Gemeente controleert bedrijf van Arend Zoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemeente controleert bedrijf van Arend Zoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:35

http://www.stegen.net/website/main.php? ... ef_id=1853
stegen.net

Vrienden zullen ze wel nooit worden, maar het gesteggel tussen paardenhandelaar Arend Zoer en gemeente De Wolden lijkt voorlopig over z’n ’hoogtepunt’ heen. Vandaag kreeg Zoer een delegatie van de gemeente op de stoep voor een hercontrole. Volgens De Wolden lapt Zoer diverse regels aan zijn laars. Maar na een anderhalf uur durende rondgang lijkt de soep niet zo heet te worden gegeten als die wordt opgediend.

Vorige maand dreigde De Wolden Zoer met een flinke dwangsom, die zou kunnen oplopen tot 50.000 euro. Zoer had tot 1 november de tijd gekregen om zijn bedrijf op orde te brengen. Ambtenaren kwamen vandaag bekijken hoe de situatie nu is. Zoer had op zijn beurt zijn advocaat, een bouwondernemer, een installateur en een aantal journalisten uitgenodigd. Al snel bleek een aantal punten opgelost, dan wel oplosbaar.

Op nog drie punten is er onenigheid. De gemeente wil dat Zoer in zijn wasplaats voor de paarden een betonnen vloer aanlegt. Zoer wil dat niet, omdat zo’n vloer veel te glad en dus gevaarlijk is. Advocaat Stephan Wensing bracht in dat olympisch dierenarts Albert van Unen dit onderschrijft, maar de ambtenaren hielden voet bij stuk. Verder moet Zoer alsnog een slot op zijn dieseltank plaatsen en een vloeistofdichte vloer aanbrengen bij de tank.

Grootste twistpunt blijft de bedrijfswoning binnen in het stalgebouw. Zoer zegt daar een vergunning voor te hebben, maar die is bij de gemeente zoek geraakt. Wel kan hij bewijzen dat hij leges heeft betaald voor de vergunning.

Marijkeeee

Re: Gemeente controleert bedrijf van Arend Zoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:42

Denk dat de gemeente dit goed gaat verliezen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:44

Dit zal wel weer zo'n gevalletje zijn dat de gemeente een ander idee heeft met deze locatie en eigenlijk mr.zoer weg willen hebben dus gaan ze over ieder klein ding muggeziften...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:58

Hihi, ik weet nog van zo'n jaar of 13/14 geleden toen we daar in de buurt op vakantie waren dat de omgeving/gemeente al wat problemen met hem had vanwege honden die losliepen en voorbijgangers aanvielen...
Het terrein (als hij nog op dezelfde plek zit) lag aan een smal achteraf weggetje vlakbij natuurgebied. Kan me niet voorstellen dat de gemeente er andere plannen mee zou hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:01

Als Zoer kan bewijzen dat hij leges heeft betaald voor deze vergunning en de gemeente aangeeft dat zij zelf de vergunning kwijt zijn kunnen ze je niets maken. Dan hadden ze beter moeten archiveren.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:17

deschels schreef:
Dit zal wel weer zo'n gevalletje zijn dat de gemeente een ander idee heeft met deze locatie en eigenlijk mr.zoer weg willen hebben dus gaan ze over ieder klein ding muggeziften...

kans van inderdaad!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:27

daniella74 schreef:
Als Zoer kan bewijzen dat hij leges heeft betaald voor deze vergunning en de gemeente aangeeft dat zij zelf de vergunning kwijt zijn kunnen ze je niets maken. Dan hadden ze beter moeten archiveren.

En Zoer dus ook. De aanvrager krijgt altijd de vergunning.

Leges moet je sowieso betalen voor het in behandeling nemen van een aanvrager. De kosten hebben betaald bewijst dus niets over het daadwerkelijk hebben van planologische toestemming.

Ik schat zo in dat Zoer het wel heeft aangevraagd, maar dat dit gewoon is geweigerd. Zoiets.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:45

die stephan wensing komt ook altijd om het hoekje kijken bij hippische zaken...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:22

deschels schreef:

Maar ik denk dat ze dan bij Zoer aan het verkeerde adres zijn..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:22

Yokie schreef:
Ik schat zo in dat Zoer het wel heeft aangevraagd, maar dat dit gewoon is geweigerd. Zoiets.

