet. De code of practice kun je hier nalezen http://www.defra.gov.uk/farm/wildlife/w ... agwort.pdf het komt een beetje op het zelfde neer zoals er in Nederland convenanten zijn afgesloten. Vooral punt 4 beschrijft heel duidelijk dat het niet de bedoeling is om Kruiskruid uit te roeien, er staat o.a. " This code does not seek to eradicate ragwort. Ragwort, as a native plant, is very important for wildlife in the UK. It supports a wide variety of invertebrates and is a major nectar source for many insects. In many situations ragwort poses no threat to horses and other livestock. It is a natural component of many types of unimproved grassland and is used by some invertebrate species that have conservation needs."

Het is ook niet bekend, noch in Engeland, noch in Nederland of er jaarlijks veel slachtoffers zijn. Ik denk dat het heel belangrijk is voor er paniek is om dat in kaart te brengen. Als er een uitbraak is dan is dat te relateren aan een partij hooi, bij een uitbraak is het wel mogelijk dat er merdere slachtoffers vallen natuurlijk, maar het gaat dan dus om één partij hooi. Certificeren van hooi zou een heel goede bijdrage aan de oplossing van het Kruiskruidprobleem kunnen zijn, en meer onderzoek naar de schaal van het probleem.

Een beetje verbaasd ben ik wel dat er geen opluchting is dat er in Zeeland onderzoek is gedaan naar het voorkomen van Kruiskruid, kennelijk neemt de provincie daar het probleem wel serieus door te investeren in goed onderzoek.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:33

EstherHegt schreef:
Een beetje verbaasd ben ik wel dat er geen opluchting is dat er in Zeeland onderzoek is gedaan naar het voorkomen van Kruiskruid, kennelijk neemt de provincie daar het probleem wel serieus door te investeren in goed onderzoek.

Als ik lees dat de uitkomst van het onderzoek is dat JKK in Zeeland niet massaal voorkomt en er reageren binnen een etmaal meerdere mensen uit Zeeland bij wie in hun woonomgeving de wegbermen er de hele zomer vol mee staan, zet ik ernstige vraagtekens bij hoe serieus dat onderzoek te nemen is. Er zijn dan wel bijna 400 percelen bemonsterd, maar als dat graspercelen van boeren zijn die er hooi van winnen, dan snap ik ook nog wel dat er geen JKK gevonden wordt. Als je bewust gaat zoeken op een plek waarvan je van te voren weet dat het niet waarschijnlijk is dat het daar zijn gang kan gaan, is het logisch dat je het niet in grote getalen zult vinden. Wassen neus heet dat, of zo u wilt: zand in de ogen strooien. Burgers van Nederland, slaap zacht. Ik zeg: vierkant affikken die troep, jammer voor de vlinders en de rupsen.

Edit: plaatje ter ondersteuning van waar ik het over heb. Rarara, welk plantje zien we op de voorgrond en rarara, wat zijn die opgestapelde vierkante groene dingen in het midden op de achtergrond? Eet smakelijk, koetjes en paardjes!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 29-11-07 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:37

EstherHegt schreef:
Een beetje verbaasd ben ik wel dat er geen opluchting is dat er in Zeeland onderzoek is gedaan naar het voorkomen van Kruiskruid, kennelijk neemt de provincie daar het probleem wel serieus door te investeren in goed onderzoek.[/quote[quote]
]

Tja, hier in de buurt is het al wel een plaag, iedereen die ik ken met een wei is volop aan het trekken geweest van het jaar. Mischien hebben ze wel percelen onderzocht waar al volop van die troep van af is gehaald?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:04

EricPrast schreef:
Burgers van Nederland, slaap zacht. Ik zeg: vierkant affikken die troep, jammer voor de vlinders en de rupsen.

Ik begrijp goed dat er bezorgdheid is over het voorkomen van de plant, door mijn werk besef ik ook goed dat er een groot gebrek aan kennis is over de plant. Er wordt vaak gedacht dat maaien of affikken de oplossing is. Helaas zijn alle bestrijdingsmethodes niet zonder risico, je kunt het probleem er zelfs groter door maken door nog betere groeiplaatsen te creeeren voor de plant. Door maaien bijv kun je denken dat de plant geen zaad meer zet, maar niets is minder waar, de plant reageert op beschadiging door zich snel te herstellen en gaat zelfs meer bloemstengels en bloemen te maken. Als deze planten niet het zelfde jaar tot bloei komen dan het jaar er op, met meer stengels en bloemen en ook meer zaden. Door de verstoring van de bodem die door zware machines optreedt creeer je ook weer perongeluk een open zode. Dat is nu precies wat de plant in de kaart speelt. Op deze foto kun je goed zien wat de plant bij maaien doet.
Afbeelding

