'Dressuur moet op de schop'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Dressuur moet op de schop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:01

http://www.brabantsdagblad.nl/sport/article2089560.ece
brabantsdagblad.nl

'Zijn verhaal slaat helemaal nergens op. Frank bekijkt het door een 'springbril'

Frank Kemperman, de directeur van het CHIO van Aken, probeert de dressuursport wakker te schudden. Hij dringt aan op radicale veranderingen.

"Anders gaat de sport kapot", is de stellige overtuiging van de Nederlander. Andere sporten zijn voortdurend in beweging, blijven zich ontwikkelen, aldus Kemperman. Maar de dressuur houdt vast aan zijn oude opvattingen en dat is niet goed. "Voor de buitenstaander is dressuur een groot geheim", zei Kemperman maandagavond op een symposium in Hooge Mierde. "Er zijn te veel amateurs en te weinig profs. De sport heeft meer toppers nodig. We hebben nu Isabell Werth en Anky van Grunsven en dan een hele tijd niets." Volgens de Nederlander moeten de dressuurproeven eens tegen het licht gehouden worden. "Het optreden van een dressuurruiter duurt 360 seconden, terwijl een springruiter 70 tot 80 seconden in het zadel zit. Mede daardoor duren ook dressuurwedstrijden vier, vijf uur. Dat is veel te lang. Neem een landenwedstrijd op een kampioenschap. Die is verdeeld over twee dagen, waarbij ook nog eens de ene ruiter om negen uur 's morgens aan de start komt en de tweede om vier uur 's middags. De volgende dag herhaalt dat ritueel zich nog eens. Zet toch de favorieten op de tweede dag allemaal in een 'blok' bij elkaar en zorg met kortere proeven voor een flitsende finale. Dat is leuk voor de mensen en interessant voor de media."

De hoeveelheid wedstrijden, de overvolle kalender, is Kemperman ook een doorn in het oog. Wereldbekerwedstrijden (kwalificatie) waarbij nauwelijks toppers aan de start verschijnen maken de sport kapot. "Organiseer in de winter een wereldbekercircuit van vier of vijf wedstrijden. En in de zomer ook een serie van een paar toernooien." Achter de woorden van Kemperman zit nog geen afgekaart plan. Hij sprak in Hooge Mierde op persoonlijke titel, maar zegt wel: "Natuurlijk is niet iedereen enthousiast, maar ik heb al verschillende keren met de belangrijkste dressuurruiters en amazones erover gepraat. Als die het niet zien zitten, hoef je er immers helemaal niet aan te beginnen."

Kemperman hoeft met zijn verhaal niet op gejuich te rekenen bij bondscoach Sjef Janssen, zo blijkt uit diens reactie. "Zijn verhaal slaat helemaal nergens op. Frank bekijkt het door een 'springbril'. Maar in de dressuursport kun je oefeneningen niet afraffelen. We doen het nu al in een zo kort mogelijke tijd, je hebt te maken met verplichte oefeningen. Bovendien vinden dressuurliefhebbers het helemaal niet erg als een proef wat langer duurt. We hebben meestal volle tribunes, dus dat zegt genoeg." Wel geeft Janssen toe dat zijn sport voor verbetering vatbaar is: "Ze zouden de kleding moeten vrij laten, zodat je niet allemaal van die uniforme kleding ziet. En de muziek kan ook veel professioneler. Misschien is het wel een idee om een gala-avond te koppelen aan een wedstrijd, zoals bij het kunstschaatsen vaak gebeurt."

verwant artikel: klik

horseyfries

Re: 'Dressuur moet op de schop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:18

Jammer dat Sjef er niet bij was, hij heeft duidelijk niet goed begrepen wat de insteek van het verhaal was.
Je kunt pas reageren op iets als je precies weet wat er gezegd is. Als je reageert op een stuk wat totaal uit de context gehaald is krijg je dit soort reacties....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:20

Ik ben het wel met Sjef eens... het zou belachelijk zijn om dressuurproeven bijvoorbeeld maar 2 minuten te laten duren, dat heeft imo ook geen enkel nut, dan ben je net klaar met afgroeten en kun je de baan weer uit.

Kledingkeuze... Ik ben er helemaal VOOR. ik heb altijd een hekel gehad aan die witte rijbroek omdat hij mijn benen nu niet bepaald mooi en sexy uit laat komen, en laten we elkaar geen mietje noemen, figuur is ook een onderdeel van de presentatie Knipoog

Wel zou je moeten oppassen dat je niet een allegaartje aan kleding krijgt, in alle bonte varianten. Maar je zou kunnen kiezen tussen het klassieke uniform, en bijvoorbeeld een zwarte, bruine en blauwe variant, waarbij ook de rijbroeken in die tinten zijn. Kan best mooi zijn en zeker als je rekening houdt met je paard... een paard als Jazz dat al in bruin opgetuigd loopt, in combinatie met dezelfde tint laarzen, broek en jas... kan een schitterend beeld geven!

