Vuurzee leidt tot evacuatie paarden in Californië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vuurzee leidt tot evacuatie paarden in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:37

http://www.thehorse.com/viewarticle.asp ... source=rss
thehorse.com

Door de droogte woeden er vele branden in Californië. Daardoor worden er op dit moment tienduizenden paarden ge-evacueerd. Tesamen met de mensen die hun huis moeten verlaten, wordt er ook hard gewerkt om de dieren onderdak te bieden.

Californië heeft ruim 700,000 paarden. De meeste paarden vinden onderdak bij grotere stallen in veilige gebieden, maar er zijn ook mensen die in paniek hun paard uit de stal zetten en hopen dat deze zich zelf zal kunnen redden. Vanwege de enorme snelheid waarmee het vuur zich aan het verspreiden is, is het soms onmogelijk om de paarden nog op tijd te evacueren.

In 2003 is deze ramp al eens voorgekomen. Ruim 50 paarden vonden toen de dood in het vuur. Van 250 paarden werd nooit meer een eigenaar gevonden.

Roane

Re: Vuurzee leidt tot evacuatie paarden in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:55

Is toch het ergste wat je kan overkomen lijkt mij, dat je je paard niet mee kan nemen als er gevaar dreigt. Nagelbijten / Gniffelen en dan loslaten en hopen dat hij het overleefd, dat is stof voor nachtmerries...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:58

Ik zou geen rust hebben als ik mijn paard daar achter moest laten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:02

Ik heb een paard verkocht naar Californie een paar jaar geleden..ik hoop dat hij nog leeft... Boos!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:04

Vreselijk... ik weet ook 'n paard wat in Californië staat maar ik heb 'm nog niet teruggevonden via internet, hopelijk is die niet in gevaar!

Maar sowieso vreselijk dit soort dingen... ook voor de mensen die hun paarden vrij laten op hoop van goede afloop. Wat eng!

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:51

Als ik en mijn dieren weg moeten omdat het niet veilig is zorg ik koste wat het kost dat AL mijn dieren in veiligheid zijn.
Ik heb in het zuiden van de VS gewoond en daar heb ik een paar keer op het punt van evacueren gestaan door tornado's en orkanen. De hond en de hamster gaan dan gewoon mee. Je kunt ook in een schuilkelder in de buurt maar daar mogen geen dieren in, dat vind ik dus geen optie.
Ook als je geen trailer hebt, loop of rij je een eind met je paard. Je probeert iig alles om te zorgen dat hij veilig is, je laat hem toch niet zo los, het zijn geen wilde dieren die voor zichzelf kunnen zorgen. Boos!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:06

Nou, als de nood echt aan de man is, dan zet ik toch liever de boxdeur open. het zijn wel geen wilde dieren, maar als je in een landelijke omgeving woont zullen ze toch een eind weten te vluchten....

Maar ik zou dan toch eerder m'n paard in een trailer zetten, of onder het zadel ergens heen proberen te rijden...

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:24

Oh mensen wat een drama dit zeg. Vreselijk!
Maar zo te lezen gaat het vuur erg snel. Als je geen mogelijk heid meer zien om je paard te redden is de box (of weidehek) openzetten de enige kans van overleven voor je paard. En als de ellende achter de rug is maar zoeken. Brrr, ik krijg er koude rillingen van als ik eraan denk!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:31

Roane schreef:
Is toch het ergste wat je kan overkomen lijkt mij, dat je je paard niet mee kan nemen als er gevaar dreigt. Nagelbijten / Gniffelen en dan loslaten en hopen dat hij het overleefd, dat is stof voor nachtmerries...

wat dacht je dan van alle andere dieren...

dit is gewoon heel erg en triest, zowel voor paarden als alle andere dieren.
wat dacht je trouwens van alle dieren in de bossen, de kunnen geen kant meer op. echt vreselijk!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:38

Javayo schreef:
... of onder het zadel ergens heen proberen te rijden...
Dat ga je met deze branden niet redden. Doordat de wind zo sterk is hebben ze op sommige momenten zelfs met de auto moeite om voor te blijven.

