Ruiters hebben de schrik van Mountainbikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Ruiters hebben de schrik van Mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:30

http://www.tctubantia.nl/regio/hellendo ... cle2156077
TCTubantia.nl

Mountainbikers jagen ruiters regelmatig de stuipen op het lijf. Helga Olthuis kan zich er vreselijk over opwinden. De Nijverdalse stalhoudster zag afgelopen zaterdag nog een meisje helemaal van slag het bos uit komen, na een incident met een groep mountainbikers.

Ze hadden het meisje en de pony waarop ze reed flink aan het schrikken gemaakt. De pony maakte daardoor een onverwachtse beweging en raakte geblesseerd; het meisje hield er een pijnlijke rug aan over.

De pakweg twintig fietsers reden in volle vaart over een pad dat alleen voor wandelaars en ruiters toegankelijk is. Toen ze de pony in het vizier kregen, schreeuwden de voorste rijders 'Paard!' als waarschuwing voor de anderen.

De pony schrok en keerde om, waarbij hij een mountainbiker raakte. De fietsers zeiden wel dat het hun schuld was, maar het hevig ontdane meisje kreeg weinig aandacht. Er werden telefoonnummers uitgewisseld, waarbij nog wel eerst gecontroleerd werd of het meisje wel het goede nummer had gegeven. De groep fietsers liet haar vervolgens aan haar lot over.

Iemand die ze kende van de stal waarvoor ze enkele pony's verzorgt, heeft het meisje getroost en weer op weg geholpen. Olthuis: "Toen ze terugkwam uit het bos, hebben wij haar opgevangen en de pony verzorgd die ook letsel had opgelopen."

Een week eerder overkwam het Olthuis zelf: " Toen reed ik met een tweespan pony's over een ruiterpad. Van links kwam plotseling een groep mountainbikers op ons afgestormd. Eén van mijn paarden schrok hevig en vloog opzij. De fietsers stopten en waren beleefd. Ze wachtten tot ik mijn paarden naast het pad had gezet en gingen daarna voorbij. Ook hier betrof het weer een ruiterpad."

Het gebeurt volgens Olthuis regelmatig dat groepen mountainbikers over de ruiterpaden fietsen, in volle vaart en luid schreeuwend. "Wij moeten op de ruiterpaden en de openbare weg blijven en krijgen een boete van vijftig euro als we dat niet doen. Nu komt het zo vaak voor dat mountainbikers over 'onze' ruiterpaden rijden dat we eigenlijk nergens meer veilig kunnen galopperen of draven."

Olthuis heeft het vooral over mountainbikers die in een groep rijden. Die noemt zij "behoorlijk intimiderend" voor zowel paard als ruiter of menner. Boswachters delen wel boetes uit, maar pakken volgens Olthuis liever geen groepen aan. Voor haar is de maat vol. "Dit misbruik neemt steeds meer toe. Het lijkt mij dat het zo een ongeregeld zooitje wordt."
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-07 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast voor VN.

xxGermaXX

Re: Ruiters hebben de schrik van Mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:46

zo dan
Het zijn toch niet voor niets ruiterpaden voor mountainbikers zijn er toch fietspaden
en dergelijke dit gaat toch echt te ver vind ik

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:49

Dat gaat idd te ver, mogen ze wel strenger op gaan treden..

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:57

bij ons is het net zo.. Huilen
in ons bos zijn dus gewoon ruiterpaden, maar dat is dus ook de mountainbike route.
dus regelmatig schrik je je rot als er weer eens zo'n fietser de bocht om komt zeilen.

en het leukste is dat ze elke zaterdagmiddag een wedstrijd daar hebben, op de ruiterpaden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:46

Toen ik een vroegere verzorgpony nog deed waar ik altijd het bos mee in ging werd ik er altijd knettergek van, die mountainbikers en wandelaars op het ruiterpad. Maarja, wat kan je er aan doen? Ze blijven het toch wel doen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:58

Ik heb er gewoond en die mountainbikers zijn een regelrechte ramp in het bos.

Ze denderen maar rond, waar het natuurlijk ook omgaat bij mountainbiken en letten niet op de rest van de mensen die gebruik maken van het bos.

Het gaat met zulke snelheden dat ze niet op tijd kunnen stoppen. Vooral als ze heuveltje af gaan.

