http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport
sport.nl
AMSTERDAM - Twee weken na haar val van het paard bij een clinic in Groningen is Anky van Grunsven nog steeds niet fit. De spierblessure aan haar been is weliswaar nagenoeg hersteld, door pijn aan de ribben kan de dressuuramazone momenteel amper fatsoenlijk trainen.
"Waarschijnlijk heb ik die ribben aanvankelijk niet zo gevoeld omdat de pijn aan de benen overheerste", zegt de tweevoudig Olympisch kampioene. Ze twijfelt nog of ze het komende weekeinde start bij een wedstrijd in Duitsland. "Als ik meedoe wil ik daar goed voor de dag komen. Ik vraag me af of me dat op dit moment lukt."
Opsteker
De val in Groningen was de tweede in korte tijd, na die in Oslo daarvoor. Beide incidenten gebeurden met verschillende paarden. "Dat komt het vertrouwen natuurlijk niet ten goede'', zegt Van Grunsven, al jaren behorend tot de wereldtop. "Daarom kan ik een opsteker nu wel gebruiken. Maar als het nodig mocht zijn neem ik nog even rust.''
Wereldbekerkwalificaties
Van Grunsven gaat volgend jaar met IPS Salinero op jacht naar haar derde opeenvolgende individuele Olympische titel. Ze wil met haar toppaard het komende indoorseizoen twee wereldbekerkwalificaties rijden, in Amsterdam en Londen. Met Painted Black rijdt ze in Mechelen en eventueel Neumunster.
"In de finale wil ik daarna weer met Salinero starten'', zegt Van Grunsven. "Hoe ik het buitenseizoen in aanloop naar Hongkong (waar de OS voor de paarden plaatsvindt) weet ik nog niet precies. Het NK komt wellicht wat vroeg. Salinero heeft voor het ritme wel een aantal wedstrijden nodig, maar dat kunnen voor een deel ook goede trainingswedstrijden zijn."
Eindstation
Hongkong 2008 is voor de combinatie Van Grunsven/Salinero normaal gesproken niet het eindstation. Het afscheid van het toppaard heeft ze gepland bij de Wereldspelen in de Verenigde Staten van 2010. Mogelijk dat Van Grunsven met Painted Black doorgaat tot de Spelen van Londen 2012.
"Het is een optie. We zullen zien hoe alles zich ontwikkelt."