Dertien New Forest-hengsten ronde verder bij keuring

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dertien New Forest-hengsten ronde verder bij keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:07

http://www.brummerhoeve.nl/Nieuws.htm
brummerhoeve.nl

Nieuwe opzet keuring zorgt voor flinke ergenissen

17 November werd er in Ermelo de voorkeuring van de New Foresters gehouden.

De nieuwe opzet van de jonge hengstenkeuring leek niet bemoedigend. Het was gewoon niet mogelijk om alle hengsten aan de hand te zien en te zien losspringen. Dit gebeurde namelijk in twee aparte hallen.

Een van de grootste ergenissen van vele hengsteneigenaren was de stenen straat. Een fel wit gekleurde klinker waar de meeste hengsten niet opwilde. Een groot gedeelte van de hengsten liep er dan ook meer naast dan op. Verder lagen de stenen los en moest er nog wel eens herstelt worden. Ook de lengte liet te wensen over.

Er waren 72 aanmeldingen waaruit er uiteindelijk 13 geplaatst zijn voor Februari. Er is dit keer wel gekozen voor lang gelijnde dieren met opvallend veel lengte in de hals, enkele uitzonderingen daar gelaten. Er waren een stuk of 6 hengsten die excellent konden losspringen. De hengsten die wat meer in het dressuur type staan waren dan ook iets minder in het losspringen. Een echte uitblinker in beweging was niet aanwezig. Hier moet nog verandering in komen willen ze in aanmerking komen voor dekbrevet in Februari.

Nieuw was een springdeskundige bij het losspringen Dhr. A. Vos. Het zou de fokkerij niet ten nadele komen als er ook een dressuur adviseur aanwezig zou zijn.

Klik hier voor foto's van de aangewezen hengsten.

supertammy

Re: Dertien New Forest-hengsten ronde verder bij keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:48

Ik heb juist ook al hele postieve berichten gehoord over de nieuwe opzet.
Er zitten wel leuke aangewezen hengsten tussen. Tong uitsteken

NFman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:17

Ik heb ook heel veel positieve berichten gehoord en was zelf ook erg tevreden over het verloop van de keuring. De straat is volgend jaar een aandachtspuntje maar dat gaat helemaal goed komen, daartegen was de lengte van de straat precies goed. Ik vond het een gezellig dag die snel verliep. Op naar Februarie

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:24

Het is jammer dat je toch niet alles kon zien, sommige hengsten had ik toch ook graag op het harde gezien, dan begreep ik waarschijnlijk waarom ze niet genomen waren. Maar al met al is deze opzet toch beter. Alleen aan de doorstroming moet nog gewerkt worden, af en toe was de losspringkooi langdurig leeg, wat absoluut niet had gehoeven. Schaffelaars Bruce is bij groep 2 als 1 van de eerste erin geweest, terwijl die in groep 3 zat. Wat de anderen van groep 2 aan het doen waren, geen flauw idee, maar ze kwamen in ieder geval bijzonder laat. Ook Luca heb ik voor de kooi gezien, terwijl die pas ruim een half uur later naar binnen kwam, en de kooi tussendoor leegstond.
Kan me voorstellen dat de ringmeester een zware dag gehad heeft. Knipoog Ach gut

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:37

Ik vond het een geslaagde keuring, de hengsten die genomen zijn kon ik me over het algemeen in vinden op een paar na, maar wie weet groeien die nog goed uit. Ik kon de hengsten voor mijn gevoel goed genoeg beoordelen bij het losspringen, dus heb naar mijn idee niet heel veel gemist. Op die witte baan was toch vooral spanning te zien, dus dat vond ik niet echt representatief... Ik was blij dat ik redelijk op tijd thuis was; van mij mag het wel zo blijven. De springring stond ook vaak even leeg, omdat de eigenaren nog in de eerste bezig waren met verschillende pony's volgens mij. Een prima dag wat mij betreft! Lachen

malibu1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:51

he hoi,
ik vond het een geslaagde keuring op de aanjagers in de kooi na.. er was een meid bij die het nodig vond om te gaan slaan op de kont van de hengsten of tegen de achterbenen te meppen zodat ze beter of hoger gingen springen.. daarbij heb ik dus meerdere hengsten waaronder die waar wij mee heen waren aardig gestresst zien rondsjezen waarbij ze niks lieten zien.. maar goed die van "ons" is tenminste door. dat was nummer 32 Holthausen Frodo. en we zijn er supertrots op.

groetjes

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:28

verkeerde topic Clown