NRPS-hengsten tonen eerste sprongetjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NRPS-hengsten tonen eerste sprongetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:37

http://www.nrps.nl/
nrps.nl

De verrichtingshengsten van het NRPS hebben tijdens de tweede beoordelingsdag op maandag 22 oktober hun eerste sprongen gemaakt. De getoonde prestaties waren wisselend. Enkele dressuurgefokte paarden lieten bij het springen een betere indruk achter dan sommige springhengsten.

Het merendeel van de hengsten (21 stuks) was aanwezig. Voor drie daarvan was het de eerste keer dat ze naar Ermelo kwamen voor een beoordeling door de verrichtingscommissie. In totaal werden vijf hengsten, die zich tijdens de eerste beoordeling in september niet gepresenteerd hebben, verwacht door de hengstenkeuringscommissie en de veterinairen. Van die vijf kwamen Sastro (v. Sandro Hit) en Cantis (v. Cantos), beide in eigendom van Belgische eigenaren, wederom niet opdagen en dat betekent dat zij niet meer in aanmerking kunnen komen voor goedkeuring. Hun enige mogelijkheid is volgend jaar opnieuw aanmelden en vanaf de eerste beoordeling aan het onderzoek deelnemen.

De drie nieuwe gezichten die wel voor de verrichtingscommissie verschenen, zijn Nintendo (v. Negro), Cees (v. Casantos) en Guiminko (v. Guidam). Nintendo heeft het verrichtingsonderzoek van het KWPN als dressuurpaard doorlopen en hij hoeft bij het NRPS niet opnieuw beoordeeld te worden op de dressuuronderdelen. Daarnaast moet hij wel, net als alle NRPS-hengsten, nog de bereidheid tonen onder het zadel een eenvoudig parcours te springen. Daar kwam hij deze keer voor naar Ermelo. Maar na zijn optreden maakte de commissie duidelijk dat ze hem graag nog een keer terug willen zien, omdat hij nu te groen aandeed. Cees werd heel netjes voorgesteld door Kristian Houwen en liet een symphatieke indruk achter. Guiminko had wat moeite met zijn balans en kon op de sprong nog niet overtuigen. Hetzelfde kan gezegd worden van Sobarde-E (v. Silverstone). Maar de hengsten hebben nog tijd om zich te verbeteren en dat is ook wat er van ze verwacht wordt: dat er een stijgende lijn in hun prestaties waar te nemen is naarmate het verrichtingsonderzoek vordert. Ook de springgefokte hengsten Cooper (v. Carry Gold), Querly-Elvis (v. Querlybet Hero) en Royal Class (v. Radisson) en de D-ponyhengst Djamaï du Bois (v. Danny Gold) kunnen wat dat betreft aan het werk. De springpaarden London (v. Londontimes), Carpe Diem (v. Casco), Andiamo Special (v. Andiamo) en Uvolinus (v. Guidam) hebben al iets (wedstrijd)ervaring in de benen en zij onderscheidden zich dan ook door constant goed in de manieren te springen. Wel moet Uvolinus nog wat meer gaan overtuigen in de basisgangen, maar dit kan ook te maken hebben met de manier waarop zijn (spring)ruiter hem voorstelt. Quincy W (v. Quidam de Revel) beweegt zich met zoveel gemak en vanzelfsprekendheid over de hindernissen dat hij zich voor het gevraagde niet in hoefde te spannen. Het springtalent van deze hengst komt vermoedelijk pas tot zijn recht als de hindernissen flink wat hoger zijn. Goed beschouwd hadden de als dressuurpaard gefokte Sambezi (v. San Remo), Jive (v. Jazz), Netto (v. Negro), Karolus van Wittenstein (v. Krack C), Ferrero (v. Ferro), Wup (v. Welt Hit II), en de veelzijdige Don Jovi (v. Don Ruto) en de Anglo-Arabier Profit x (v. Pharaon xx), die ook duidelijke progressie in zijn basisgangen liet zien, het deze tweede beoordeling het best voor elkaar. Zonder dat ze zich nu meteen springpaarden mogen noemen, toonden zij allemaal een zekere bereidheid om een paar maal over het kruisje en steilsprongetje en door het lijntje te gaan en dat was precies wat de verrichtingscommissie wilde zien.

