Dierenarts laat rechtbank wachten in paardenzaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenarts laat rechtbank wachten in paardenzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 09:40

http://www.destentor.nl/nwoverijssel/article2061469.ece
destentor.nl

Het paard is inmiddels wijlen, maar de rechtszaak rond het dier sleept zich nog steeds voort.

De 50-jarige I. M. uit Tuk zou het paard niet goed hebben verzorgd. De dierenarts die haar hiervan beschuldigde, kwam dat eergisteren echter niet toelichten bij de politierechter in Zwolle. Daarom werd de strafzaak voor de tweede keer aangehouden. De rechter hoorde dinsdag wel twee medestanders van M.. Haar schoonvader, die het dier jarenlang meeverzorgde, en een vriendin vertelden dat M. wel degelijk goed voor de viervoeter zorgde. Hij had helemaal geen schurft of extreem lange hoeven, zoals de bewuste dierenarts beweerde. Die zei ook dat het paard sterk vermagerd was.

Dat gaf de vriendin toe. "Tja, een oud paard wordt mager. Dat is de leeftijd. Maar hij bleef vrolijk en tevreden. Het was een gezond dier en dat laat je niet zomaar inslapen." Het dertig jaar oude paard kreeg vorig jaar alsnog een spuitje. M.: ,,Ik vroeg aan een andere dierenarts of ik het juiste moment had gekozen. Die zei dat de winter het paard waarschijnlijk te zwaar zou vallen, dus ik deed er goed aan. Hij zei ook dat het paard een heel respectabele leeftijd had bereikt." Een paard wordt normaal gesproken een jaar of 18. Dat het dier zoveel ouder is geworden zegt volgens M. genoeg: wel goed verzorgd dus. Die bewering werd ook gestaafd door de dierenarts die de viervoeter liet inslapen.

meggiemeg

Re: Dierenarts laat rechtbank wachten in paardenzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:48

Cayenne schreef:
http://www.destentor.nl/nwoverijssel/article2061469.ece
destentor.nl
Een paard wordt normaal gesproken een jaar of 18. Dat het dier zoveel ouder is geworden zegt volgens M. genoeg: wel goed verzorgd dus. Die bewering werd ook gestaafd door de dierenarts die de viervoeter liet inslapen.

Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd toch hoger dan 18??
Oeps inmiddels even gegoogeld en zie daar zelfs 7 jaar voorbij komen.......

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:06

Slaat de knuffelcultuur nu ook toe bij dierenartsen ja?

Vooropgesteld dat we aannemen dat de eigenaar de waarheid spreekt, da is niet eens op komen dagen.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:07

De GEMIDDELDE leeftijd gaat sterk omlaag doordat veel paarden als veulen al naar de slacht gaan, of bij de sport al heel jong kapotgaan. Dat krijg je ervan, als ze als 3-jarige al een pittige "Leistungsprüfung" moeten afleggen, zoals hier in DE. Dat betekent, dat ze als twee-jarige al moeten worden ingereden. Persoonlijk valt dat bij mij onder de kop "dierenmishandeling".

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:12

als 18 als gemiddelde wordt genomen, dan staat er tegenover elk paard wat 30 wordt, eentje die maar 6 wordt... Ik denk idd dat dit ivm slacht, sport etc wel aardig klopt...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:15

Ik denk dat 8 eerder in de richting komt dan 18. Er worde nniet vee lpaarden 30 tenslotte, zelfs bij goede zorg en er gaan er een heleboel dood ver voor ze 6 zijn.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:29

8 vind ik wel erg jong hoor.. ik kom met mijn paarden uit op een gemiddelde leeftijd van 8,8 jaar, eentje van 24, eentje van 13, een van 12, een van 11, twee van 1 en een van 0 = 62 / 7 = 8,857. dan is die van 24 misschien wat ouder, maar die van 0 weer heel jong... dus ik denk wel een mooi gemiddelde populatie

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:30

Zij (de eigenaar in het bericht) heeft het niet over de gemiddelde! leeftijd maar over de natuurlijke leeftijd.

Een kat kan makkelijk 15 worden, maar de gemiddelde leeftijd ligt veel lager waarschijnlijk doordat ze platgereden worden.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:49

Misschien praten we inderdaad over verschillende dingen. Ik bedoelde met 8 de gemiddelde leeftijd waarop een paard sterft. Dus hoe oud het gemiddeld wordt. Dat is natuurlijk iets anders dan de gemiddelde leeftijd van de levende populatie. Die zal lager liggen. In het bericht ging het om de dood van een 30-jarig paard, wat als heel hoog werd ingeschat (klopt). Dus ging ik ervanuit, dat het hier over de gemiddelde sterfleeftijd van paarden ging. Ik heb helaas mijn eerts beide makkers al relatief vroeg verloren: de ene had darmleukose en is 20 geworden. De ander is met 19 aan DSLD gestorven nadat ik het nog 11 jaar met steeds erger wordende kreupelheden met hem heb uitgehouden en de laatste 5 jaar niet meer op hem kon rijden. Nu heb ik alleen mijn SEtjes nog, met leeftijden van 1, 2, 2, 2, 4, 8, 9 en 12 jaar. Jong dus.

olimvander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:24

ons paard is 28 geworden, twee jaar geleden kreeg ze een spuitje. ik wordt ook weer helemaal kwaad als ik dit lees. ons paard was ook brood mager, ze was 28 en had kanker.. het is allemaal heel snel gegaan, maar ze rende nog door de wei en ze was nog steeds de baas over de andere paarden. toch hebben ze de dierenbescherming op ons afgestuurd. er stonden drie dikke paarden in de wei en een magere dus waren wij slecht voor onze paarden. belachelijk gewoon. wij hebben toen dus de beslissing moeten nemen om haar te laten inslapen. wat sowieso had gemoeten, maar ze had nog zoveel zin om te leven. maar doordat een stel sukkels die ons niet een kenden zeiden dat wij slecht waren voor onze paarden moesten we haar in laten slapen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:13

ik ben nog steeds benieuwt over wie dit nou gaat.....en welk paard...pas dan kan ik er een mening overgeven...vind het wel zwak dat de da die aangifte heeft gedaan niet is komen opdraven...,

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:19

Ik heb in mijn leven verschillende zeer oude en zeeeer magere paarden gekend. Ik heb het gevoel, dat ze juist door hun magerte zo oud worden en in feite is dat ook door een onderzoek aan muizen bevestigd. Dat een leek zich op zoiets verkijkt, OK; maar een DA hoort dat te weten. Niks weten en wel een grote mond, de incompetentie viert hoogtij. Nederland, waar is je kennis gebleven?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:44

kan zijn dat de da een spoedgeval had oordelen is makkelijk, zeker vanaf bokt over kennis dierenarts