Ik hoop dat een groot gedeelte van de paarden op tijd een veilige plek heeft. Vanmorgen stond er in de Telegraaf een hororfoto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:35

Roane schreef:

Nou ik zou hem opzadelen en gaan met die banaan in volle galop, manlief neemt de auto met hond en spullen maar. Maar hij gaat mee!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:25

Als ik moet kiezen tussen de veiligheid van mijn beesten en die van mezelf en mijn dochter is de keuze snel gemaakt. En niet zozeer voor mezelf alswel voor mijn dochter.
Ik zou alles openzetten en laten lopen, meer kan je op zó'n moment gewoon niet doen!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:31

ja das lekker het brandt al een paar dagen, ze weten dat het een ernstige zaak is en dan wachten tot het laatste moment om vervolgens maar de boxdeur open te zetten en de paarden los te gooien. Zal wel weer aan mij liggen dat ik dit niet begrijp. Wanneer hier een storm komt met springtij en het water stijgt dan weet je dat er een gevaar aanwezig is en dit ernstige gevolgen kan hebben. Dan wacht je toch ook niet tot het water over de dijk komt, dan zorg je ook dat je alles eerder op een andere plek hebt staan lijkt mij.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:33

Mindfields schreef:
Ik heb een paard verkocht naar Californie een paar jaar geleden..ik hoop dat hij nog leeft... Boos!

Weet hoe groot Californie is? Van boven naar beneden is het al meer dan 10 uur rijden..

Mijn tante zit ook vlakbij de branden, deze zomer hebben we getrokken in het noorden van Californie. Toen waren er ook al bosbranden (Reno). Ze zit helemaal in het zuiden en waarschijnlijk ingesingeld door de branden.

Nu maar hopen dat de Santa Ana wind vanuit de woestijn gaat liggen. Het is daar de ergste droogte gemeten in 130 jaar Scheve mond

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:56

Heftig Anneke! Hopelijk blijft je tante de ellende bespaard!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:16

Ik ben nu op een stal in Californie, 45 minuten van San Francisco. Hier is niets aan de hand, maar je kan wel op het nieuws zien dat de stress groot is!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:44

Santa Ana winden zijn gaan liggen, inmiddels komt er een windje vanaf zee. Begint nu weer een beetje meer hoop te komen.

Idd Concorde, Californie is zo groot dat je aan er niet heel veel van verneemt. Volgens mij komt het in dat gebied ook niet zoveel voor, alleen bovenin weer bij Reno en Lake Tahou.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:30

24/10/2007 Paarden opgevangen op Del Mar Racetrack

De bosbranden in Californië bedreigen niet alleen duizenden huizen, waaronder die van de 'rich and famous', maar ook de onderkomens en levens van talloze paarden in de regio.

Iedere renbaan ziet graag veel paarden komen, maar op dit moment herbergt de renbaan Del Mar, nabij San Diego zo'n 2.400 paarden met hun vele verzorgers op de vlucht voor het vuur. In de regio zijn vele fokkerijen van volbloeds en andere rassen. Tot de bedreigde fokkerijen hoort de bekende Vessels Stallions Farm. Op de faciliteiten van de hengstenhouderij zijn ook tal van andere paarden ondergebracht al op de vlucht, maar er wordt gevreesd dat ook deze hengstenhouderij in de vuurlinie terecht komt en hetzelfde lot ondergaat als Ballena Vista Farm dat deels ten prooi viel aan de vlammen, waarbij overigens alle volbloeds konden worden gered..
De paarden die daar staan zullen dan ook weer elders moeten worden ondergebracht, maar dat kan niet op Del Mar, waar het stampvol is en verzorgers al moeten slapen op de golfbanen in de buurt van de renbaan. Wellicht biedt de baan van Los Alamitos dan soelaas. Ook hier is het stallencomplex open gezet voor paarden op de vlucht voor het vuur. Geschat wordt dat in de omgeving van San Diego zo'n 300.000 paarden aanwezig zijn. Vrijwilligers zoeken in tussen de getroffen streken af naar gevluchte of achtergelaten paarden om deze te redden en een veilig heenkomen te bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:55

hilden1971 schreef:
ja das lekker het brandt al een paar dagen, ze weten dat het een ernstige zaak is en dan wachten tot het laatste moment om vervolgens maar de boxdeur open te zetten en de paarden los te gooien. Zal wel weer aan mij liggen dat ik dit niet begrijp. Wanneer hier een storm komt met springtij en het water stijgt dan weet je dat er een gevaar aanwezig is en dit ernstige gevolgen kan hebben. Dan wacht je toch ook niet tot het water over de dijk komt, dan zorg je ook dat je alles eerder op een andere plek hebt staan lijkt mij.