Het zijn niet alleen de ruiters die er last van hebben maar ook mensen met honden, er is een bepaald losloopgebied voor je hond maar ook daar houden ze geen rekening mee.

Misschien moet de gemeente maar een mountainbike dag invoeren, zaterdagmiddag van 12 tot 16 of zoiets.

Kunnen de ruiters/wandelaars en hondebezitters de andere uren invullen.

Lijkt me dat na 4 uur fietsen de knollen wel op zijn.

Groetjes Henrike

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:34

Mensen niet zo aanstellen, ik weet zeker dat ruiters over het algemeen nog het meest overlast bezorgen met hun paardenstront en vernieling van de zode.
Als je paard niet bestendig is tegen zulk soort dingen moet je gewoon in de bak blijven rijden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:39

MRmichiel schreef:
Mensen niet zo aanstellen, ik weet zeker dat ruiters over het algemeen nog het meest overlast bezorgen met hun paardenstront en vernieling van de zode.
Als je paard niet bestendig is tegen zulk soort dingen moet je gewoon in de bak blijven rijden.

Onzin. Larie. Stierenschijt.

Op ruiterpaden mag je dergelijk "overlast" bezorgen tot je een ons weegt, andere bosgebruikers hebben er namelijk niets te zoeken! Mijn bijrijdpaard is zo verkeersmak als het kan, alleen van achteropkomende mountainbikers die met een rotvaart vlak langs je schieten en niet even aanroepen of ze mogen/kunnen passeren schrikt ie zich wezenloos! Dat levert gewoon gevaarlijke situaties op, en nee, dat ligt álles behalve aan de enige wettige gebruikers van het ruiterpad! (dat zijn, even ter informatie, dus ruiters en paarden, NIET mountainbikers!)

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:00

Sok schreef:
MRmichiel schreef:

Op ruiterpaden mag je dergelijk "overlast" bezorgen tot je een ons weegt, andere bosgebruikers hebben er namelijk niets te zoeken! Mijn bijrijdpaard is zo verkeersmak als het kan, alleen van achteropkomende mountainbikers die met een rotvaart vlak langs je schieten en niet even aanroepen of ze mogen/kunnen passeren schrikt ie zich wezenloos! Dat levert gewoon gevaarlijke situaties op, en nee, dat ligt álles behalve aan de enige wettige gebruikers van het ruiterpad! (dat zijn, even ter informatie, dus ruiters en paarden, NIET mountainbikers!)

jammer dat ruiters ook net zo goed overlast bezorgen op fietspaden e.d. ruiters moeten in deze niet doen alsof ze zelf zo heilig zijn. als ruiter zichzelf als engeltjes zouden gedragen heb je een punt, maar helaas gebeurt het zovaak dat fietspaden worden ondergescheten door paarden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:01

sbdw schreef:
bij ons is het net zo.. Huilen
in ons bos zijn dus gewoon ruiterpaden, maar dat is dus ook de mountainbike route.
dus regelmatig schrik je je rot als er weer eens zo'n fietser de bocht om komt zeilen.

en het leukste is dat ze elke zaterdagmiddag een wedstrijd daar hebben, op de ruiterpaden Boos!

idem bij ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:27

NM --> VN.

Moderatoropmerking:
Houden we het overigens wel gezellig naar elkaar? Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:36

Ik heb er geen probleem mee dat mountainbikers ook de ruiterpaden aandoen. Mits het volgende:
Zolang ruiters te paard naar stap gaan, moutainbikers aan de kant of desnoods even stoppen als we elkaar tegenkomen zie ik daar geen probleem in.

Overgens geldt ook het omgekeerd voor ruiters op moutainbikeroutes.

Bij ons zijn veel wegen toegankelijk voor zowel paard als (auto als ) moutainbiker / voetganger / loper /... dus je moet elkaar wel eens kruisen!

Dus verdraagzaamheid en wederzijds respect kan heel veel doen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:39

Op dat gedeelte van de Sallandse Heuvelrug hebben wij ook geregeld problemen met mountainbikers.
We hebben zelfs meegemaakt dat we aan het draven waren en dat er een groep achterop kwam op een smal bospad.
Mijn paard schrok zich ongans toen de eerste mountainbiker naast haar in de remmen ging.
Vanwege de mountainbikers rijden wij daar al niet meer in het weekend want dan is het helemaal een puinhoop.
Stal Olthuis ken ik want dat zit tegen dat gebied aan.
Kunnen we onze krachten niet bundelen en ergens een klacht proberen in te dienen.
Laat er bijv. meer gecontroleerd worden door de gezaghebbende instanties.

