Paardenhouderij maar voor enkeling profijtelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenhouderij maar voor enkeling profijtelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 08:22

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=83360
agriholland.nl

De omvang van de paardenhouderij is de afgelopen 20 jaar flink gegroeid. Maar van de naar schatting 160.000 paardenhouders die momenteel in Nederland actief zijn haalt slechts een enkeling er een goed inkomen uit. Veel mensen die een bedrijf opzetten in de paardenhouderij hebben daar een volledige baan aan, maar geen volledig salaris.

Dat zei Michelle Schinkel, pas afgestudeerd aan Van Hall Larenstein, op 8 november tijdens een discussie over de zogenoemde verpaarding van Nederland, georganiseerd door de stichting Ruraal Wageningen (RUW). Schinkel onderzocht de economische betekenis van de paardenhouderij in de Achterhoek.

Haar verhaal wordt bevestigd door ing. Roel Boersma, eigenaar van het adviesbureau eQuest dat zich richt op de hippische branche. Boersma ziet in zijn werk dat de paardenhouderij maar voor een enkeling daadwerkelijk profijtelijk is.

johanna29

Re: Paardenhouderij maar voor enkeling profijtelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:46

Er is een spreekwoord: als je van paarden rijk wordt, word je nooit meer arm!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 09:46

Dat leek mij al algemeen bekend... dat was één van de redenen waarom ik er niet aan begon ondanks dat paarden mij natuurlijk wel trok.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:07

Rijk zal je er wel niet van worden als je paardvriendelijk te werk gaat.
Wat te denken van de hele industrie die van de paarden wereld
leeft ,paardenvoerfabrikanten ,fouragehandelaren,ruitersportza-ken,de dierenarts,de hoefsmid,de trailerhandel,de handelaar etc etc.
Ik denk dat die mevrouw er een eind naast zit.
Alleen de mensen die de paarden verzorgen /bezitten zullen er niet veel beter van worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 11:11

maar als je anders een baan had gehad, en naast die baan nog je hobby had (=paarden) gaat dat ook van je inkomen af. en je doet iets wat je leuk vind(neem ik dan mara aan)

vraag is: wat weegt op tegen wat?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:09

CherokeeChum schreef:
leeft ,paardenvoerfabrikanten ,fouragehandelaren,ruitersportza-ken,de dierenarts,de hoefsmid,de trailerhandel,de handelaar etc etc.
Alleen de mensen die de paarden verzorgen /bezitten zullen er niet veel beter van worden.

Ze heeft het toch ook over de paardenhouderij!! Lees eens wat er staat, denk je nou dat jij 't in één post op bokt beter weet dan 't hele onderzoek van deze mevrouw?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:17

Fitch schreef:
CherokeeChum schreef:

Ze heeft het toch ook over de paardenhouderij!! Lees eens wat er staat, denk je nou dat jij 't in één post op bokt beter weet dan 't hele onderzoek van deze mevrouw?

niet echt een aardige post van je he? Niet iedereen leest altijd even goed, daarin heb je gelijk, maar het is nou niet echt bepaald nodig om iemand dan direct zo aan te vallen vind je niet?

Overigens leek het mij inderdaad ook wel al algemeen bekend, het is nou eenmaal geen vetpot...

Yaleesa_Emir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:01

mensen met paarden hebben de hemel op aarde, komen zij te strerven valt er niets te erven Knipoog

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:19

Hmm ja misschien hebben ze hier wel gelijk in. Wat ik me vaak afvraag; mensen zeggen dat het 'algemeen bekend' is dat je moeilijk je brood hier uit kunt halen. Maarja, wat bedoelen ze hier mee.. Natuurlijk wordt niet iedereen er rijk van, maar je 'brood' ermee verdienen lijkt me nog niet zo'n lastige optie, of wel?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:28

Je kan je brood er wel in verdienden, maar over het algemeen draai je dan veel meer dan 36 uur in de week.... Uitgezondert als je dus in loondienst bent.
Maar de meeste mensen kiezen inderdaad voor een baan die ze leuk vinden, en dan maar wat minder geld. Ik heb ook altijd gezegt: ik hoef alleen een goedbetaalde baan zodat ik een paard kan houden, of een minder goed betaalde baan waar het houden van een paard bij in zit (helaas heb ik momenteel geen van beiden, maar das weer wat anders).

