Paardenmarkt levert kampioen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenmarkt levert kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 09:33

http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 105590.ece
brabantsdagblad.nl

De koper: Martien van Veen (50)- Woonplaats: Den Bosch. Martien van Veen is in het gelukkige bezit van een kampioensspan pony's, waar hij nationale en internationale wedstrijden mee rijdt. Die kocht hij niet bij een gerenommeerde stoeterij, maar gewoon op de paardenmarkt in Hedel. En dat mag iedereen weten.

Zijn vier zwarte welshpony's liepen tijdens het Nederlands kampioenschap, half augustus in Tilburg, dressuurmatig zo netjes, zo wendbaar en zo snel, dat Van Veen de gouden medaille om zijn nek mocht hangen.
De Bosschenaar is opgenomen in het zogenoemde A-kader en vertegenwoordigt Nederland over twee jaar tijdens het WK in Duitsland.
Van Veen - in het dagelijks leven vrachtwagenchauffeur - kocht de pony's zes jaar geleden. Hij weet het nog precies: "Ik liep om vier uur de markt op en zag hoe een handelaar ze uitlaadde. Ik was er direct helemaal weg van en heb ze onmiddellijk gekocht." Van Veen legde ze een knoop in de staart - een signaal aan andere geïnteresseerden dat het viertal al besproken was - regelde vervoer en nam ze mee naar Den Bosch.
De toen zesjarige welshes (stokmaat 120-122) waren volgens de handelaar 'licht aangereden'. "Dat was maandag. Het weekend daarop had ik ze al in het vierspan voor de wagen."
Hij deed het dat jaar rustig aan met ze, vertelt hij. Het jaar erop, 2002, werd hij al geselecteerd voor het A-kader.
Ook zijn reservevierspanpony kocht Van Veen in 2004 op de Hedelse markt, als veulen.
Dat dier bewees zijn klasse toen het tijdens het NK in Tilburg moest invallen.
Als kleine jongen ging de Bosschenaar al met zijn vader naar de paardenmarkt in Hedel. Het 'paardenvirus' ging over van vader op zoon: de Bosschenaar rijdt al ruim twintig jaar aangespannen met pony's. Hij heeft er nu elf, die allemaal voor de wagen kunnen.
Maandag, in alle vroegte, is Van Veen weer van de partij. "Kijken of er iets staat. En oude bekenden ontmoeten natuurlijk."

ZEJA

Re: Paardenmarkt levert kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:01

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:10

super! ja, op markt moet je gewoon geluk hebben

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:16

Leuk hoor! En idd, je moet er gewoon een beetje geluk mee hebben en er kijk op hebben.

Alleen is nu al bekend wie er over twee jaar in het team voor het EK zitten? Dat is vroeg zeg!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:31

Is dit nieuws Verward
Er worden regelmatig goede pony's via een markt verhandeld, vooral hengstveulentjes.
Fokkers kunnen die doorgaans aan de straat stenen niet kwijt.....

asjemenou schreef:
Alleen is nu al bekend wie er over twee jaar in het team voor het EK zitten? Dat is vroeg zeg!

Lijkt me ook een voorbarige conclussie, doorgaans ik pas in de laatste weken voor een EK bekend wie heen mogen.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:33

Wat een leuk verhaal Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:44

Het komt inderdaad wel vaker voor dat je een goed veulen of paard kunt kopen op de markt.
Het paard van Ilona Mens, waar ze mee starte op Indoor Friesland, schijnt ook van de markt te komen.
Just in Time van Lambertus Huckeriede is "net op tijd" van de slager gekocht.

WIj kochten ook eens een veulen op de markt als vriendinnetje voor een bij de fokker gekocht veulen.
Het marktveulen stond als 3-jarige boven aan en het andere veulen stond 4e in dezelfde rubriek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:32

Volgens mij gaat het bij dit bericht niet om de exacte inhoud en is het niet de bedoeling om deze gebeurtenis (marktpony wordt Ned. Kampioen). Het is naar mijn idee een promotie voor de paardenmarkt om zo meer bezoekers te trekken en meer omzet te draaien. Er zijn genoeg mensen van dit bericht onder de indruk.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:37

En de journalist tekent mensen ook wel eens verkeerd op Schijnheilig Een opmerking dat je wellicht kans maakt volgend WK in het team te zitten, wordt al snel vertaald als 'volgende keer zit hij in het team...'

