Raad twijfelt nog over carbidschieters bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Raad twijfelt nog over carbidschieters bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 07:51

http://www.destentor.nl/epevaassen/2203 ... carbid.ece
destentor.nl

Na het aanhoren van paardenhouder Betty Dalhuisen uit Wissel, moet de gemeenteraad van Epe nog een nachtje slapen over het vrijgeven van schieten met carbid in het buitengebied.

Terwijl een stuk of twintig jongens vorig jaar op oudejaarsavond in de omgeving van de Wisselseweg met vuurwerk en melkbussen in de weer waren, raakten de paarden van de instructrice in de manege aan de Wilgenlaan volslagen in paniek, vertelde ze de raadsleden. Betty probeerde ze te kalmeren. De ruin Koriander steigerde wild, viel vol op zijn rug met daaronder Betty. Het paard, een volbloed springpaard, beschadigde zijn rug en is afgekeurd als wedstrijdpaard. Betty liep onder meer een whiplash op, beschadigde wervels, verminderd zicht en concentratievermogen.

Naast de schade van circa zevenduizend euro, volgde een somber jaar vol bezoeken aan fysiotherapeuten, dierenartsen en ziekenhuizen. Woedend was moeder Riek Dalhuisen toen ze woensdag het voorstel van het college in de krant las om carbid schieten in het buitengebied op afstand van 250 meter van dierenverblijven vrij te geven op 31 december. "In het buitengebied leven zoveel hoenders, varkens die in paniek raken en andere dieren. Waarom geen gebied aanwijzen waar geen dieren of mensen er onder lijden?"

Burgemeester Marijke van Lente gaf aan dat de gemeente met het opstellen van voorschriften en veiligheidsregels, juist uitwassen probeert te voorkomen. "Vroeger werd ruimschoots met carbid geschoten en keken we er niet naar." Om die reden is vorig jaar de regel ingevoerd dat carbid-schieters een ontheffing bij de gemeente moeten aanvragen en aan tal van regels moeten voldoen. "Toen wilden we het ook al niet, maar het argument luidde toen dat we het dan tenminste in de hand zouden hebben", merkte Loes Looman (CDA) fijntjes op. Van Lente laat de mogelijkheid open om gebieden aan te wijzen waar het niet mag. Donderdag 29 november hakt de gemeenteraad de knoop door. Betty vreest verdovende middelen voor haar paarden te moeten gebruiken.

PussInBoots

Re: Raad twijfelt nog over carbidschieters bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:52

Erg vervelend wat er is gebeurt en natuurlijk eeuwig jammer van zon paard. Maar volgens mij is het kalmeren van een bang paard juist foute beloning. "Zie je wel dat het eng is??". Maar daar gaat het hier niet om. Hier wordt ook ieder jar carbitgeschoten op een paar honderd meter afstand. Ik zou niet weten waar je plekken kunt vinden waar er geen enkel dier ""last" van heeft. Het is een niet uit te bannen traditie en als je weet dat je paard door het lint zal gaan, dan is de enige oplossing idd een sedalin oid.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:05

Toen wij 3 jaar geleden in de achterhoek kwamen wonen, had ik nog nooit van carbid schieten gehoord. Dus met een heerlijk zonnetje op oudjaarsdag heb ik toen een buitenrit gemaakt. Een kwartiertje onderweg en toen begon het. Om de haverklap zo'n knal. Maar ik moet zeggen dat ik er meer van schrok dan mijn paard.
Ik denk dat zo'n traditie zal blijven en dat je dus, of je dieren moet trainen voor dit lawaai of ze inderdaad moet verdoven. Maar om alles op het carbidschieten te schuiven vind ik ook te kort door de bocht. Een paard dat hier zo van schrikt ( en dan met grote pech ongelukkig terecht komt,wat ik natuurlijk zeer betreur), zal waarschijnlijk ook schrikken van andere dingen.Zo'n paard zou ik dus lekker op stal laten met eventueel wat verdoving op oudjaarsdag.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:22

