Het paardenvlees in Hedel is puur natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het paardenvlees in Hedel is puur natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:56

http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 118468.ece
brabantsdagblad.nl

Soms komen mensen bij Ton Beerens (61) in de slagerij in Best voor een kilo paardenvlees. Dan zeggen ze vanachter hun hand: 'Als mijn kinderen het vragen, dan is het rundvlees. Anders vinden ze het zielig'.

Een vleeskoe wordt geboren voor de slacht, een paard voor onder het zadel of voor de kar. Dat vindt Beerens. Maar voor sommige paarden geldt dat niet, die zijn goedbeschouwd restafval. Deze zondag nog, kocht hij er één die een paar maanden terug met een scheve nek en rug geboren was. De eigenaar zag het aan, maar verkocht het paard toch aan Beerens. Andere slachtpaarden worden gewoon oud. Ouderdom maakt voor paardenvlees niet zo veel uit, zegt Beerens.

Hij is zijn leven lang al slachter, net als zijn vader en zijn opa. Sinds 1973 doet hij ook paarden. Slachters die alléén paarden doen zijn een uitstervend ras, aldus Beerens. Onlangs overleed de laatste paardenslachter van Utrecht. Maar de vraag naar paardenvlees blijft, ook vanwege de lage prijs. Van vroeger uit is het armemansvlees, maar inmiddels eten alle rangen en standen het. Hachee, biefstuk, haas, rookvlees. Boven de rivieren is paardenworst populairder, in Limburg het 'zure' paardenvlees. Weet je wat het is? Paardenvlees is puur natuur. D'r zitten geen 'groeibevorderaars' in, geen medicijnen. 'Een soort scharrelvlees eigenlijk', zegt Beerens' dochter Willeke.

Deze maandag koopt de slager drie paarden op de Hedelse markt, twee daarvan zijn voor de slacht. Een vos, waarvan de ribben zichtbaar zijn en die enigzins hinkt. Die gaat eerst een paar maanden de wei in om wat dikker te worden. Het tweede paard is voller, maar heeft een doorgezakte rug. Van dit paard zijn de maanden geteld.
Ooit kocht Beerens 12, 13 paarden per keer op de Hedelse markt, de laatste jaren is dat minder. Eén, twee, soms drie, om zijn voorraad op peil te houden. Tegenwoordig doet hij vooral buiten de paardenmarkt zaken, met particulieren. Die hebben jarenlang voor hun paard gezorgd en willen het niet laten inslapen. Ze verkopen het paard aan Beerens om er toch nog wat geld voor te krijgen. Dat is voordeliger dan het destructiebedrijf langs te laten komen, of het paard te laten cremeren, zegt Beerens. Ze willen er soms zelfs bij zijn als hij het paard in de top van de manen schiet. Andere slagers kopen er meer, soms wel twintig. Maar hoeveel paarden van de Hedelse markt naar de slacht gaan? Beerens weet het niet. Andere handelaren ook niet, of ze zéggen dat ze het niet weten. Sommige houden het op 'een procent of tien'. Het is moeilijk te zeggen, want de paarden die de grens over gaan, naar België of Polen, tja, wat gebeurt daarmee? Maar de helft van de Hedelse markt voor de slacht? Echt niet, zegt Beerens.

Hij komt dit jaar precies voor de vijftigste keer op de Hedelse markt, al is het pas de laatste 24 jaar als paardenslager. Soms is hij om elf uur 's ochtends al weg, soms blijft hij tot een uur of zeven in de avond. Hij is er wel eens in zijn buik getrapt, een hengst 'kapte' een keer met een voorbeen tegen zijn kaak: de markt trok haar sporen, maar Beerens sloeg geen editie over. Dus hij kent inmiddels de weg en de mensen in Hedel. Als hij de markt over schiet, benen en billen ontwijkend, vraagt elke tien minuten wel iemand of hij nog een paard nodig heeft. Dan buigt Beerens zijn grijswitte hoofd en hoort het voorstel aan. Hij glimlacht en loopt verder, dat hoort bij het spel. Even rust in de koffietent is ook echt maar 'even' rust. Beerens wil snel weer verder, nog een rondje over de markt. Daar gaan we weer, achter het witte kopke aan, zegt zijn maat.

