Wedstrijd organisaties chanteren dressuurruiters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wedstrijd organisaties chanteren dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:40

http://www.eurodressage.com/
eurodressage.com

Een paar weken geleden ontving de site Eurodressage een flink aantal mails van internationale dressuurruiters, die klagen over de belachelijk hoge bedragen die zij moeten betalen om mee te mogen rijden tijdens de CDI shows in Duitsland. Zij brachten aan het licht dat, om een startplaats te bemachtingen tijdens de shows, ruiters van kleinere en relatief onbekende dressuurlanden, alleen mogen mee doen wanneer zij een bedrag tussen de 3000 en 5000 euro betalen, terwijl ruiters van de grotere dressuurlanden de normale prijs betalen, of zelfs gratis mee mogen dingen naar het prijzengeld.

De situatie is zelfs nog erger. De meest bekende en beroemde ruiters worden zelfs flink betaald om mee te rijden op een wedstrijd, omdat de organisaties hopen dat het een groot publiek zal trekken wanneer de ruiter op de deelnemerslijst staat.

Terwijl het dressuurcomité van de FEI op een missie is om de dressuur wereldwijd te promoten, en om de globaliteit en transparantheid van de sport te stimuleren, worden de ruiters van de kleinere dressuurlanden tegen gewerkt in hun ontwikkeling, omdat zij worden gedwongen om enorm hoge prijzen te betalen om mee te mogen doen. Showorganisaties negeren de officiele entreebedragen, en chanteren de ruiters zelfs, wat uiteraard tegen het regelement van de FEI in gaat.

De organisaties eisen dat de ruiters een "VIP tafel" kopen in ruil voor deelname. Eurodressage heeft de organisatie van de CDI shows om een reactie gevraagd, maar zij lieten weten niet te reageren. De organisatie staat nu ook bekend om "steekpenningen te vragen in ruil voor deelname".

Het is uiteraard volkomen begrijpelijk en algemeen bekend dat het organiseren van een internationale dressuurwedstrijd erg duur is. Organisaties zouden creatiever moeten zijn, en het benodigde geld via sponsors binnen halen, in plaats van het chanteren van de ruiters.

Mariette Withages, voorzitter van het FEI dressuurcomité, liet weten dat de FEI op de hoogte is van deze oneerlijke praktijken. "De prijzen van een VIP tafel varieren tussen de 2000 en 5000 euro. Deze praktijken komen uit de springwereld, en worden daar nog steeds toegepast. In de dressuurwereld is het voorheen nooit erg succesvol geweest om dit te doen, omdat het FEI dressuurcomité geinformeerd werd van dit soort illegale praktijken, en zo konden wij de ruiters dan helpen om toch een startbewijs te verkrijgen," legde zij uit.

"In het nieuwe dressuurregelement van 2008 zal er een regel komen dat deze praktijken zal dwarsbomen. De nieuwe regels zijn al verzonden naar alle nationale federaties, en we zijn in afwachting van hun commentaar," aldus Withages.

Laten we hopen dat de FEI dit zal naleven, en de dressuurruiters van kleinere landen zal blijven helpen. Het zal interessant worden om te zien hoe de FEI de entreeprijzen zal controleren en inspecteren. Hopelijk zal dit resulteren in een eerlijkere organisatie van CDI shows wereldwijd.

nickyu

Re: Wedstrijd organisaties chanteren dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:47

pff met andere woorden
heb je geld heb je een kans er te komen
heb je geen geld kan je de beste ter wereld zijn maar zal je er nooit komen , slechte ontwikkeling
hoop dat ze er idd een stokje voor kunnen steken
anders kunnen ze beter een interlnd nl/dld organiseren

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:20

Nee! Als je de beste bent, wordt je betaald Lips are sealed

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:28

vind dit erg appart!!

dus als je pech hebt moet je betalen voor je deelname en sta je ook nog eens onderaan... en de betere ruiters worden betaald om te komen en gaan er met het prijzengeld vandoor...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:34

Tja het is niet goed, maar wel volstrekt logisch.
De organisatie wil graag grote namen, dat trekt publiek en levert dus geld op
Onbekende ruiters zijn voor het grote publiek niet interessant, dus voor de organisatie ook niet, mits ze betalen.
Probleem is alleen dat het voor nieuwkomers zo wel erg lastig wordt naam en faam op te bouwen.
In de springsport is het al jaren zo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:44

betalen snap ik wel maar tussen de 3000 en 5000 niet echt...
maar ik snap het op zich wel maar het moet niet kunnen eigenlijk...

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:49

wat belachelijk!!!
geen goed woord voor over!