Als je de paarden voor die ene keer gewoon op stal laat dan hoef je waarschijnlijk geeneens iets verdovends te geven. Dus als de gemeente bijv. verordent op welke dag en tussen welke uren er geschoten mag worden, dan kunnen de paardenhouders daar rekening mee houden en is toch iedereen gelukkig?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:31

Dan ben ik benieuwd waar ze de paarden had staan. Binnen of buiten. Wij hebben ze altijd buiten lopen en carbid schieten doet ze echt niets, doordat ze beter kunnen orienteren waar het geluid vandaan komt. Vuurwerk veroorzaakt veel meer paniek, juist door de hoge tonen daarvan. Carbid schieten is een dof geluid.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:33

Op Oudejaarsdag kun je beter geen buitenritten maken, ook al vanwege grapjassen met rotjes e.d.
Was de betrokken dame buiten op haar ruin aan het rijden dan? Natuurlijk zwaar kl*** wat er met haar gebeurd is, maar Carbidschieten is ook in het noorden volledig ingeburgerd, je weet dus wat er gebeuren gaat.
Wij doen Oudejaarsmiddag de paarden binnen, de boxen dicht, luiken dicht, plakje extra hooi.
Bij de eerste harde knallen of gillende keukenmeiden zie je ze denken:"Daar gaan ze weer" om vervolgens nog een hap te nemen.
Eventueel de radio wat luider dan gewoonlijk en voor je het weet is het Nieuwjaar!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:42

Het spijt me dames, maar het is dus echt niet alleen op oudjaarsdag...ik woon in de gemeente Epe en daar begint het nu al.... kan moeilijk mijn paarden nu al sedatie geven....

Gelukkig geven ze er van mij (tot nu toe) nog niet veel om.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:49

Ach, als ze er nu al mee beginnen dan zijn ze tegen Oudejaar waarschijnlijk wel immuun geworden...... Ach gut Haha!
Wij zitten boven de aanvliegroute Leeuwarden-Lauwersmeer van F16's e.d. en zelfs daar kijken ze niet eens meer voor op......... zelf rustig blijven, jij bent de baas.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:16

Het is erg spijtig, maar het carbidschieten gebeurde in die streek waarschijnlijk al langer dan dat deze paardenhouderij zich daar bevindt.
Het is een traditie en de meeste boerenzoons (soms ook dochters) vinden het geweldig! Er mag al ZOVEEL niet meer, laten we hun dit alsjeblieft niet afnemen!

Zorg voor licht in de stal zodat ze het vuurwerk niet zo goed zien en zet de radio aan en natuurlijk kan je ze altijd nog verdoven wanneer je bang bent dat het echt te gek wordt.

Ondanks dat het heel erg is, lijkt het mij ook niet verstandig om nij zo'n paard in de stal te stappen wanneer deze zo onrustig is.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:33

Hoe eerder je die knallen te horen krijgt, hoe eerder de paarden er aan wennen. die van mij schrikt er ook niet van.

Maar feit blijft dat ze natuurlijk niet een gebied vlakbij een manege horen aan te wijzen voor zo'n traditie. Niet dat je daarmee voorkomt dat de paarden de knallen horen, maar als het niet te dichtbij is zullen ze ook minder schrikken. En eventueel bij de onrustigere paarden inderdaad wat kalmerends geven.

