Paardenpoepzak kan verplicht worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenpoepzak kan verplicht worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 05:22

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/wat ... 701106.ece
nhd.nl

Goed nieuws voor iedereen die zich ergert aan paardenstront op straat. In de nieuwe algemene plaatselijke verordening (apv) van de gemeente Landsmeer staat dat een paardenpoepzak verplicht kan worden gesteld.

In de nieuwe apv staat dat de eigenaar of houder van een paard verplicht is ervoor te zorgen dat dat paard zich niet van uitwerpselen ontdoet op de openbare weg, op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak, speelweide of sportterrein en op een andere door het college aangewezen plaats.

Maar als de eigenaar of houder van het paard er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd, wordt de strafbaarheid opgeheven. Daarnaast is in de apv opgenomen dat het college van b en w wegen of gedeelten van wegen kan aanwijzen waarop de berijder of begeleider van paard of pony is verplicht zijn paard of pony te voorzien 'van een op effectieve wijze aangegespte paardenpoepzak'.

play_coy

Re: Paardenpoepzak kan verplicht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:14

lekker joh, met je fitte volbloeds op straat

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:23

Hoe kun je nou in vredesnaam zorgen dat `je paard zich niet van uitwerpselen ontdoet`. Het is geen robot?!?

Als ik het goed begrijp zou het dan wel mogen op b.v. een ruiterpad?

Ik zie mij nog geen poepzak meenemen hoor. Ik heb o.a. een Belgisch trekpaard, daar komt per keer wel 10-15 kg uit. Zie je´t al gebeuren?

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 07:59

Nou krijgt elke buitenrijdende ruiter er een klusje bij; Het paard aanleren met zo'n zak aan z'n kont te lopen óf te leren rijden met een schep.

Ja, heel handig. Dromen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:04

play_coy schreef:
lekker joh, met je fitte volbloeds op straat

inderdaad.. Vork
begrijpen ze niet dat sommige paarden daar niet mee kunnen lopen..
ik denk dat hier niet alleen de grote maar zelfs m'n shetten knettergek zouden worden van dat ding achterhun.. Clown

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:05

Jemilah schreef:
Nou krijgt elke buitenrijdende ruiter er een klusje bij; Het paard aanleren met zo'n zak aan z'n kont te lopen óf te leren rijden met een schep.

Ja, heel handig. Dromen

hahaha, ja zie me al zitten met zo'n grote schop op m'n paard! Lijkt me erg makkelijk! hihi

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:21

Ja, mijn paard is ''nergens'' bang voor buiten.. maar een keer met verkleed rijden zat er iets in dr staart en sliert.. nou dat vond ze al niet zo grappig hoor..
Nou ben ik blij dat die van mij nooit buiten poept *klopt af* Nagelbijten / Gniffelen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:23

Die van mij is pas drie en als ik met haar een rondje buiten wandel, poept ze wel vier keer! Wordt toch echt heel lastig om op te ruimen. Ik probeer haar wel in de berm te laten mesten, dat scheelt al een hoop... Nu maar hopen dat dit niet door gaat!!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:28

whahaha ja hoor!
Eerst zien dan geloven hoor
heb gekeken bij de paardendrogist zo,n zak kost 99 euro
weet je hoe goed paardenpoep is in je tuintje!!
Ze moeten toch iets in de krant zetten,denk ik dan maar

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:30

Laat ze een poep belasting betalen,bv 25 euro per jaar per paard dat op de openbare weg komt.
je krijgt dan een goed zichtbaar teken dat je op het zadeldek kan bevestigen en dan kan men onderscheiden wie betaald en wie niet.
dan kan men iemand aannemenb om de poep op te scheppen en dan creeren ze zo nog jobs bij ook nog.
Elke gemeente heeft toch zijn groendienst!!
Heb je vier paarden ,maar je komt maar met eentje op de baan,dan staat dat die sticker alleen dat paspoort nr.