En de muziek.... tja, een twistpunt...Ik zie vaak proeven waarvan ik denk: Tjeetje, daar heeft ook een a-muzikaal persoon zitten prutsen!

Verbeteringen- JA! Maar zoals deze meneer hierboven stelt - NEE

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:35

zie hierboven.... zucht....

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:11

horseyfries schreef:

Misschien is het dan zinvoller om in een topic als dit aan te geven wat volgens jou de juiste context zou zijn in plaats van enkel zo'n pedante opmerking te maken? Ik vind met name de 'zucht' erachter eerlijk gezegd een beetje onfatsoenlijk......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 10:14

Ik ben het ook eens met Sjef.
Men kan wel 90 minutenlang naar voetbal kijken, plus voor en na beschouwing, plus 2 uur aan interviews en reclame. Maar een paar uur per half jaar voor deze tak van sport is dan weer teveel gevraagd Verward

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:17

Ik ben het ook met Sjef eens, als de proeven nog korter worden wat moet je dan nog doen? Ik vind niet dat je de dressuurproeven korter moet maken omdat een springparcours toevallig korter duurt.
En ik ben het er ook niet mee eens dat er minder wedstrijden moeten komen, ik weet niet precies wat voor wedstrijden er bedoeld worden. Ik denk dat het voornamelijk gaat om wedstrijden op hoog niveau. Maar waarom minder wedstrijden? Juist door veel ervaring wordt je beter.
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje grof om te zeggen dat we allen anky en isabell als toppers hebben, in mijn ogen zijn er heus wel meer talenten. Kijk bijvoorbeeld naar Imke enzo.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:35

Kleding vrij moeten laten? Ik vind het juist mooi iedereen in zo'n apenpakje.. Van mij hoeft er niet zo nodig iets te worden veranderd hoor..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:04

ditchie schreef:
Kleding vrij moeten laten? Ik vind het juist mooi iedereen in zo'n apenpakje.. Van mij hoeft er niet zo nodig iets te worden veranderd hoor..

Nee maar jij verdient niet aan Anky kleding Vork

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:11

sarabande schreef:
ditchie schreef:

Dat vat ik niet Koe
Haha!

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:13

Ben het wel eens met Sjef,
Als de proeven nog korter duren kun je toch niks fantsoenlijks meer laten zien, dan moet je al die oefeningen maar snel achter elkaar afraffelen.
Dressuur en springen kun je helemaal niet vergelijken.
Een spring ruiter heeft in 90 seconde vele sprongen gemaakt een dressuur ruiter kan in 90 seconde al zijn oefeningen niet laten zien hoor.
Qua kleding weet ik het eigenlijk nog niet helemaal.
Nu is iedereen wel gelijk en kan er tenminste door de jury ook geen vooroordelen getrokken worden, van die combinatie kleding vind ik wel mooi en en dat setje kleding vind ik niet mooi dus jij krijgt een 8 en die ander een 6.
Aan de andere kant lijkt het me ook wel iets hebben, iedereen iets anders, meer kleur combinaties van jasje of iets dergelijks, dat meer kleuren toegestaan zijn.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:31

Wat me opvalt aan de houding en instelling van Kemperman is dat hij het alleen vanuit de financiele kant bekijkt wat niet vreemd is aangezien hij de boel ook draaiend moet houden. Hij bekijkt het niet vanuit het oogpunt van de dressuurruiters en ook niet vanuit het publiek.

Net als kunstschaatsen, turnen en synchroonzwemmen is dressuur een sport die, helaas, maar een select publiek aantrekt, mede door de weinig transparante vorm van jureren maar ook door de complexiteit van de hogere dressuur. Grote aantallen toeschouwers zoals bij voetbalwedstrijden gaat hij nooit krijgen aangezien onze sport veel complexer is en niet gepaard gaat met veel drinken en schreeuwen (ben duidelijk geen voetbal-fan Haha! )
Kortere proeven zijn dan ook niet de oplossing volgens mij, de geinteresseerde dressuurliefhebber kan echt wel een proefje van 6 à 7 minuten uitzitten en wil ook graag de aanstormende talenten of bekende namen met nieuwe paarden zien. Dit geeft ruiters ook de kans hun paard optimaal voor te stellen.

De oplossing ligt m.i. meer in het omlaag brengen van de toegangsprijzen en kwaliteit van zitplaatsen. Op bijna elke concours is een grote VIP-ruimte gereserveerd, liefst op de beste plek rond de rijbaan. Helaas voor alle geinteresseerde dressuurliefhebbers, zitten de bobo's op de beste plekken,... met hun rug naar de rijbaan te praten en socializen. Leuk voor hen maar waarom zitten ze daar? Zet de sponsoren etc in een aparte ruimte en laat ze gewoon op de tribune plaatsnemen als ze echt willen kijken, desnoods op een speciaal gereserveerd gedeelte.