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:46

Bij ons op stal mag je 2 dagen voor de jaarwisseling niet meer rijden, maar alleen longeren of losgooien. De radio staat al een paar dagen een tikkie harder en bij een paar onrustige paarden worden handdoeken voor de ruiten gedaan.
Ik vraag me af of er wel gebieden zijn waar je niemand tot last bent, maar misschien kan het ook iets verder weg van de stal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:57

Wat is carbidschieten? Bloos

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:00

bij ons in de buurt gebeurt het ook veel, maar ik rij dan ook niet vanaf ongeveer twee dagen voor oud en nieuw. Misschien kan het wel verder weg van de dierverblijven maar ik denk dat je het toch blijft horen. Het lijkt mij niet verstandig om dan toch op je paard te gaan zitten ook al is het iets verder weg. Verbieden van carbidschieten vind ik ook weer te ver gaan, want het is toch een traditie ieder jaar weer.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:03

Dat doen ze in de buurt waar mijn paard stond ook heel veel. ook nog kleinduivenschieten op notabene hetzelfde erf (in de buitenbak...)
De paarden schrikken op bij de eerste 2 knallen, en dan hebben de meesten echt zoiets van 'oooh, het zal wel'. En dat waren echt wel gewoon sportpaarden (ook jong spul) Van mij mogen ze dat geknal best aan banden leggen, maar echt een probleem heb ik er niet mee. Maar om zoiets naast een manege te gaan doen is niet echt verstandig.
En het 'betty-verhaal'
Raakten 'De Paarden' (als in: hele stal op zn kop) in paniek, of schrok er 1 dier waar ze toevallig op zat die omklapte? vind ik nog wel een verschil

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:04

Suzanne F. schreef:

Men neme een ouderwetse melkbus, stopt daar explosief poeder (carbid) in met een lont, drukt een bal op de melkbus en steekt de lont aan. De bal knalt er dan met een noodgang en een boel lawaai uit.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:05

Ik denk zelf dat er bijna geen enkel gebied in Nederland te vinden is waar je 'veilig' kunt schieten met Carbid. Wat te denken van de diertjes in het wild?
Ik woon ook in het buitengebied en ook hier is carbidschieten populair.
Ik heb mijn paarden in de buitenbak staan, ze zijn gewend 24 uur buiten te zijn. We wonen hemelsbreed niet zo ver van militair schietterrein en van dat gedonder kijken ze niet meer op. Carbid vinden ze minder erg als echt fel knallend en vooral fluitend vuurwerk. Vooral die krijsende dingen vinden zij (en wij!) afschuwelijk.
Uiteraard hou ik ze wel in de gaten, ze gaan voor de fellere knallen en gillen op de loop, maar de buitenbak is wel zo groot dat ze een best eindje rond kunnen lopen. Opsluiten op stal zou een ramp betekenen, ze kunnen niet weg en zullen bij mij over de staldeur heen willen springen.
Ik zorg ervoor dat hun hooicontainer in de buitenbak gevuld is met allerhande lekkernijen. Vorig jaar was het om half 1 op oudejaarsavond al afgelopen, het viel mee. Overdag dus het gedonder met carbid. Om 1 uur zag ik ze al liggen achterin de bak. Lekker slapen. Dromen

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:09

Concorde schreef:
Suzanne F. schreef:

Men neme een ouderwetse melkbus, stopt daar explosief poeder (carbid) in met een lont, drukt een bal op de melkbus en steekt de lont aan. De bal knalt er dan met een noodgang en een boel lawaai uit.

bij ons doen ze ook wel eens brandblussers of watertanken. Dat knalt nog veel en veel harder.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:41

Tsja, volgens mij is hier gewoon sprake van domme pech...

Mijn ouders hebben Shetlanders die midden in een woonwijk in de wei staan. Omdat er al een paar dagen voor de jaarwisseling vuurwerk wordt afgestoken, raken ze er aan gewend. Om 00.00u kijken ze er eigenlijk al niet meer van op. Al het geknal en geflits komt van alle kanten, dus rennen heeft ook geen zin...

Mijn bijrijdpaardje geeft ook niet zoveel om geknal van vuurwerk. Op Oudejaarsdag ga ik uit voorzorg niet rijden, maar de dagen daarvoor wel. Ze spitst alleen even haar oortjes bij een knal en dat is het dan ook. Redelijk dichtbij de stal zit een kleiduivenschietbaan, dus knallende geluiden is ze op zich wel gewend. Het is overigens wel zo dat carbid behoorlijke dreunen kan veroorzaken, waarbij de ruiten in je huis gaan trillen, dus prettig is het niet!

