Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Wat ik ervan begrepen heb;
Een Arabo-Fries is in princiepe een gewone Fries waar max. 20%(dacht ik) Arabisch bloed in zit. Dit om het paard voornamelijk meer uithoudingsvermogen te geven. Voor de rest blijft het gewoon een Fries en moet dus voldoen aan de raskenmerken van het FPS.
Arnoud schreef:m.a.w. geen ras, maar een kruising.
anneliesdj schreef:maar wat is precies het fokdoel dan? en met welke intentie is destijds arabisch bloed ingemengd?
Citaat:Het wordt misschien tijd dat wij Friese paardenliefhebbers recht hebben op een wederwoord?
Vooreerst wil ik het Arabo-Friezen Stamboek proficiat wensen met de uitreiking van hun eerste paspoort.
Toch zeer opvallend is, dat wanneer er een artikel over de Arabo-Friezen te lezen is, er steeds opnieuw met minachting over het raszuivere Friese paard gesproken. Ook op de Arabo-Friezen website kunnen ze het niet laten om de raszuiver Fries "zwart" te maken. Wij Arabo's doen het zoveel beter dan de Friezen. Dit vind ik een foute gang van zaken.
Ter verduidelijking:
Arabo's kunnen eigenlijk niet verder zonder de raszuivere Friezen. Er zou anders een enorm hoog inteeltpercentage ontstaan wanneer er vanaf nu enkel nog met Arabo's worden gefokt. Waarschijnlijk heeft minstens 70% van de huidige Arabo-populatie een raszuivere Fries als moederdier, een zeer goede reden om er positief over te schrijven in plaats de steeds weerkomende minachting. Want hoe wordt het sperma van de Arabo-Friese dekhengsten aangeprezen? Men neme gelijk welke Friese merrie, bevrucht ze met ons super Arabo-sperma en oeps daar is de wonder prestatie-uithoudingsmachine op vier poten die nooit niet stilvalt. Alsof dat drupje vreemd bloed werkt als epo.
Daarnaast worden er nog steeds opmerkingen gemaakt over de enorme prestaties van deze zogenaamde superpaarden, maar waar blijven de echte resultaten? Waar zie je een Arabo echt presteren in de sport? Buiten een enkeling .... niets. Verschillende Arabo's hebben vorig jaar de beoogde resultaten niet kunnen waarmaken, integendeel. Zullen we als vergelijking even de resultaten van onze Friese hengsten in de dressuursport even onder de loep nemen? Dit noemen wij pas presteren. Daarnaast zijn er verschillende KFPS hengsten goedgekeurd op basis van hun prestaties in de sport, zij liepen op dat moment Prix St George en inmiddels al Grand Prix dressuur. Hoeveel sportpredikaten hebben de Arabo's al kunnen uitreiken op basis van prestaties in dressuur?
Nog fout is te beweren dat op Friese Stamboekpapieren geen sportprestaties worden vermeld. Bij de Friezen wordt er zeker en vast op sportkwaliteiten gefokt.
Kijk maar naar het prestatie- en sportpredikaat en vanaf volgend jaar nog bijkomend het kroonpredikaat voor de merries. Het modelpredikaat is reeds jaren gekoppeld aan de beste resultaten uit IBOP of ABFT testen waar uitsluitend gekeken wordt naar de bruikbaarheid, beweging en souplesse van de paarden.
Ook het KFPS fokdoel is volledig opgemaakt met nadrukken op een gebruikers paard, goed gebouwd en met aanleg om in de sport te presteren, dit natuurlijk gekoppeld aan het goede karakter, de wil tot werken en het typische Friese exterieur van de paarden.
Hopend van de Arabo-Friezen liefhebbers voldoende te hebben geïnformeerd om in de toekomst een positieve kijk op het Friese paardenras te kunnen verwoorden, en
Met vriendelijke groeten
Jan
Pletje123 schreef:@Horseyfries: Deze Jan heeft wel een punt.
Ik vind het jammer dat er weinig prestaties van de AraboFriezen bekend is. Of beter gezegd: dat ze nog uitblijven! Zou nu zo graag eens een AraboFries in de dressuur willen zien en dan niet op B/L niveau.
Het fokken met vrij bloed hebben ze overigens een beetje verknoeid door in de pedigree van verschillende AraboFriese hengsten een en dezelfde merrie meerdere malen te gebruiken. Daar gaat je outbreeding die nou juist zo gewenst is en waarmee gepromoot wordt.
De enige AraboFries die ik ken, is onze eigen Dark Ynte x Tjimme hengst van nu 2,5. Een ontzettend leuk paard die goed kan bewegen, zich daarin groot maakt en veel zelfhouding heeft. Het idee achter het hele "expiriment" vind ik interessant, maar ik vrees dat het allemaal een beetje in de soep gelopen is...
Citaat:niet banketstaaf bedoeld,
maar sommige rassen zijn nou eenmaal geen dressuur paarden, uitzondering op de regel natuurlijk!