Voltigepaard Caballero geopereerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voltigepaard Caballero geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 11:11

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... yle=0&men=
knhs.nl

Het voltigepaard van voltigevereniging Roy Rogers uit Bilthoven is aan het begin van deze week met spoed opgenomen in een kliniek met hevige koliekverschijnselen. Na een operatie, waarbij er vier meter darm is verwijderd, is het de komende dagen even afwachten hoe hij zich hersteld en wat de verdere prognose zal zijn.

Caballero heeft samen met leden van Roy Rodgers deelgenomen aan verschillende internationale wedstrijden en schreef ook al eens een NK op zijn naam. "Caballero wordt gezien als opvolger van 'De Belg', het huidige toppaard van de vereniging. De Belg wordt al wat ouder en het zou voor hem ook beter zijn als we hem minder vaak in hoeven zetten", aldus de trainster Cynthia Danvers.

Marloes_R

Re: Voltigepaard Caballero geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:25

Ach jee zeg, dat is een flinke operatie geweest.

Heel veel sterkte, en hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:57

De Belg was afgelopen zaterdag bij paard en passie aan het werk. Liep heel onregelmatig, mogelijk doordat hij zo was bijgezet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:16

Het is alleen maar hopen,dat hij er goed bovenop komt. (Offtopic:Wat heeft die opmerking over het bijzetten met deze operatie te maken? Scheve mond )

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:47

Uphill schreef:
De Belg was afgelopen zaterdag bij paard en passie aan het werk. Liep heel onregelmatig, mogelijk doordat hij zo was bijgezet.

Voltige is een zware aanslag voor de paarden vooral omdat ze maar een kant op lopen.
Dit heeft veel gevolgen en geeft snellere en hogere slijtage op de benen. Deze paarden zijn nu eenmaal sneller "op"helaas.

Gaan we nu overal waar een paard wordt bijgezet wordt op reageren???. Er zijn regels voor het bijzetten van een voltige paard en kan mij niet voorstellen dat een team als Roy Rogers het risico gaat lopen om het paard te slopen.

Pff 4 meter darm is wel heel veel grote vraag of dit paard ooit niet geschrikt zal zijn voor de voltige.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:19

Jakkie, koliek operaties zijn niet niks.
Ik hoop voor het dier dat hij er weer bovenop komt hoor en zonder veel problemen verder kan leven.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:59

Prisca schreef:
Voltige is een zware aanslag voor de paarden vooral omdat ze maar een kant op lopen.
Dit heeft veel gevolgen en geeft snellere en hogere slijtage op de benen. Deze paarden zijn nu eenmaal sneller "op"helaas.

Het lijkt mij zo dat je het paard op twee kanten traint Knipoog Voltige is een topsport en het paard is daar het allerbelangrijkste onderdeel van. Wat sommige mensen niet snappen is dat een correcte voltigetraining de prestaties van een paard alleen maar positief beinvloeden. Net zoals bij andere paardentakken is een training op verkeerde manier funest voor een paard. Voltigepaard eerder op? zoals hierboven staat, dat De Belg al wat ouder is en die heeft toch echt vorig jaar nog op de Wereldruiterspelen in Aken rond gegaloppeerd.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:02

ja de belg liep inderdaad behoorlijk onregelmatig en maakte ook flink wat gekke sprongen. viel telkens terug in draf enz enz. heb even gekeken en ben toen weer terug gegaan naar de stand vaan aafke, die was achter de bak, en nog hoorde ik haar constant het paard aansporen met haar stem.

dus de belg is misschien wel aan vervaning toe.

triest dat de belg zijn vervanger nu ziek is. hopelijk word hij weer beter!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:07

maxxie schreef:
Het lijkt mij zo dat je het paard op twee kanten traint Knipoog Voltige is een topsport en het paard is daar het allerbelangrijkste onderdeel van. Wat sommige mensen niet snappen is dat een correcte voltigetraining de prestaties van een paard alleen maar positief beinvloeden. Net zoals bij andere paardentakken is een training op verkeerde manier funest voor een paard. Voltigepaard eerder op? zoals hierboven staat, dat De Belg al wat ouder is en die heeft toch echt vorig jaar nog op de Wereldruiterspelen in Aken rond gegaloppeerd.

