http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10118&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl
"Het hangt van Painted Black af of ik nog naar de Olympische Spelen ga in 2012"
Anky van Grunsven zette vrijdag met IPS Salinero de eerste stappen in het traject richting Olympische Spelen van 2008. Ze deed dat - uiteraard - met een zege in de Grand Prix op Jumping Indoor Maastricht.
Dat vond ze niet belangrijk. ,,Waar het mij om ging was zaken die ik in de training heb verbeterd in de praktijk goed uit te voeren. Ik ben tevreden over de wijze waarop dat is gegaan. Op weg naar Hongkong moet ik nog beter worden. En dat kan.''
Sinds Van Grunsven de afgelopen zomer met Salinero twee Europese titels won bracht ze het dier niet meer op wedstrijden uit. In eigen omgeving werkte ze aan vooruitgang. Er zit kennelijk nog steeds rek in de combinatie die naast Europese ook al een wereld- en olympische titel won.
Tot een superieure score (76,208) leidde dat in het MECC van Maastricht nog niet. Dat vond de amazone, na twee recente vallen van het paard nog steeds gehinderd door wat pijntjes, van ondergeschikt belang. ,,Ik heb daar ook niet opgelet. Hier was ik om dingen uit te proberen.''
Van Grunsven gaat binnenkort het wereldbekerseizoen in met de paarden Salinero en Painted Black. Met Salinero is ze ook zeker van plan de finale in Den Bosch te rijden. Mogelijk laat ze met haar paradepaard vervolgens in aanloop naar Hongkong de nationale titelstrijd (outdoor) schieten.
Daarvoor komt Painted Black wel in aanmerking. De afgelopen weken liet ze met haar ,,tweede'' troef op internationale wedstrijden zien op het punt van doorbreken te staan. ,,Als de ontwikkeling van Painted zich op deze wijze doorzet heb ik straks inderdaad twee paarden die om de medailles kunnen meedoen. Maar zover is het nog niet.''
Aan de doorbraak van Painted Black zitten echter meer aspecten. Van Grunsven, die in Hongkong op jacht gaat naar haar derde opeenvolgende goud, laat het in principe van de ontwikkeling van dit paard afhangen of ze door gaat tot Londen 2012. ,,Het ziet er inderdaad goed uit'' aldus de amazone. ,,Maar de weg is nog heel lang.''