Daarnaast kosten tickets voor de grote (indoor)concoursen erg veel, zeker als je beschouwt dat je daarna nog moet parkeergeld, eten, drinken en toiletjuffrouw moet betalen. Je kan wel € 100,- meenemen voor een dagdeel want ja, voor het volgende dagdeel moet je extra betalen. Dat doe je toch maar 1x per jaar ???

Als ik dan voor mezelf de som maak, ga ik niet meer naar een dergelijk groot concours want dat geld heb ik er niet voor over. Liever ga ik naar een Subtop-wedstrijd of beter nog, kijk op de duitse zenders naar de dressuurwedstrijden die daar integraal en met deskundig commentaar uitgezonden worden. Daar kan ook een voorbeeld aan genomen worden bij de NOS.

Wat de kleding betreft, ik vind de huidige kleding stijlvol maar helaas wat onpraktisch dus zolang zolang het maar geen carnaval wordt, zou het mogelijk moeten zijn hier wat mee te doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:40

ditchie schreef:
sarabande schreef:

Dat vat ik niet Koe
Haha!

O zag niet dat je een winkel hebt Blond

Ik bedoel Sjef heeft natuurlijk al een GP lijn klaarliggen als de uniforme kleding eruit gaat Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:35

Ik vind juist dat de kleding moet blijven zoals hij is, iets afwijken vind ik prima, bijvoorbeeld een andere lichte kleur voor je rijbroek.
Maar die regels zijn er niet voor niets, als je een zwarte broek en een zwart zadel hebt, en zwarte handschoenen is het voor de jury veel minder goed zichtbaar of jij je benen en handen netjes stil houdt!
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 02-11-07 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:35

Dat zou wel heel flauw zijn ja Knipoog
Ben trouwens wel voor bruine rijlaarzen in de dressuur.. (wanneer je een bruin tuig hebt staat dat toch veel mooier) En tenslotte dressuur is ook iets moois voor het oog Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:36

Vind ik ook ditchie, over bruin of zwarte laarzen/tuig moeten ze niet zo moeilijk doen. Zolang we niet allemaal in het knalroze starten Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:40

Een dressuurproef kan idd niet korter. Dat zou alleen kunnen als je oefeningen gaat schrappen.. en meer topruiters?? tja, je rijdt nou eenmaal zo goed als je bent, je kunt moeilijk verwachten dat de anderen minder gaan presteren...

Op zich mag de dressuur best op de schop, maar dan denk ik over een hele andere manier van jureren en niet over het inkorten van proeven of het vrijgeven van de kledingkeuze... Bloos

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:42

Je moet toch zelf weten hoe je aan de start verschijnt?? als dat in het felroze is, dan krijg je vanzelf een 3 voor je verzorging...(net als wanneer je nu de modder nog aan de buik van je paard hebt hangen en de manen vol in de klit... wat je ook zelf moet weten)

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:19

@ ibonn:
Ik begrijp jouw verhaal heel goed. Over sponsoren en de hoge toegangsprijzen..
Maar het is echter zo dat we deze sponsoren nodig hebben om een evenement te laten bestaan. In de paardensport is het sponsorpercentage hoger dan in andere sporten. Gemiddeld 80% van de inkomsten komt uit sponsoring en dat is echt veel. Begrijp je verhaal over het transparanter maken van de sport en dat iedereen op de beste plek wil zitten maar denk dat we de sponsoren in ere moeten laten en dan andere oplossingen vinden voor de toegangsprijzen want ik ben het met je eens dat deze aan de hoge kant zijn. Iemand die niets met paarden heeft zal niet voor deze prijzen naar een grote wedstrijd gaan.
Aan de andere kant als je kijkt naar een evenement als Jumping Amsterdam waar 2 of 3 wereldbekers verreden worden daar verschijt (normaal gesproken) wel de top van de wereld aan de start

Over het terugdringen van het aantal wereldbekerwedstrijden ben ik het overigens wel eens.

Ik denk dat we de promotie van de dressuursport voor een ander publiek (wat er niks van weet) op een heel ander niveau moeten doen. En heel belangrijk daarbij is dat het kleine beetje paardensport op TV op een duidelijke en eenvoudige manier wordt toegelicht. Het zou goed zijn als er eens wat meer van achter de schermen op TV zou worden laten zien..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:26

MissVicky schreef:
Vind ik ook ditchie, over bruin of zwarte laarzen/tuig moeten ze niet zo moeilijk doen. Zolang we niet allemaal in het knalroze starten Knipoog

er zijn ook mooie roze laarzen Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:49

ThisIsMe schreef:
horseyfries schreef:

Misschien is het dan zinvoller om in een topic als dit aan te geven wat volgens jou de juiste context zou zijn in plaats van enkel zo'n pedante opmerking te maken? Ik vind met name de 'zucht' erachter eerlijk gezegd een beetje onfatsoenlijk......