CoonArt

Re: Het paardenvlees in Hedel is puur natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:58

Ik éét al sowieso geen paardenvlees! Je gaat je ex-rijmaatje toch niet oppeuzelen???

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:05

Ik zou niet weten hoeveel paarden er van zo'n markt naar de slacht gaan, zal wel meer dan 10% zijn.

Ik eet liever een beestje wat een relatief fijn leven geleid heeft dan een varken wat zijn hele leven in een klein rothokje gestaan heeft. En kom nou niet aanzetten met dat een paard een stal van 3x4 ook niet leuk vind, hij staat er alleen in en niet met vijf soortgenoten. Tuurlijk geldt niet voor alle slachtpaarden dat ze het goed gehad hebben helaas. Maar procentueel gezien zullen er meer slachtpaarden met een fijn leven zijn dan slachtvarkens.

Dit topic gaat een rotdiscussie worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:08

Ik vind het 't eerlijkste vlees dat er bestaat. Vrijwel ieder veulen heeft in de wei gelopen. Dit in tegenstelling tot varkens en koeien.
Ik vind een dier, een dier en vind het hypocriet van mezelf als ik onderscheid zou maken tussen het eten van vlees van diersoorten.
het is voor mij: of wel vlees eten...maar dan geen onderscheid maken...of vegetarisch zijn...dan heb je echt een statement te maken.
Wij eten altijd biologisch vlees thuis. Bij uit eten heb je daar minder invloed op.
Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft gehad en ik let er ook altijd op waar het dier opgefokt is en waar geslacht, want vlees dat urenlang levend op transport is geweest eet ik niet.
In dit kader vind ik paardenvlees eten net zo normaal als varkensvlees of kip bijvoorbeeld.
Bovendien is het een snelle dood. En dat vind ik ook belangrijk. Ik ben er meerdere malen bij geweest bij verschillende slagers en de gruwelverhalen die de ronde doen (van paarden in paniek, creperend op de grond etc.) heb ik nog nooit in het echt gezien.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:09

Vanillala schreef:
Dit topic gaat een rotdiscussie worden.

Waarom? Als iedereen van elkaar accepteert dat meningen hierover kunnen verschillen, hoeft het geen rotdiscussie te worden. Het is best interessant om te lezen hoe een ander hier in staat.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:11

Dit topic hoeft geen rot-discussie topic te worden. Nergens voor nodig.

Paardenvlees heb ik nog niet veel gegeten, maar zou het iig niet weigeren. Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:12

HorseyDude schreef:
Ik éét al sowieso geen paardenvlees! Je gaat je ex-rijmaatje toch niet oppeuzelen???

Stel je doet het wel: Dan weet je tenminste zeker dat je ex-maatje goed terecht komt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:14

Als er in Nederland meer paardenvlees gegeten zou worden, hoeven al die transporten naar het buitenland niet. Maar het een mag in jullie ogen niet, en het ander vinden jullie ook zielig.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:19

Cassidy schreef:
Als er in Nederland meer paardenvlees gegeten zou worden, hoeven al die transporten naar het buitenland niet. Maar het een mag in jullie ogen niet, en het ander vinden jullie ook zielig.

