Paardentrainer gebruikt verbeterde manier van beleren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardentrainer gebruikt verbeterde manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:12

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10758
thehorse.com

Er is niets beters dan een paar dozijn gebroken botten, en de helft van je tanden verliezen, voordat je er achter komt dat er een betere manier is om iets aan te pakken.

Dat was de conclusie van de paardentrainer Blaine Prieur nadat hij al jaren paarden trainde op "de oude manier."

"De oude manier is dat je op een paard klimt dat nog nooit bereden is, en dat je er daarna weer af wordt gebokt", vertelde Prieur. "Je bleef er gewoon op klimmen totdat het werk klaar was. Deze oude manier brak paarden in, maar brak ook je botten."

"Ik heb iedere rib in mijn lijf al eens gebroken, en heb 6 operaties gehad," zegt Prieur. "Ik heb al mijn vingers gebroken, mijn enkel, een been, en de rest ben ik vergeten. Oh ja, de helft van mijn tanden is echt. De rest is eruit gevallen dankzij ongelukken met paarden."

Maar geen enkel ongeluk zorgde ervoor dat Prieur minder van paarden ging houden. "Paarden doen je niet met opzet pijn. Ze handelen uit angst. Paarden doen gewoon wat wij ze leren te doen."

2 jaar geleden verhuisde de 42-jarige Prieur naar Colorado, waar hij in dienst werd genomen om paarden te trainen die nooit in mensenhanden waren geweest, behalve om te vaccineren en te brandmerken. Het duurde weken om een paard te trainen, en Prieur raakte moe en gefrustreerd. Kapotte hekken en halsters bewezen dat de paarden het ook geen plezierig iets vonden.

Hij zocht hulp bij Hal Winterton, een man uit Montana die de reputatie heeft om met een snelle en pijnloze methode paarden af te richten. Prieur was onder de indruk van de manier hoe Winterton een wild paard kon veranderen in een zadelmak paard in maar een paar uur, in plaats van een paar weken. Prieur was een goede leerling en demonstreert nu de methode tijdens clinics.

Recentelijk ging hij op bezoek bij de Double Nickel Ranch in Colorado, waar Roberta Hollingshead hem graag wou zien werken met haar paarden, Bar Story en Clock. Beide paarden hadden nog nooit een zadel gezien, en waren volgens Hollingshead, vreselijk verwend.

Zo heeft Prieur ze het liefst. "Ik werk het liefst met paarden die nog niet in handen zijn geweest. Ik hoop zelfs dat de paarden waar ik publiekelijk mee werk, gek zijn, zodat mensen kunnen zien wat er mogelijk is met deze methode.

Tijdens de clinic werkte Prieur eerst met Bar Story, een 3-jaar oude palomino Quarter horse. Ze werd in een round pen gezet, waar de merrie nerveus begon rond te draven. Prieur ging in het midden van de pen staan, en zwaaide met een "vlag", gemaakt van een kapotgescheurde plastic zak aan een flexible stok, voor en achter de merrie.

Terwijl hij aan het werk was, legde Prieur uit dat alhoewel de vlag het paard niet aan raakt, dat het geluid en de beweging al voldoende onplesant zijn voor het dier om weg te willen lopen, wat de essentie is van het "druk en laat gaan concept".

Zodra het paard stopt met weglopen van de vlag, zal het het hoofd laten zakken. De eerste tekenen van onderwerping, legde Prieur uit. Zodra het paard zich naar de trainer keert, wordt het beloond met het weghalen van de vlag en zachte worden en aanraking.

Nadat Bar Story goed op de vlag reageerde, bonden Prieur en zijn broer, Andre, voorzichtig een stuk sterk katoenen touw om 1 van de achterbenen van de merrie. Uiteraard kon de merrie dit niet waarderen, en begon ze te bokken. Prieur waarschuwde het publiek dan ook om dit niet zelf te gaan proberen. In de handen van iemand die niet met deze techniek bekent is, kan het touw brandwonden veroorzaken bij het paard, of zelfs een been breken.

Prieur en zijn broer trokken niet aan het touw, maar gaven net genoeg druk om het paard met het touw mee te laten bewegen, in plaats van tegen de druk in te gaan. Het weghalen van de druk is de beloning die het paard kreeg wanneer het een stap deed in de goede richting.