Maar dan moet de wijgering toch vastgelegd zijn bij de gemeente? Die zullen dat toch hopelijk wel administreren?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:24

Yokie schreef:
Leges moet je sowieso betalen voor het in behandeling nemen van een aanvrager. De kosten hebben betaald bewijst dus niets over het daadwerkelijk hebben van planologische toestemming.

Dat zou best eens kunnen. Leges moet je idd sowieso betalen, verleend of niet verleend. Wel heel erg slordig als ze dan het besluit kwijt zijn, maar als Zoer aan kan geven wanneer hij de leges betaald heeft, vinden ze dat misschien nog wel Knipoog
Ik vraag me af wat het probleem is met de betonnen vloer op de wasplaats. Wij hebben ook net de spuitplaats moeten veranderen, er zijn toch wel coatingen te gebruiken waardoor het minder glad wordt? Er zijn zoveel stallen waar ze zich aan die milieuregels moeten houden? Ik kan me niet voorstellen dat er alleen voor dhr. Zoer een uitzondering gemaakt wordt?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:26

denk niet dat zoer de gemeente daar in de weg zit maar de rommel gewoon echt niet voor mekaar heeft...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:32

Als het klopt zoals het is geschreven heeft Zoer inderdaad gewoon zijn zaken niet op orde. Heel gemakkelijk.

De punten die de gemeente aandraagt zijn standaard voorschriften uit een milieuvergunning bij een paardenhouderij (wasplaats) en voor een dieseltank (de vloeistofdichte vloer en het slot (= voorziening zodat derden niet onbevoegd diesel kunnen tanken) ).

De vergunning zou Zoer altijd ontvangen hebben dus ook daar kan hij wel hoog van de toren blazen, maar uitsluitend het betalen van legeskosten betekend niet dat je een vergunning hebt. Heel jammer voor meneer Zoer maar de gemeente staat in mijn ogen volkomen in z'n recht.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:36

Milieu technisch gezien moet de familie Zoer zeker de tank afdichten en op een vloeistofdichte vloer plaatsen. Let op. Alleen bij een dubbelwandige tank is een vloeistofdichte vloer voldoende. Wanneer de tank enkelwandig is moet deze op zowel vloeistofdichte vloer worden geplaatst en in een opvang/lekbak plaatsen.

De woning is redelijk simpel. Wanneer de gemeente de vergunning kwijt is en de familie Zoer alleen maar een bewijs van leges heeft, maar geen kopie van de vergunning dan heeft Dhr. Zoer helaas pech.

Op de wasplaats kan dhr. Zoer gewoon een vloeistofdichte vloer plaatsen met daarover heen grip rubberen matten. Die zijn speciaal op de markt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:36

van die betonnen vloer die glad is, ja dat zal wel zo zijn, maar daar zijn natuurlijk allerlei coatings voor. Hier komt ie denk ik niet onderuit. Gaat er nl om dat niet alle schadelijke stoffen in de grond komen. logisch als je het mij vraagt.

Wat betreft woonruimte in de stallen, dit zal wel niet helemaal kloppen want je mag nooit een bedrijfsruimte bewonen. Daar gelden regels voor. Wel raar dat de gemeente documenten kwijt is, daar kan hij mooi gebruik voor maken. Maa inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, dat je ergens voor betaald betekent nog niet dat je er toestemming voor hebt al lijkt dat wel zo....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:02

hmm ik zou het niet weten hoe het er bij die man uitziet en hoe die te werk gaat ,
vind het wel een bekende naam eerlijk gezegd maar ja ,
afwachten wie er zijn gelijke krijgt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:48

erleyne schreef:
Yokie schreef:

Dat zou best eens kunnen. Leges moet je idd sowieso betalen, verleend of niet verleend. Wel heel erg slordig als ze dan het besluit kwijt zijn, maar als Zoer aan kan geven wanneer hij de leges betaald heeft, vinden ze dat misschien nog wel Knipoog
Ik vraag me af wat het probleem is met de betonnen vloer op de wasplaats. Wij hebben ook net de spuitplaats moeten veranderen, er zijn toch wel coatingen te gebruiken waardoor het minder glad wordt? Er zijn zoveel stallen waar ze zich aan die milieuregels moeten houden? Ik kan me niet voorstellen dat er alleen voor dhr. Zoer een uitzondering gemaakt wordt?

