Nederland voert oorlog met paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaiMai

Nederland voert oorlog met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 14:22

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/den ... 640002.ece
nhd.nl

Geen pantservoertuigen, fregatten of helikopters, maar paarden zijn het nieuwste transportmiddel van het Korps Mariniers. Tijdens de oorlog in Afghanistan worden de dieren met succes ingezet. Inmiddels is er ook mee getraind in de vrieskou van Noorwegen.

In Afghanistan zijn de dieren ingezet voor verkenningspatrouilles door het hooggebergte. In Noorwegen huurde het tweede mariniersbataljon ter plaatse negen IJslandse paarden vervoer van mortieren, zware mitrailleurs en antitankwapens in onherbergzaam terrein, waar moderne vervoermiddelen niet kunnen komen. Marinewoordvoerder Michael Verheul: ,,Tegenwoordig denken we vaak meteen hightech, in de natuur liggen simpeler oplossingen voor het oprapen.''

OoappeloO

Re: Nederland voert oorlog met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:46

Okee dan.. k zie die mariniers al op een paard zitten! Vriend van me is marinier, en hij is als de dood voor paarden Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:47

Haha Stoer Lachen
Zo zie ja maar weer, ook nu in tijden met veel auto's en al dat vernuf blijven het nuttige dieren Haha!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:48

En hoe zit het met de veiligheid van de dieren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:50

Hoezo ´we´??

Het is niets nieuws dat paarden nooit uit zelfs het actief inzetbare militaire veld zijn weggeweest. Hooguit uit de perceptie van het Néderlandse leger wat sinds de bataven toch al geen paardencultuur heeft gehad.

hc

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:51

Dure grap om daar IJslanders voor in te zetten Nagelbijten / Gniffelen Aan de andere kant zijn het natuurlijk heel geschikte beestjes. Kunnen goed tegen kou, sterk en hebben niet veel onderhoud nodig.

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:53

zijn ze verdomme helemaal gek geworden die arme dieren.
Die beesten hebben toch niks met onze oorlog gekte te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:53

Tellie schreef:
En hoe zit het met de veiligheid van de dieren?

Euh hoe bedoel je? Oorlog is geen theekransje Pling
Denk je dat G.WBush zich met bommen droppen over een stal vol paarden druk maakt als hij een kruisraket op een rodekruispost afvuurt?

´Dure grap?? ´ Geen idee wat één moderne M1 karabijn kost zeker?!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:54

Midasje schreef:

...en de zeg 30.000 burgers in Irak wel???

hc

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:55

nee,
maar moeten er daarom maar paarden meegenomen worden om oorlog te voeren
Het spijt me maar ik vindt dit echt te gek voor woorden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:55

he wat triest voor de diertjes.

laat ze lekker met hun high tech spulletjes spelen ipv met levende dieren

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:56

Midasje schreef:

Nou zeg.. Als ze zich zo "nuttig" kunnen maken .. Waarom niet?
Er zijn genoeg andere dieren/mensen die te lijden hebben van de oorlog en er ook niks mee te maken hebben ..
En ik neem aan dat ze ze wel goed verzorgen hoor! Ze moeten immers hard werken .. Aan een ondervoed gewond paard heb je dan niks

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:58

Idd vind het ook niet erg ''goed''. Arme dieren hebben er nooit voor gekozen ondergeschikt te zijn aan mensen en dan mogen ze nu ook nog eens tussen de bommen lopen? Scheve mond

Marjo; ze kunnen verzorgen wat ze willen, als ze een bom op hun kop krijgen valt er niet meer veel te verzorgen.

MidasjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:58

nou haal je 2 dingen door elkaar
Het gaat niet om de verzorging als de militairen zich graag anders voort willen bewegen dan lopen ze zelf maar.
En paarden hoeven zich niet nuttig te maken voor onze "onzin"

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:59

pharagirlke schreef:
Idd vind het ook niet erg ''goed''. Arme dieren hebben er nooit voor gekozen ondergeschikt te zijn aan mensen en dan mogen ze nu ook nog eens tussen de bommen lopen? Scheve mond

Marjo; ze kunnen verzorgen wat ze willen, als ze een bom op hun kop krijgen valt er niet meer veel te verzorgen.

En jouw paard kiest wel voor jouw ritjes/dressuur/springen ?
Ze zijn nou eenmaal "ondergeschikt" aan mensen .. Dat verander je niet zomaar..
En tsjaa.. Dat is het risico . .Hadden ze maar geen paard moeten worden Knipoog

@Midasje: Jouw paard maakt zich toch ook nuttig voor jouw "Onzin" Haha! ?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:04

Huertecilla schreef:
Euh hoe bedoel je? Oorlog is geen theekransje Pling
Denk je dat G.WBush zich met bommen droppen over een stal vol paarden druk maakt als hij een kruisraket op een rodekruispost afvuurt?

´Dure grap?? ´ Geen idee wat één moderne M1 karabijn kost zeker?!

hc

Nee, maar over Bush gaat het volgens mij ook niet.