Het is moeilijker dan het klinkt, en het vergt veel training om niet te hard te trekken wanneer het paard in de verkeerde richting gaat. Wanneer dit goed wordt uitgevoerd, dan is het process niet pijnlijk voor het paard, maar wel zo irritant voor het paard dat bijna alle paarden, zodra ze per ongeluk een stap in de goede richting doen en voelen dat de druk weg is, besluiten dat het beter is om mee te werken dan te vechten.

Na 2 uur van geduldig touwen bevestigen om bijna ieder lichaamsdeel van het paard, zijn paard en ruiter klaar voor de eerste rit. Hollingshead was stomverbaasd toen aan het eind van de dag, allebei haar paarden rustig konden worden bereden. "Hij is echt geweldig. Ik ben zwaar onder de indruk."

Prieur hoopt dat meer trainers en instructeurs deze methode gaan aanleren en gebruiken. Volgens hem is het verwant aan de manier waarop indianen vroeger hun paarden beleerden.

"Het geeft minder stress aan de paarden en de ruiters", zei hij. "Het duurde even voordat ik van deze methode hoorde. Ik werkte al 23 jaar op de oude manier, voordat ik achter deze manier kwam. Als ik dit eerder had geweten, dan waren er minder paarden met pijn geweest, en had ik minder gebroken botten gehad."

cissy

Re: Paardentrainer gebruikt verbeterde manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:01

nog een die het licht heeft gezien, wat is hier nou zo nieuw aan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:03

en weer een goeroe erbij Clown

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:07

Zo die heeft ook het licht gezien Vork
Opjagen in een roundpenn is toch net hetzelfde als wat Monty Roberts doet. Ik vraag me alleen af wat al die touwen er mee te maken hebben?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:09

Citaat:
Na 2 uur van geduldig touwen bevestigen om bijna ieder lichaamsdeel van het paard, zijn paard en ruiter klaar voor de eerste rit.

nau sorry, dit vind ik ook verre van de goede manier Ziek

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:17

't klinkt iig toch beter dan zijn oude manier. Lachen

maar zo spectaculair vernieuwend vind ik het toch niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:21

Zijn dit niet van die lompe cowboys die als stoere mannen eindelijk niet meer stoer hoeven te zijn? Monty Roberts, Parelli komt toch van daar? Misschien geen kranten, tv, boeken, kontakt met anderen mensen aldaar?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:26

Vraag me af waar die gebroken botten vandaan komen. Ik heb het nog nooit zo meegemaakt als hij wil doen geloven. Ik geloof er niet echt in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:33

Duidelijk een manier van: don't try this at home. Timing is ontzettend belangrijk als je met paarden omgaat. Wapperen met plastic zakjes tot daar aan toe, als je niet op tijd released, doe je het paard er iig niet pijn mee.

Het touw om een been binden vind ik in een te vroeg stadium toch echt staatsgevaarlijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:46

In de VS hebben ze blijkbaar wel rare manieren om paarden zadelmak te maken, gezien 'de oude manier'. Geen wonder dat de goeroe's als paddestoelen uit de grond schieten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:01

Foryourneeds schreef:
Opjagen in een roundpenn is toch net hetzelfde als wat Monty Roberts doet. Ik vraag me alleen af wat al die touwen er mee te maken hebben?

Idd. En ik snap ook niet waarom een paard in een paar uur zadelmak moet zijn of bereden moet kunnen worden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:21

wat een ónzin dit! Als hij al zooooveel gebroken botten heeft zal hij zelf wel iets niet goed doen, als jij op een rustige manier met een paard omgaat zodra het wordt beleerd, en dit met geduld en respect voor het paard doet, komt er geen stress voor zowel ruiter als paard bij kijken. Echter wél stapje voor stapje, en niet in twee uur tijd zadelmak.. Rolleyes Pff.. dit werkt nu misschien goed, maar ik vraag me af hoe het gaat *en zéker in het gebruikte voorbeeld!! * als ze een paar weken thuis staan. Met die verwende paarden die dan ineens niet zo streng behandeld worden en zich niet op deze manier hoeven te onderwerpen..