De troetelcultuur. Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:21

Ik vond het altijd verschrikkelijk, die slagerij in Best. Die ligt langs het spoor, dus ik kwam daar drie jaar lang elke dag langs, en dan zag je al die vermoorde dieren in de vrachtwagens hangen Lips are sealed Ziek Vreselijk
En hij heeft wel gelijk dat paarden het minst zielig zijn, toch vind ik het heel erg dat er zo veel gezonde paarden, die toevallig een beetje te mager zijn, allemaal door slagers worden opgekocht bij zo'n markt.
(ik ben vegetariër btw)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:23

Sjoert schreef:
Cassidy schreef:

De troetelcultuur. Haha!

fantastisch woord....lekker hoor een stgukje paardenbiefstuk, net ze lekker als een stukje koeienbiefstuk, ik heb er geen problemen mee

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:33

Als ik rund of varkensvlees koop is het toch allemaal wat anoniemer dan bij paardenvlees. Dat is toch wel wat confronterender. Bij een paardenbiefstuk kan ik me gelijk zo'n voorstelling maken van het leven van zo'n paard. Dat ie waarschijnlijk een fijn huisdier is geweest en dat er op is gereden en dat mensen ervan hebben gehouden. Bij een koeienbiefstuk of varkensrollade heb ik die gedachten toch minder.

Maar ik ben het geheel met een aantal mensen hier eens: als je geen paardenvlees wilt eten en wel varkens/koeienvlees dan ben je hypocriet bezig. Ik eet eigenlijk nooit paardenvlees omdat ik het niet zie liggen bij de supermarkt en ik ga er niet naar zoeken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:45

Ik vind het een goed artikel. Laat ook eens een andere kant zien.
Ik eet dan wel geen paardenvlees. Ja, zielig.. Maar het is niet dat ik er helemaal tegen ben.. Zeker niet, en idd, het is eerlijk vlees. En een stuk gezonder.
Waarom ik het niet eet? Hypocriet of niet, ik heb er geen goed gevoel bij. Maar sluit niet uit dat ik het nooit zal eten Knipoog

Ach, je kan beter een paard bij de slager zijn dan een kip bij de slager Knipoog

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:52

ik heb dr verder geen problemen mee , met paardenvlees
alleen ik eet het niet , want lust het ook niet Tong uitsteken
maar als ik het wel zou lussen .. dan at ik het net zo graag als rund,kip enz. ( ben namelijk wel een 'echte' vlees eter Tong uitsteken )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:55

Ik denk ook dat de paarden die deze meneer koopt ook beter af zullen zijn dan wanneer ze door een ander zouden zijn gekocht....

Ik vind paardenvlees ook het eerlijkste vlees dat er is.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:21

Ik vind paardenvlees niet te pruimen Ach gut .Maar ik vind wel dat de meeste paarden een mooi leven gehad hebben en als ze dan door blessures of ouderdom afgemaakt (lees geslacht) moeten worden , kunnen zij nog heel nuttig zijn om het vlees te laten consumeren. Beter als tussen de rottende kadavers gekookt te worden tot lijm of pap voor de dogs!! Laat mijn paard dan maar als biefstukje nog gewaardeerd worden Bloos Als je ziet hoe ze in zo'n Gekro wagen gesmeten worden tussen de maaien van een dood varken........daar wordt ik niet vrolijk van.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:24

duidelijke taal en helemaal mee eens.

hij klinkt me in de oren als een tweede van veen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:24

weet ik waar ik me in kan irriteren, dat mensen zeggen paardenvlees heeft tenminste een goed leven gehad, dat is dus nonsens als jij je verantwoordelijkheid zou nemen om vlees met een goed leven te kopen zou je dat uberhoud niet moeten zeggen, door slecht vlees te kopen hou je de markt van slecht dieren handelen levend

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:36

Maanling schreef:
Als ik rund of varkensvlees koop is het toch allemaal wat anoniemer dan bij paardenvlees. Dat is toch wel wat confronterender. Bij een paardenbiefstuk kan ik me gelijk zo'n voorstelling maken van het leven van zo'n paard. Dat ie waarschijnlijk een fijn huisdier is geweest en dat er op is gereden en dat mensen ervan hebben gehouden. Bij een koeienbiefstuk of varkensrollade heb ik die gedachten toch minder.

Maar ik ben het geheel met een aantal mensen hier eens: als je geen paardenvlees wilt eten en wel varkens/koeienvlees dan ben je hypocriet bezig. Ik eet eigenlijk nooit paardenvlees omdat ik het niet zie liggen bij de supermarkt en ik ga er niet naar zoeken.

