Zorg om toekomst Manege Lisiduna

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Zorg om toekomst Manege Lisiduna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:32

http://www.pzc.nl/zeeland/schouwen-duiv ... sidina.ece
pzc.nl

Pachter L. van Croonenborgh maakt zich zorgen over de toekomst van manege Lisiduna aan de Hogeweg in Burgh. Hij wil de manege kopen en renoveren, maar voelt zich daarin gedwarsboomd door projectontwikkelaar Delta Projekt Partners (DPP) in Zierikzee.

Het rommelt al even rond de manege. Vorig jaar ging pachter S. Blom failliet. Bij een boedelveiling wist eigenaar G. Buizer van exploitatiemaatschappij Westerschouwen de zaak bij elkaar te houden. De manege kon hierdoor een doorstart maken met Croonenborgh als nieuwe pachter. Die ziet wel brood in Lisiduna. Maar dan moet het flink worden opgeknapt. Croonenborgh: "Daar is veel geld voor nodig. Die investering doe ik niet als pachter. Daarom wil ik eigenaar worden." De financiering voor de opknapbeurt heeft Croonenborgh inmiddels rond.

De bank liet de pachter echter weten dat hij niet zonder slag of stoot eigenaar kan worden. Wat blijkt: in 2004 is het perceel van Lisiduna gesplitst. DPP kocht een hectare, waarop een Landal-vakantieverblijf is gebouwd. Om aan het bestemmingsplan te blijven voldoen, moet er een band blijven bestaan tussen de manege en het vakantieverblijf. Bovendien heeft DPP het recht van eerste koop van de manege. En daar wringt de schoen.

Croonenborgh: "Er zijn eerder plannen geweest om Lisiduna te verkopen. Buizer vroeg dan aan DPP of zij interesse hadden. Dat was nooit het geval. Maar nu is het anders. Nu ik wil kopen, laat DPP niets van zich horen."

De pachter heeft een vermoeden hoe dat komt. "DPP is sinds kort eigenaar van het voormalig asielzoekerscentrum, hier vlakbij. De manege is verwaarloosd en Buizer zit ook niet meer zo goed in de slappe was. Ik vermoed dat DPP de zaak hier wil laten doodbloeden en daarna het hele spul voor weinig wil overnemen." Dat het DPP niet om de paardensport te doen is, lijkt Croonenborgh evident. "Wat denk je? Als je zo'n hele lap recreatiegrond hebt, dan is daar toch van alles mee te doen."

De advocaat van Croonenborgh heeft DPP een termijn gegeven om aan te geven of zij gebruik wil maken van het eerste kooprecht. Die termijn liep dinsdag af. "Ik heb nu geen andere weg meer dan naar de rechter te stappen," zegt Croonenborgh.

M. Jongerius van DPP zei woensdag dat hij 'volop in de zaak zit'. Verder wil hij niet reageren. Donderdag meldde Croonenborgh dat DPP heeft toegezegd binnen enkele dagen schriftelijk te reageren. Gisteren had van Croonenborghs advocaat nog niets vernomen.

-------

Het zou zonde zijn als deze manege van het eiland verdwijnt, alles moet hier plaats maken voor het toerisme en recreatie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-11-07 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast voor voorpagina

Valina

Re: Zorg om toekomst Manege Lisiduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:08

Jeej, ik hoop dat Leo het wint.
Lisiduna kan wel een opknapbeurt gebruiken en daarnaast vind ik dat de manege moet blijven!

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:32

Kom op Leo, die manege moet blijven, van het voorjaar komen we weer!! (beetje schonere wc's en restaurant zou wel leuk zijn hoor)

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:47

Wij willen ook weer hoor! Knokken jullie moeten blijven!!!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:51

jeetje zou echt jammer zijn, als het plat gaat. het bestaat al zo lang , wij hopen voor al die mensen die er staan en vaak buitenritten maken, dat ze er nog lang van mogen genieten.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:17

is er nou niemand wie zijn hart wilt luchten over deze evt veranderingen?

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:23

Kan iemand mij vertellen hoe het nu gaat met manege lisidina?Ben er afgelopen weekend met mijn dochter geweest en vond de mensen er allereerst heel vriendelijk en open en super gastvrij,mijn dochter heeft 2 hele leuke buitenritten gereden op haflinger Max en heeft intens genoten met een hele lieve begeleidster.wie kan mij meer vertellen want inderdaad de manege kan wel een opknapbeurt gebruiken gr reth

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:51

Aggos, Haflinger Max,... dat is echt een superleuk beest hè?!

Meereh,.. Reth,.. als jij er afgelopen weekend nog met je dochter bent geweest, weet jij dan niet te vertellen hoe het met Lisiduna staat??

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:50

Ik ben er pas weer geweest met mijn kind en volgens mij gaat het wel goed ,het is nog steeds niet heel erg netjes maar naar mijn wten blijven ze wel.
Mijn dochter is helemaal weg van promiss en heros,zijn erg lieve beesjes.
Ze mogen wel wat meer de nadruk op poetsen leggen en dit verplichten aan de klanten na en voor t rijden,soms worden de paarden na het rijden zo op stal gezet helemaal nat.Dus de regels mogen ze wel strenger maken gr ret

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:57

Wat vreselijk zonde dat er zoveel maneges dreigen te verdwijnen - en zelfs bedrijven die in principe prima levensvatbaar zijn! Ik hoop dat manege Lisiduna het redt en wens ze alle succes.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:44

ja ik ook hoor ,en dat ze zelf ook een beetje prioriteiten gn stellen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:53

Ik ben er ook al eens geweest. Echt hele vriendelijke mensen en ik kreeg meteen een baan aangeboden daar. ;)
Met kost en inwoning hihi en begeleiding van de ritten. Maar ja toen was mijn situatie wel even anders dan nu. :Y)
Nu woon ik er erg dicht in de buurt, ipv toen ze mij die baan aanboden!!
Ze waren er toen pas in gegaan, en zochtten nog personeel.
Achteraf had het heel leuk geweest, want het is daar heerlijk paardrijden.
Want ze hebben daar alles Bos, Duin en Strand.
Hopelijk mogen ze daar blijven. Het zou echt zonde zijn als die weg zou moeten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:01

heeft iemand enig idee waar rein [stalmeester] is gebleven?