Paard bij bos niet goed voor natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard bij bos niet goed voor natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:26

http://www.destentor.nl/flevoland/21457 ... natuur.ece
destentor.nl

Het plan een paardenwijk te bouwen bij het Kuinderbos is helemaal verkeerd gevallen bij de Flevolandse werkgroep voor vlinders, libellen en sprinkhanen.

Bouwen bij het Kuinderbos zou helemaal uit den boze moeten zijn, zegt Gerard Eggens van de werkgroep. In de hoek waar de wijk zou moeten komen, is de natuur juist bezig zich uit te breiden. "Dat kun je zien aan de ontwikkeling van de beek waar juist heidestrooisel is aangebracht om versneld heide te ontwikkelen. Schoterveld zou ook groter moeten worden, dan hoort een paardenwijk daar niet bij.''

Indio en Co uit Almere heeft zijn blik laten vallen op het Kuinderbos dat volgens de projectontwikkelaar een perfecte plaats zou zijn voor een dorp met specifieke voorzieningen voor paarden en ruiters. De werkgroep roept de gemeente op niet mee te werken aan totstandkoming daarvan. Dat zou volgens Eggens 'dom, dom, dom' zijn. "De Noordoostpolder heeft niet veel hoogwaardige natuur. Als er gebouwd mag worden, heb je daar geen respect voor. Ik weet als geen ander wat hier in de natuur leeft.En dat is niet mis. Een paardendorp in de polder is prima, maar dan wel bij een bestaande woonkern.''

KarinvdM

Re: Paard bij bos niet goed voor natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:31

dendorp in de polder is prima, maar dan wel bij een bestaande woonkern.''

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:32

Er mist een stuk? geloof ik..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:34

Klopt, laatste regel viel weg Verward
Even aangepast Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:12

ik las er van het weekend een stuk over in de krant. Ze bedoelen hier toch dat paardendorp bij Emmeloord bij? het lijkt me op zich wel een heel leuk idee om bij nieuwbouw rekening te houden met paardenliefhebbers en voorzieningen daarvoor...
ik ben heel benieuwd of het ooit van de grond komt!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:23

Ik heb niet zo lang geleden een stukje gelezen over een natuurgebied waar juist door de paarden er natuur terug kwam wat verdwenen was...Blijkbaar door de mest en verspreiding van sporen in de hoeven ontstonden nieuwe leefgebiedjes voor insecten en planten. Misschien een idee voor die werkgroep om dat artikeltje eens door te spitten.

Ik snap toch al niet waarom juist paarden uit bossen geweerd worden, als er iets een 'natuurlijke' manier van recreeren is...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:25

Het gaat er volgens mij niet om dat ze tegen paarden in het bos zijn. Maar dat ze er tegen zijn om het natuurgebied te gaan bebouwen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:38

Paarden in het bos hebben daar tijden gestaan. Pony's van stal hier stonden er vroeger ook in een kudde en dat is zeker niet slecht geweest voor het Kuinderbos. Kan me voorstellen dat ze er niet willen bouwen. Het is een mooi stuk natuur wat ze mooi intact moeten laten. Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:48

juval schreef:
Het gaat er volgens mij niet om dat ze tegen paarden in het bos zijn. Maar dat ze er tegen zijn om het natuurgebied te gaan bebouwen.

Ja dat begreep ik ook, dat het natuurclubje bezwaar heeft tegen een paardendorp op die plek.Toen ik de topic-titel las begreep ik wat anders..
Kan het me van die club wel voorstellen overigens. Maar kan me ook indenken dat de projectontwikkelaar juist voor zoiets in een buitengebied wil gaan bouwen. Benieuwd hoe het afloopt. Hier in de buurt heeft een bouwproject wel eens (jarenlange) vertraging opgelopen omdat er eerst een bijzondere plant werd gevonden en toen een bijzonder beestje. Of andersom.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:10

Holland op z'n smalst

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:12

Zou het jammer vinden als het er niet meer kwam, ik woon er dichtbij nl. Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:45

Arabesk schreef:
Holland op z'n smalst

Vind ik niet! In een druk bebouwd land als Nederland en Belgie is het juist bijzonder belangrijk om de weinige stukjes ongerepte natuur zo min mogelijk te schaden. Dus inderdaad, waarom in dat natuurgebied gaan bouwen? Dat paardendorp is zeker een leuk idee, maar aan de rand van een bebouwde kom, met een goed ruiterpad naar het bos, moet het ook doen volgens mij.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:50

Volgens mij is het stuk waar dat dorp zou wonen nu nog gewoon agrarisch gebied, ja ze hebben er jaren geleden een sloot gemaakt maar om dan nu ineens zo'n drama te maken is wel errug overdreven Rolleyes
Het komt NAAST het bos, niet er midden in.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:34

soesita schreef:
Arabesk schreef:
Holland op z'n smalst

Vind ik niet! In een druk bebouwd land als Nederland en Belgie is het juist bijzonder belangrijk om de weinige stukjes ongerepte natuur zo min mogelijk te schaden. Dus inderdaad, waarom in dat natuurgebied gaan bouwen? Dat paardendorp is zeker een leuk idee, maar aan de rand van een bebouwde kom, met een goed ruiterpad naar het bos, moet het ook doen volgens mij.

Helemaal mee-eens. Als we nou heel veel natuur hebben en het beestje / plantjes enz. veel zouden voorkomen zou het super zijn om het in bos zoiets te maken.

Als het dan aan de rand een wijk is en er is een goede route naartoe waarom dat dan niet.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:11

ben het toch met die werk groep eens , kuiderbos is niet eerst akkerbouw en dan sloot , het is een en al bos en voorafgaand daarvan parkeergelegenheid een heel groot water er is daar van alles ik zou het ook zonde vindne zo een wijk daar neer te gooien

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:15

Die plaats daar bij de Eigen Wijze is wel degelijk akkerbouw.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:19

wat een verassing zeg.. bij ieder goed idee is er wel een een of andere groepering die erop tegen is... NL op z'n best...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:33

Ach Kuinderbos was vroeger zee, dus ze hebben al heel wat natuur gewonnen..
Haha!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:45

Hahaha, vlinders libelles en sprinkhanen zijn ook zó zeldzaam! *LOL* Wat een onzin zeg! Net alsof paarden ervoor zouden zorgen dat er minder van die beesten komen. Eerder meer..!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:47

Doe mij maar wat minder van die creepy crawlers! Leuk zo'n dorp Haha!