In een ander bosperceel in de buurt zijn de wandel-, mountainbike- en ruiterroutes helemaal gescheiden.
Ook daar komen we geregeld mountainbikesporen tegen.
Aangezien het allemaal kronkelpaadjes zijn, zijn ze niet altijd overzichtelijk en eigenlijk al bloedlink om te draven voor het geval je zo'n biker tegenkomt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:08

MRmichiel schreef:

Helas rijden wij ook regelmatig door het terrein waar helga het over heeft. Als ruiter wordt je erg streng aangepakt als je ook maar 1 hoef buiten het ruiterpad zet sinds er verplichte routes zijn. Tevens zijn er ook mountainbike en fietsroutes. Als iedereen zich nu eens op zijn eigen pad zou begeven dan hadden we dit soort ergernissen en aanvaringen niet.
Een paard is een schrikdier (ook in de bak) en kan nu eenmaal schrikken van dit soort acties van 2wielers. En een ruiter/menner niet minder omdat je een mountainbiker niet verwacht op je ruiterpad. En geloof me de paarden bij de Olthuisjes zijn allemaal zeer verkeersmak stuk voor stuk. Maarja je kunt niet alles incalculeren.

Verder wordt je buiten bosrijke gebieden verplicht op de openbare weg te rijden of te wandelen met je paard, en tsja die laat nu eenmaal wel eens wat vallen. Loop ik ernaast dan schop ik het meestal ff aan de kant, zit ik erop en voel ik het aankomen dan stuur ik peerd de berm in. Maarja soms ben je te laat.
Ik zeg maar zo, de hond van de buurman scheit ook nog steeds voor mn deur en pist ertegenaan (niet die van julie denies Haha!) dus whats the difference.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:15

MRmichiel schreef:
[
jammer dat ruiters ook net zo goed overlast bezorgen op fietspaden e.d. ruiters moeten in deze niet doen alsof ze zelf zo heilig zijn. als ruiter zichzelf als engeltjes zouden gedragen heb je een punt, maar helaas gebeurt het zovaak dat fietspaden worden ondergescheten door paarden.

Met dat verschil dat er daar waar op fietspaden gereden wordt geen ruiterpaden zijn (althans ik be ze in de iets dichter bevolkte gebieden nog niet tegengekomen) en een ruiter daar de mest veilige plek op de weg moet kiezen. Officieel gezien hoor je daar waar de auto's rijden, maar moet de eerste ruiter nog tegenkomen die suicidaal is. Dus wijk je uit naar de berm (mits dit een veilige pek is) en als die er niet is dus een fietspad.
Alleen geef ik je gelijk dat in geval van mesten je OF stil moet staan zodat het tot 1 hoop beperkt blijft en geen spoor van 10 meter) OF rij iig zo ver mogelijk naar de kant zodat het niet middenop het pad ligt. Het blijft immers wel een fietspad.

Overigens is paardenpoep in tegenstelling tot de vele hondendrollen zo weer weg geregend/gereden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:43

Dan is er nog de regel dat je als ruiter mede-weggebruikers in stap moet passeren, en de mountainbikers geen snelheidsbeperking hebben op het moment dat ze anderen passeren.... Als zij nou ook stapvoets moeten fietsen als zij anderen passeren.. dat zou al een stuk schelen. Daarnaast meoetn zij idd niet op ruiterpaden komen als er speciale routes voor mountainbikers zijn !!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:38

MRmichiel schreef:
Sok schreef:

Zitten er een paar rotte appels tussen, moet gelijk de rest daar maar de dupe van worden he?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:58

Nu ja, mijn AVS was eveneens erg bang voor grote groepen wielrenners c.q. mountainbikers. Dit is correct getraind en ze reageert er niet meer op. Je paardje dient, ook in het bos, ten alle tijden verkeersmak te zijn. Zo is het nu eenmaal in ons overvolle NL, anders wordt het levensgevaarlijk en ik denk dat mountainbikers nog het minst gevaarlijk zijn eerlijk gezegd....
Laatst bijgewerkt door SamCo op 16-11-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:03

die rot mountainbikers hebben wij ook in het bos. en hun routes gaan gewoon over de ruiter padden. ik heb persoonlijk een grotere hekel aan mountainbikers dan aan crossmoters want die stoppen netjes en zetten de moters af maar die fietsers die schreeuwen van ga van ons pad :@ maar het is net zo goed ons pad.