Ja, of je legt er een rubberen mat op, ben je met een paar tientjes klaar.

Tja, wij hadden ze laatst ook op de stoep staan om te controleren!
Bij ons was alles oke!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:14

Marijkeeee schreef:
Denk dat de gemeente dit goed gaat verliezen

Ik denk dat de gemeente zich houdt aan bepaalde regels maar zitten te hameren op zaken die helemaal niet van "levensbelang" zijn.

De veiligheid is een standpunt wat wel in acht is genomen door Zoer.
Voor buren KAN het gewoon geen mogelijkheid zijn om last te hebben van de activiteiten of veiligheidsmaatregelen van Zoer (tenzij het een privékwestie betreft en OOK zij MET de gemeente handelen)

Neem bijvoorbeeld de "woning" in het bedrijfspand: WIE heeft hier last van?
De enige die zouden kunnen klagen over "een woning in het bedrijfspand" zijn de paarden van Zoer zelf Haha! .

Een rubberen mat of een betonnen vloer in de spuitplaats voor paarden (die niet zichtbaar is van buiten af: WIE heeft hier last van?
Waar gaat dit over?

Fouten die door de gemeente gemaakt zijn (kwijtraken van belanghebbende stukken) is een verantwoording die bij de gemeente zelf ligt en kan niet in de schoenen geschoven worden van Zoer omdat DE GEMEENTE zelf de regeltjes maakt waar de burger zich aan moet houden.
Dit is van de gemeente niet meer een kwestie van het opvolgen van de "gemeentelijke regels" maar wat mij betreft gewoon om te zei-ken.

Een geldkwestie kan het ook niet zijn van de gemeente. Mocht het uberhaubt een kwestie van geld zijn dan spreken we echt niet over duizenden euro's. Zoer is "zuunig" met centen als het bijvoorbeeld om betalen (voor gemeentelijke lasten) aan de gemeente gaat.
Wie wil er nou WEL geld betalen wat misschien nergens voor nodig is?

Ook al heeft Zoer zijn eigen ideeën op en over bepaalde zaken; dit gaat helemaal nergens over en vraag mij werkelijk waar af wat nu het ECHTE DOEL van de gemeente is om hier "zaak" van te maken.

Ik heb mijn twijfels over OF de gemeente dit als "zaak" gaat winnen als dit beslecht zou worden bij de rechtbank.

Hooguit de dieseltank kan een punt zijn wat hierin meegenomen kan worden. Tuut tuut tuut. Als Zoer slim is werken ze dat puntje gewoon keurig af.

Wat ik mij vooral afvraag: wat is nou het DOEL van de gemeente?
Laatst bijgewerkt door VDB op 06-11-07 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:20

Waarschijnlijk speelt een oud conflict/voorval uit het verleden mee al dan niet met een groot ego/ego's binnen de gemeente zodat zaken compleet uit hun verbad raken en uiteindelijk principekwesties worden die met advocaten moeten worden uitgevochten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:21

@Downhill
Ik snap wel wat je bedoeld.

Maar z'n betonnen vloer is gewoon een regel.
En je kan niet tegen zoer zeggen, Jij hoeft dat niet en bijvoorbeeld tegen zijn overbuurman jij moet dat wel.
Die regel is er inverband met het mileu.
Dan kunnen er geen schadelijke of mileu onvriendelijke stoffen de grond in gaan.

Een regel is een regel en dan moet iedereen zich daar aan houden.
Daarbij heeft er wel iemand last van als die regel niet toegepast hoeft te worden.

namelijk iedereen die leeft!
(klinkt zwaar)
Maar als je het zo bekijkt, als hij het niet hoeft hoef ik het ook niet, dus doet niemand het meer...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:38

Hai Daantuhhh,
Maar is het niet vreemd dat 84% van de "paardenstallen of pensionpaardenhouders" zich NIET aan deze regels houden en dat juist bij Zoer nu deze regel in acht genomen wordt. Die stallen hebben geen "spuitplaats" maar verrichten dezelfde handelingen als OP een spuitplaats. Alleen dan middels het gebruik van een tuinslang ofzo.