Kennis van de plant is dus noodzakelijk om daadwerkelijk iets aan de problemen te kunnen doen. Gecertificeerd hooi is een belangrijk middel om te zorgen dat er geen kruiskruid en andere giftige planten in het hooi komen. Wist je trouwens dat er 6000 plantensoorten zijn die PA s produceren, dat is 3 % van alle bloemplanten. Daarbij zijn er nog meer giftige planten denk maar aan taxus etc.
Een dichte zode is belangrijk, in Nederland wordt veel gebouwd en wegen aangelegd, gepekeld bij gladheid dus ook weer bodemverstoring , er wordt ook vaak zand van elders aangevoerd dat zaden kan bevatten van kruiskruid. Het lastige met kruiskruid is natuurlijk dat het met name in een paardenweide erg moelijk is te bestrijden, paarden eten het gras erg kort af en door rennen en spelen ontstaan er ook makkelijk open plekken in de grasmat, ook wordt er veel zand wordt aangevoerd voor paddocks, paardenbakken etc.
Kortom het is geen simpel probleem dat zo maar even door maaien opgelost wordt

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:18

Esther, ik bedoel het niet zo letterlijk als jij het nu opvat. Letterlijk de hens er in jagen is geen oplossing en jíj weet ook best dat ik dat wel weet. En het mag dan wel zo zijn dat er 6000 plantensoorten zijn die PA's produceren, maar hoeveel daarvan komen ook in Nederland voor en hoeveel daarvan zijn door de overheid ACTIEF uitgezaaid? Niet veel, durf ik zo maar eens te opperen. En natuurlijk zijn er nog veel meer giftige planten, maar daarnaar verwijzen is in dit topic off-topic en niet terzakedoend. Ik vraag mij af wat er gebeurd is met de "Miss Anti-Kruiskruid Nederland" Esther Hecht zoals ik je een paar jaar geleden heb leren kennen. Wat je nu allemaal bazelt, is daar in de verste verte nog geen slap aftreksel van. Who got to you?
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 29-11-07 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:20

Persoonlijk vind ik dat het gaat om een belangrijke signaalfunctie. Natuurlijk siert het de provincie Zeeland dat er onderzoek naar wordt gedaan. MAAR: wat zegt dat onderzoek: dat iedereen in Zeeland rustig kan blijven zitten omdat er geen JKK is? Nee, het is op zich prettig dat het daar kennelijk weinig voorkomt, maar ik zou toch liever zien dat de mensen die er wél mee te maken hebben goede voorlichting krijgen over hoe ze het kunnen bestrijden (daar plukt de rest van het land ook vruchten van), dan dat we met z'n allen moeten gaan applaudiseren vanwege het feit dat er een onderzoek is gedaan.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk de plant te bestrijden is en ik ben de laatste om te zeggen dat maaien een goede oplossing is. Dat er andere giftige planten zijn weet ik ook. Maar dit topic gaat over JKK. En mijn ervaring is dat je met massaal uitsteken, vervolgens gras inzaaien, rust voor het land en eventueel bemesten het plantje redelijk de baas kan worden.

Kennelijk is het onmogelijk om dat aan onze overheid te vragen, al heeft die het zelf geplant. Nee, we moeten blij zijn dat het wordt onderzocht. Als tussenoplossing wordt er vervolgens gemaaid, iets waar ik persoonlijk blij om ben want dan krijg ik niet nóg meer zaadjes op m'n land.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:22

EricPrast schreef:
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de provincie. Eén van de belangrijkste verspreiders van JKK is jaren- zo niet decennialang de provinciale dienst Wegen, Verkeer & Vervoer geweest, door het voor te schrijven als verplicht component in bermmengsels. De provincie heeft daarom belang bij de uitkomsten van het onderzoek. Ik wil niet zeggen dat deze dús gemanipuleerd zijn, maar onafhankelijk is het nu bepaald ook niet te noemen. De uitkomsten ervan zijn daardoor voor mij per definitie van nul en generlei waarde.

