Voorstellen van FEI Dressuur Comité goedgekeurd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voorstellen van FEI Dressuur Comité goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:12

http://www.academybartels.com/
academybartels.com

Tijdens de FEI bestuursvergadering op 15 en 16 november in Dubai zijn een aantal voorstellen, die ingediend zijn door het FEI Dressuur Comité goedgekeurd. :

1) Veiligheid bij prijsuitreikingen
Vanwege de toenemende veiligheidsrisico's voor ruiters en paarden heeft de International Dressage Riders Club (IDRC) voorgesteld om nieuwe richtlijnen op te stellen voor prijsuitreikingen, waarbij enkel de eerste drie geplaatste ruiters opgesteld dienen te worden. De overige geplaatste ruiters (tot aan zes) kunnen een ereronde houden in stap, draf of galop, terwijl zij worden gepresenteerd door een spreker. Een steward behoort altijd te assisteren bij de ‘parade' en /of prijsuitreiking. Als toevoeging gaan de AIDEO en de FEI de organisatoren inlichten dat, in het belang van veiligheid, niet moet worden aangemoedigd om luide muziek te draaien bij prijsuitreikingen.

2) Nieuw onderwijssysteem voor Officials 2008
Een werkgroep bestaande uit Stephen Clarke (GBR), Angelika Frömming (GER), Dieter Schuele (GER) en FEI Dressuur Comité bestuurslid Mariette Withages (BEL) is toegewezen om te werken aan het cursusprogramma, lesmateriaal en een syllabus.

3) Top 10 Dressuur Evenement
Het ‘Commercial Department' en hoofdkantoor heeft het FEI Dressuur Comité gevraagd om een aanbeveling te doen voor een top 10 dressuurevenementen die een FEI topprioriteit te krijgen en worden ondersteund door een sponsor in samenwerking met de FEI Dressuur wereldranglijst.

4) Nations cup formule
Een Nations Cup formule is voorgesteld om meer teamwedstrijden te promoten. De organisator mag de Grand Prix Special of Freestyle toevoegen, of beide, maar de Nations Cup moet de meest belangrijke wedstrijd blijven met het hoogste prijzengeld, dit om meer teams te verleiden en de teamgeest te bevorderen. De voorgestelde nieuwe formule wordt uitgeprobeerd en geëvalueerd door CDIO organisatoren in 2008.

De correcties/ aanpassingen op de FEI Reglementen voor (internationale) dressuur evenementen, 22ste editie, zijn goed gekeurd (per 1 januari 2008 effectief).

JessicaD88

Re: Voorstellen van FEI Dressuur Comité goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:21

Pfff belachelijk zeg! Mag er niet eens meer een leuk ererondje met muziek worden gemaakt.. Ik ben van mening dat een paard dat gewoon aan moet kunnen. Zo niet, moet dat thuis maar geoefend worden Knipoog

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:40

Met dressuur hoor je toch je paard onder controle te hebben Clown Ze kunnen tegenwoordig niets meer hebben zeg!

Veiligheid voorop dat wel, maar ze kunnen er ook op oefenen Knipoog

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 10:47

Het blijven dieren hoor, geen voorgeprogrammeerde robots Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:50

dat maakt het toch juist leuker Lachen

Een paard kan best wat meer bomproof worden, hoe heet ze ook zijn Knipoog

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:48

Ik denk dat de mate waarin een paard bomproof te maken is erg afhankelijk is van zijn/haar karakter. Bovendien balanceren die topdressuurpaarden op een smallle lijn tussen: voldoende "heet" (om tijdens de proef alert te zijn en daardoor veel uitstraling te hebben) en ontploffen. Ze lopen op de top van hun kunnen, daar worden mensen zelfs opgewonden en soms gespannen van.
Het is zo snel gezegd maak ze maar beter bomproof.
Het lijkt me ook moeilijk beoordelen als je zelf nog nooit meegemaakt hebt hoe het is in een ring met zoveel mensen op tribunes er omheen, harde muziek, applaus, flitslichten enz.
Bovendien zijn (top)dressuurpaarden er op afgericht op de kleinste hulpen te reageren, ik denk dat ze daardoor ook op ander gebied sensibeler kunnen worden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:58

Ik vind een ereronde zonder muziek geen ereronde, zonder muziek mag die van mij ook gewoon afgeschaft worden.