Afwezig bleven de D-ponyhengst Parino B en de rijpaardhengsten Ferrango, Numberto en Fidelio. Als zij op de derde beoordeling en de examendagen weer wel meedoen, kunnen zij hun verrichtingsonderzoek in februari afronden met het na-examen.

anneliesdj

Re: NRPS-hengsten tonen eerste sprongetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:00

Jammer dat Cantis er niet was, ben namelijk fan van Cantos dus ook van zijn kinderen.

Overigens een goede zaak dat ook dressuurpaarden een sprongetje moeten maken, vind dat ze dat bij het KWPN ook weer moeten invoeren.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:45

anneliesdj schreef:
Jammer dat Cantis er niet was, ben namelijk fan van Cantos dus ook van zijn kinderen.

Overigens een goede zaak dat ook dressuurpaarden een sprongetje moeten maken, vind dat ze dat bij het KWPN ook weer moeten invoeren.

Helemaal mee eens!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:51

Tenslotte wordt een springpaard ook beoordeeld op zijn bewegingen. Hoewel ze daar ook wel wat strenger in mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:55

NIet alleen een parcours springen, ook gewoon die terreintest weer lopen. Kan je gelijk zien of ze instelling hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:57

De instelling kun je bij een parcoursje ook wel zien, daarom is een heel parcours ook veel waardevoller dan enkel een lijntje lang de bakrand.
Hoe ging de terreinproef eigelijk in zijn werk? (doen ze dat eigelijk nog wel ergens?)

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:58

Citaat:
Enkele dressuurgefokte paarden lieten bij het springen een betere indruk achter dan sommige springhengsten.

Toch op zich wel humor Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:03

MissJ schreef:
Citaat:
Enkele dressuurgefokte paarden lieten bij het springen een betere indruk achter dan sommige springhengsten.

Toch op zich wel humor Haha!

Ik vind het eerder treurig... Zegt dat iets over de kwaliteit van de springpaarden of over de kwaliteit van de dresuurpaarden?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:04

Kan aan zoveel dingen liggen. De ruiters, hoe groen ze zijn, misschien onder de indruk van de omgeving, spanning, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:08

anneliesdj schreef:
De instelling kun je bij een parcoursje ook wel zien, daarom is een heel parcours ook veel waardevoller dan enkel een lijntje lang de bakrand.
Hoe ging de terreinproef eigelijk in zijn werk? (doen ze dat eigelijk nog wel ergens?)

Maar niet zo goed als bij een terreinproef.

In Duitsland lopen alle hengsten nog steeds een terreinproef.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:19

hoe gaat dat in zijn werk?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:45

Waarom zijn Fidelio en Farrango niet aangeleverd vraag ik me af?
Zijn toch niet de mindere NRPS hengsten
Ik ben ook voor de tereinproef, de echte schijtbakken vallen dan al snel af Tong uitsteken
wel apart dat de dresuurhengsten beter sprongen dat sommige springhengsten Clown
maar misschien is dat volgende keer wel anders..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:31

Vraag ik me eigenlijk ook af, waarom Ferrango er niet bij was...
Wetende dat die een meer dan voortreffelijke sprong kan maken en dat bovendien ook nog heel graag schijnt te doen ook.

Mijn mening: een paard hoort een sprong kunnen maken, anders deugt hij achter niet.
Angsthazen die het wel in de benen hebben maar niet in het hart, zou ik niet op grond van 'wil niet springen' afwijzen, trouwens. Het moet wél in de benen zitten. Dus enkele hindernis ipv terrein neem ik genoegen mee.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:51

