Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Merlijn schreef:Ik denk dat de mate waarin een paard bomproof te maken is erg afhankelijk is van zijn/haar karakter. Bovendien balanceren die topdressuurpaarden op een smallle lijn tussen: voldoende "heet" (om tijdens de proef alert te zijn en daardoor veel uitstraling te hebben) en ontploffen. Ze lopen op de top van hun kunnen, daar worden mensen zelfs opgewonden en soms gespannen van.
Cayenne schreef:Overspannenheid vind ik een beetje overdreven. Er zit nog altijd een verschil tussen heet zijn en gespannen zijn.
Heeft ook niets met neurotisme te maken
Arabesk schreef:Merlijn schreef:Ik denk dat de mate waarin een paard bomproof te maken is erg afhankelijk is van zijn/haar karakter. Bovendien balanceren die topdressuurpaarden op een smallle lijn tussen: voldoende "heet" (om tijdens de proef alert te zijn en daardoor veel uitstraling te hebben) en ontploffen. Ze lopen op de top van hun kunnen, daar worden mensen zelfs opgewonden en soms gespannen van.
Zeg maar gerust dat de paarden continu op het randje van overspannenheid balanceren.
Dit zou toch alarmbellen moeten doen rinkelen bij de mensen die gaan over het welzijn van sportpaarden? Als die paarden zo neurotisch zijn dat ze zo'n ereronde niet meer aankunnen, dan is er toch iets mis??????????
En als dit niet meer kan, wat is dan het volgende? Geen publiek meer bij de ring? Want daar kunnen ze van schrikken?
flappie01 schreef:Zo zie je maar weer, dressuurpaarden zijn niets gewend alleen maar in de ring rijden en verder niets, dus als ze een geluidje horen zijn ze meteen over de rooie. En die dressuurpaarden zitten zo onder de stress dat ze bij iets geks meteen ontploffen. Ik vind het triest!!
Arabesk schreef:Cayenne schreef:Overspannenheid vind ik een beetje overdreven. Er zit nog altijd een verschil tussen heet zijn en gespannen zijn.
Heeft ook niets met neurotisme te maken
Vind je? Dat is dan jouw mening.
Ik vind ze behoorlijk gestresst eruitzien. Terwijl dressuur toch rust en harmonie zou moeten uitstralen. Maar dat is misschien weer een andere discussie die we niet hier moeten voeren.