Ik herrinner me nog een Duitser met een hele hete jonge hengst tijdens een ereronde op een groot evenement. Hengst wilde er iedere keer vandoor schieten in de ereronde maar hij zat de hengst gewoon de grond in en reed rustig verder met 1 hand aan de teugel en zijn hoed netjes in zijn andere hand. Behalve dat de ruiter meer ging zitten was het niet te zien dat de hengst weg wilde. Dat vind ik knap gereden; hij loste de heetheid van zijn paard goed op en kon gewoon doorrijden in de ereronde. Voor mij heeft zo een ruiter een voorbeeldfunctie. (hij was trouwens de enige ruiter die de ereronde met 1 hand durfde te rijden en had het heetste paard)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:35

Dit is en blijft lastig denk ik,want als er 1 paard in paniek raakt,gaat de rest mee.En dan kan het best link worden ja.Maar goed aan de andere kant zou het ook wel weer moeten kunnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:39

Merlijn schreef:
Ik denk dat de mate waarin een paard bomproof te maken is erg afhankelijk is van zijn/haar karakter. Bovendien balanceren die topdressuurpaarden op een smallle lijn tussen: voldoende "heet" (om tijdens de proef alert te zijn en daardoor veel uitstraling te hebben) en ontploffen. Ze lopen op de top van hun kunnen, daar worden mensen zelfs opgewonden en soms gespannen van.

Zeg maar gerust dat de paarden continu op het randje van overspannenheid balanceren.

Dit zou toch alarmbellen moeten doen rinkelen bij de mensen die gaan over het welzijn van sportpaarden? Als die paarden zo neurotisch zijn dat ze zo'n ereronde niet meer aankunnen, dan is er toch iets mis??????????

En als dit niet meer kan, wat is dan het volgende? Geen publiek meer bij de ring? Want daar kunnen ze van schrikken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 12:41

Overspannenheid vind ik een beetje overdreven. Er zit nog altijd een verschil tussen heet zijn en gespannen zijn. Lachen
Heeft ook niets met neurotisme te maken Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:42

Cayenne schreef:
Overspannenheid vind ik een beetje overdreven. Er zit nog altijd een verschil tussen heet zijn en gespannen zijn. Lachen

Vind je? Dat is dan jouw mening.

Ik vind ze behoorlijk gestresst eruitzien. Terwijl dressuur toch rust en harmonie zou moeten uitstralen. Maar dat is misschien weer een andere discussie die we niet hier moeten voeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:52

Arabesk schreef:
Merlijn schreef:

Zeg maar gerust dat de paarden continu op het randje van overspannenheid balanceren.

Dit zou toch alarmbellen moeten doen rinkelen bij de mensen die gaan over het welzijn van sportpaarden? Als die paarden zo neurotisch zijn dat ze zo'n ereronde niet meer aankunnen, dan is er toch iets mis??????????

En als dit niet meer kan, wat is dan het volgende? Geen publiek meer bij de ring? Want daar kunnen ze van schrikken?

In de laatste minuten voor de start van de cross hoef je Raimaer ook niet te vragen om rustig stil te staan of een gecontroleerd verzameld galopje te laten zien, terwijl ze thuis echt de rust zelve is. Beetje kort door de bocht geredeneerd.

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:21

Zo zie je maar weer, dressuurpaarden zijn niets gewend alleen maar in de ring rijden en verder niets, dus als ze een geluidje horen zijn ze meteen over de rooie. En die dressuurpaarden zitten zo onder de stress dat ze bij iets geks meteen ontploffen. Ik vind het triest!!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:46

flappie01 schreef:
Zo zie je maar weer, dressuurpaarden zijn niets gewend alleen maar in de ring rijden en verder niets, dus als ze een geluidje horen zijn ze meteen over de rooie. En die dressuurpaarden zitten zo onder de stress dat ze bij iets geks meteen ontploffen. Ik vind het triest!!

Dit is nogal rechtlijnig en ongenuanceerd. Niet alle dressuurpaarden zijn zo. Zoals ik al zei, veel is ook afhankelijk van het karakter en ze zijn tijdens wedstrijden meestal zo geconcentreerd op hun werk dat een plotseling geluid, flitslicht, of wat dan ook, ze kan doen schrikken. Hòe en hoe èrg is m.i. een beetje "paardafhankelijk".
Dat wil toch niet zeggen dat dat allemaal negatieve spanning (stress) is?
Bovendien, àls ze alleen maar ringrijden gewend zijn, dan zouden ze wel bomproef zijn. Knipoog
Arabesk schreef:
Cayenne schreef:

Vind je? Dat is dan jouw mening.

Ik vind ze behoorlijk gestresst eruitzien. Terwijl dressuur toch rust en harmonie zou moeten uitstralen. Maar dat is misschien weer een andere discussie die we niet hier moeten voeren.

Ja, en dit is jouw mening. Ik zie bij heel veel toppaarden tijdens de wedstrijd geen negatieve spanning. Wel harmonie en plezier in het werk. Veel hangt af van de bril waardoor je er naar kijkt.
Gefeliciteerd met je verjaardag, dat zie ik net Bloos
Edit: toevoeging.