Ik begrijp je wel Daan Haha! , dat we ons allemaal aan de regels moeten houden.
Maar milieu-eisen: wat gaat er gebeuren met de aardbol als het spuitwater (op de spuitplaats) van de paarden afspoelt?
Vergaat hier de wereld van?
We hebben het hier over WATER.
En rubberen matten: heeft iemand enig idee HOEVEEL SCHADE aan het milieu is en wordt aangedaan om 1 rubberen mat te maken (verbrandingsstoffen om rubber te maken in een stinkfabriek, etc.)
Tja....

Kom ik WEDEROM terug bij de vraag:
Wat is nou het DOEL van de gemeente?
Waarom juist Zoer?
Waarom niet kijken binnen een straal van 30 kilometer rondom Zoer waar het OOK niet bekend is wat de regeltjes zijn.....
Maar waar de gemeente niet zo'n haast bij heeft om DAT te onderzoeken?

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:49

deschels schreef:

Daar dacht ik ook al aan Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:51

daniella74 schreef:
Waarschijnlijk speelt een oud conflict/voorval uit het verleden mee al dan niet met een groot ego/ego's binnen de gemeente zodat zaken compleet uit hun verbad raken en uiteindelijk principekwesties worden die met advocaten moeten worden uitgevochten.

Haha! Haha! Haha! *LOL*
Dat donkerbruine vermoeden heb ik ook. Maar als we het daar over hebben dan raken we offtopic. Haha!

Het is niet voor niets dat Zoer zijn tanden er in vastbijt.
Goed: Zoer kan eigenwijs en eigenzinnig zijn (sorry) maar het is ook niet voor niets DAT Zoer dat is!
Zo blijkt ook uit het verleden dat ie er wel eens naast zit maar regelmatig zit hij er ook NIET naast!.....

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:45

Downhill schreef:
Hai Daantuhhh,
Maar is het niet vreemd dat 84% van de "paardenstallen of pensionpaardenhouders" zich NIET aan deze regels houden en dat juist bij Zoer nu deze regel in acht genomen wordt. Die stallen hebben geen "spuitplaats" maar verrichten dezelfde handelingen als OP een spuitplaats. Alleen dan middels het gebruik van een tuinslang ofzo.

Ik begrijp je wel Daan Haha! , dat we ons allemaal aan de regels moeten houden.
Maar milieu-eisen: wat gaat er gebeuren met de aardbol als het spuitwater (op de spuitplaats) van de paarden afspoelt?
Vergaat hier de wereld van?
We hebben het hier over WATER.
En rubberen matten: heeft iemand enig idee HOEVEEL SCHADE aan het milieu is en wordt aangedaan om 1 rubberen mat te maken (verbrandingsstoffen om rubber te maken in een stinkfabriek, etc.)
Tja....

Kom ik WEDEROM terug bij de vraag:
Wat is nou het DOEL van de gemeente?
Waarom juist Zoer?
Waarom niet kijken binnen een straal van 30 kilometer rondom Zoer waar het OOK niet bekend is wat de regeltjes zijn.....
Maar waar de gemeente niet zo'n haast bij heeft om DAT te onderzoeken?

Even reactie hierop, wat dacht je van een hooooop sop om al die paarden weer schoon te hebben voor concours? En als je andere middeltjes/zalfjes gebruikt bijv. Of teer voor de hoeven. Dat soort dingen spoelen makkelijk tussen stenen door maar niet door een betonnenvloer.

Ene.. de gemeente kijkt natuurlijk alleen naar 'milieuproblemen' binnen 'er eigen grenzen, mondiaal is niet haar taak Knipoog

Maar wel logisch dat ze een 'grote naam' achter de broek zitten, als namelijk bekend is dat hij er vanaf is gekomen zonder alles precies goed hebben kan dat makkelijk als argument gebruikt worden door anderen: 'maar Zoer hoeft het ook niet!'.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:02

daniella74 schreef:

Wat dacht je van het ego van Arend Zoer Knipoog ?
Toen de rest van Nederland in ieder geval van Albert nog niet had gehoord (misschien wel van Jenny), was hij in de regio toch echt al wereldberoemd vanwege dit soort gedoe. Het is een bijzondere man, laten we het voorzichtig zeggen.