Eerste stap naar Hong Kong voor Laurens en Ollright

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste stap naar Hong Kong voor Laurens en Ollright

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:11

http://www.pzc.nl/sport/zeeland/2198646 ... ngkong.ece
pzc.nl

Voor de meeste Nederlandse topruiters begint het indoorseizoen dressuur komend weekeinde in Maastricht. Maar niet voor Laurens van Lieren uit Schore. Hij komt met zijn paard Hexagons Ollright in het Deense Odense in actie omdat daar de eerste punten voor de wereldbeker te verdienen zijn.

Het toernooi in Odense is een voorzichtig start van een seizoen dat in augustus in Hongkong moet eindigen. Daar strijkt dan de hippische tak van de olympische familie neer. Alles wat zich voordien afspeelt, staat in het teken van Hongkong. Voor het eerst in de geschiedenis van de Olympische Spelen mogen de landen niet vier maar drie ruiters afvaardigen. Een vierde gaat mee als reserve.

Dat maakt de spoeling dun voor Laurens van Lieren. "Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels zijn de nummers een en twee", meent Leunus van Lieren, zijn vader, trainer en coach. "Voor de derde plaats komen nog veel ruiters in aamerking." Laurens noemt er zo een stuk of zeven, acht op, onder wie provinciegenoot Hans-Peter Minderhoud.

,,Maar de eerste voorwaarde om mee te mogen is dat het paard fit blijft. Dat is al moeilijk genoeg. Vier jaar geleden bleven twee van de vier geselecteerde combinaties thuis omdat de paarden geblesseerd waren."

De strategie is met die wetenschap al bepaald. De gezondheid van het paard gaat boven alles. ,,Voor het belangrijkste toernooi dat er is wil iedereen extra trainen. Dat is juist de valkuil voor veel ruiters", weet Laurens van Lieren.

Hij blijft bezig zoals hij gewend is. De wereldbekerwedstrijden, na Odense onder meer in Frankfurt, Mechelen en Amsterdam, moeten aangeven of hij op de goede weg is. Het NK in mei in Eindhoven is het eerste echte meetmoment voor de bondscoach Sjef Janssen. De dressuurruiter vindt dat hij er beter voorstaat dan ooit. In 2005 maakte hij een grote stap voorwaarts op het NK en dit jaar deed hij dat op het EK in Turijn opnieuw. Hij werd zevende in de kür op muziek. ,,Ik heb tijdens de trainingen hetzelfde gevoel als in de kür in Italië, mijn beste wedstrijd van het seizoen. Ik heb heel veel controle en als er even iets niet loopt, is dat zo bijgespijkerd."

Zijn vader blijft een belangrijke rol spelen, in de trainingen, maar ook in de voorbereiding op belangrijke wedstrijden. Leunus en Laurens van Lieren weten precies wat ze moeten doen en wat ze moeten laten. In Turijn verliep de warming up voor het eerste onderdeel anders dan anders en dat had meteen zijn weerslag op het paard. Ollright sprong in galop op een plaats waar dat niet de bedoeling was.

Wat ook hetzelfde blijft is de kür op muziek. Van Lieren is nog lang niet uitgekeken op de muziek van Queen. ,,Het is een kunstwerk", vindt Leunus van Lieren. ,,Laurens liep hem op een bruiloft met een stokpaard en dat was zo mooi, ik werd er emotioneel van." Het is te hopen dat die emoties eind augustus opnieuw naar boven komen. Dan heeft Laurens het in Hongkong goed gedaan. "Ik droom van een gouden teammedaille en van een plaats in de topvijf in het individuele toernooi", zegt hij. ,,Je moet doelen stellen waarin je gelooft. En hier geloof ik in."

Dressuurruiter Laurens van Lieren rijdt in Odense zijn eerste wedstrijd van het seizoen. Over negen maanden hoopt hij op de Olympische Spelen te schitteren.

Letizia

Re: Eerste stap naar Hong Kong voor Laurens en Ollright

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:31

Cayenne schreef:
,,Laurens liep hem op een bruiloft met een stokpaard en dat was zo mooi, ik werd er emotioneel van."

Omg Huilen van het lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:31

Letizia schreef:
Cayenne schreef:
,,Laurens liep hem op een bruiloft met een stokpaard en dat was zo mooi, ik werd er emotioneel van."

Omg Huilen van het lachen

ROFL

Maar hopen dat hij naar de OS mag!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:31

Zou hij ook zijn tenue aangehad hebben? In slipjas en laarzen? Ik kan me er echt geen beeld bij voorstellen Haha!
Overigens is het wel een hele gave kür!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:00

haha Huilen van het lachen Ik hoop echt dat hij naar de OS mag Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:40

Met Ollright of stokpaard?

Huilen van het lachen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:46

Met het stokpaard natuurlijk! Haha!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:18