Hm, je kunt de provincie niet vertrouwen, zo je wilt; maar onderzoekers kun je wel ietsje meer vertrouwen. Het lijkt me zinvol om het onderzoek op te vragen en zelf of met hulp van iemand die ervaring heeft de onderzoeksmethodiek te beoordelen. Dan kun je alsnog wel of niet zeggen dat de onderzoekers slecht onderzoek hebben geleverd. Ik denk niet dat onderzoekers hun reputatie willens en wetens te grabbel gooien voor een provincie... zo werkt dat niet. Opvragen dus en heel erg kritisch lezen.
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:29

Ellen, dat lijkt me nu bij uitstek een uitgelezen taak voor jou en Esther, jullie zijn tenslotte de experts.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:31

EricPrast schreef:
Esther, ik bedoel het niet zo letterlijk als jij het opvat. Letterlijk de hens er in jagen is geen oplossing en jíj weet ook best dat ik dat wel weet. En het mag dan wel zo zijn dat er 6000 plantensoorten zijn die PA's produceren, maar hoeveel daarvan komen ook in Nederland voor en hoeveel daarvan zijn door de overheid ACTIEF uitgezaaid? Niet veel, durf ik zo maar eens te opperen. En natuurlijk zijn er nog veel meer giftige planten, maar daarnaar verwijzen is in dit topic off-topic en niet terzakedoend. Ik vraag mij af wat er gebeurd is met de "Miss Anti-Kruiskruid Nederland" Esther Hecht zoals ik je een paar jaar geleden heb leren kennen. Wat je nu allemaal bazelt, is daar in de verste verte nog geen slap aftreksel van. Who got to you?

Eric maar ik begrijp je frustratie. Jij doelt op de kruiskruidpetitie, vanaf het begin ben ik ook op zoek gegaan naar kennis en feiten en geen Indianenverhalen. Een petitie is een goed middel om ongerustheid onder de aandacht te brengen van de politiek. Deze petitie was ook gebaseerd op weinig kennis van feiten. Gaandeweg door de hulp van deskundigen en veel literatuuronderzoek zie je ook beter de nuances en dat zo'n probleem veel meer facetten heeft.
Van deze 6000 planten komen er erg veel voor in Nederland, er is pas een groot onderzoek geweest door het wetenschappelijk panel van de EU. European Food Safety Authority. 2007. Opinion of the Scientific Panel on contaminants in the food chain on a request from the European Commission related to Pyrrolizidine alkaloids as undesirable substances in animal feed. The EFSA Journal 447: 1-51

JKK heeft inderdaad in zaadmengsels gezeten in het verleden, maar je moet je realiseren dat een plant pas kan groeien als de omgevingsfactoren er ideaal voor zijn. Inhet geval van Kruiskruid is dat bodemverstoring.

Even ter informatie, we zijn bezig met het certificeren van hooi, ook zal ik 6 dec. een presentatie geven voor de statencommissie en op het kruiskruidsymposium in februari. Dit zet wel zoden aan de dijk

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:33

EricPrast schreef:
Esther, ik bedoel het niet zo letterlijk als jij het nu opvat. Letterlijk de hens er in jagen is geen oplossing en jíj weet ook best dat ik dat wel weet. En het mag dan wel zo zijn dat er 6000 plantensoorten zijn die PA's produceren, maar hoeveel daarvan komen ook in Nederland voor en hoeveel daarvan zijn door de overheid ACTIEF uitgezaaid? Niet veel, durf ik zo maar eens te opperen. En natuurlijk zijn er nog veel meer giftige planten, maar daarnaar verwijzen is in dit topic off-topic en niet terzakedoend. Ik vraag mij af wat er gebeurd is met de "Miss Anti-Kruiskruid Nederland" Esther Hecht zoals ik je een paar jaar geleden heb leren kennen. Wat je nu allemaal bazelt, is daar in de verste verte nog geen slap aftreksel van. Who got to you?

Oh, maar daar wil ik wel iets over zeggen. Mijn paard overleed aan JKK en ik was bijzonder ontdaan omdat bleek dat bij de vorige eigenaar het paard vól in de JKK stond. Zo je wilt wil ik die foto's wel plaatsten hoor, van het weitje waar ze stond.
Esther en de kruiskruidgroep wilde wel actie voeren. Allemaal waren we ontdaan. Dus actie kwam er. Tótdat de ene na de andere waarheid aan het licht kwam. Engeland dat heel slecht onderzoek als representatief presenteerde, de sterke verhalen die bij nazoeken niet bleken te kloppen én... last but not least: er blijken helemáál niet zo heel veel slachtoffers te zijn. Er zijn slechts een handvol verhalen en als er 30 paarden binnen één verhaal overlijden dan heb je het nog altijd over één situatie.
Daarbij komt dat iedereen iedereen nakakelt en er volstrekt verkeerde bestrijdingsmethoden voorgesteld worden waarmee je juist het probleem erger maakt. Antwoord op jouw vraag: 'who got to you?'is: het nuchtere verstand dat niet nakakelt maar dingen tot op de bodem uitzoekt. Esther heeft mbt meerdere onderwerpen de dingen tot op de bodem uit te zoeken; is daar heel grondig en hardnekkig in. Nee... je krijgt haar niet gek ... Vandaar dat het ook netjes is als blijkt dat zaken genuanceerder liggen dit ook heel transparant kenbaar te maken. Er zijn ook mensen die dezelfde feiten wéten maar dóórgaan met paniek zaaien en hysterie voeren.

