Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vanillala schreef:Dit topic gaat een rotdiscussie worden.
HorseyDude schreef:Ik éét al sowieso geen paardenvlees! Je gaat je ex-rijmaatje toch niet oppeuzelen???
Cassidy schreef:Als er in Nederland meer paardenvlees gegeten zou worden, hoeven al die transporten naar het buitenland niet. Maar het een mag in jullie ogen niet, en het ander vinden jullie ook zielig.
Sjoert schreef:Cassidy schreef:Als er in Nederland meer paardenvlees gegeten zou worden, hoeven al die transporten naar het buitenland niet. Maar het een mag in jullie ogen niet, en het ander vinden jullie ook zielig.
De troetelcultuur.
Maanling schreef:Als ik rund of varkensvlees koop is het toch allemaal wat anoniemer dan bij paardenvlees. Dat is toch wel wat confronterender. Bij een paardenbiefstuk kan ik me gelijk zo'n voorstelling maken van het leven van zo'n paard. Dat ie waarschijnlijk een fijn huisdier is geweest en dat er op is gereden en dat mensen ervan hebben gehouden. Bij een koeienbiefstuk of varkensrollade heb ik die gedachten toch minder.
Maar ik ben het geheel met een aantal mensen hier eens: als je geen paardenvlees wilt eten en wel varkens/koeienvlees dan ben je hypocriet bezig. Ik eet eigenlijk nooit paardenvlees omdat ik het niet zie liggen bij de supermarkt en ik ga er niet naar zoeken.
katiavl schreef:weet ik waar ik me in kan irriteren, dat mensen zeggen paardenvlees heeft tenminste een goed leven gehad, dat is dus nonsens als jij je verantwoordelijkheid zou nemen om vlees met een goed leven te kopen zou je dat uberhoud niet moeten zeggen, door slecht vlees te kopen hou je de markt van slecht dieren handelen levend
MisMartine schreef:HorseyDude schreef:Ik éét al sowieso geen paardenvlees! Je gaat je ex-rijmaatje toch niet oppeuzelen???
Stel je doet het wel: Dan weet je tenminste zeker dat je ex-maatje goed terecht komt
katiavl schreef:weet ik waar ik me in kan irriteren, dat mensen zeggen paardenvlees heeft tenminste een goed leven gehad, dat is dus nonsens als jij je verantwoordelijkheid zou nemen om vlees met een goed leven te kopen zou je dat uberhoud niet moeten zeggen, door slecht vlees te kopen hou je de markt van slecht dieren handelen levend
RianneH schreef:katiavl schreef:weet ik waar ik me in kan irriteren, dat mensen zeggen paardenvlees heeft tenminste een goed leven gehad, dat is dus nonsens als jij je verantwoordelijkheid zou nemen om vlees met een goed leven te kopen zou je dat uberhoud niet moeten zeggen, door slecht vlees te kopen hou je de markt van slecht dieren handelen levend
Paarden die geslacht worden hebben een goed leven gehad. Want een paard wordt niet gefokt op de slacht, maar op zijn gebruiksnut. Die heeft een goed leven, want verwaarloosde paarden halen vaak het slachthuis niet eens. En een paard moet hard werken enz. maar leeft niet maar 6 maanden als kistkalf om daarna geslacht te worden.
Daarnaast zijn de leefsomstandigheden van een paard veel beter dan vleesvarken, vleeskoeien oid.
Wat vind jij eerlijk vlees? Want tegenwoordig wil men niet veel geld betalen voor het vlees. Kip moet goedkoop, want anders wil men het niet kopen. En ondertussen moeten de leefomstandigheden, controles en slachtomstandigheden wel verbeterd worden. Nu moeten de boeren bijna geld toeleggen om te kunnen blijven bestaan, ipv het vlees te blijven bestaan.
Nog een punt van eerlijk vlees: een docent van mij is in een slachthuis in Argentinië geweest. Hij vertelde dat de omstandigheden voor de werknemers daar al zo slecht waren, dan als je ervan wist, je nooit meer vlees uit Argentinië zou eten. Oftewel, als die mensen al zo slecht behandeld worden en zo weinig betaald krijgen, zouden die dieren dan eerlijk behandeld worden? En zou jij nu goedkoop argentijns vlees verkiezen boven het eerlijke paardenvlees? Ik weet het wel hoor.
Dus, ik denk dat slecht vlees in nederland niet bestaat. Maar wat vind jij slecht vlees?
Jolandaa_ schreef:Maanling schreef:Als ik rund of varkensvlees koop is het toch allemaal wat anoniemer dan bij paardenvlees. Dat is toch wel wat confronterender. Bij een paardenbiefstuk kan ik me gelijk zo'n voorstelling maken van het leven van zo'n paard. Dat ie waarschijnlijk een fijn huisdier is geweest en dat er op is gereden en dat mensen ervan hebben gehouden. Bij een koeienbiefstuk of varkensrollade heb ik die gedachten toch minder.
Maar ik ben het geheel met een aantal mensen hier eens: als je geen paardenvlees wilt eten en wel varkens/koeienvlees dan ben je hypocriet bezig. Ik eet eigenlijk nooit paardenvlees omdat ik het niet zie liggen bij de supermarkt en ik ga er niet naar zoeken.
Een koe kan net zo goed een huisdier zijn. en er kan genoeg van gehouden worden.
met een beetje geluk en moeite kan je ook op een koe rijden.
Maar de mens ziet het paard als het geweldige dier wat niks mag overkomen maar wel schijnheilig een koe/varken eten. nou mij niet gezien. Ik gun liever een varken of een koe een goed leven, die verdienen het eerder dan een paard, dat alle luxe van dien heeft. een koe/varkens staat (bijna) altijd 24/7 binnen in een hok, en een paard kan nog buiten. Het leven van een koe of varken vind ik dus veel zwaarder als die van een paard en dus krijgt een varken in mijn ogen liever een goede dood. Maar ik ben maar ik. Dus dat mensen gaan zeuren 'oh het is zielig ik eet mijn paard echt niet op want ik houd er van'. oke dat kan, maar dan vind ik dat je dan ook geen ander vlees kan eten, want van een koe/paard kan je net zoveel houden al is het minder reeel als een paard omdat je daar op kan 'rijden'. ik zou zeggen neem een koe/varken. gun het een leuk leven en praat dan nog maar eens over het slachten van een dier. dan zal je zien dat het in principe niet 'alleen' zielig is voor een paard. al vind ik het zelf totaal niet zielig. maar het 'zielige'er van vind ik dat een paard voorgetrokken word.
HorseyDude schreef:Ik éét al sowieso geen paardenvlees! Je gaat je ex-rijmaatje toch niet oppeuzelen???