Ja, waar moet je heen met je paarden? Dat weet je dan vaak weer niet van te voren en er zijn daar ook mensen die gruwelijk rijk zijn, heb hele kasteeltjes in de fik zien gaan, stel die hebben een stuk of 10 paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:58

tamorka schreef:
24/10/2007 Paarden opgevangen op Del Mar Racetrack

De bosbranden in Californië bedreigen niet alleen duizenden huizen, waaronder die van de 'rich and famous', maar ook de onderkomens en levens van talloze paarden in de regio.

Iedere renbaan ziet graag veel paarden komen, maar op dit moment herbergt de renbaan Del Mar, nabij San Diego zo'n 2.400 paarden met hun vele verzorgers op de vlucht voor het vuur. In de regio zijn vele fokkerijen van volbloeds en andere rassen. Tot de bedreigde fokkerijen hoort de bekende Vessels Stallions Farm. Op de faciliteiten van de hengstenhouderij zijn ook tal van andere paarden ondergebracht al op de vlucht, maar er wordt gevreesd dat ook deze hengstenhouderij in de vuurlinie terecht komt en hetzelfde lot ondergaat als Ballena Vista Farm dat deels ten prooi viel aan de vlammen, waarbij overigens alle volbloeds konden worden gered..
De paarden die daar staan zullen dan ook weer elders moeten worden ondergebracht, maar dat kan niet op Del Mar, waar het stampvol is en verzorgers al moeten slapen op de golfbanen in de buurt van de renbaan. Wellicht biedt de baan van Los Alamitos dan soelaas. Ook hier is het stallencomplex open gezet voor paarden op de vlucht voor het vuur. Geschat wordt dat in de omgeving van San Diego zo'n 300.000 paarden aanwezig zijn. Vrijwilligers zoeken in tussen de getroffen streken af naar gevluchte of achtergelaten paarden om deze te redden en een veilig heenkomen te bieden.

Je zou bijna denken een evacuatie programma, een paar ruiters die de kudde gaat begeleiden elders, hier in Nederland nog wel te overzien, maar het uitgestrekte USA natuurlijk niet, beetje penny gedachte, maar een stallencomplex, dan zou je toch verwachten dat je ze met een paar cowboys toch wel naar een plek kunnen laten komen??

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:58

Dit gebied ligt VER buiten bereik. Dat is te paard zo maar efkes niet te overbruggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:00

Dat is nou weer jammer, maar soms heb ik wel eens het idee dat reddingsoperaties zo traag op gang komen en dan zijn ze vaak weer te laat.

Google maps laat geen brand zien, sjammer, ben wel benieuwd.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:03

Mijn man komt daar vandaan, wij hebben er ook gewoond en the painted cave fire meegemaakt. mijn paard is toen ook geevacueerd geweest, bij hele aardige arabieren fokker gestaan in Santa Inez, het hart van de volbloed fokkerij. De paniek is heel groot. het vuur gaat enorm snel. je kunt niet veel eerder evacueren dan wanneer het je verteld wordt. De natuur is zo uitgestrekt en ruig, niet met nederland te vergelijken. En te paard weg,waar wil je met je paardje naartoe rijden, dat kan echt niet.
Je paard losgooien in de buitenbak is nog de beste optie. Het zand vormt een natuurlijk barriere, maar het wordt zo heet dat ze letterlijk in hun vel kunnen koken. De staldeur opengooien heeft geen zin, een paard vlucht bij brand de stal en het vuur in, niet eruit. Veel medeleven met de mensen daar, afschuwelijk om alles te moeten verliezen en gelukkig hebben ze veel geleerd van katrina en nemen ze wel dieren mee.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:14

wat erg!!