GPA maant minister Verburg tot actie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

GPA maant minister Verburg tot actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:09

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=1546
dehoefslag.nl

De Gelderlander Paard Associatie (GPA) heeft nogmaals in een brief aan minister Verburg van Landbouw haar zorgen geuit over het verkwanselen van het genetisch erfgoed van het Gelders paard door het KWPN. Namens de GPA verwijst secretaris Soeter in de brief naar de Nota Dierwelzijn waarin de minister zelf ‘het eenzijdig fokbeleid op de topsport’ als probleem aankaart. De GPA erkent in het schrijven dit probleem en breekt hierop een lans voor het Gelderse paard met zijn rustige karakter in tegenstelling tot de moderne gefokte sportpaarden die volgens de GPA al te vaak een explosieve bom vol energie zijn, waarvan zelfs een topruiter niet weet wanneer de ontsteking afgaat. Juist het fokdoel van het KWPN is gericht op de topsport. Verderop in de brief staat: ‘Het fokbeleid voor het Gelders paard wordt naar u denkt binnen het KWPN op democratische wijze vastgesteld. Veel oude fokkers hebben echter al afgehaakt omdat daarmee sterk gemanipuleerd is. De tegenwoordige voorzitter van de Categorale Afdeling Gelders Paard van het KWPN heeft zelfs hoogverraad gepleegd tegen de fokkers van het Gelders paard door het KWPN ter wille te zijn bij het afschaffen van het originele vereiste van Gelders bloed’… ‘Ook in onze eerdere brief aan u hebben wij van deze manipulatie al enkele voorbeelden gegeven. Ondanks het feit dat zelfs uw eigen AID fraude door het KWPN m.b.t. het Gelders paard heeft geconstateerd, blijft u tot nu toe het KWPN zonder enig onderzoek de hand boven het hoofd houden.

Nu het KWPN weigert om het Gelderse genenmateriaal in stand te houden is het nodig dat u hiervoor een ander moederstamboek erkent dat wel dit fokdoel heeft.

Wij verzoeken u dringend om hiertoe snel over te gaan, in het belang van het behoud van ons culturele erfgoed, van biodiversiteit en van het welzijn voor mens en dier.’

Yootha

Re: GPA maant minister Verburg tot actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:44

Het IHW heeft de erkenning voor de klassieke Geldersen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:11

natuurlijk weer lekker zwart/wit. Pling

ken behoorlijk wat lastige Geldersen en brave rijpaarden Cool

om de voorzitter te betichten van hoogverraad vind ik wel een beetje ver gaan Ach gut

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:23

Ik sta er helemaal achter!
Belachelijk dat ooit de grens voor %Geldersbloed eruit is gehaald, zolang je paard maar niet te veel volbloed-bloed heeft is 'ie Gelders (even zwart-wit)
Nee ik sta er helemaal achter. En idd Geldersen kunnen lastig zijn, maarja het zijn en blijven wel paarden, karakter paarden!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:09

Inderdaad!
Ik ben het er ook mee eens, en daarnaast: al die lastige Gelderse zijn waarschijnlijk de Gelderse die al zo veel gekruist zijn met de gestoorde KWPNers, dat daarom die karakters niet meer zo zijn als ze waren.

Ik vind het een schande! De Fries is al veranderd van een trekpaard naar een hoogbenig dressuurpaard en nou ook de Gelderse al! Er zijn op papier Gelderse paarden waarbij je gewoon denkt dat je een KWPNer ziet lopen! Hebben we straks dan helemaal geen echt Nederlands ras meer?

Ok, die van mij heeft 93,75 % 'echt' Gelders bloed en dus ook niet 100%, maar dat is tenminste qua uiterlijk EN karakter een echte Gelderse: werkwillig, braaf karakter, actief achterbeen, noem maar op!
Daarnaast hoor je zoveel mensen over Geldersen, maar waar niemand bijna meer bij stilstaat: IS DAT HET GELDERS PAARD WEL EEN BELANGRIJKE VOOROUDER IS VAN HET KWPN! DIE HET KWPN IN DIE TIJD ERG HEEFT VERBETERD!

Ohja, nog zoiets stoms: je kan een kwpn rijpaard of tuigpaard naar een Gelderse keuring doen en als de jury's dan vinden dat ie Gelders genoeg is, dan wordt dat paard ineens een ander ras... (dan mag ie dus gewoon overgeschreven worden als Gelders paard )