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:51

beetje vreemd allemaal, ik vind dat als je talent heb je de kans moet hebben om ook de top sport uit te mogen oefenen. Door deze dingen wordt het alleen voor de aller rijkste mogelijk om te laten zien , wat ze in huis hebben.. En dat is niet waar de sport om draait.. toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:58

Ik vind het echt belachelijk. Geen wonder dat de dressuurtop zo statisch is. Eventuele concurrentie heeft nauwelijks de kans om er te komen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:00

Urielle schreef:
Ik vind het echt belachelijk. Geen wonder dat de dressuurtop zo statisch is. Eventuele concurrentie heeft nauwelijks de kans om er te komen.

hahaha ze stellen zo wel hun eigen plaatsen veilig Clown

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:53

Urielle schreef:

Hier bv. waar geen startgeld gevraagd wordt..

Een "simpele" kwalificatie..te verdelen pot..30000,-

Kortom investeren in jezelf kost gewoon geld.

http://eventcontent.hippoonline.de/erge ... 3&lang=DEU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:56

nickyu schreef:
pff met andere woorden
heb je geen geld kan je de beste ter wereld zijn maar zal je er nooit komen , slechte ontwikkeling

Ja, idd op eigen beweging kom je er dan dus niet, dan moet je een goede sponsor hebben. Traag hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:57

Vraag me af als dit 30 jaar geleden zo was of we dan nu ooit iets van Anky Van Grunsven en andere nu bekende topruiters hadden gehoord.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:01

Erg commerciële redenatie, wel begrijpelijk, maar niet helemaal eerlijk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:06

Loretta schreef:
Vraag me af als dit 30 jaar geleden zo was of we dan nu ooit iets van Anky Van Grunsven en andere nu bekende topruiters hadden gehoord.

van anky waarschijnlijk wel
die komt nou niet echt uit een armoe gezin

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 15:51

Het gaat niet op alle wedstrijden op deze manier. Dus dat we dan niets van Anky of bijv. Isabell hadden gehoord is natuurlijk onzin Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:26

Het is natuurlijk nooit goed te praten, maar ik begrijp er wel iets van - niemand zit namelijk te wachten op ruiters die in de GP starten terwijl ze eigenlijk het niveau niet hebben. Is ook erg onaantrekkelijk om naar te kijken.
Maar het is natuurlijk wel foute boel, dat is helemaal waar - iedereen moet wel de kans krijgen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:15

Kendra schreef:
Het is natuurlijk nooit goed te praten, maar ik begrijp er wel iets van - niemand zit namelijk te wachten op ruiters die in de GP starten terwijl ze eigenlijk het niveau niet hebben. Is ook erg onaantrekkelijk om naar te kijken.
Maar het is natuurlijk wel foute boel, dat is helemaal waar - iedereen moet wel de kans krijgen.

maar niet iedereen die "onbekent" is hoeft de GP slecht te rijden... er zijn genoeg talenten die vanwege het financiele plaatje moeilijk verder komen Ach gut

9166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:46

Kendra schreef:

Hier ben ik het ook mee eens, het wordt wel heel saai als je ook de mindere goden moet bekijken.
Zoals iemand anders al zei: kan je dit oplossen door een kwalificatiesysteem in te voeren, 1st alleen starten op kleinere ( kwalificatie)wedstrijden. Zit je regelmatig bij de 1ste vijf dan verdien je punten om te mogen starten tussen de grote jongens. Dan maakt iedereen die thuis hoort in de hoogste rubrieken een kans om tussen de top te starten en niet de subtop die er niet thuis hoort met een dikke portemonee.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:49

nickyu schreef:
pff met andere woorden

Jaa dat klopt, heb je geld dan koop je een goed paard en win je zo alle wedstrijden en heb je daar geen geld voor kom je niet zo ver! Dit merk ik bij de pony's ook al..
Ik kan met mijn pony niet op tegen een hengst van iemand uit mijn ring die weet ik veel wat heeft gelopen en 25.000 euro heeft gekost Knipoog
Maarja dit is gewoon zo

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:22

Rianneke schreef:
maar niet iedereen die "onbekent" is hoeft de GP slecht te rijden... er zijn genoeg talenten die vanwege het financiele plaatje moeilijk verder komen Ach gut

Heb je wel eens alle GP-combinaties gezien bij een grote wedstrijd? Ik word daar niet altijd vrolijk van..

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:45

What's new?? Dit gaat al jaren zo. Er wordt al jaren geklaagd en er is nog nooit wat aan gedaan. Enige wat werkt is de boel boycotten! Maar daar wil niemand wat van weten. Dus...ruiters/amazones doen het zelf ze betalen toch en ze doen gewoon mee.