Zou deze 'methode' dan nog zo effectief zijn?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:25

Girlgamer schreef:
Foryourneeds schreef:

Idd. En ik snap ook niet waarom een paard in een paar uur zadelmak moet zijn of bereden moet kunnen worden.

Dat snap ik ook niet nee...
Beter dan zijn oude methode, maar dan nog: 2 uur (!!!) met touwen kloten terwijl een paard nog nooit wat gedaan heeft? Aan mijn paarden hoeven ze niet te komen in ieder geval!
Hoe zit het dan met het voorbereiden van de hulpen? Snappen die paarden direct wat er bedoeld wordt met been geven ofzo? Het lijkt mij toch erg handig om eerst te weten (als paard zijnde) wat er bedoeld wordt daarmee...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:45

Belachelijk en totaal onnodig. Gewoon goed gedegen grondwerk voor het inrijden en het is appeltje eitje...

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:57

Wat een onzin vind ik dit.
Als hij zoveel botbreuken overhoud aan het beleren van een paard, schort er toch iets aan hem, als je het mij vraagt.

Van zijn 'nieuwe' methode ben ik evenmin gecharmeerd.
Waarom zou je een paard binnen een paar uur willen 'breken'?
Daarmee laat je het paard niet in zijn waarde.

Beleren doe je met veel geduld en wederzijds respect, naar mijn mening dan Knipoog

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:13

Het blijft een vreemd volk die amerikanen, op een of andere manier kent het gros van de bevolking daar geen middenweg. Het is zwart of wit and nothing in between.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:17

Citaat:
Zodra het paard stopt met weglopen van de vlag, zal het het hoofd laten zakken
Hoelang duurde dit weglopen?? Bij iets wat langer duurt dan het beest konditie heeft is het logisch dat het het hoofd zal laten zakken. Het is gewoon doodmoe !!

Daarna nog 2 uur doorgaan met touwen etc. En dan er op. Natuurlijk is het paard dan 'braaf'....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:50

Citaat:
Daarna nog 2 uur doorgaan met touwen etc. En dan er op. Natuurlijk is het paard dan 'braaf'....

idd, dat klinkt behoorlijk als de 'eerst een uurtje longeren in een omgeploegd veld en dan erop' methode die vroeger in onze buurt wel gehanteerd werd. Rolleyes

Volgens mij staan in dat boek van Roberts juist een aantal fotos van paarden die met touwen 'mak' gemaakt worden en is Roberts daar juist weer een tegenreactie op, dus welke klok zetten ze hier nou terug?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:00

Op deze manier klinkt het een beetje raar. Het 'touwen' lijkt op het ouderwetse opbinden zoals die amerikanen lang hebben gebruikt om een zadel op een jong paard te krijgen.

Maar eigenlijk kan ik hier niet zo goed een oordeel over geven. Zou het graag eerst willen zien en dan pas oordelen wat het is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:22

Hoe het gebruik van touw hier ook wordt toegepast, revolutionair nieuw is het in ieder geval niet. Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:49

Verward

Is dit ook niet zoiets waar Learned helplessness naar voren komt maakt niet uit wat het paard doet, de vlag komt toch achter hem aan, net zolang tot ie zich er maar aan overgeeft….
En inderdaad, na 2 uur jagen zijn veel paarden braaf, maar wat de volgende dag?
En hoe zit het met vertrouwen?

En snap ook het voordeel niet van in 2 uur zadelmak maken voor de lange termijn-relatie mens-paard. Verward

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:30

Waarom staat dit op de voorpagina als nieuws ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:35

nee....
dat hij het deed zoals hij het deed en nu doet zoals hij het beschrijft....dat zegt me genoeg: behalve al zijn botten is inmiddels ook zijn brein behoorlijk geschud.....

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:46

paars schreef:
nee....
dat hij het deed zoals hij het deed en nu doet zoals hij het beschrijft....dat zegt me genoeg: behalve al zijn botten is inmiddels ook zijn brein behoorlijk geschud.....

hihi ROFL inderdaad, dát is het hem! hij is gewoon iets te vaak gevallen met cowboyhoed Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:51

En geen helm op willen natuurlijk... helemaal western Clown