Onbekendheid over vervoersdocument op paardenmarkt Hedel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onbekendheid over vervoersdocument op paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 18:56

http://www.aid.nl/0758.htm
aid.nl

De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit controleerde op maandag 5 november intensief op de paardenmarkt in Hedel. Naast het verplichte paardenpaspoort en de identificatiechip, waren de controles gericht op vervoer en welzijn. Bij paardenhandelaren bleek veel onbekendheid over de transportverordening en het vervoersdocument.

De transportverordening is van toepassing als het vervoer van dieren verband houdt met economische bedrijvigheid. Dieren mogen alleen vervoerd worden als in het voertuig documenten met herkomst en eigenaar van het dier, plaats, datum en tijd van vertrek, plaats van bestemming en de verwachte duur van het transport aanwezig zijn.

De AID voerde in Hedel 110 controles uit. In totaal werd zes keer proces-verbaal opgemaakt. Vijf keer voor het vervoeren van paarden zonder vervoersdocumenten en één keer voor een niet goed gereinigde veewagen. Het aantal geconstateerde overtredingen op de paardenmarkten in Zuidlaren en Hedel is in 2007 vrijwel gelijk aan vorig jaar. Veel handelaren zijn inmiddels bekend met het in 2004 verplicht gestelde paspoort en chip.

De controles op de paardenmarkt vonden plaats in samenwerking met de Voedsel en Warenautoriteit (VWA). Het was niet de eerste keer dat de handhavingpartners samen controleerden. De AID en de VWA voeren ook gezamenlijke controleacties uit op dierenwelzijn bij transport.

LeOnIe_me

Re: Onbekendheid over vervoersdocument op paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:51

maar goed dat er gecontroleerd word

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:10

Ja, dat met die chip. Dat is alleen in NL verplicht. Nu ben ik dit jaar vanuit Duitsland met mijn merrietje naar een keuring in Lanaken BE gereden en daarbij dus een stukje door NL gegaan. Volgens de NLse wet had het paard dan gechipt moeten zijn, want transport over NLs grondgebied. Maf! En hoe moet dat dan eigenlijk met buitenlandse paarden die aan keuringen, toernooien, etc. in NL meedoen of die maar kort in NL zijn bv. voor een dekking of zo? Gauw even chippen? Nee toch? En ook brandmerken zijn verboden. Nou, ik heb in 1996 een merrie in Hongarije gekocht en die is gebrandmerkt, kan ik ook niets aan doen. Dat was toen in NL ook nog toegestaan. Dat slaat toch allemaal nergens op, al die regeltjes die niet over de grens kjiken en ver van de realiteit staan. Maken alleen maar het leven lastig en dienen nergens toe. Boos!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:34

Chippen is niet verplicht! Rgistreren echter wel. Als je in het land waar je vandaan komt niet verplicht bent het paard te registreren hoef je het paard dus niet gechipt oid te hebben in nederland. Echter moet je wel een paardenpaspoort en gezondheidsverklaing hebben om over de grens te gaan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:29

Malenka schreef:
Chippen is niet verplicht! Rgistreren echter wel. Als je in het land waar je vandaan komt niet verplicht bent het paard te registreren hoef je het paard dus niet gechipt oid te hebben in nederland. Echter moet je wel een paardenpaspoort en gezondheidsverklaing hebben om over de grens te gaan.

Nee hoor in Nederland is chippen verplicht, overigs in heel Europa omdat deze regelgeving door de EU is opgesteld.
In duitsland doen ze er nog niet zo moeilijk over en belgie maar Nederland loopt hier gelukkig in voorop en die doen er wel moeilijk over en terecht.
Ook al kom je uit Duitsland of Polen enz je paard moet hier gechipt zijn, zo niet krijg je een bekeuring en als buitenlander mag je die dan direct betalen.
Hmmm Nederland is zo gek nog niet.
De Slachttransporten uit Italy waren deze keer niet aanwwezig op Hedel, reden de aangekondigde controles van AID en ministerie vn land en tuinbouw.
Voor die mensen heeft het geen zin als ze niet mogen overladen want dan wordt het te duur.
Hulde aan de aid en het ministerie van landbouw en dat mag best wel eens gezegd worden

o ja even edit inderdaad is chippen niet verplicht, maar omdat je een paspoort moet hebben moet het anders via dna en blijft hetzelfde, alleen gaat dit alleen op bij dieren met een stamboekpapier

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:37

Een paard wat tijdelijk in Nederland verblijft hoeft NIET gechipped te zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:30

Neonlight schreef:

nee dat zei ik al maar moet wel beschikken over een paspoort, en dat is alleen maar te verkrijgen via chippen of dna

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 01:06

barbara1970 schreef:
Neonlight schreef:

nee dat zei ik al maar moet wel beschikken over een paspoort, en dat is alleen maar te verkrijgen via chippen of dna

Sorry, maar dit klopt echt niet. Behalve in Nederland en België. Voor wedstrijd, clinic, lessen etc, geldt dan paspoort en eventueel gezondheidsverklaring van de DA. In de grensgebieden, waar toch al veel heen en weer met paarden wordt gereden vanwege lessen/wedstrijden etc. is een paspoort (wat WEL een EU-regelgeving is) voldoende.

Bovendien is chippen geen verplichting opgelegd door een EU regelgeving. Er is ooit een voorstel daarvoor ingediend, maar de uiteindelijke regelgeving als zodanig heeft stapels hindernissen te nemen en zal er ook wel niet van komen.

Bij chippen bij verkoop/export van.. / naar (een ander land), heeft ieder land zijn eigen regels.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:58

Inderdaad, in andere landen in Europa heeft een paard een paspoort zonder gechipped te zijn. Deze paarden mogen voor tijdelijk verblijf in Nederland zijn zonder gechipped te zijn. Als het tijdelijk verblijf langer wordt dienen ze wel gechipped te zijn. Ik meen dat het termijn voor "tijdelijk verblijf" 6 maanden is.

Van de site van de PVE:
Citaat:
Er is sprake van invoer als een paard langer dan 6 maanden in Nederland verblijft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:13

En ook dan hoeven ze inderdaad niet gechipt te zijn maar enkel geregistreerd. Je hebt altijd de keuze uit DNA registratie of chippen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:51

Toen wij rond 15.15u. in de auto stapten en van het trailerparkeerterrein afreden heb ik toch het e.e.a. gezien wat niet door de beugel kon.
O.a.
Een 2 paards trailer die geladen werd met 3 grote rijpaarden. (de trailer stond helemaal bol) (man uit Best)
&
Een 2 paards trailer waar 2 paarden op stonden en waar nog 3 shetlanders onder geduwd werden. (duitsers)

Maar op dat terrein was geen AIDer te vinden........ JAMMERGENOEG!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:34

Heb je met je nieuwe fototoestel geen foto's genomen en aan de AID opgestuurd?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:55

Nee had m niet bij, en ik zat bij iemand anders in de auto.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:09

hoi,, ik had een vraagje.. waar komen shetlanders terecht als ze verkocht worden.. maar ook als ze niet verkocht worden.??