Paardenbedrijf mag bouw niet hervatten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenbedrijf mag bouw niet hervatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 18:12

http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article1805143.ece
ad.nl

De Raad van State zal de bouwstop voor het paardenbedrijf van de familie Van Santen in de Meerpolder voorlopig niet opheffen. Twee weken geleden vroeg de familie aan het rechtscollege in Den Haag om de stallen toch te mogen voltooien, ondanks de bezwaren van de buren. Van Santen wilde niet dat zijn paarden de winter in de openlucht moeten doorbrengen.

De Raad van State legde de bouw van de paardenstallen in september al stil omdat de afmetingen van het bedrijf niet in overeenstemming zouden zijn met de voorschriften uit het gemeentelijk bestemmingsplan. Struikelblok was vooral een mestplaats op het bedrijf, die de buren overlast zou gaan veroorzaken. Van Santen heeft die mestplaats inmiddels niet meer in gebruik, en zag daarom geen obstakel meer voor de hervatting van de bouwactiviteiten. De Raad van State vreest echter dat de mestplaats in de toekomst misschien toch weer benut gaat worden, en weigert daarom de bouwstop voor het paardenbedrijf voorlopig op te heffen. Dat betekent dat Van Santen nog niet de stal kan voltooien waarin de dertien paarden zouden kunnen overwinteren.

Die stal moet er komen ter vervanging van een oude boerenschuur die maar plaatsbood voor zes dieren. Buurfamilie De Groot vecht al enige tijd tegen de verbouwingsplannen van Van Santen. Beide families zitten elkaar al langer dwars. In februari buigt de Raad van State zich opnieuw over hun zaak, en dan zal in maart blijken of Van Santen de verbouwing van de schuur toch kan hervatten.

melkbus

Re: Paardenbedrijf mag bouw niet hervatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:47

Een gevalletje van "wij willen op het platteland wonen, maar kunnen niet tegen de luchtjes"?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:54

Daar ben je dan mooi klaar mee... Rolleyes
En inderdaad echt zo'n iemand wat melkbus zegt...
Of iemand die even lekker iedereen gaat zitten dwarsbomen... Nors opkijken

Laat die mensen toch hun schuur bouwen! Waarom altijd zo moeilijk doen?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:57

nou je zal maar zulke buren hebben zeg gatver

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:02

Er zit meer achter dan "niet tegen vieze luchtjes kunnen".
Ik vind het jammer dat het zo moet gaan en hoop dat ze in februari alsnog groen licht krijgen om door te mogen bouwen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:05

Ja, dan zitten de paardjes de volgende winter iig wel gewoon in die schuur.

Alleen deze winter? Waar moeten ze dan heen? Een pensionstal heeft ook vaak niet altijd zomaar even plaats voor 13 paarden. Vind uberhoudt maar even plaats voor die paarden... Scheve mond

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:08

ik zou best wel woningruil willen doen met de buren Rolleyes

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:36

Volgens mij woont de familie de groot daar al zo lang dat die inmiddels toch wel gewend zouden moeten zijn aan de lucht van mest. Ik heb op die stal (toen het nog een groentenwinkel was Tong uitsteken ) een paard verzorgt. Dat is nu al weer 20 jaar geleden en toen woonden die mensen er volgens mij ook al, de hele straat heet daar de Groot behalve van Santen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:36

Komt bij...13 paarden in pension gooien kost een berg geld...ben je tenminste 15oo euro per maand aan kwijt.

Beestjes zullen vast noodgedwongen de winter buiten door brengen.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:42

ze hebben toch nog 6 stallen? of lees ik dat verkeerd Lachen

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:47

Blij dat ik geen buren heb in een cirkel van 350 meter om mijn mestplaat

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:51

renate5 schreef:
ze hebben toch nog 6 stallen? of lees ik dat verkeerd Lachen

Die stal hebben ze afgebroken, om een nieuwe stal op dezelfde plek te bouwen. En het had al zoveel tijd gekost om een vergunning te krijgen, en dan nu dus dit. Pft, wat een gedoe kunnen een paar buren veroorzaken zeg Scheve mond

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:52

'beter een goede buur dan een verre vriend' gaat hier niet op zeg maar. Doe hier maar verre buren.. Clown

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 01:00

Ik heb dit al zo vaak meegemaakt het lijkt wel alsof de regels zijn gemaakt om je buren te pesten. Ik vind dat veel regels hier in dit land, hoe goed bedoeld ook, misbruikt worden om iemand dwars te zitten. Veel bezwaren zijn gewoon ongegrond en onnodig en alleen bedoeld om mensen te pesten. Er zou een wet moeten komen die dat verbied en die die mensen aansprakelijk stelt voor geleden schade na het indienen van zulke oneigenlijke bezwaren. Het zou ook wel niet ideaal zijn maar het voorkomt veel misbruik.

Gemeenten kunnen dan ook eindelijk eens optreden tegen dit soort figuren die de wet misbruiken. Op dit moment is het zo dat gemeente gelijk alle seinen op rood zetten anders kunnen ze de schade betalen en de bouwer is de dupe van grillen van iemand die hem probeert tegen te werken zonder een echt goede reden.

