Brandweer trekt paard op het droge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweer trekt paard op het droge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 11:40

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _het_droge
volkskrant.nl

Eerst kieperde de tractor bijna in het water, daarna knapte het halster – volbloedmerrie Udi liet zich niet gemakkelijk uit de sloot trekken.

Udi, de 2,5 jaar oude merrie van boer Ries van der Gun in Oudewater, zat dinsdagochtend twee uur lang vast in de sloot rond haar weiland. In de herfst, vlak voordat de dieren op stal gaan om te overwinteren, raken relatief veel koeien en paarden te water, zegt boerenzoon Will van der Gun. ‘Het gras wordt kaal, er zitten minder voedingsstoffen in en daardoor worden de dieren chagrijnig. Ze vechten en duwen elkaar en dan kan het gebeuren dat er eentje in de sloot belandt als ze eruit gaat drinken.’

Van der Gun heeft vaker een paard te water gehad, maar dit was de eerste keer dat de brandweer eraan te pas moest komen. Udi’s rechtervoorbeen zat in het slib vastgezogen. De tractor waarmee vader, zoon en buurman haar eruit probeerden te trekken, dreigde in de sloot te kieperen. Bij een tweede poging knapte het halster – het dier zat muurvast. De brandweer bond twee brandslangen rond Udi’s voorbenen en wist haar in tien minuten op de kant te trekken.

Udi is ongedeerd en draaft weer rond tussen de andere Nederlandse koninklijke warmbloedpaarden (KWPN’ers) in haar wei. Over twee weken gaat zij op stal.

Daf

Re: Brandweer trekt paard op het droge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:55

Begnt het een nieuwe trend te worden om als paard in een sloot te belanden......

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:35

Hahhaha dan is die van mij ermee begonnen ongeveer 2 jaar geleden, met mij erop...

Gelukkig is het goed afgelopen!

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:11

Euh. Dan nog liever een knalroze Anky setje. Doet zeer aan de ogen maar is wel wat comfortabeler.

petrouskafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:27

zielig voor Udi. gek dat het halster knapte

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:54

Beetje dom om een paard aan het halster zo hard te trekken totdat het knapt.. Lijkt met niet goed voor de nek om daar een paar honderd kilo aan te hangen. Dat ze dan strengen achter de kont hadden gehangen..
maarja gelukkig is het goed afgelopen

1anneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:58

is wel zielig hoor als je het mee maakt heb het ook al eens meegemaakt

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:54

belanden de laatste tijd wel veel paarden in de sloot.

maar gelukkig is alles wel weer goed gekomen. moet hij even een omheining daar maken;)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:29

Het moet toch niet gekker worden! Mensen mensen check je omheining of PLAATS een omheining als die er niet is....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:31

MysticTinker schreef:
Beetje dom om een paard aan het halster zo hard te trekken totdat het knapt.. Lijkt met niet goed voor de nek om daar een paar honderd kilo aan te hangen. Dat ze dan strengen achter de kont hadden gehangen..

Inderdaad. Tot ziens atlas...

Naja, gelukkig hebben ze haar uiteindelijk op het droge gekregen. Ik vraag me dan af... Staat er geen hek voor die sloot ofzo?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:35

Vind ik het alleen of is dit nou echt geen voorpagina nieuws?

Wel fijn dat het paard uiteindelijk toch die sloot uit is gekomen.

Ik heb vorig jaar 1 keer meegemaakt dat een paard met behulp van de brandweer de sloot uit is gevist, en bij een ander paard lukte het zelfs de brandweer niet (vraag me niet hoe dat kan...) en toen is er een kraan gekomen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:12

MysticTinker schreef:

Ja inderdaad.. Scheve mond
Maar ze hebben iig hun best gedaan het arme dier eruit te krijgen.
Gelukkig gaat het nu helemaal goed met haar (of hem? Tong uitsteken )

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:20

inderdaad heel dom...inderdaad doet deze eigenaar nog de moeite om een paard er uit te krijgen, gelukkig was het dier nog jong, en hebben ze hem kunnen redden...Fijn dat het weer lekker ronddraaft!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:28

Cayenne schreef:
De brandweer bond twee brandslangen rond Udi’s voorbenen en wist haar in tien minuten op de kant te trekken.

Udi is ongedeerd en draaft weer rond tussen de andere Nederlandse koninklijke warmbloedpaarden (KWPN’ers) in haar wei.

Enige wat ik weet als het over paarden uit de sloot trekken gaat, is dat je dat NOOIT aan de voorbenen doet ivm bijna onvermijdelijke schade aan de boeg en schouderspieren.
Ik hoop dat het ongedeerd klopt, maar heb daar wel vraagtekens bij.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:30

tamary schreef:
Cayenne schreef:
De brandweer bond twee brandslangen rond Udi’s voorbenen en wist haar in tien minuten op de kant te trekken.

Udi is ongedeerd en draaft weer rond tussen de andere Nederlandse koninklijke warmbloedpaarden (KWPN’ers) in haar wei.

Enige wat ik weet als het over paarden uit de sloot trekken gaat, is dat je dat NOOIT aan de voorbenen doet ivm bijna onvermijdelijke schade aan de boeg en schouderspieren.
Ik hoop dat het ongedeerd klopt, maar heb daar wel vraagtekens bij.

Ik had ook als zoiets van dat kan je toch beter achter de kont doen?...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:32

het zoveelste paardje, nogmaals,,, ik ben blij dat ik geen sloten om mijn weiland heb
de manier waarop ze het gedaan hebben zet ik wel vraagtekens bij, een halster wat knapt,,,, hangen ze daar gewoon een touw aan vast en trekken maar???
en aan voorbenen is ook niet helemaal lekker voor de schouders lijkt me, slang achter kont lijkt me beter idee

en paarden die honger hebben, en chagerijnig worden en elkaar water induwen????
Zorg gewoon dat je ze genoeg bijvoert, heb je nergens last van

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:38

ik wil helemaal geen zeur zijn ofzo..maar je kunt niet verwachten van de brandweer dat ze veel verstand hebben van paarden. Mijn pa heeft 15 jaar bij de vrijwillige brandweer in Glanerbrug gezeten en ze werden echt niet opgeleid om paarden uit sloten te halen.Dat zit niet in het pakket. Ik vind niet dat je de brandweer dat kwalijk kunt nemen. Als je er iets op tegen hebt hoe ze het paard uit het water hebben gehaald kijk dan ff naar de eigenaren. Als zij al jaren paarden hebben moeten zij daar verstand van hebben en de brandweer instructies kunnen geven. Maar ook ik vind dat de laatste tijd in NL wel veel paarden in de sloot vast komen te zitten.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:56

Ahh dit is al het zoveelste paard wat in een sloot beland..
Gelukkig is ze er weer uit en heeft niks ernstigs.. Vind het wel een beetje vreemd zo van dat halster, maar idd, daar wordt de brandweer ook niet voor opgeleid.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:29

De tractor waarmee vader, zoon en buurman haar eruit probeerden te trekken, dreigde in de sloot te kieperen. Bij een tweede poging knapte het halster – het dier zat muurvast.

dus met dat halster had de brandweer niets te maken.Maar ik snap het ook niet helemaal van de eigenaren hoor. Zoveel druk te zetten op zo'n halster..maar kan begrijpen dat ze het hebben geprobeerd. Ik zou niet weten hoe ik in zo'n situatie zou reageren/handelen