Zoiets is toch op te lossen,de ruiters die dan niet op de baan komen moeten dan niet betalen.
Ps ik ben wel een recreatie ruiter,maar zou het niet erg vinden om 25 euro te betalen voor het opruimen van mijn poep(paard)
zolang ze maar geen zak aan der kont hoeft of ik niet telkens op en af moet

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:43

Wat een onzin zeg. Ik ga echt niet een poepzak achter haar binden.
Dat wordt mijn dood, als ze maar iets tegen haar achterbenen voelt begint ze te stuiteren, daar kan ze absoluut niet tegen. Ik heb de bilriemen van al mijn dekens gehaald, want ze haalt gelijk uit naar die dingen. Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik haar achterhoeven kon uitkrabben.
Als ik buitenben en merk dat zemoet mesten, dan druk ik haar kont naar berm en dan doet ze het in het gras ipv op de weg.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:49

Zoals ik het lees is het in de berm geen probleem of als je het direct weghaalt geen probleem,
dus zo'n poepzak is niet de enige optie Knipoog

Op fietspaden ed kan ik het best begrijpen Knipoog Heerlijk als het heeft geregend en je gaat er doorheen zonder spatborden Vork

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 08:58

Ik erger me zelf eerlijk gezegd ook aan die hopen paardenpoep op de straat. Gewoon even afstappen en in de berm schoppen, dan heb je ook niet het probleem dat niet-paardenmensen zich kunnen ergeren aan die hopen op straat. Kleine moeite en het bespaart je met een beetje geluk een paardenluier... Je kan nou wel zeggen, dat is de taak van de gemeente om dat op te ruimen, maar die kan niet iedere dag een bezemwagen laten rijden op alle 'paardentrajecten'. Neem de verantwoordelijkheid dus zelf en bespaar je zelf een hoop ellende.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:30

Ik vind dat beide partijen enigszins gelijk hebben.
Ik begrijp de gemeente, de paardenpoep geeft overlast, in de vorm van mest/stank/rotzooi/vieze kleren.
Maar ik begrijp de ruiter ook, sommige paarden zijn wat moeilijker met af/opstappen of met zo'n poepzak aan hun kont, die mest draag je dan ook je hele verdere rit met je mee.

Lastig probleem, maar ik vind dat de gemeente zich wel iets schappelijker mag opstellen. Zorg bijvoorbeeld voor een alternatieve ruiterroute, zodat de paarden niet langs openbare speeltuinen ed komen. Kost even wat geld, maar dan is het probleem ook opgelost!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:39

Haha! Haha! hahahahahaha kom jongens, we gaan de paardenluier uitvinden Gestoord Pling *LOL* Haha!

ik kan me de ergenis van poep op straat wel voorstellen
het zou al heel wat schelen denk ik als de ruiter de paardenkont de berm wat instuurt zodra hij of zij voelt dat zijn of haar paard gaat poepen
maar je kunt de darmen van een paard nou eenmaal niet aan- of uitzetten Cool

zelf werk ik dagelijks met de apv en het lijkt mij een berg werk wat toch niet te controleren valt
dat ze zich maar met nuttige dingen gaan bezighouden

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:41

HannahFrouk schreef:
Ik zie mij nog geen poepzak meenemen hoor. Ik heb o.a. een Belgisch trekpaard, daar komt per keer wel 10-15 kg uit. Zie je´t al gebeuren?

Dan zie ik je liever een poepzak meenemen dat dat je dat paard lekker die 10-15 kg op straat laat mesten Clown Vind ik wel een beetje veel van het goede

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:42

Als het midden in de stad is begrijp ik het.. anders vind ik het erg overdreven.

Het veroorzaakt alleen maar meer ongelukken! Maar eerst zien dan geloven! Lachen
paardenluier.. *ziet het voor zich ROFL

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 09:44

Ik kan het wel begrijpen.
Wanneer bijvoorbeeld een motorrijder met 50 km/uur over een bult paardenmest moet rijden, dan komen daar ongelukken van Lachen

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:46

Dat is waar en ben ik ook wel mee eens. Als het in de stad is of dichtbij de stad.
Maar buiten de stad vind ik het onzin. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:48

Ook ik kan het heel goed begrijpen. Je zou hier eens moeten zien hoe vol het hier vol paardenmest ligt. Op de openbare weg, op het fietspad, op de stoep, in het parkje wat vreemd genoeg nog verboden voor paarden is. enz.

