Afknippen manen mogelijk doodvonnis paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Afknippen manen mogelijk doodvonnis paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 16:48

http://www.gelderlander.nl/nijmegen/article2217275.ece
gelderlander.nl

Medewerkers van kuddebeheerder FREE zagen deze week in de Stadswaard bij Nijmegen een konikpaard lopen dat een knipbeurt heeft gehad.

Het halfwilde paard heeft geen manen meer en een gedeelte van de staart is weg.

Omwonenden hebben dezelfde dag enkele meisjes in de uiterwaard zien lopen.

"We vermoeden dat die voor de knipbeurt hebben gezorgd", zegt een woordvoerder van FREE. "Waarschijnlijk hebben ze de klissen willen verwijderen. De lange paardenharen zitten in dit jaargetijde vol met die harige vruchten van de grote klis. Dat ziet er vreemd uit, maar de dieren hebben er geen enkele last van."

Paardendeskundige Renée Meissner vreest dat deze goedbedoelde knipbeurt averechts werkt: "Paarden in een warme stal hebben last van lange haren. Daarom is het diervriendelijk om ze wat bij te knippen en soms zelfs te scheren. Maar het is precies andersom bij paarden die in de natuur leven. Die hebben hun extra dikke manen en staart juist nodig om ze te beschermen tegen kou en hevige regen. Mede doordat de haren vettig zijn, zorgen ze voor een afstromen van regen en beschermen ze tegen kou. Gekortwiekte koniks lopen een verhoogd risico om verkouden te worden. Er zal dus extra op gelet moeten worden door de beheerder."

De konikpaarden begrazen het hele jaar door de uiterwaarden en zorgen daardoor, met andere grazers als runderen, voor een open en afwisselend landschap. FREE (voorheen Stichting ARK) is eigenaar van de kuddes langs de rivieren.

Naast de kans op ziektes, dreigt een nog groter gevaar. De konikpaarden zijn zelfredzame, wilde dieren.

"Als ze te veel door mensen benaderd worden, raken ze daaraan gewend", zegt de woordvoerder van FREE. "Paarden die worden vertroeteld, leggen hun schuwheid af en kunnen opdringerig worden. Ze zijn dan een gevaar voor het publiek in de vrij toegankelijke gebieden. Ons rest dan niets anders dan zo'n dier te slachten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-11-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bronvermelding erbij gezet

__Esther__

Re: Afknippen manen kan doodvonnis zijn voor paarden in Stadswaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:51

Meisjes die niet beter weten, hopelijk horen ze dit op het nieuws o.i.d... en doen ze dit nooit meer Boos!

Nu maar hopen dat het paard snel weer een lekkere bos manen krijgt Lachen

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:52

ik het voor sommige dan echt zo moeilijk van die paarden af te blijven.
laat t beetje wild nog wild..
zou zo zonde zijn als je afgemaakt moeten worden.
als het echt door die kinderen is gedaan, waar zijn de ouders dan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:53

Het grote gevaar van slecht geinformeerde penny's. Hoe verzin je het om een wild paard te gaan knippen? Wel knap trouwens dat het ze gelukt is, die beestjes zouden toch schuw genoeg moeten zijn.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:59

hoe halen ze het in hun domme kop?
niet hun paard, dus: afblijven! Boos!

als het mijn paard was geweest, en ik wist wie het gedaan had, ging ik ze mooi zelf even een knipbeurtje geven. stelletje domme mutsen....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:01

Dat vroeg ik me ook af. mijn vader belde me er over op omdat hij dit met verbazing zat te lezen in de Gelderlander.

Zo erg "wild"zijn ze ook niet echt. Ze zijn toch zo gewend aan aanwezigheid van mensen dat ze er niet panisch van worden. Op de veluwezoom lopen ook ijslanders die je met moeite van je af kan houden zo opdringerig zijn ze om een knuffel te krijgen.

Zou me niks verbazen als ze met appels of wortels hebben lokken en dan snel knippen. Boos! je zou toch zeggen dat mensen meer verstand hebben. Het idee dat je in een paard wat niet van jou is gaat knippen of ze nu wild zijn of tam. Verward

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Afknippen manen mogelijk doodvonnis paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:32

ON -> VN.

Zou je de volgende keer de bron erbij willen vermelden? Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 17:33

Oeps bronvermelding vergeten. Niet zo slim. Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:37

in maastricht liep er ook een kudde 'wilde' paarden. Jaja, zo wild dat ze gezellig allemaal op je afgerend kwamen zodra ze een plastic zakje hoorden kraken Rolleyes megaknuffeltroelpony's voor de plaatselijke meisjes. Dat werkt gewoon niet goed in de praktijk, alle goede bedoelingen ten spijt.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:39

Ze moeten gewoon van die paarden afblijven, het zijn niet hun paarden dus! echt raar vind ik het !

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:45

jeetje, wat een geheimel.
Dat die meisjes niet gewoon naar de manege gaan zeg!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:46

Ik vraag mij af of hun niet is bijgeleerd dat je van anderen hun bezit moet afblijven. In dit geval bezit van FREE.
Hoe verzinnen die meiden het. Ongelovelijk....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:48

Vaag...

De meeste jonge paarden in de opfok laten niet eens zomaar hun manen en staart kortwieken.