Een koe kan net zo goed een huisdier zijn. en er kan genoeg van gehouden worden.
met een beetje geluk en moeite kan je ook op een koe rijden.
Maar de mens ziet het paard als het geweldige dier wat niks mag overkomen maar wel schijnheilig een koe/varken eten. nou mij niet gezien. Ik gun liever een varken of een koe een goed leven, die verdienen het eerder dan een paard, dat alle luxe van dien heeft. een koe/varkens staat (bijna) altijd 24/7 binnen in een hok, en een paard kan nog buiten. Het leven van een koe of varken vind ik dus veel zwaarder als die van een paard en dus krijgt een varken in mijn ogen liever een goede dood. Maar ik ben maar ik. Dus dat mensen gaan zeuren 'oh het is zielig ik eet mijn paard echt niet op want ik houd er van'. oke dat kan, maar dan vind ik dat je dan ook geen ander vlees kan eten, want van een koe/paard kan je net zoveel houden al is het minder reeel als een paard omdat je daar op kan 'rijden'. ik zou zeggen neem een koe/varken. gun het een leuk leven en praat dan nog maar eens over het slachten van een dier. dan zal je zien dat het in principe niet 'alleen' zielig is voor een paard. al vind ik het zelf totaal niet zielig. maar het 'zielige'er van vind ik dat een paard voorgetrokken word.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:21

katiavl schreef:
weet ik waar ik me in kan irriteren, dat mensen zeggen paardenvlees heeft tenminste een goed leven gehad, dat is dus nonsens als jij je verantwoordelijkheid zou nemen om vlees met een goed leven te kopen zou je dat uberhoud niet moeten zeggen, door slecht vlees te kopen hou je de markt van slecht dieren handelen levend

Paarden die geslacht worden hebben een goed leven gehad. Want een paard wordt niet gefokt op de slacht, maar op zijn gebruiksnut. Die heeft een goed leven, want verwaarloosde paarden halen vaak het slachthuis niet eens. En een paard moet hard werken enz. maar leeft niet maar 6 maanden als kistkalf om daarna geslacht te worden.
Daarnaast zijn de leefsomstandigheden van een paard veel beter dan vleesvarken, vleeskoeien oid.

Wat vind jij eerlijk vlees? Want tegenwoordig wil men niet veel geld betalen voor het vlees. Kip moet goedkoop, want anders wil men het niet kopen. En ondertussen moeten de leefomstandigheden, controles en slachtomstandigheden wel verbeterd worden. Nu moeten de boeren bijna geld toeleggen om te kunnen blijven bestaan, ipv het vlees te blijven bestaan.
Nog een punt van eerlijk vlees: een docent van mij is in een slachthuis in Argentinië geweest. Hij vertelde dat de omstandigheden voor de werknemers daar al zo slecht waren, dan als je ervan wist, je nooit meer vlees uit Argentinië zou eten. Oftewel, als die mensen al zo slecht behandeld worden en zo weinig betaald krijgen, zouden die dieren dan eerlijk behandeld worden? En zou jij nu goedkoop argentijns vlees verkiezen boven het eerlijke paardenvlees? Ik weet het wel hoor.

Dus, ik denk dat slecht vlees in nederland niet bestaat. Maar wat vind jij slecht vlees?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:07

MisMartine schreef:
HorseyDude schreef:

Stel je doet het wel: Dan weet je tenminste zeker dat je ex-maatje goed terecht komt Lachen

In het riool... tis maar wat je "goed" noemt Verdrietig

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:10

katiavl schreef:

Ja idd, mensen zeggen; het is al dood....
maar dat is niet waar. Het is nl wel al dood, maar zolang de mensen
het blijven kopen, omdat het toch al dood is, blijven de slagers ook
slachten, want ja... hun verdienen hun geld ermee.

