http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=36433
frieschdagblad.nl
Dubbeldam ligt op koers voor Peking
Leeuwarden - Hij wilde het met bondscoach Rob Ehrens binnen oogbereik niet in zoveel woorden zeggen, maar Jeroen Dubbeldam ligt op koers richting de Olympische Spelen over tien maanden in Peking. De Grote Prijs van Indoor Friesland paste uitstekend in dat schema. Met BCM Up and Down won de olympisch goudwinnaar van Sydney de finale barrage.
Franke Sloothaak liet in zijn voormalige thuishaven met Lagurio met 30,7 de snelste tijd klokken. ,,Je prebearje altyd it heechste te heljen. Ik haw gokt en it is krekt net slagge’’, aldus de ruiter uit het Duitse Borgholzhause. Niettemin was hij de meest succesvolle internationaal ruiter. Hij won na de zege op vrijdag, op zaterdag nóg een aansprekende rubriek. Bij de prijsuitreiking werd het Fries volkslied ingezet, terwijl hij tot Duitser genationaliseerd is. ,,Ik fyn dat prachtich en eins kom ik hjir hiel graach en it paste goed dit jier.’’
Het was voor Jeroen Dubbeldam uit Weerselo de eerste Grote Prijs-zege in Leeuwarden. ,,Je moet dan natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Ik heb meteen de aanval gekozen en ging bijna te krap de bocht om bij de eerste hindernis. Ik toucheerde de balk, maar deze bleef in de lepels.’’
Op de vraag of hij het concours in Leeuwarden vond passen in zijn schema richting Olympische Spelen was Dubbeldam terughoudend. Hij wilde wel kwijt dat hij in ieder geval de wereldbekerfinale geen optie vindt volgend jaar. Dat duidt gezien het tijdsschema toch op zijn hoop op een plekje in de olympische ploeg. ,,Zover wil ik zelf absoluut nog niet gaan. Ik rijd nog een paar concoursen en ga het na de wedstrijd in Stuttgart rustiger aan doen met BCM Up and Down en me in mijn stal De Sjiem voorbereiden op het buitenseizoen. Ik ga hem niet helemaal op rust zetten. Dat heb ik ooit met De Sjiem gedaan na vier fantastische jaren met een olympische titel als bekroning, maar dat pakte verkeerd uit. Daarna is het paard nooit meer op dat hoge niveau terecht gekomen. Toen maakte ík de keuze, nu kijk ik naar wat het paard aangeeft. Franke Sloothaak heeft mij die tip ooit eens gegeven bij een vliegreis naar een concours in Rusland en daar ben ik hem nog dankbaar voor. Bedankt Franke’’, zo zei hij lachend in de richting van de Duitse Fries.
Deze knikte, maar niet als een boer met kiespijn die net had verloren. ,,Het hoort erbij. We zijn afhankelijk van de vorm van de paarden. Soms pakt het goed uit, soms niet’’, relativeerde Sloothaak.
Dubbeldam heeft in de ogen van Sloothaak geen tomtom nodig om Peking te halen, toen deze discussie op tafel kwam in de persconferentie na de Grote Prijs en Dubbeldam niet verder dan Leeuwarden wenste te kijken. ,,Wat willen jullie hier eigenlijk in Nederland. Jeroen is olympisch kampioen, wereldkampioen en Europees kampioen, wat moet hij nog meer laten zien’’, zo ergerde Sloothaak zich. De gelauwerde ruiter betoogde dat ze in Nederland niet om Dubbeldam heen kunnen. Dubbeldam was sinds 2002 de eerste Nederlander in het rijtje van winnaars van de Grote Prijs op Indoor Friesland. Vijf jaar geleden was het Jur Vrieling met Edminton de Grote Prijs op zijn naam schreef.
Voor de ogen van bondscoach Ehrens was Dubbeldam in grootse doen in de finale barrage. Dubbeldam en Sloothaak onderscheidden zich met technisch hoogstaande rijkunst. Tijdens de eerste rit van Sloothaak gleed het paard Legurio over de hindernissen, geruisloos, zo mooi van techniek.
Bondscoach Ehrens genoot ervan. ,,En ik geniet ook van de entourage hier in Leeuwarden. Indoor Friesland heeft een nieuw stempel gedrukt op de internationale springagenda. Echt een grote stap voorwaarts. Dat is van groot belang voor de toekomst.’’
Dubbeldam en Sloothaak zegden beiden alvast toe volgend jaar terug te komen. Ook speelt mee dat er in Leeuwarden nu liefst drie rankingwedstrijden bij zitten, waar ruiters punten voor de internationale rankinglijst kunnen verdienen.
Bodem
Met name de bodem werd als top ervaren. De stichting Indoor Friesland is hierover bezig met onderhandeling over het volgende seizoen. De strijd om de meest perfecte bodem te creëren, gevoerd tussen de gebrouilleerde broers Ton en Ben Agterberg, is wat het internationale ruiterkorps betreft gewonnen door laatstgenoemde.
In de schaduw van de grote ervaren ruiters waren ook vooral regionaal actieve amazones als Nathalie van der Mei uit Makkinga en Sandra van den Outenaar uit Winsum actief op basis van een wildcard.
Van der Mei sprong redelijk met Heechhiem’s Springtime, maar zij besefte tegelijkertijd dat ze voor de echte top nog net iets te kort komt. ,,Als je ziet hoe Dubbeldam en Sloothaak de barrage rijden, dan is dat voor mij nog te hoog gegrepen. Wat een klasse’’, vond Van der Mei.
Een andere goede prestatie met een regionaal tintje: Jur Vrieling uit Holwierde was zaterdag in de tweefasenrubriek in de strijd tegen de klok knap tweede met Riadne Velvet. Ook toch een hoogtepunt voor een ruiter uit de regio. In de GP ging hij geruisloos ten onder met Emmerton.
De Fransman Yann Candele zette voor de volle tribunes in het WTC Expo de toon voor de barrage door met Pitareusa foutloos met 31,56 de concurrentie onder druk te zetten. Hij zette de Saoedi-Arabische prins Abdullah Al-Saud meteen op zes seconden. Iedereen beet zich er stuk op, Dubbeldam uitgezonderd. Na Dubbeldam en Candele eindigde de Amerikaan Peter Wylde met Fein Cera op een derde plaats.
Het stichtingsbestuur van Indoor Friesland toonde zich tevreden over de verrichtingen van de ruiters. ,,Wat wolle je noch mear yn Fryslân? Sterke ruters en prachtige sport’’, glimlachte voorzitter Geart Benedictus. Het bestuur zat er relaxed bij en dat had weer alles te maken met de goede publieke belangstelling: vrijdag uitverkocht huis en zaterdag nagenoeg uitverkocht. De internationale springruitertop was daar zeker van invloed op, hoewel ook de Friese tuigrubrieken traditioneel erg in trek zijn. ,,Je voelt hier de binding met de regio’’, vond Sloothaak. ,,En daar moet je als organisatie op inspelen.’’ Franke Sloothaak keerde met een goed gevulde beurs huiswaarts.