Ik vind het nergens op staan dat ze dieren naar een oorlogsgebied gaan vervoeren terwijl er allerlei voertuigen zijn die hetzelfde werk kunnen doen. Beetje onzin om hier levende wezens voor in te schakelen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:05

Volgens mij zijn hele paarden rassen ontstaan alleen al voor oorlogsvoering..
Arabieren zijn bijvoorbeeld je reinste aanvalsmachines geweest voor legio volkeren in de woestijn.

En idd mensen vinden door de bank genomen dat dieren voor ze moeten werken. Maar als je daar niet tegen kunt, moet je alles met dieren verbieden.

En nog steeds is het zo dat specifieke rassen zoals bijv ijsco's verder komen in het terrein dan welk voertuig dan ook.
Denk ook maar eens aan de sledehonden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:08

Bizarre wending neemt de discussie gelijk weer...

Natuurlijk lopen dieren in oorlogsgebieden risicos, maar dat staat ten eerste in geen vergelijking tot de mensen in die gebieden, zoals HC al fijntjes aangeeft.
Bovendien, me dunkt dat de plaatselijke bevolking ook dieren houdt. Wat doen we dan daarmee? Onverwijld evacueeren?
De oorlog morgen stoppen omdat het zielig voor de dieren is?

Nee sorry, als je je dan toch ergens druk om wilt maken, zou ik je bijvoorbeeld de kindertjes in oorlogsgebieden aan kunnen raden, getraumatiseerd voor het leven.
Hebben die paarden geen last van, voor zover ze beschadigd raken, kunnen we ze nog altijd opeten.

Maar zo langzamerhand zou het mij niets verbazen als deze 9 ponys weer uitgroeien tot een dominomus.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:09

Citaat:
Ik vind het nergens op staan dat ze dieren naar een oorlogsgebied gaan vervoeren terwijl er allerlei voertuigen zijn die hetzelfde werk kunnen doen. Beetje onzin om hier levende wezens voor in te schakelen.

Mensen zijn ook levende wezens. Ergens zijn we het in ieder geval over eens. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:11

Goed voor het milieu.
Slecht voor de dieren, maar oke wie weet gaan we wel weer helemaal terug in de tijd, weg die auto's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:12

Phew, moeilijk dit..
Aan de ene kant vind ik het mooi dat er eindelijk begrepen word dat techniek ook niet alles is...
aan de andere kant, wat moet een paard in de oorlog?
Tenzij ze voor opbouw missies en dergelijke gebruiken, en de paarden dan ook inzetten om de mensen te helpen, lijkt me dit niks. Waarom zouden we paarden onze zooi (oorlog) laten opruimen? En als ik zie hoe die arme dieren te keer gaan als ze tegen bijv. hooligans ingezet worden, (stijgeren, dribbelen niet stilstaan, gewoon angstig geen rust in de kop) kan ik me niet voorstellen dat ze die dieren in willen zetten in een oorlog. Lijkt me geen doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:17

Tellie schreef:

Hier gaat het juist om. Ze worden ingezet zodat ze het werk kunnen doen dat voertuigen niet voor elkaar krijgen.

Ik vind het geen slecht idee. Paarden zijn een stuk makkelijker en komen stukken vriendelijker over dan enorme wagens die af en aan rijden. Daarnaast zijn ze veel milieuvriendelijker dan die stinkende wagens. En kosten ze de overheid veel minder aan aanschaf neem ik aan.
En er zal zeker wel gezorgd worden dat die paarden veilig zijn, anders hebben we toch nog de party van de dieren? Die zullen zich er wel mee gaan bemoeien Knipoog

Buiten dat zijn paarden nou niet typische bescherming voor de militairen. In gevaarlijke gebieden zullen er echt wel gepanserde voertuigen ingezet worden.

Ik denk dat het niet eens een slechte ontwikkeling is. Alleen zullen de meeste militairen weinig verstand van die beestjes hebben..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:49

Als er hierna maar weer niet een afdeling van Brooke Hospital opgezet moet maar dan van deze tijd!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:12

zit net de defensiekrant te lezen en daar staat ook een verhaal in daarover en foto's.
ben het voor de rest met randalinpony eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:17

Ik kom niet meer bíj....

De hele ruiterij stapt massaal van links op omdat JanSoldaat-te-paard de sabel links had. Sabel Pling , niet om taart te snijden.

Wie de vraag stelt over waarom die zieluguh paardjes de oorlog ingestuurd moeten worden moeten eens overdenken waarom nederlandse jongens in afghanistan op mijnen moeten rijden.
Zo vroegen amerikaanse jongens zich af wat ze in Vietnam deden en vragen zich nu af wat ze in Irak doen.
In Tora Bora reden amerikaanse soldaten te paard naar vestingen van de taliban omdat dit de enige manier was om daar te komen. Wat míj betreft hadden ze daar helemáál niets te zoeken.
Oorlog is smerig, er bestaan geen ´schone´ oorlogen. Paard of niet is irrelevant.

hc