Dus die uitspraak vind ik ronduit onzin.
Katiavl heeft dus idd gelijk, ik ben het met je eens.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:14

RianneH schreef:
katiavl schreef:

Paarden die geslacht worden hebben een goed leven gehad. Want een paard wordt niet gefokt op de slacht, maar op zijn gebruiksnut. Die heeft een goed leven, want verwaarloosde paarden halen vaak het slachthuis niet eens. En een paard moet hard werken enz. maar leeft niet maar 6 maanden als kistkalf om daarna geslacht te worden.
Daarnaast zijn de leefsomstandigheden van een paard veel beter dan vleesvarken, vleeskoeien oid.

Wat vind jij eerlijk vlees? Want tegenwoordig wil men niet veel geld betalen voor het vlees. Kip moet goedkoop, want anders wil men het niet kopen. En ondertussen moeten de leefomstandigheden, controles en slachtomstandigheden wel verbeterd worden. Nu moeten de boeren bijna geld toeleggen om te kunnen blijven bestaan, ipv het vlees te blijven bestaan.
Nog een punt van eerlijk vlees: een docent van mij is in een slachthuis in Argentinië geweest. Hij vertelde dat de omstandigheden voor de werknemers daar al zo slecht waren, dan als je ervan wist, je nooit meer vlees uit Argentinië zou eten. Oftewel, als die mensen al zo slecht behandeld worden en zo weinig betaald krijgen, zouden die dieren dan eerlijk behandeld worden? En zou jij nu goedkoop argentijns vlees verkiezen boven het eerlijke paardenvlees? Ik weet het wel hoor.

Dus, ik denk dat slecht vlees in nederland niet bestaat. Maar wat vind jij slecht vlees?

Ik ben het niet met je eens..
Er zijn genoeg paarden die voor de slacht gefokt worden.
Al zouden het er maar 2 zijn,
je berooft toch het leven van 2 dieren.
Natuurlijk geld dit ook voor alle varkentjes, koeien, kippen enzo.
Zou jij het leuk vinden dat je "gecreërd" wordt om vervolgens
vet gemest te worden en dan doodgemaakt te worden?

Ik dacht het niet. De dieren kiezen er zelf toch niet voor?
Ik vind het wel een rot-discussie (MIJN mening)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:16

Jolandaa_ schreef:
Maanling schreef:

Een koe kan net zo goed een huisdier zijn. en er kan genoeg van gehouden worden.
met een beetje geluk en moeite kan je ook op een koe rijden.
Maar de mens ziet het paard als het geweldige dier wat niks mag overkomen maar wel schijnheilig een koe/varken eten. nou mij niet gezien. Ik gun liever een varken of een koe een goed leven, die verdienen het eerder dan een paard, dat alle luxe van dien heeft. een koe/varkens staat (bijna) altijd 24/7 binnen in een hok, en een paard kan nog buiten. Het leven van een koe of varken vind ik dus veel zwaarder als die van een paard en dus krijgt een varken in mijn ogen liever een goede dood. Maar ik ben maar ik. Dus dat mensen gaan zeuren 'oh het is zielig ik eet mijn paard echt niet op want ik houd er van'. oke dat kan, maar dan vind ik dat je dan ook geen ander vlees kan eten, want van een koe/paard kan je net zoveel houden al is het minder reeel als een paard omdat je daar op kan 'rijden'. ik zou zeggen neem een koe/varken. gun het een leuk leven en praat dan nog maar eens over het slachten van een dier. dan zal je zien dat het in principe niet 'alleen' zielig is voor een paard. al vind ik het zelf totaal niet zielig. maar het 'zielige'er van vind ik dat een paard voorgetrokken word.

Alle levens zijn waardevol.
Dat van dieren, en mensen.
Mensen zijn ook dieren dus dat kan vergeleken worden.
Ik gun een paard niet meer een dood.
Want als er weer meer paarden voor de dood werden
gefokt, zou je het woordje paard steeds door koe
vervangen en het woordje koe door paard.

Dat vind ik dus een vreemde reactie.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:41

HorseyDude schreef:

nee de meeste verkopen ze vlug voordat ie te oud is Knipoog er zijn natuurlijk uitzonderingen.