En ik denk dat gillende en flitsend vuurwerk veel enger is dan die harde knallen! Als je de gelegenheid hebt, kun je je paard denk ik het beste op stal houden, radio aan en een extra plakje hooi (zoals een aantal van jullie dus ook doet!). Blijft hij zenuwachtig, dan kun je in overleg met de dierenarts een kalmerend middel toedienen.

Wat betreft het ongeluk in casu; het lijkt me erg onverstandig om een paard dat in paniek is te kalmeren. Als hij ECHT goed van de kaart is, ziet hij niks meer en ben je zelf echt niet veilig! Je kunt gewoon niet altijd alles voorkomen...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:43

hmmm
als ik wist dat mijn paard zo zou reageren, zou ik niet gaan rijden als ze zo aan het schieten zijn...
hier zijn de eerste knallen ook al geweest, en onze paarden schrikken er niet meer van
Carbidschieten is een traditie, hoort erbij vind ik..
laat ze dan schieten op een bepaalde tijd, zodat iedereen er rekening mee kan houden

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:14

Tja ik woon ook in Wissel, maar mijn paarden staan normaliter gewoon buiten en raken er niet opgewonden van (zijn ook stabiele arabieren Knipoog ). Ze zijn het gewend evenals de oefeningen van defensie die hier ook te beleven zijn.

Het reguliere vuurwerk met het gegil vinden ze een stuk minder prettig. Rijden doen we ook gerust op alle dagen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:52

hmm ,
hier hebben we wel gaskanonnen en jagers daar kijken de paarden niet meer van op maar van het carbiet zeer zeker wel .
we hebben meerdere jonge paarden op stal staan en koeien kijken er zowieso niet van op .

maar ze staan wel binnen met oud en nieuw , affijn

toch snap ik ook deze mevrouw , naar mijn weten is er op de wissel ook een dierentuin ....en daar vlakbij een honden en katten opvang .

er zitten in en rond epe en vaassen best veel paardenhouderijen en duivenmelkers niet te vergeten .

ik vind toch dat er enigzins rekening gehouden kan worden met de dieren .

zodra het over een vrachtauto gaat die hard langskomt en toetert dan staat heel bokt op zijn kop !
maar als het hier over carbit schieten gaat wat nog veel harder en veel meer aanwezig is en ook langer doorgaat dan vinden jullie het allemaal maar best ?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:45

Een vrachtwagen die langs komt en gaat toeteren bij een paard is een asociale *censuur*. Carbidschieten is een eeuwenoude traditie om "kwade geesten" te verjagen. Het is één keer per jaar met oud en nieuw en je wéét dat het dan gebeurt. Buiten die tijd is het overigens strafbaar.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:55

deze paarden staan ongeveer direct aan een grote weg en zullen wel wat gewend zijn, ik denk dat er in de wei geen enkel probleem zal zijn. Maar ja een dier onder het zadel kan schrikken.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:58

iepsel schreef:
Een vrachtwagen die langs komt en gaat toeteren bij een paard is een asociale *censuur*. Carbidschieten is een eeuwenoude traditie om "kwade geesten" te verjagen. Het is één keer per jaar met oud en nieuw en je wéét dat het dan gebeurt. Buiten die tijd is het overigens strafbaar.

ik zeg ook niet dat het normaal is wat een vrachtwagen op zo een manier doet , maar dat is eenmalig en carbit gaat maar door en door en dieren horen nu eenmaal harder ,
maar mijn ount was dat i het niet normaal vind om het in de directe omgeving te doen van dieren ,
maar schijnbaar ben ik de enigste .
en in het stukje kan ik niet terughalen dat de betreffende vrouw op het paard zat

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:03

anders kom je toch niet onder een steigerd paard?