Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is, en zouden zich hier niet schuldig over moeten voelen,"
Cayenne schreef:http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 52931.html
horseandhound.co.uk
"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is, en zouden zich hier niet schuldig over moeten voelen," sprak de Presidente van de Internationale club voor Dressuurruiters, Margit Otto Crepin. Zij ging in op het debat over de rollkur tijdens het Global Dressage Forum.
Huertecilla schreef:Cayenne schreef:"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is, en zouden zich hier niet schuldig over moeten voelen,"
Zo is het. Lák aan de ethiek van de 21ste eeuw. Rot op met je welzijnsnormen voor paarden, hadden ze maar geen paard moeten worden. Niet mee bemoeien hoe de ruiter bit, sporen, sweep, wat-ook eventueel als P+ gebruikt. De ruiter moet het toch allemaal zelf weten!?![]()
Hiermee is weer eens duidelijk dat de overheid gewoon welzijnsnormen moet ópleggen![]()
![]()
hc
chevax schreef:Misschien bedoelt deze amazone dat je als ruiter zelf je paard moet kunnen trainen op de manier waar ruiter en paard zich fijn bij voelen, zonder zich hierbij aan te hoeven trekken van mensen die zelfs nog ver van de zijlijn staan? Hoe is het toch mogelijk dat hier weer direct mensen suggereren dat de amazone die deze uitspraak doet niet aan het welzijn van het paard denkt? Langzamerhand krijg ik erg de kriebels van de moraalridders hier op Bokt.
chevax schreef:Hoe is het toch mogelijk dat hier weer direct mensen suggereren dat de amazone die deze uitspraak doet niet aan het welzijn van het paard denkt?
Pletje123 schreef:chevax schreef:Misschien bedoelt deze amazone dat je als ruiter zelf je paard moet kunnen trainen op de manier waar ruiter en paard zich fijn bij voelen, zonder zich hierbij aan te hoeven trekken van mensen die zelfs nog ver van de zijlijn staan? Hoe is het toch mogelijk dat hier weer direct mensen suggereren dat de amazone die deze uitspraak doet niet aan het welzijn van het paard denkt? Langzamerhand krijg ik erg de kriebels van de moraalridders hier op Bokt.
Maar waarom wordt dat hele paard dan niet genoemd in de zin?
Of zou het, zoals zo vaak, helemaal uit de context gerukt zijn?
Citaat:Riders need freedom to ride in a way they feel is right and don't have to feel guilty about," said President of the International Dressage Rider's Club Margit Otto Crepin during the Global Dressage Forum, Holland, 29-30 October
Cayenne schreef:De voormalige Olympische amazone is van mening dat de discussie over het vergelijken van de verschillende nekhoudingen tijdens de training (inclusief laag, diep en rond, hyperflexie en rollkur) de ruiters ervan weerhoudt om te trainen zoals zij denken dat het beste is.
"We moeten ons concentreren op het lichaam van het paard, en de beste manier om het paard als een individu te trainen," aldus Margit Otto Crepin.
Pletje123 schreef:Het kan twee kanten op..
Had graag het hele gesprek gezien/gelezen.
Huertecilla schreef:chevax schreef:Hoe is het toch mogelijk dat hier weer direct mensen suggereren dat de amazone die deze uitspraak doet niet aan het welzijn van het paard denkt?
Omdat in klassieke dressuur niet met krachtsensor tussen de teugels gereden wordt en niet met registratie van de hartslagfrequentie.
Wel is er gemeten dat de modale kracht aan de teugel op olympisch niveau op >2 kilo per teugel ligt en de paarden komen na een paar minuten fysieke lichte inspanning dríjfnat uit de zandbak.
Lichtheid en ontspanning????
De stuurlui aan wal moeten nog veel harder roepen!
Laat op de OS in HongKong de kracht van teugel op bit en de hartslagfrequentie onder het tv-beeld meelopen: dán kan de hele wereld zien wat de ruiter goeddunkt.
hc
Don_Marcello schreef:Van barreren gaan ze (volgens sommige trainers) ook beter springen en een Duitse trainer/handelaar is daarop ook publiek veroordeeld. Door de verontwaardiging daarover is die praktijk nu gelukkig verleden tijd.
Voor de jonge bokkers, barreren gebruikte men enkele jaren geleden bij het springen. De balk werd dan, juist als het paard boven de sprong zet, hard tegen de benen omhoog gestoten, waardoor het paard steeds iets hoger ging springen dan hij de hindernis inschatte. Sommige deden zelf scherpe bierdoppen onder de bandages om ze nog wat gevoelliger te krijgen.
Cayenne schreef:http://www.horseandhound.co.uk/competit ... 52931.html
horseandhound.co.uk
"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is, en zouden zich hier niet schuldig over moeten voelen," sprak de Presidente van de Internationale club voor Dressuurruiters, Margit Otto Crepin.
Yvonnelind schreef:Je hebt echt geen kilo's nodig of zelfs slofteugels om een paard dat atletisch gebrouwd is LDR te laten lopen hoor. Ik heb door mijn aangeboren afwijking geen sleutelbeenderen en KAN niet eens kracht zetten en heb niet eens een slofteugel. Toch reed ik mijn paard (met een dikke dubbel gebroken trens) vaak los in een diepe en ronde houding (geen rollkur hoor, dat is een hogeschool oefening wat mij betreft). Mijn paard zocht aan de longe deze houding bijvoorbeeld ook zelf op en dan hoefde ik haar echt niet strak bij te zetten a la Power and Paint. Ze kon er gewoon voor kiezen om wat meer in oprichting te blijven met het neusje eruit, maar ze ging toch altijd helemaal rond naar beneden en liep altijd lekker ontspannen te swingen.
Vergeet ook niet dat er in het zogenaamde 'klassieke rijden' ook heel veel paarden verprutst worden door niet kundige ruiters!
Ik ben niet voor het hyperflexie en rollkur gebeuren trouwens, laten we dat wel even duidelijk stellen. Ik wil alleen aangeven dat sommige, goedgetrainde paarden zonder blokkades in het lichaam en met een atletische bouw dit makkelijk doen zonder dat er een slof aan te pas komt, een scherp bit gebruikt hoeft te worden of je kilo's in je hand hebt. Mensen met minder atletische paarden zullen het zich misschien moeilijk voor kunnen stellen, maar het is wel zo.
Yvonnelind schreef:Vergeet ook niet dat er in het zogenaamde 'klassieke rijden' ook heel veel paarden verprutst worden door niet kundige ruiters!
.
_Mary schreef:Don_Marcello schreef:die praktijk nu gelukkig verleden tijd.
Vroeger ??? mwah