Inderdaad!
Ik ben het er ook mee eens, en daarnaast: al die lastige Gelderse zijn waarschijnlijk de Gelderse die al zo veel gekruist zijn met de gestoorde KWPNers, dat daarom die karakters niet meer zo zijn als ze waren.
Ik vind het een schande! De Fries is al veranderd van een trekpaard naar een hoogbenig dressuurpaard en nou ook de Gelderse al! Er zijn op papier Gelderse paarden waarbij je gewoon denkt dat je een KWPNer ziet lopen! Hebben we straks dan helemaal geen echt Nederlands ras meer?
Ok, die van mij heeft 93,75 % 'echt' Gelders bloed en dus ook niet 100%, maar dat is tenminste qua uiterlijk EN karakter een echte Gelderse: werkwillig, braaf karakter, actief achterbeen, noem maar op!
Daarnaast hoor je zoveel mensen over Geldersen, maar waar niemand bijna meer bij stilstaat: IS DAT HET GELDERS PAARD WEL EEN BELANGRIJKE VOOROUDER IS VAN HET KWPN! DIE HET KWPN IN DIE TIJD ERG HEEFT VERBETERD!
Ohja, nog zoiets stoms: je kan een kwpn rijpaard of tuigpaard naar een Gelderse keuring doen en als de jury's dan vinden dat ie Gelders genoeg is, dan wordt dat paard ineens een ander ras... (dan mag ie dus gewoon overgeschreven worden als Gelders paard
)