‘Paardendoping’ zondag in 'ZEMBLA'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

‘Paardendoping’ zondag in 'ZEMBLA'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 07:42

http://www.tv-visie.be/inhoud/belgie/26 ... bla_18754/
tv-visie.be

De paardensport is na het voetbal de meest populaire sport van Nederland. Nederland is al jaren toonaangevend op het gebied van de hippische sport én een gedoodverfde favoriet op de komende Olympische Spelen in Peking.

Om de paarden beter te laten draven of geconcentreerder te laten springen, krijgen ze doping toegediend. Ook bij blessures kunnen verboden middelen helpen bij het herstel. In de 'ZEMBLA'-aflevering 'Paardendoping' (zondag 28 oktober om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2) is onder meer te zien hoe makkelijk het is om via internet doping voor paarden te kopen.

'ZEMBLA' bestelde, zonder recept, een aantal verboden middelen waaronder Aranesp (vergelijkbaar met Epo maar dan voor paarden) en Rakelin. Dat laatste is voor mensen een middel tegen depressies, maar paarden krijgen het toegediend om ze rustig te houden.

De paardenwereld is een ongrijpbare wereld waar het bestrijden van doping geen prioriteit lijkt te hebben. 'ZEMBLA' sprak onder andere met de legendarische Amerikaanse paardenfluisteraar Monty Roberts. Volgens hem wordt niet zomaar doping toegediend, maar gebeurt het om op het paard te kunnen wedden dat tot nu toe niet goed had gepresteerd.

Volgens Monty Roberts kan men in de Verenigde Staten strafrechterlijk worden vervolgd als men doping toedient bij dieren en kan dat leiden tot een gevangenisstraf. In Nederland is dat niet het geval.

'ZEMBLA', zondag 28 oktober om 21.50 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Katja

Re: ‘Paardendoping’ zondag in 'ZEMBLA'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:30

Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben. Heb in de springsport aardig wat doping langs zien komen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 08:34

Ik inderdaad ook, dus ik ben heel benieuwd wat ze gaan vertellen. Ik zag wel in het voorstukje al dingen die mij in ieder geval erg interessant leken! Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:58

Ik ben benieuwd. Ga zeker kijken. Ja

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:01

Hmmm daar ben ik heel benieuwd naar. Ik ga eens kijken zondag want op dit moment ben ik erg sceptisch als ik dit bericht hoor. In de (paarden)topsport is de controle op doping toch heel streng? Of zijn de genoemde middelen legaal? Is dit ook actueel in de dressuursport?

Het moet in iedergeval hard aangepakt worden. Dat het oneerlijk is dat is een maar het welzijn van de paarden moet voorop gesteld worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 09:03

Dit is op dit moment heel erg actueel in de paardensport. Onder andere in de drafsport lopen een aantal dopingzaken, en ook in de springsport zijn een enorm aantal zaken de laatste tijd Ja

Wanneer je op "doping" zoekt op VN, dan kom je vast een enorm aantal zaken tegen, want de voorpagina heeft er de afgelopen 2 maanden vol mee gestaan Haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 09:43

ik denk dat je moet kijken wat voor soort het is... neem Cole's Liniment, dat spul voor de spieren voor goede doorbloeding en tegen verzuring, zelfde als tijgerbalsam voor een mens ong.. Hier zitten ook homeopathische middelen in zoals arnica.. Het heeft een verzorgende en verzachtende werking, maar staat sinds kort wel op de dopinglijst...

Dat ze anabolen enz verbieden dat vind ik vrij logisch, maar ik denk dat je ook goed moet kijken naar wat er in zit.. zoals arnica kan totaal geen kwaad..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:15

Foute boel jongens....
De publieke opinie keert op deze manier tégen de paardensport.

Want dat wielrenners hun eigen donder volspuiten en zodoende zichzelf de vernieling in helpen, vindt men verontrustend...

Maar als sportmensen dat met onschuldige dieren gaan doen - dáár worden mensen kwaad om.

Die de 'dobbe-paarden' bij Marum.
Paarden die het slachtoffer worden, daar komt een groot deel van de natie voor op.
En dan maakt het de meeste mensen niet uit hoor, of het om het keurige Arnica gaat, of pure harddrugs.

foute boel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:31

Ik kan me die kwaadheid wel voorstellen. Alles voor de sport zeggen ze dan. De laatste tijd is het heel erg raak. De berichten uit de draf en springsport vliegen je om de oren.