Nou toevallig was ik in de buurt en heb het mogen aanschouwen. Ik kan de jury niet volgen hoor. Enkele kneuzen/schijtlijsters met springen worden geroemd om hun vermogen en talent Clown
Ben ik nou gek ?? Zit ik met een hoop "kenners" te babbelen over de goeie springers en die worden weer door jury in het artikel afgeschetst alszijnde : weinig talent.... Nou ja als ik een hengst moest kiezen voor mijn paard moet ik oordeel van de NRPS jury maar met een korrel zout nemen.
Tjonge jonge jonge.... Met de steeple zag ik maar weinig echte goeie. Een ponyhengstje ( vos)deed er mee , die ging als een raket over de baan, er waren nog al wat paarden die erg bang waren (of vervelend hoe je het mag noemen). Wel spectaculair die gallopade met het mooie weer(zonder hindernissen)
Ik heb er van genoten!! Haha!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:20

anneliesdj schreef:

gaat zo !
op het filmpje is de d-ponyhengst Djamai du Bois (v. Danny Gold)

http://www.youtube.com/watch?v=GZiehXq78cA

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:38

Ja, die heb ik gezien!! Haha! Ik vond dat ie wel knoerhard door de laatste bocht ging hoor!! Heb je ook nog een filmpje van de andere paarden ? Vingers aflikken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:37

marjolein88 schreef:
anneliesdj schreef:

gaat zo !
op het filmpje is de d-ponyhengst Djamai du Bois (v. Danny Gold)

http://www.youtube.com/watch?v=GZiehXq78cA

Dat is toch de steeple? (wat beoordelen ze daar eigelijk precies?)
Een terreinproef is toch met hindernissen, soort van cross?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:07

jajaj maar steeple wordt gehouden tijdens NRPS
karakter, galop

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:02

Nou Marjolein88 hij wilde nog wel 3 rondjes volgens mij Haha!
en tis iig ook geen schijtert Tong uitsteken

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:19

Dit was geen steeple maar een gallopade (= zonder hindernissen) Knipoog
Toch zonde van die dure dressuurcracks om die daar overheen te jassen Vork

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:24

marjolein88 schreef:
karakter, galop

En toch snap ik daar het nut niet helemaal van, het karakter en de galop kun je ook beoordelen tijdens de dressuurproef en het springparcours.

Maar ik was juist nieuwsgierig naar de terreinproef, hoe dat vroeger in z'n werk ging.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:43

Cristina schreef:
Toch zonde van die dure dressuurcracks om die daar overheen te jassen Vork

kunnen ze ook een keer loskomen, en eens iets leuks gaan doen Cool

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:16

anneliesdj schreef:
marjolein88 schreef:
karakter, galop

En toch snap ik daar het nut niet helemaal van, het karakter en de galop kun je ook beoordelen tijdens de dressuurproef en het springparcours.

Maar ik was juist nieuwsgierig naar de terreinproef, hoe dat vroeger in z'n werk ging.

Jaaa, vroeger ging dat knoerhard over een paar hindernissen, maar het risico dat het paard zonder ruiter aankwam was te groot. En meestal was de baan te glad of te nat of bevroren zodat de helft van de paarden geen steeple ingevuld kregen op hun verrichtingsbalk. Dan "mochten" ze het jaar daarop weer terug komen om het over te doen. Kwamen ze niet opdagen dan kregen ze gewoon een O van onvoldoende op hun balk! Zo werkte dat vroeger bij het NRPS. Natuurlijk kwamen er steeds meer protesten van hengstenhouders, zodat ze er maar een gallopade van gemaakt hebben. Die ze verdelen over het karakter en de galop. Clown

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:08

Dus een rondje flink scheuren is een goed karakter begrijp ik Clown

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:05

unamie schreef:
Dus een rondje flink scheuren is een goed karakter begrijp ik Clown

nee je begrijpt het niet helemaal goed.
Ze beoordelen het karakter op meerdere punten.
Wil het paard voorwaarts gaan over een vreemd terrein, dus hierbij wordt gekeken of hij niet schrikkerig of stakerig is.
En daarna wordt gekeken of hij tijdens harde galop nog wel te onder controle gehouden kan worden. dus niet met de staart erop en het bit vastpakkend een rondje crossen.
En het aller belangrijkste: Is de hengst na het rondje weer tot rust te krijgen. Het is hierbij belangrijk dat hij wanneer het afgelopen is gewoon aan een los teugeltje weer weg kan stappen. en niet snuivend met de staart op zn rug blijft dribbelen.