Als bezwaren echt gegrond zijn dan moeten ze altijd kunnen worden ingediend maar als het gezeik gaat over een mesthoop van paarden stront terwijl die mensen 300 meter verder wonen dan is er toch echt iets mis en misbruken ze de wet en dat zou keihard bestraft moeten worden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:44

Kijk, dat de familie van Santen is gaan bouwen zonder de definitieve vergunning te hebben (want anders was er nu geen bezwaar meer mogelijk geweest) is natuurlijk gewoon hun eigen probleem.
Los van het feit dat de buren misschien ongegrond klagen. Dat kunnen wij vanaf hier niet inschatten. En als je dicht op een mestvaalt woont en zelf niks met paarden hebt, dan kan ik me echt wel voorstellen dat dat stinkt! En als het dan sowieso de bedoeling was geweest dat die mestvaalt al buiten gebruik moest zijn en dat dus niet was voordat het hele spul bij de Raad van State kwam, dan heeft van Santen eigenlijk geen gronden om te piepen. Hij is gewoon te vroeg gaan bouwen! Heeft dat risico blijkbaar genomen en heeft verloren.

En dat de gemeente alles op rood licht gooit, die zijn daar in de loop der jaren erg voorzichtig in geworden, met name door gigantisch schadeclaims die ze gekregen hebben!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:15

Tenten neerzetten voor de paarden. Daar heb je geen vergunning voor nodig. Of van die rijdende dingen, die zijn er ook. Of containerboxen. Kun je huren, volgens mij. Is altijd goedkoper dan pensionhuur. En ik mee nook vriojk van vergunningen zolang het niet aan de grond "vast" zit.
Maarreeeee hoe zat het dan met die mestplaats toen die oude schuur er nog stond? Was di ein gebruik? Of is die nieuw? Hij is er al, dus blijkbaar niet nieuw. Ik denk, dat die mensen maar eens een betere advocaat moesten nemen, het lijkt me dat een paar goede argumenten niet gebruikt zijn. Maar ja, ik ken de details ook niet.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:44

De paarden staan nu ook in containers volgens mij, dat was iig destijds het plan. En de mestplaats was ook al in gebruik dacht ik. Maar wij staan daar al een tijdje niet meer, dus ik weet het allemaal niet precies Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:47

Maroush schreef:
De paarden staan nu ook in containers volgens mij, dat was iig destijds het plan. En de mestplaats was ook al in gebruik dacht ik. Maar wij staan daar al een tijdje niet meer, dus ik weet het allemaal niet precies Lachen

Zitten de buren echt dicht bij de mestplaats?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 17:48

Mestplaats is aan de andere kant van het erf dan de kant waar de buren zitten. Zit nog een hele schuur tussen iig.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:12

In de wet is vastgelegd welke afstand er minimaal tussen erfgrens en mestvaalt moet liggen. Wellicht dat de mestvaalt daar niet aan voldoet en dat dat dan het twistpunt is. Dus in dat geval geen overlast dan, maar regeltjesjacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:13

Maar ben je dan als buurman niet aan het sarren als er nog een hele schuur tussen staat?
Het is maar wat je hobbie is denk ik dan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:19

Maroush schreef:
Mestplaats is aan de andere kant van het erf dan de kant waar de buren zitten. Zit nog een hele schuur tussen iig.

Dan vind ik het echt aso van die buren, getver Hamer

Princessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:14

Ik snap niet dat de fam de Groot klaagt aangezien ze zelf iets van 80 koeien hebben...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:16

wat een buren Bloos!
beestjes zullen de winter buiten doorbrengen Ach gut

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:08

Ik wil hier toch maar even op reageren, vooral omdat er gezegd wordt dat er gebouwd wordt zonder dat de vergunningen rond zijn.
Ik sta al lange tijd bij de familie van Santen op stal. Zij zijn inmiddels al meer dan 2 jaar bezig met het bouwen van de nieuwe stal. Telkens als de familie van Santen officieel groen licht krijgt (de gemeente staat voor 100% achter de bouw van de stal dus daar ligt het niet aan) vind de buurman wel weer iets nieuws om het geheel stop te zetten en op zitting te laten komen. En dan gaat het niet over grote problemen maar over een dak wat misschien wel 10 centimeter hoger uitvalt dan op papier staat. Vervolgens lost van Santen dit op in samenspraak met de gemeente op om de bodem nog iets meer af te graven. Probleem opgelost, doorgaan met bouwen en meneer de buurman vindt wel weer iets nieuws om over te zeiken... En zo gaat het dus al twee jaar.
Echt te belachelijk voor woorden. En wat die mestplaat betreft, die kan hij geeneens zien vanuit zijn huis, laat staan ruiken. Wij hebben idd meer last van zijn 80 koeien en al de voedertroep die hij om de zoveel tijd voor deze koeien op zijn erf laat storten wat je het idee geeft dat je in een biercafe rijd.... Maar goed zo kan ik nog wel even door gaan. Ik neem aan dat het wel duidelijk is dat het hier echt en alleen maar een goed staaltje van buren terroriseren is. En het trieste daarvan is dat de familie van Santen niet de eerste zijn die door de buurman "op de regels worden gewezen".
Deze man (en zijn vrouw) zijn in ieder geval rijp voor een sociale vaardigheidstraining want omgaan met mensen kunnen zij niet. Pesten overigens wel.
En ik hoop dat hij dit leest want dan wil ik hem ook nog even bedanken voor het feit dat hij altijd zo fijn mij en mijn paard van de dijk afdrukt met zijn tractor.... Gelukkig is mijn beestje niet bang voor tractoren.... Hij heeft namelijk last van paarden op de weg. Gelukkig is hij nog degene die het meest met zijn eigen paarden onder het zadel of met trailer over de weg gaat......
Sorry voor de misschien wat felle reactie maar goed, frustratie he.