Maar het zou wel jammer zijn als het algehele beeld van de sport zelf hierdoor verloren gaat Scheve mond

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:04

Er staat vandaag al een heel stuk van Hugo Langeweg in het noordhollands dagblad. Na dat gelezen te hebben wordt t alleen maar interresanter.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:17

Ik ga idd met Dees mee. Ben bang dat ze nu niet laten zien wat heel veel mensen voor de paarden over hebben. Draversmensen zijnwaarschijnlijk mensen die het meest van paarden weten. dus dat de paardensport vooral negatief belicht wordt.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:22

ik ben benieuwd wat er allemaal uit komt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:26

Dees schreef:
Foute boel jongens....
De publieke opinie keert op deze manier tégen de paardensport.

Want dat wielrenners hun eigen donder volspuiten en zodoende zichzelf de vernieling in helpen, vindt men verontrustend...

Maar als sportmensen dat met onschuldige dieren gaan doen - dáár worden mensen kwaad om.

Die de 'dobbe-paarden' bij Marum.
Paarden die het slachtoffer worden, daar komt een groot deel van de natie voor op.
En dan maakt het de meeste mensen niet uit hoor, of het om het keurige Arnica gaat, of pure harddrugs.

foute boel.

Absoluut mee eens Dees!!
En ik kan de publieke opinie hier in geen ongelijk geven!
Hard aanpakken dus en controle opvoeren.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:33

we zullen zien, misschien doet het wat stof opwaaien Lachen

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:41

Ik ben heel benieuwd. Toch echt verbaast ben ik niet. Toen ik nog bij de pony's reed (let op bij de kinderen dus) kende ik verschillende mensen die hun pony's kalmeringsmiddelen gaven omdat ze zo nodig moesten presteren. Ook kende ik iemand die haar paard spier versterkers gaf. Dit was een dressuur paard! Wat ik wil zeggen het gebeurd meer dan je denkt. Dan zijn er nog legio voorbeelden van gewoon onwetendheid. Men krijgt wat van de dierenarts voorgeschreven, maar dit valt wel onder doping.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 12:50

Dit wil ik wel erg graag zijn.
Lijkt me erg interesant.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:31

Citaat:
De paardensport is na het voetbal de meest populaire sport van Nederland. Nederland is al jaren toonaangevend op het gebied van de hippische sport én een gedoodverfde favoriet op de komende Olympische Spelen in Peking.

Als dit echt zo is, waarom zien we dan zo weinig paardensport op tv? We zien het alleen als Anky na een enorm lange bokpartij (knap dat ze er nog zo lang op is blijven zitten) van haar paard valt, als ze weer een EK of WK gewonnen heeft dan mag je blij zijn als ze een paar seconden van de proef laten zien.
Nu wordt de paardensport weer zwart gemaakt met een programma over doping, ben benieuwd waar ze mee komen, valeriaan is ook doping, en bij welke tak van de ruitersport.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 14:40

marietje27 schreef:
Citaat:

Als dit echt zo is, waarom zien we dan zo weinig paardensport op tv? We zien het alleen als Anky na een enorm lange bokpartij (knap dat ze er nog zo lang op is blijven zitten) van haar paard valt, als ze weer een EK of WK gewonnen heeft dan mag je blij zijn als ze een paar seconden van de proef laten zien.
Nu wordt de paardensport weer zwart gemaakt met een programma over doping, ben benieuwd waar ze mee komen, valeriaan is ook doping, en bij welke tak van de ruitersport.

Dat vragen we ons hier ook al jaren af Haha! Helaas denkt de NOS er anders over dan ons Maar goed, daar gaat dit niet over.

Ik ben benieuwd wat de uitzending te weeg gaat brengen. Wel leuk dat ze er aandacht aan besteden iig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:58

Tolstoj schreef:
Absoluut mee eens Dees!!

Enig idee hoe makkelijk het is om onder de controle uit te komen?
Op internationale wedstrijden wordt dopingcontrole gedaan, daar hebben de paarden een boekje van. Maar een beetje ruiter krijgt daar telkens negatief in genoteerd zonder dat de test überhaupt is uitgevoerd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:06

ooh ga kijken dan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:11

LLHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:57

Ik zie Arnica er ook niet bij staan.
Volgens mij mag dat gewoon maar nu wil ik het ook wel zeker weten.
Is er iemand die daar meer van weet ?

Ik ga zondag zeker kijken

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:50

Ben hier ook benieuwd naar. Ga het even opnemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:27

Aimee schreef:
Tolstoj schreef:
Absoluut mee eens Dees!!

Enig idee hoe makkelijk het is om onder de controle uit te komen?
Op internationale wedstrijden wordt dopingcontrole gedaan, daar hebben de paarden een boekje van. Maar een beetje ruiter krijgt daar telkens negatief in genoteerd zonder dat de test überhaupt is uitgevoerd.

Ik geloof je op je woord maar mijn bek valt er van open. Daar had ik dus geen idee van.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 10:47