http://www.pzc.nl/zeeland/schouwen-duiv ... sidina.ece
pzc.nl
Pachter L. van Croonenborgh maakt zich zorgen over de toekomst van manege Lisiduna aan de Hogeweg in Burgh. Hij wil de manege kopen en renoveren, maar voelt zich daarin gedwarsboomd door projectontwikkelaar Delta Projekt Partners (DPP) in Zierikzee.
Het rommelt al even rond de manege. Vorig jaar ging pachter S. Blom failliet. Bij een boedelveiling wist eigenaar G. Buizer van exploitatiemaatschappij Westerschouwen de zaak bij elkaar te houden. De manege kon hierdoor een doorstart maken met Croonenborgh als nieuwe pachter. Die ziet wel brood in Lisiduna. Maar dan moet het flink worden opgeknapt. Croonenborgh: "Daar is veel geld voor nodig. Die investering doe ik niet als pachter. Daarom wil ik eigenaar worden." De financiering voor de opknapbeurt heeft Croonenborgh inmiddels rond.
De bank liet de pachter echter weten dat hij niet zonder slag of stoot eigenaar kan worden. Wat blijkt: in 2004 is het perceel van Lisiduna gesplitst. DPP kocht een hectare, waarop een Landal-vakantieverblijf is gebouwd. Om aan het bestemmingsplan te blijven voldoen, moet er een band blijven bestaan tussen de manege en het vakantieverblijf. Bovendien heeft DPP het recht van eerste koop van de manege. En daar wringt de schoen.
Croonenborgh: "Er zijn eerder plannen geweest om Lisiduna te verkopen. Buizer vroeg dan aan DPP of zij interesse hadden. Dat was nooit het geval. Maar nu is het anders. Nu ik wil kopen, laat DPP niets van zich horen."
De pachter heeft een vermoeden hoe dat komt. "DPP is sinds kort eigenaar van het voormalig asielzoekerscentrum, hier vlakbij. De manege is verwaarloosd en Buizer zit ook niet meer zo goed in de slappe was. Ik vermoed dat DPP de zaak hier wil laten doodbloeden en daarna het hele spul voor weinig wil overnemen." Dat het DPP niet om de paardensport te doen is, lijkt Croonenborgh evident. "Wat denk je? Als je zo'n hele lap recreatiegrond hebt, dan is daar toch van alles mee te doen."
De advocaat van Croonenborgh heeft DPP een termijn gegeven om aan te geven of zij gebruik wil maken van het eerste kooprecht. Die termijn liep dinsdag af. "Ik heb nu geen andere weg meer dan naar de rechter te stappen," zegt Croonenborgh.
M. Jongerius van DPP zei woensdag dat hij 'volop in de zaak zit'. Verder wil hij niet reageren. Donderdag meldde Croonenborgh dat DPP heeft toegezegd binnen enkele dagen schriftelijk te reageren. Gisteren had van Croonenborghs advocaat nog niets vernomen.
-------
Het zou zonde zijn als deze manege van het eiland verdwijnt, alles moet hier plaats maken voor het toerisme en recreatie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 10-11-07 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast voor voorpagina