Stroper ziet paard voor hert aan en schiet het neer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stroper ziet paard voor hert aan en schiet het neer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:32

http://thechronicleherald.ca/Front/994359.html
thechronicleherald.ca

Een Amerikaans echtpaar wil graag hun mening laten weten over het gevaar van hertenstropers, nadat hun Belgisch trekpaard afgelopen week werd neergeschoten op hun eigen terrein.

Barbara en Julian Graham vertelden hoe een vriend hen op een ochtend kwam bezoeken, en het hem op viel dat het 20-jaar oude dier genaamd Moses, op zijn achterwerk leek te zitten.

Na onderzoek bleek hij te zijn geraakt in zijn ruggewervel en verlamd te zijn.

"Hij heeft waarschijnlijk de hele nacht zo gezeten, niet in staat om te bewegen en badend in het zweet," vertelde Barbara.

Moses, die een paar jaar geleden door de Grahams werd opgevangen omdat hij in erbarmelijke staat verkeerde, is helaas ingeslapen. De verwondingen waren te zwaar.

"Ik wil dat mensen weten wat voor leed ze anderen kunnen aandoen. Ik wist niet dat je tegenwoordig je paard al binnen moet zetten."

Volgens haar is het overduidelijk dat de persoon die het paard heeft beschoten het erf op is gekomen, en dat het een idioot moet zijn geweest om een bijna 2 meter hoog paard voor een hert aan te zien.

De Grahams hadden er tot voor kort nog geen idee van dat zij zich zorgen moesten maken om stropers, en om hun dieren veilig te kunnen houden. Voorheen hadden zij hier nog nooit van gehoord, maar na dit incident kwam zij er achter dat het vaker voorkomt dan iedereen voor mogelijk had gehouden.

"Ik wil niet dat iemand anders dit ook mee moet maken. Wij zijn lamgeslagen. Dit was echt niet nodig geweest."

De Grahams hebben een flinke beloning uitgeloofd voor tips die leiden tot aanhouding van de dader.

Marijkeeee

Re: Stroper ziet paard voor hert aan en schiet het neer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:33

dat zal je maar overkomen zeg

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:34

Er zit wel degelijk verschil tussen een hert en een paard. Al helemaal als die persoon daadwerkelijk op het erf is gekomen, zie je dat toch wel? Bloos!

Het zal je maar gebeuren. In 1 klap je paard kwijt.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:35

Alsof het met voorbedachte rade is ...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:35

Een belgisch trekpaard aanzien voor een hert . Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat de jager beter zijn jacht vergunning in kan leveren of een hele goede bril moet kopen .

Erg triest voor paard en eigenaren .

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:37

Jemig, het zal je maar overkomen. Echt vreselijk.

Kan haast geen toeval zijn, anders heb je wel erg slechte ogen

Boyzone

Mijn hemel, wie ziet nu niet het verschil tussen een paard van 2 meter en een hert....

miranda85

denk dat de stroper een brilletje nodig heeft...je ziet het verschil toch wel???

het zou je maar overkomen... dat arme beest barste van de pijn....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:41

Nou.... een groot edelhert komt aardig in de buurt wat schofthoogte betreft... en de elanden daar zijn nog veel groter.
Wat hoogte betreft kan het dus best....

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:41

sorry hoor
maar een belgsich trekpaard aanzien voor een HERT?
mag je wel even aar de opticien
wat vreselijk voor de eigenaren zeg!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:45

Die heeft gewoon meteen geschoten zodra die "iets" door de struiken zag bewegen. Lekker gevaarlijk hoor. Er worden ieder jaar ook mensen geraakt zo.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:49

Ik vindt het een vreemd verhaal.
Als je nu het verschil niet ziet tussen een bruin arabiertje en een hert kan ik me nog indenken, maar een belgische knol kom op zeg.

Wens de eigenaren / verzorgers heel veel sterkte.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:51

wie zegt dat die 'stroper' zich vergist heeft? Als je ziet wat ze hier soms uitvreten met paarden die op de wei staan...

In elk geval, dit is vreselijk voor paard en eigenaars en had nooit mogen gebeuren. Ik hoop dat de dader gepakt wordt en er een ferme straf aan overhoudt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:52

[quote="jokari"]wie zegt dat die 'stroper' zich vergist heeft? Als je ziet wat ze hier soms uitvreten met paarden die op de wei staan...

Daar kun je weleens gelijk in hebben.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:54

jeetje wat erg...zielig voor die eigenaren zeg..en voor dat paard natuurlijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:55

laats was een soortgelijk verhaal met een pony, wat achteraf niet door jager te zijn gebeurd
sterkte aan eigenaren en paard, en hopelijk komen ze snel achter wie de dader is en hoe het heeft kunnen gebeuren

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:56

Is hij blind ofzo Verward Frusty

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:00

wat bezielt mensen tegenwoordig? een paar week geleden was er ook al een bericht over een zogenaamde jager die een paard dood geschoten zou hebben, ik geloof niet dat mensen zulke fouten kunnen maken. Wie dit paard iets heeft aangedaan heeft dit met opzet gedaan, een belg en een hert zijn te verschillend omdaar een fout in te maken. Ik denk eerder dat dit een nieuwe manier is om te voorkomen dat mensen in paniek raken dan dat het werkelijk of feiten is gebasseerd.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:21

jokari schreef:
wie zegt dat die 'stroper' zich vergist heeft? Als je ziet wat ze hier soms uitvreten met paarden die op de wei staan...