Maar eerlijk gezegd vind ik dit wel een klein beetje een open deur inschoppen.... iedereen die ook maar enigzins bekend is in de paardenhouderij kan tot deze conclusie komen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:21

Fitch schreef:
CherokeeChum schreef:

Ik ben van mening dat er een dikke boterham,en dik belegd word verdient.
Misschien niet direct in de houderij,welke dan ook voor een zeer groot deel
hobbymatig word gedaan.

Ik geef mijn mening,ik geloof niet dat ik erg geinterresseerd ben in de jouwe.
Zeker niet door je manier van deze te ventileren.
Dat je de strekking niet begrijpt is mij volkomen duidelijk. Doei, doei

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:22

dit is zeker ook op papier?
want waar paarden zijn is ook zwart geld Haha!

en je brood kan je er wel mee verdienen, maar als je rijk wilt worden kun je beter gaan beleggen ofzo Clown

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:54

cijsalover schreef:
Hmm ja misschien hebben ze hier wel gelijk in. Wat ik me vaak afvraag; mensen zeggen dat het 'algemeen bekend' is dat je moeilijk je brood hier uit kunt halen. Maarja, wat bedoelen ze hier mee.. Natuurlijk wordt niet iedereen er rijk van, maar je 'brood' ermee verdienen lijkt me nog niet zo'n lastige optie, of wel?

Laat ze eerst eens kiet proberen te spelen. Paardenhouderij(pensionstal) kan lonend zijn mits je bijna 20 uur per dag werkt! Maar vergeet niet wat voor een onkosten je hebt, wat een geld die paardenhouderij kost!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:20

Ik ben op excursie geweest bij Stal Roelofs. Toch echt een hele grote stal. Succesvol als het gaat om het fokken van dekhengsten. Succesvol als het gaat om verkoop van paarden etc..
De eigenaar hield een betoog over hoe hij het heeft opgezet.
Financieel gezien is hij een lichtend voorbeeld voor hoe je een bedrijf op zet. Beter kan niet. (Mijn leerlingen paardenhouderij en management moeten als opdracht ieder jaar een bedrijfsplan maken en daarvoor nemen ze verschillende bedrijven onder de loep).
Wat deze man aangaf was dat hij nu...na twintig jaar een klein beetje geld overhoudt aan zijn paardenbedrijf.
Het heeft vijftien jaar geduurd voordat hij kiet speelde. Daarvoor kostte het alleen maar geld...en dat kon hij aan...want hij heeft zijn grote wegenbouwnedrijf als inkomsten. Totdat hij kiet heeft gespeeld was zijn paardenbedrijf als een hobby, zei hij....en hobby's kosten geld.
Maar hij gaf aan, dat mensen die iets dergelijks opzetten, echt moeten sappelen als ze er geen neveninkomsten bij hebben: de kosten zijn hoog...het werk is veel...heel veel....en voordat je een echte klapper maakt....dat zijn uitzonderingen...
Dus: in de paardenhouderij is het met een eigen bedrijf gewoon keihard werken voor weinig geld.... Maar...de meeste van heb kiezen er ook niet voor, omdat ze rijk willen worden...nee...omdat ze een leuk leven tussen de paarden willen en die zien het harde werken en het weinige geld niet als nadeel, dat opweegt tegen de voordelen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 23:39

Wie wil er nou werken in wat voor branche dan ook om rijk te worden als je in diezelfde tijd lekker kan paardrijden haha. (Ik blijf waarschijnlijk arm en mocht er ooit een hoop geld tot mijn beschikking zijn, vrees ik dat er binnen een mum van tijd een hoop paarden bijkomen).