Nogmaals: wij verloren een paard en hebben daar verschrikkelijk veel verdriet om gehad en het was óók een afschuwelijke dood maar dat maakt nog niet dat ik als een dolle stier zonder brein door de natuur kan rauschen.
Ik hoop dat ik een verhelderend antwoord op jouw prangende vraag heb kunnen geven.
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:38

Esther Hecht schreef:
JKK heeft inderdaad in zaadmengsels gezeten in het verleden, maar je moet je realiseren dat een plant pas kan groeien als de omgevingsfactoren er ideaal voor zijn. In het geval van Kruiskruid is dat bodemverstoring.
Zoals in wegbermen dus...
Esther Hecht schreef:
Even ter informatie, we zijn bezig met het certificeren van hooi, ook zal ik 6 dec. een presentatie geven voor de statencommissie en op het kruiskruidsymposium in februari. Dit zet wel zoden aan de dijk
Ik wacht de resultaten met spanning af... Ben ondertussen alleen wel bang dat ik straks voor een "gegarandeerd kruiskruidvrije" baal hooi het dubbele mag gaan betalen van wat hooi nu kost. En dat prijsverschil zal de overheid, als voornaamste veroorzaker van de huidige problematiek, me wel niet via een aftrekpost op mijn belastingaanslag gaan terugbetalen, vermoed ik zo maar eens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:42

joy76 schreef:
Uit ervaring weet ik hoe moeilijk de plant te bestrijden is en ik ben de laatste om te zeggen dat maaien een goede oplossing is. Dat er andere giftige planten zijn weet ik ook. Maar dit topic gaat over JKK. En mijn ervaring is dat je met massaal uitsteken, vervolgens gras inzaaien, rust voor het land en eventueel bemesten het plantje redelijk de baas kan worden.

Kennelijk is het onmogelijk om dat aan onze overheid te vragen, al heeft die het zelf geplant. Nee, we moeten blij zijn dat het wordt onderzocht. Als tussenoplossing wordt er vervolgens gemaaid, iets waar ik persoonlijk blij om ben want dan krijg ik niet nóg meer zaadjes op m'n land.

Joy ik denk dat je een heel juist punt naar voren haalt. Weide-onderhoud en goede voorlichting over hoe je overlast kunt voorkomen is erg belangrijk. Stamboeken zouden hier als belangenvereniging een grote rol in kunnen spelen en geld vrij kunnen maken. Subsidie op sectie zou belangrijk kunnen zijn om de schaal van het probleem helder te krijgen.
Maaien is een korte termijn oplossing en inderdaad een tussen oplossing die goed werkbaar kan zijn in risicogebieden om overlast te voorkomen en maaien kan deel uitmaken van een lange termijn oplossing. Als er wordt gemaaid dan moet dat op een juist tijdstip gebeuren en op tijd herhaald omdat kruiskruid zich erg snel herstelt van beschadiging.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:45

EricPrast schreef:
Esther Hecht schreef:
Ik wacht de resultaten met spanning af... Ben ondertussen alleen wel bang dat ik straks voor een "gegarandeerd kruiskruidvrije" baal hooi het dubbele mag gaan betalen van wat hooi nu kost. En dat prijsverschil zal de overheid, als voornaamste veroorzaker van de huidige problematiek, me wel niet via een aftrekpost op mijn belastingaanslag gaan terugbetalen, vermoed ik zo maar eens.

Nee Eric het wordt betaalbaar PAARDENHOOI dus geen koeienhooi vrij van giftige planten. We zijn met ZLTO n de NAK/AGRO al een aardig eindje op weg om te certificeren voor een betaalbare prijs. Tenslotte wil een hooiteler ook zijn hooi kunnen verkopen en dat verkoopt ie natuurlijk nooit als het twee keer zo duur is.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:46

Weideonderhoud is sowieso belangrijk, JKK of géén JKK. Maar zolang het aan de andere kant van het hek rijendik in bloei staat omdat de wegbeheerder het niet nodig vind om er iets tegen te doen, ben je wel aan het dweilen met de kraan wagenwijd open.