ik hoop dat ze de paden iets meer aanpassen. de mijne is er gelukkig niet bang van. maar soms komen ze ineens uit een struikje en dat is wel eng.

groetjes

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:55

Mijn paardje is ook aardig verkeersmak, als er met een duizelingwekkende vaart van de berg wordt gesjeesd met ± 35/40 km per uur en die fietser duikt op het laatste moment vor ons neus op, ja dan gaat ze aan de haal. Ik viel eraf, maar had de teugels nog vast. De fietser reed keurig op het fietspad; daar heb ik geen opmeringen over. Snel was hij verdwenen, ik steeg ook snel weer op, maar het is toch onplezierig.
Het viel me op dat de ruiterpaden en mountainbike paden op de Veluwezoom vaak paralel lopen aan elkaar, vreemd, heel vreemd!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:29

Ik wordt ook niet echt vrolijk van de mountainbikers. Bij ons in het Gooi moeten de ruiters als enige gebruikersgroep betalen voor het mogen rijden in het bos. De mountainbikers hoeven dat niet. Ik ben van mening dat we inderdaad rekening moeten kunnen houden met elkaar, maar als mensen gaan schreeuwen en roepen dat we op moeten rotten met die paarden omdat zij er langs moeten dan schiet mij dat iig wel in het verkeerde keelgat. Tenslotte heb ik voor dat ruiterpad betaald en zij hebben een prachtig speciaal aangelegd schelpenpad om op te fietsen dus laten ze daar lekker gaan spelen. Of ergens op een fietscrossbaan ofzo. Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:20

Ze denken dat de hele wereld van hun is..
Ik was eens verdwaald,en dus van het ruiterpad afgeweken.
(per ongeluk)
Ik zocht naar het ruiterpad,maar stapte dus op dat moment op een bospad wat gebruikt wordt door alleen voetgangers.
Om de bocht kwamen 5 mountainbikers aanstormen,reden mijn paard bijna van de sokken (Tinker) Clown en riepen boos dat ik niet op een voetpad thuis hoorde.
Toen ik riep dat ze zelf ook niet mochten fietsen op een voetpad hadden ze geen weerwoord,en reden snel door. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:30

MRmichiel schreef:

Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Een paard zal ook moeten leren aan verkeerssituaties te wennen... Dat doe je niet door mountainbikers, auto's, brommers en vrachtwagens door je bak te laten crossen.
Ook jouw paard heeft het moeten leren, MRmichiel, neem ik aan? Wanneer mensen er dan een beetje rekening mee houden dat het een levend dier betreft is dat niet zoveel gevraagd toch?
En ruiterpaden zijn bestemd voor ruiters, zoals het bordje zegt. Ook ik ben regelmatig bijna bovenop een kinderwagen geknald, of ben overhoop gereden door mountainbikers... Wielrenners en moutainbikers is wat dat betreft toch een slag apart (uitzonderingen daargelaten), al dat geschreeuw en die agressie om zich op overvolle plekken er toch met een noodgang doorheen te drukken.... ga naar de afsluitdijk zou ik zeggen.... (dit was even een stukje frustratie)
ps: ben het met je eens, paardenstront op het fietspad, schuif het even in de berm met je laars.... wel zo netjes.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:35

Beide groepen hebben 't zelfde probleem. óf er is voor de ruiters een plek of de mountainbikers hebben geen facaliteiten. Resultaat; ze gaan elkaar "plekken" gebruiken.
Ik zit zelf ook vaak op de mountain bike, en hoevaak kom ik wel niet ruiters tegen die menen dat ze op de mountainbike paden kunnen rijden.
Mountainbikers en ruiters zijn allebei "overlast" verzorgend voor elkaar.

Hoe het in deze 2 voorbeelden is gegaan is zeker niet netjes. Maar ik denk niet dat dat alleen door de mountainbikers komt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:39

ik ga rij ook op ruiterpad met men mountainbike, maar op de manier hoe ik sommige hier over mb hoor spreken, zou ik eerst is zelf in de spiegel zien dan vingertje wijzen naar andere.
Heb trouwens nooit klachten gezien, ruiters zijn vriendelijk, mb's zijn vriendelijk zo hoort het Lachen