Trainen wel maar de rest is alles op een kant. Ik weet uit ervaring dat de slijtage bij deze paarden hoger is ook al worden ze ernaast nog afwisselend getraint het is gewoon best een zware sport voor de paarden.

Ik zeg dit puur voordat er nog meer mensen gaan zeggen dat het door het bijzetten het paard kreupel of onregelmatig liep. Vind dat er sneu en onterecht.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:34

De rest is alleen wedstrijden. Tijdens een wedstrijd is een paard max. 10 minuten (1x6 en 1x4) linksom aan het galopperen, zonder loswerken. Een gemiddeld voltigeteam heeft +- 8 wedstrijden per jaar. (vele halen dit niet eens) Het is de verantwoordeljkheid van de trainer om te zorgen dat een paard een evenwichtige training krijgt. Ik ken genoeg 'oudere' paarden die al vele jaren meelopen en hebben gelopen en ook via keuringen is gebleken dat zij niets hebben.
Nogmaals een een verkeerde training is funest voor het paard en ook in de voltigesport zie ik paarden lopen die inderdaad te veel op 1 hand lopen. Het paard kan je cijfer goed beinvloeden waardoor het voor voltigeur als longeur een belangrijke zaak is dat je paard goed loopt, dit kan niet als ie maar op één hand wordt getraind. Verder zijn goede voltigepaarden schaars dus (iedereen) is er dan ook erg zuinig op!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:15

gaat dit nou over het paard en de operatie of word dit nou een topic over het correct trainen van een paard ?

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:22

Het is wel duidelijk dat hier veel mensen aan het woord zijn de totaal geen kennis hebben van de voltigesport!! Jammer dat er weer eens "deskundigen" met een vooroordeel hun mening menen te moeten uiten, zonder te weten waar ze over praten!

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:58

het zal wel een zware operatie zijn geweest ik hoop dat hij er boven op komt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:42

ik hoop echt dattie er weer bovenop komt!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:52

Tjonge heb ik op iemands staart getrapt ?

Ik heb geen verstand van voltige en ik heb ook geen kritiek. Ik stelde vorige week zaterdag alleen maar vast dat de Belg onregelmatig liep, ik vroeg mij af of dit door het bijzetten kwam meer niet.

Het is natuurlijk jammer dat de opvolger voor de Belg nu in de lappenmand zit en de Belg mogelijk zelf ook niet echt rad is.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:50

@ Uphill: Mijn reactie sloeg in de eerste plaats op de zogenaamde "ervaring" van Prisca...

Omdat zij toevallig misschien een voltigepaard kent dat (door slecht gebruik of minder sterke gewrichten) last heeft gehad van slijtage, is meteen de hele voltigesport slecht en spreekt ze uit ervaring! Daar kan ik heel slecht tegen! Sorry Bloos...

Ik ken zelf ook enkele voltigepaarden die door overmatige slijtage de voltigesport achter zich hebben moeten laten. Maar dat wil nog niet zeggen dat daarom de sport meteen slecht is! Het ene paard heeft nou eenmaal sneller slijtageverschijnselen als het andere en daar komt ook nog eens het gebruik bij. Bij correct gebruik van je paard is voltige beslist niet belastender dan bijvoorbeeld springen. En zeker tegenwoordig is de voltigesport een heel stuk paardvriendelijker geworden als het gaat om de belasting die het dier krijgt.

Tsja, en hoe De Belg in Groningen liep, dat weet ik niet, daar was ik niet bij. Het zou best zo kunnen zijn dat hij onregelmatig was, maar ik kan me niet voorstellen dat de longeur dan werkelijk door zou gaan! En op wedstrijden zal dat zeker niet gebeuren, want dan mag je echt niet starten met een onregelmatig gaand paard!

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:22

pff.. hopen dat het allemaal nu goed gaat!