'Polder Paarden' geeft beleid aan voor paardenhouderijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Polder Paarden' geeft beleid aan voor paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 23:34

http://www.nhd.nl/article2764203.ece
nhd.nl

Burgemeester en wethouders van Beemster willen nieuwe paardenbakken in de gemeente niet tegengaan, maar willen dat deze via een vrijstellingsprocedure op basis van 'Des Beemsters' worden ingepast in het landschap. Dat geldt ook voor nieuwe paardenhouderijen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen een productie- en gebruiksgerichte paardenhouderij. Dat staat in de notitie 'Polder Paarden' die dinsdag wordt besproken in de vergadering van de commissie grondgebied.

Aanleiding voor de notitie is de zogenoemde 'verpaarding' van het Beemster landschap. Net als in veel andere plattelandsgemeenten is ook in Beemster sprake van een toename van het aantal paardenhouderijen. Dit heeft ruimtelijke consequenties, want verschillende vormen van paardenhouderij vragen om verschillende manieren van ruimtegebruik en die leiden tot verrommeling van het landschap. Voor Beemster dus reden om met nieuw beleid scherpere eisen te stellen aan de bebouwing en vormgeving van paardenhouderijen.

Arabesk

Re: 'Polder Paarden' geeft beleid aan voor paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 07:51

verrommeling... ik vind het wel meevallen. Keurig aangeharkte rijbakken met knappe hekjes eromheen.

Tsja in een kale polder valt álles op. Ik vind de Beemster er juist té aangeharkt uitzien, kan ik daar ook een klacht over indienen? Zij zijn groot en ik is klein!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:00

Ach, mooie (knot)wilgen langs de bakrand of leilindes oid is ook niet zo gek. Liever dat je het terrein mooi moet aankleden, maar je wel een bak mag aanleggen dan dat er een anti-paardenbak-beleid komt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:02

Maar wat is mooi? Ik vind knotwilgen en leilindes (bijvoorbeeld) spuuglelijk. Doe mij maar gewoon een mooi houten hekwerk, dat er stevig en solide uitziet...

Zo vind iedereen wat anders mooi...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:50

Ze zullen wel iets bedenken dat volgens hun past in de omgeving.
Het maakt mij niet zo ontzettend veel uit wat dat dan precies is,
als je maar wel je bak mag plaatsen met een vorm van omheining er omheen. Een soort adviescommissie voor erfinrichting?

Hier in de gemeente hebben ze wel eens een beplantingsplan verplicht gesteld ivm bouw van een grote stal of binnenbak. Zoiets zou het wel kunnen worden.

Verder hoor je wel dat rijbakken geweigerd worden, er absurde afstandseisen worden gesteld (bij een woning naast een boerderij meer afstand van de buren dan bij de boerderij ernaast met agrarische bestemming, alsof het paard van een particulier meer overlast veroorzaakt bij de boerderij, dan het buurpaard van de boer bij de particulier...

En botweg verbieden omdat er al veel bakken in de buurt liggen... Ik vind bovenstaande plan een veel positievere insteek hebben!