Maandag 6 november 2006 - Hedel - De Zuidlaardermarkt wint het al jaren op punten van de paardenmarkt in Hedel. „Maar dit jaar zijn wíj de grootste, denk ik“, zegt de Hedelse marktmeester Jan Meij. De eerste en enige keer dat Jaap Mellema in Hedel de paardenmarkt op stapte, dacht hij: mán, wat een paarden. Links, rechts, in het midden, overal. „Eén lange straat vol paarden. Indrukwekkend, hoor.“ En Mellema is niet snel onder de indruk van ’veel paarden’: hij is marktmeester van de Zuidlaardermarkt, al jaren met enige afstand de grootste paardenmarkt van Nederland en wellicht van Europa. „Bij ons is het op meerdere plekken te doen, niet in één lange straat. In Hedel wel.“ Maar net als Hedel trekt Zuidlaren (Drenthe) de laatste jaren steeds minder paardenverkopers. Begin deze eeuw werden in Zuidlaren nog bijna drieduizend paarden aangeboden. Dit jaar was dat nauwelijks de helft, de teller bleef rond de 1450 hangen. Reden: de strengere controles van de Algemene Inspectie Dienst. „Paarden zonder chip en paspoort komen de markt nog wel op“, zegt Jaap Mellema. „Maar als de eigenaar betrapt wordt door de AID, krijg die een boete van 250 euro. Dat schrikt veel hobbymensen die er met een veulen van 70 euro staan, een beetje af. Die komen niet meer.“
Kwaliteit
Dat heeft overigens wel weer als prettige bijkomstigheid dat de kwaliteit van de aangeboden paarden omhoog gaat, zegt Mellema. Ook een ’prettige bijkomstigheid’ is dat Hedel dit jaar eindelijk weer eens een goede kans maakt om de grootste paardenmarkt te worden. „Het is nou niet zo moeilijk meer om Zuidlaren te verslaan. Het is voor ons natuurlijk ook afwachten, maar we zitten jaarlijks zo tussen de 1600 en 2000 paarden“, zegt de Hedelse marktmeester Jan Meij. „Tijdens de markt in Zuidlaren was het nog 20 graden, maar nu loopt het tegen de winter. Handelaren willen van hun paarden af, denk ik.“
Weer en wind
Wat voor weer het ook is vandaag in Hedel, handelaren komen toch wel. Die zijn weer en wind gewend. Maar als in het weekeinde kou is voorspeld, nemen potentiële ’gewone’ bezoekers minder snel een maandagje vrij. „Bij goed weer komen de vrouwen van de handelaren ook mee.“ Sowieso probeert Hedel de afgelopen jaren meer mensen te trekken. Vorig jaar werd voor het eerst de Warenmarkt georganiseerd, met tachtig kramen. Daar liggen de niet-paardenspullen. „Dit jaar zijn het er meer dan tachtig, hoor. Maar zo veel mensen als Zuidlaren, dat halen we nooit.“ Op de Zuidlaarder paardenmarkt, waar ook een kermis en een markt van 4,2 kilometer aan verbonden is, komen zo’n 150.000 mensen af. „Het was dit jaar stervensdruk, hoorde ik“, zegt Meij. „Zal ook wel aan het weer hebben gelegen
www.omroepbrabant.nl; HEDEL - In Hedel, net boven Den Bosch, is maandag de traditionele paardenmarkt gehouden. Het evenement behoort tot de allergrootste paardenmarkten van Nederland. De markt zorgde maandagochtend al vroeg voor files rondom Den Bosch. Naar verwachting hebben 40.000 mensen de jaarlijkse markt bezocht en waren er ongeveer 1800 paarden te bewonderen.
De markt ging om middernacht open, maar volgens organisator Meij was het handelen voor die tijd al begonnen. De paardenmarkt duurde tot vijf uur
Ik vond het een aanfluiting de markt in Hedel, paarden stonden echt tegen elkaar en tegenover elkaar, mensen moesten echt vlak of tegen de paarden aan er langs lopen. Schandalig dat de gemeente dit zo ver laat komen, moeders met kinderwagens echt op 20 cm afstand langs de paarden, leuk de waterbak voor de paarden daar is over nagedacht alleen jammer dt hij helemaal aan het begin stond en er geen doorkomen aan was, gelukkig hebben mijn paarden water van een lieve bewoner gehad, reken even uit 4 euro per paard. De kermisatracties betalen met zijn alle zon 5 ton om daar te mogen staan, de omzet van de kraampjes enz, ik kom er nooit meer, schande echt waar.
Cristina