Daarom: altijd vragen naar inzage vóór publicatie.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:05

A10 schreef:
En de journalist tekent mensen ook wel eens verkeerd op Schijnheilig Een opmerking dat je wellicht kans maakt volgend WK in het team te zitten, wordt al snel vertaald als 'volgende keer zit hij in het team...'

Daarom: altijd vragen naar inzage vóór publicatie.

Ja Ja Ja Ja Ja Ja

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:10

Citaat:
Is dit nieuws Verward
Er worden regelmatig goede pony's via een markt verhandeld, vooral hengstveulentjes.
Fokkers kunnen die doorgaans aan de straat stenen niet kwijt.....

dit stuk komt uit de pagina in het brabantsdagblad die gewijd is aan de paardenmarkt Knipoog
gewoon een van de vele promotiestukken voor de paardenmarkt dus...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:56

Dit noem je een achtergrondverhaal. Niet per definitie een 'promotie' praatje, maar gewoon wat extra info over een gebeurtenis of evenement.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:22

achtergrondverhaal... ook goed.
schrijver heeft wel bewust een positief verhaal uitgezocht om over de paardenmarkt te schrijven. lezer word op die pagina sowieso gestimuleerd om te gaan kijken, want je kunt kaartje voor holiday on ice winnen als je foto's in stuurt.
in mijn ogen is het dus wel een soort van promoten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:24

Leuk om ook eens een positief verhaal te horen. Maar in mijn ogen hebben die paarden nieteens op de markt gestaan. Was al verkocht dat ze de trailer uitkwamen....Haha!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:28

loulou schreef:

En in journalisten-ogen heeft dit een invalshoek kiezen Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:48

Cassidy schreef:
Leuk om ook eens een positief verhaal te horen. Maar in mijn ogen hebben die paarden nieteens op de markt gestaan. Was al verkocht dat ze de trailer uitkwamen....Haha!

En volgens mij heb ik ze al in het vierspan zien lopen bij de marathon in Spaarnwoude. Klinkt nu net of ze zo uit het weiland kwamen maar het was dus gewoon een kwestie van het de juiste persoon, op de juiste tijd, op de juiste plaats. Soms kun je dus als je geluk hebt op de markt iets leuks kopen. Blijft toch een beetje gokken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:33

A10 schreef:
loulou schreef:

En in journalisten-ogen heeft dit een invalshoek kiezen Haha!

waardoor mensen beinvloed worden. je kiest er dus bewust voor een positief verhaal te plaatsen, waardoor je het er naar toe gaan promoot. (waarbij je er ook nog een leuke wedstrijd aan koppeld) of een negatief verhaal te plaatsen, waardoor mensen er tegen zijn en het boycotten. mensen zijn gewoon erg beinvloedbaar door de media, en dat weet zo'n journalist/krant ook donders goed.
en ja ik weet dat je als journalist altijd objectief moet zijn. maar dan is in praktijk erg moeilijk met zo'n dingen.

haha, maar lekker off-topic.

ik ga er morge iig heen. ben erg benieuwd, want hoor erg wisselende verhalen over de markt.... dus wil het wel eens met eigen ogen zien.
en ik ga natuurlijk foto's maken om die kaartjes van holiday on ice te winnen Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:07

Journalistieke objectiviteit bestaat niet. Nimmer. Nergens. Je hebt altijd te maken met selectieve perceptie: 'Waar gaan we over schrijven (dus waarover níet) en hoe (en dus: hoe níet). (Denk daar maar eens aan als je het journaal bekijkt Schijnheilig )

In dit geval is dus besloten de succesvolle kant van de Hedelse markt te belichten 'Er zijn kampioenspony's te koop' en niet de negatieve '90% van de pony's verdwijnt naar Italië'. Beide berichten zouden juist zijn...