Tuurlijk poept mijn paard ook wel buiten. Meestal is dat in het bos of in de berm, zoniet schop ik het zelf in de berm. Hoeveel moeite is dat? Scheelt een hele hoop glibberij en smerigheid Lachen

En dan woon ik in een dorp, daar zijn wel weer paarden te vinden dan in de stad denk ik.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:55

Ik sta met mijn paard in Den Ilp dat is pal naast Landsmeer. De gemeente heeft idd brieven verstuurt zo ook naar onze stal om het poep probleem strenger te gaan aanpakken. Onze stal verplicht het dan ook om dit vanaf de stal tot aan het twiske op te ruimen. Gebeurt dit niet kan dit serieuze gevolgen hebben. De gemeente wil zelfs met boetes gaan werken voor mensen die het laten liggen. Er is in 1 van de brieven nooit beschreven dat dit direct na het poepen opgeruimd moet worden en van poepzakken hebben wij al helemaal niets gehoord. Enkelt dat je het na de rit , verplicht bent op te ruimen en dat de gemeente hier strenger op gaat controleren en boetes kan gaan uitdelen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:08

Cayenne schreef:
In de nieuwe apv staat dat de eigenaar of houder van een paard verplicht is ervoor te zorgen dat dat paard zich niet van uitwerpselen ontdoet op de openbare weg, op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak, speelweide of sportterrein en op een andere door het college aangewezen plaats.

Vraag ik me af wat je met een paard te zoeken hebt op een speelplaats of zandbak.... Nors opkijken

JoT schreef:
Ik erger me zelf eerlijk gezegd ook aan die hopen paardenpoep op de straat. Gewoon even afstappen en in de berm schoppen, dan heb je ook niet het probleem dat niet-paardenmensen zich kunnen ergeren aan die hopen op straat. Kleine moeite en het bespaart je met een beetje geluk een paardenluier... Je kan nou wel zeggen, dat is de taak van de gemeente om dat op te ruimen, maar die kan niet iedere dag een bezemwagen laten rijden op alle 'paardentrajecten'. Neem de verantwoordelijkheid dus zelf en bespaar je zelf een hoop ellende.

Ben het hier wel mee eens, hoor. Ik vind het zelf de verantwoordelijkheid van de ruiter (net zoals met honden trouwens, maar dat terzijde) en heel normaal dat als mijn paardje klein duimpje speelt ik dat zelf opruim. Het scheelt ergernis en je maakt je als 'paardrijder' erg populair. Dat kan imo nooit kwaad, als paardensporter een positieve indruk achter laten...
Alles beter dan met een poepzak onder je paard moeten lopen. Toch benieuwd hoe dat moet als je even wil rennen? Of als je paard schrikt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:20

Zit er een keertje aan te komen. Vele mensen ergeren zich de laatste tijd overal aan, dus waarom niet aan paardenpoep.
Nu rijd ik met een karretje, dus is poep zelfs zonder poepzak wat eenvoudiger mee te nemen. En de mijne mest altijd stilstaand, dus ook dan is het nog even op te scheppen.

Maar als de drol in draf over meerdere meters verspreid zou zijn, dan wordt het wel lastiger opruimen Haha!

Dan is (voor een kar althans) de poepzak het enige alternatief (je kunt als ruiter nog wel afstappen en de poep aan de kant schoppen met paard aan de hand, maar als menner stap je nooit af om je paard vervolgens even alleen te laten staan.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:23

Als mij paard schrikt met z'n zak onder z'n kont is die meteen vol Lachen

Ik vind het niet meer dan normaal dat je het na het rijden en afverzorgen van je paard even opruimt. Kleine moeite en de buurtbewoners worden er een stuk vrolijker van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:25

Ik kan het me voorstellen dat mensen hinder ondervinden van paardenpoep. Ik kan het me net zo goed voorstellen dat je niet altijd in de gelegenheid bent af te stappen en met een zak poep terug naar huis te rijden. Maar gaan we deze discussie elke keer opnieuw voeren bij elke gemeente die een nieuwe paardepoepmaatregel treft..?

Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe denken ze dat in vredesnaam te gaan handhaven..? Beetje mest meenemen naar omliggende stallen en vergelijkend onderzoek doen? Clown