In elk geval, dit is vreselijk voor paard en eigenaars en had nooit mogen gebeuren. Ik hoop dat de dader gepakt wordt en er een ferme straf aan overhoudt.

Daar ben ik het mee eens. Een hert ziet er toch wel heel anders uit!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:27

karina1977 schreef:
Een belgisch trekpaard aanzien voor een hert . Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat de jager beter zijn jacht vergunning in kan leveren of een hele goede bril moet kopen .

Erg triest voor paard en eigenaren .

een stroper is geen jager en heeft geen vergunning.. een jager is met de natuur bezig om het aantal gelijk te houden, een stroper gaat alleen voor het schieten en de 'fun'. iets heel anders dan een jager dus...

dat moet je niet door elkaar halen want zo krijgen de jagers een slechte naam..

en ik geloof ook niet dat hij het heeft aangezien voor een hert.. ieder mens ziet het verschil... mischien dat de stroper ruzie had met die mensen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:28

Tjonge jonge..... ongelooflijk!!! Dat iemand een Belgisch trekpaard voor een hert aanziet! Dat geloof je toch niet?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:31

Wat vreselijk triest....Als die man het verschil tussen een hert en een groot trekpaard niet ziet lijken mensen ook niet veilig te zijn volgens mij...
Oogtestje alvorens het afgeven van een wapenvergunning?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:32

Als die hem nu voor een hert heeft aangezien, was dan op zijn
minst aan de deur gegaan mischien had er toch nog wat met het
paard gedaan kunnen worden,
nu heeft dat arme dier eerst de hele nacht geleden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:37

Visconti schreef:
wat bezielt mensen tegenwoordig? een paar week geleden was er ook al een bericht over een zogenaamde jager die een paard dood geschoten zou hebben, ik geloof niet dat mensen zulke fouten kunnen maken. Wie dit paard iets heeft aangedaan heeft dit met opzet gedaan, een belg en een hert zijn te verschillend omdaar een fout in te maken. Ik denk eerder dat dit een nieuwe manier is om te voorkomen dat mensen in paniek raken dan dat het werkelijk of feiten is gebasseerd.

Dat geval bleek uiteindelijk na onderzoek te gaan om een natuurlijke dood, waarna de ogen er door vogels uitgegeten waren, en dus niet om een doodgeschoten paard.

Een eland is een groot dier en als je maar een deel van de eland (of de belg) ziet is die verwarring best goed mogelijk.
Iets anders is de vraag of de betreffende jager/stroper had mogen/moeten schieten als hij maar zo'n klein deel van het dier kon zien.

Ik weet niet hoe de regelgeving is in de staat waar dit is gebeurd, maar ik weet wel dat in Nederland niet op herten wordt gejaagd.
Herten worden wel afgeschoten, wat betekent dat er per hert een afschotvergunning gegeven moet worden. In die afschotvergunningen staat vermeld of een bok of geit (en ik dacht dat er ook nog een aparte vermelding voor kalveren was) geschoten mag worden.
De jager moet dus voordat hij schiet kunnen zien om wat voor soort dier, welk geslacht en welke leeftijd het gaat. Schieten op alle grote, bruine, bewegende dingen mag hier in Nederland dus NIET.
Het risico dat per ongeluk door jagers op een "bruin arabiertje" op de veluwe wordt geschoten tijdens het afschotseizoen van de edelherten is dus te verwaarlozen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:04

Jen33 schreef:
een stroper is geen jager en heeft geen vergunning.. een jager is met de natuur bezig om het aantal gelijk te houden, een stroper gaat alleen voor het schieten en de 'fun'. iets heel anders dan een jager dus...

dat moet je niet door elkaar halen want zo krijgen de jagers een slechte naam..

Volgens mij moet je dan ook onderscheid maken tussen "beroeps"stropers en "amateurs".

De stropers voor wie het stropen alleen maar om het geld te doen is, bezorgen alle andere stropers en de jagers een slechte naam.

De "amateurs" zijn in veel (= niet alle, ook hier heb je rotte appels bij zitten) gevallen ook natuurliefhebbers. Ze jagen niet uit beheersoogpunt en hoeven, in tegenstelling tot jagers, dus ook geen jaarlijkse quota te halen. Bovendien wordt (in Nederland) vooral klein wild (hazen) en gevogelte (eenden, duiven) gestroopt, zodat de kans dat een paard door een stroper voor een hert wordt aangezien en wordt neergeschoten vrij klein is.