Stelletje doodmakke wilde paarden daar...

Of is er een groepje pennyfluisteraars actief? Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:49

Hoe verzinnen ze het Slaat nergens op

Maar doodvonnis vind ik enigzins overdreven als het echt alleen om de manen of staart gaat..

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:59

Helaas vind ik de paarden die daar lopen niet bepaald schichtig. Verder is bij alle ingangen van het park duidelijk aangegeven dat je ze niet moet benaderen, en dat dat is zodat ze niet te opdringerig worden (en anders geslacht worden). 't is trouwens een geweldig gezicht, paarden met al die klissen, de koeien zitten er ook helemaal onder.

Je zou bijna zeggen dat ze de overduidelijke waarschuwingen moedwillig genegeerd hebben... en wie is weer de dupe..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:00

Wild? Mak? Mensen proberen hun kleuters erop te zetten om een rondje 'paard te rijden'.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:02

Uiteraard ben ook ik het er helemaal mee eens dat de meisjes (ALS ze het gedaan hebben) geen recht hadden om het te doen....ik weet alleen niet hoe oud de (mogelijke) verdachten zijn, maar kan me er wel iets bij voorstellen dat zij misschien dachten dat ze het paard een plezier deden en het wilden helpen.....

Als moeder van drie kinderen, maak ik me eigenlijk ook zorgen om wat er had kunnen gebeuren met de kinderen zelf (gebeten, geschopt, geduwd)...die dus op eigen houtje kans zien om een half-wild paard te lokken en knippen....

Misschien moeten ze de waarschuwingen ook meer richten op de categorie "paardenmeisjes/jongens"??...ik weet niet hoe het nu staat aangegeven maar kan me voorstellen dat kinderen regels niet allemaal lezen, alhoewel ik zelf dan vind dat (als je bij zoiets in de buurt woont) daar de taak van de ouder ligt om de regels te vertalen in begrijpbare taal en je kinderen op de gevaren te wijzen...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:02

A10 schreef:
Wild? Mak? Mensen proberen hun kleuters erop te zetten om een rondje 'paard te rijden'.

OUCH...meen je dat nou????

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:04

helpen manen vol met klissen dan wel tegen de regen en de kou?
(ik heb het niet gedaan hoor....)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:04

penny's
Ik hoop dat die meiden dit te horen krijgen dat het niet kan. Hopen voor die beesten dat het niet nog eens gebeurt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:05

nathalie2302 schreef:
Uiteraard ben ook ik het er helemaal mee eens dat de meisjes (ALS ze het gedaan hebben) geen recht hadden om het te doen....ik weet alleen niet hoe oud de (mogelijke) verdachten zijn, maar kan me er wel iets bij voorstellen dat zij misschien dachten dat ze het paard een plezier deden en het wilden helpen.....

Als moeder van drie kinderen, maak ik me eigenlijk ook zorgen om wat er had kunnen gebeuren met de kinderen zelf (gebeten, geschopt, geduwd)...die dus op eigen houtje kans zien om een half-wild paard te lokken en knippen....

Misschien moeten ze de waarschuwingen ook meer richten op de categorie "paardenmeisjes/jongens"??...ik weet niet hoe het nu staat aangegeven maar kan me voorstellen dat kinderen regels niet allemaal lezen, alhoewel ik zelf dan vind dat (als je bij zoiets in de buurt woont) daar de taak van de ouder ligt om de regels te vertalen in begrijpbare taal en je kinderen op de gevaren te wijzen...

Gek he,ik vind mensen veel enger......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:06

oeiii, hopen dat de bewuste meisjes op het nieuws over de mogelijke gevolgen van hun daad horen... stel je voor dat ze besluiten de rest van de paarden ook nog eventjes te doen. Nagelbijten / Gniffelen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:11

doodvonnis?
dat zal toch wel meevallen..
maar wel apart hoor, dat meisjes blijkbaar dachten die paarden te moeten 'verzorgen'...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:23

wild zijn deze paarden niet echt, ze zijn teruggefokt uit gedomesticeerde paarden.
Het is vooral het kleurtje en uiterlijk. Zo worden er bijv. vossen geboren, die ze dan weer wegvangen.

Dat drama van dat slachten is natuurlijk onzin, deze paarden zijn al mak.
Als dat zon probleem is, is het kwaad al geschied. Een wild dier laat zich niet benaderen.

Ik vraag me ook af wat er gebeurt als er weer zon DB topic wordt geopend met een stel shetten vol van die klissenklitten.
Dan spreken we met zijn allen schande.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:31

Doodvonnis vind ik overdreven. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat die meiden van die pony's moeten afblijven.

Maar, Ik kom regellmatig in de uiterwaarden. Ik ben laatst ook in de uiterwaarden bij Nijmegen geweest. De manen van die pony's zitten zo enorm vol met klitten dat het volgens mij niet uitmaakt of ze manen hebben ofniet. De manen bij deze pony's zijn vrijwel niet eens meet te zien! Je ziet alleen klitten, van die bolletjes die er helemaal in vast zijn gedraaid. Het lijkt me dat die beesten daar soms best last van hebben. Als ze op deze manier in de klit zitten geven ze ook totaal geen warmte.