Misschien moet je eerst de andere topics over dit onderwerp eens lezen? Ik ben niet van plan om hetzelfde in alle verschillende topics hierover te schrijven. De voorzetten van Kemperman waren bedoeld om discussie los te krijgen, dat is in ieder geval gelukt...
Maar wat hierboven staat is totaal uit de context gehaald, hij wil helemaal niet een superkorte dressuurproef, maar heeft wel een vergelijking gemaakt qua tijd en dan is een dressuurproef in vergelijking met turnen of kunstschaatsen erg lang. Hij zei dat je bijv. dus zou kunnen kijken of je niet de dubbel gevraagde onderdelen eruit zou kunnen halen. Wat is bijv. de toegevoegde waarde van meerdere keren verruimen in draf?
Ook wat betreft de landenwedstrijd heeft hij groot gelijk. Wie zit er nou om acht uur 's morgens tot 's avonds laat op de tribune om de meest onbekende ruiters voorbij te zien komen en dan af en toe toevallig een topper? Als daar meer structuur in komt krijg je er meer publiek en dat is toch voor iedereen leuker? Kijk maar bij de kur, dat zit niet voor niets vol! Alleen de besten mogen door naar de kur, dus iedereen weet vantevoren: dat wordt smullen!

Wat betreft de opmerking "alleen Anky en Isabell zijn toppers", ook die opmerking is niet juist weergegeven. Wat hij namelijk zei is "sterren", en dat is iets heel anders! Iemand kan een dressuurtopper zijn, maar daarom is hij/zij nog geen "ster". Imke is denk ik een ster in wording, maar verder zie ik toch niet al te veel mensen met "star quality". En dat ligt meestal niet aan het feit dat ze het niet zouden KUNNEN zijn, maar dat ze het zelf niet WILLEN, en de publiciteit schuwen. Als de dressuursport voor een groter publiek toegankelijk wordt is dat een belangrijk aandachtspunt voor de ruiters.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:20

Een discussie los krijgen is prima.

Maar Frank 'weet' ook wel dat de tribunes ondanks de 'lange' proeven, gemiddeld voller zitten dan bij de dressuur.
Maar daar hoor je em dan weer niet over Clown

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:21

Wie zegt dat ik de andere topics niet gelezen heb? Mijn reactie gold puur de in mijn ogen onfatsoenlijke zucht in jouw reactie op de poster boven jou. Dat kwam op mij over dat er niemand een afwijkende mening mag geven omdat jij al aangegeven hebt dat de opmerkingen van Kemperman uit hun context zijn gerukt. En dat vond ik misplaatst, dan had je nog beter even de links kunnen geven naar de topics waarin jij vindt dat het al afdoende besproken is. Inhoudelijk reageer ik hier niet op, ik ben niet op dat forum geweest dus ik weet niet wat daar allemaal precies gezegd is, alles wat ik gehoord of gelezen heb erover is via-via, of dat nu de publicaties in de media zijn of de reacties hier op bokt.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:38

Dit keer ben ik roerend eens met Sjef over de lengte van de proeven. Kleding ben ik geen groot voorstander van omdat dat vrij te geven maar zijn ook wel wat mogelijkheden voor te bedenken.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:44

Nee, ik ben het niet met de kleding verandering eens.
Nu is er nog een duidelijk onderscheidt. Voor de jury is het ook veel makkelijker
en dan zou ik niet echt meer een "wedstrijdgevoel" hebben.

Als je zegt: waar denk je aan met wedstrijden?

Ingevlochten en gepoetste paarden.
Meisjes/jongen in mooie wedstrijdjasjes.

Het is juist het kenmerk van de wedstrijden
vind ik.

Over de proeven:

Nog korter? Vanuit mijn oog gezien vind ik het al zó kort!
als ik zou moeten kiezen (en dan bedoel ik echt vanuit wedstrijd-persoon gezien)
dan zou ik kiezen voor langere proeven.

Al vind ik het goed zo, langer hoeft van mij niet, maar ZEKER niet korter.
Wat heeft de jury anders nog om te beoordelen?

Binnenkomen in Arbeidsdraf op de rechterhand.
EBE grote volte.
MXK van hand veranderen en enkele passen middendraf.
B afwenden
X Enkele seconden halthouden. Daarna arbeidsdraf.
E Linkerhand.

Dit zou ong. een halve proef zijn.
waar blijft de galop?