Global Dressage Forum: Interessante evaluatie over jureren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Global Dressage Forum: Interessante evaluatie over jureren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:58

http://www.eurodressage.com/reports/sho ... /rep7.html
eurodressage.com

Juryleden maken ook fouten

Tijdens Equitana werd er al een clinic gegeven die volledige openheid van scores gaf. Onder het toezicht van vijfduizend toeschouwers, waren 5 juryleden verspreidt rond de wedstrijdring, en jureerden zij verschillende ruiters tijdens hun proef en later op zichzelf staande oefeningen. Van basissport tot Grand-Prix, alles werd behandeld. Elk jurylid hield een bord omhoog met de score die zij gaven voor iedere oefening, en iedere jury die een andere mening had dan de andere juryleden, moest uitleggen waarom dit zo was.

Het was fascinerend, en het liet zien hoe gecompliceerd jureren nog kan zijn. (zoals jureren vanuit verschillende hoeken) Tegelijkertijd kon je goed zien dat er altijd een sterke individuele smaak bij komt kijken.

Tijdens het Global Dressage Forum, werd het jureren tijdens het EK van 2007 geëvalueerd door 2 juryleden (die er niet bij waren tijdens het EK). Verschillende oefeningen tijdens de Grand-Prix Special werden vertoond, elke oefening gereden door 2 verschillende ruiters. De panelleden en het publiek werd gevraagd de oefeningen een cijfer te geven, waarna de cijfers van de juryleden werden besproken. Het was achteraf vrij nutteloos, omdat de meeste mensen de beelden al hadden gezien, en dus al een beeld hadden gevormd van het EK.

Maar toch gaf het ook nieuw inzicht. Tijdens het bespreken van de uitgestrekte draf van Isabell Werth, vertelde jurylid Stephen Clarke, dat hij een 9 zou hebben gegeven, ook al was de opening naar de uitgestrekte draf niet helemaal zuiver. Hij vergaf dat punt omdat Isabell risico durfde te nemen. "Ik denk dat het de schuld van de jury is dat veel ruiters geen risico meer durven te nemen. Ik geef de ruiter trouwens geen 9. Ik haal 10% van de 10 af, en die 10% zijn voor de ietwat strakke aanleuning in nek.

Commentaar op de zwiepende staart van Sunrise tijdens de appuyementen wuifde hij weg. "Wanneer er tegenspraak en irritatie bij het paard is, dan kun je dat zien. Dat was in dit geval zeker niet zo, dus voor mij is dit niet belangrijk."

Een andere vivide discussie rees op toen de vergelijking van de piaffe en de daarop volgende overgang naar de passage, van Salinero en Balagur werd besproken. Anky kreeg achten voor de piaffe, en 8,9,9,7,8 voor de overgangen en de passage. Alexandra kreeg vier achten en een negen voor de piaffe, en daarna 8,8,7,7,8.

Toen er commentaar werd gevraagd, vertelde Jan Bemelmans dat hij het niet met de score eens was omdat Korelova/Balagur de oefeningen veel natuurlijker en meer relaxt lieten zien, terwijl Salinero overduidelijk gespannen was, en geen echte passage liet zien, maar alleen een overgang maakt van een piaffe naar een voorwaartse piaffe.

Dit was natuurlijk een hete druppel op de gloeiende plaat, en er kwam dan ook een invasie van commentaar van de juryleden. Katrina Wüst vertelde zelfs dat ze mechanische bewegingen kan herkennen, maar dat dit niet het geval is bij Salinero. Andere juryleden vonden dat Salinero bewoog als een marionet met touwtjes aan de benen.

Uiteraard durfde niemand het feit te beroeren dat het het Zwitserse jurylid was die Silvia Ikle's zeer onstabiele appuyement een acht durfde te geven, terwijl ze van de andere juryleden een zeven kreeg en 3 zessen.

Het zal dus erg interessant worden om te zien of het FEI handboek voor jureren meer duidelijkheid zal gaan geven aan dit soort penibele kwesties. Zoals Stephen Clarke al zei: "Juryleden zijn mensen, en ook zij maken fouten".

Ania

Re: Global Dressage Forum: Interessante evaluatie over jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:39

goed dat ze dit gedaan hebben!!
heel interessant om te lezen Haha!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:09

Ja idd, érg leuk om te lezen.. Lachen Ben benieuwd!

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:47

idd leuk om te zien !
Ze zien de problemen in en er wordt dus aan gewerkt en dat is het belangrijkste!

Ik hoop dat ze bij de LRV (België) hier ook eens strenge maatregelen over gaan treffen!
Laatste dressuurwedstrijd moest iem die ik ken ook jureren en ze moest oa 2 paarden jurere die ik kende.
Geen 1 vd 2 had echt goed gerede (ook wel 1ste wedstrijd in B1 maar toch) maar de ene had wel regelmatig gelopen,
terwijl het andere hele mooi tonende paardje had liggen bokken en aanspringen in galop ed ..
Toch had de jury het laatste paardje 5de gezet en het andere nog een heel aantal plaatsen naar achteren met nadien als "verklaring"
gevende dat het paardje toch zo mooi kon lopen! Het is echt wel een mooi beestje dat veel kan maar daar heeft het weinig/niets van in die proef laten zien !

Je mag jureren tot in de klasse die je zelf rijdt, tenzij je natuurlijk een jurycursus voor hoger hebt gevolgd..
Dit blijkt jammergenoeg niet te werken waardoor het regelmatig voorvalt dat de uitslagen nogal "vreemd" zijn.
Vaak geven ze ook "de schuld" aan jongeren die zogezegd meer kijken op schoonheid ed maar dit vind ik belachelijk aangezien ik daar zelf heel bewust van ben ! (weet wat het is om met niet zo'n chique,doch goede pony, een superproef te rijden en toch niet te winnen omdat er een chique hengst die veel foute heeft gemaakt toch voor mij is !).
Er is dus nog veel werk maar dit is een zeer goede start moet ik zeggen Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:53

Heel leuk om dit te lezen, hopen dat ze de jury's daar snel op 1 lijn kunnen zetten, misschien dat het in de basissport ook steeds beter wordt!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:56

<Interessant om te lezen. Ik ben benieuwd wat er in real life mee gaat gebeuren. trekken we de lijn door of blijven we trutten in het oude vertrouwde.
Paardrijden is nu eenmaal proberen en soms lukt het en soms mislukt het. Waarin ik een marionet met touwtjes aan de benen heel pakkend gezegd vind. Het natuurlijk dansen zou terrug moeten komen dat zou mooi zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:47

Kafue schreef:
Waarin ik een marionet met touwtjes aan de benen heel pakkend gezegd vind. .

Geweldige uitspraak en bekende gedachte. Nu ik er over nadenk vind ik Salinero ook veel weg hebben van een marionet. Ik zie liever een paard met meer natuurlijkere flair en passie in de gangen, dan een pop die alles op het knopje voor mekaar klungelt.