Oss saneert snel 31 paardenweitjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oss saneert snel 31 paardenweitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:47

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/os ... 026628.ece
brabantsdagblad.nl

Van de 67 paardenweitjes in Oss zijn er na 2010 nog 36 over. De andere 31 weitjes worden de komende drie jaar gesaneerd, hebben burgemeester en wethouders gisteren besloten. De sanering wordt doorgevoerd op grond van ligging, spreiding en overlast.

De perceeltjes waar het om gaat, liggen onder meer aan de Geffensestraat/De Bus. Vier weiden daar blijven bestaan omdat ze verder van de bebouwing af liggen en volgens de gemeente in goede staat verkeren. Vijf ervan verdwijnen echter in 2009. De vier weiden aan de Hazenakkerstraat en Kantsingel gaan ook weg. Van de 11 weitjes in wijkpark De Strepen verdwijnen er acht, omdat ze verwaarloosd zijn en voor overlast zorgen. Een weide aan de Jeneverbes ligt te dicht bij bebouwing en moet weg.
Dat geldt eveneens voor twee weitjes in park Schadewijk: zij liggen te dicht bij toekomstige nieuwbouwwijk Horzak en verdwijnen. Voor dat plan moeten ook drie stukjes weiland aan de Achterschaijkstraat wijken. Een weitje aan de Spaanderstraat moet weg omdat ook dit te dicht op de bebouwing ligt.
Een wei aan de Kuipers Rietbergstraat en een aan de Amsteleindstraat liggen eveneens te dicht bij huizen, vindt het college. Een wei aan de Gewandeweg verdwijnt omdat daar een hondenuitlaatplaats voor de buurt komt. Aan de Ruwaardsingel wordt een stuk weiland aan de stichting Landschapsbeheer overgedragen.

Lynn_Nikita

Re: Oss saneert snel 31 paardenweitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:54

en waar willen ze al die paarden dan neerzetten??

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:54

Oke, het word daar echt helemaal volgebouwd in oss en er zijn er al zo weinig Nagelbijten / Gniffelen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:58

dat hebben ze hier in dronten net zo gedaan ik heb 2 weilanden gehad van de eerste moest ik af voor industrie wat er nu nog niet staat , en de tweede moest ik onlangs af twee jaar terug omdat ze de spoorlijn hanzelijn precies daardoor gingen leggen daarbij sneuvelde nog de rest weitjes in dronten
er is er naar mijn weten nog maar een stuk of twee over eentje aan de weg tegenover de manege en nog eentje in het bos bij de ijsbaan o en nog eentje bij het tuincentrum de rietweg , maar verder .... ja eentje bij de wisentcamping , maar daar wil je gewoon allemaal niet staan et is of aan de weg of aan een fietspad of in een bos en allen zonder fatsoenlijk toezicht

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:00

Krijgen de eigenaren van de paarden een andere plek van de gemeente?Dat is vaak het probleem met nieuwe woonwijken.Eerst staat er niets.Alleen de paarden ,niemand tot last.Dan komen er huizen mensen weten dat er paarden staan en dan gaan ze klagen.Een snelweg of een spoorweg sluiten ze toch ook niet af.Dat weet je toch van te voren als je er gaat wonen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:15

Leuk, lijkt me dat we met zijn allen eens mogen kijken wie dat beleid veroorzaakt: de wethouder van Ruimtelijke Ordening, Groenbeleid is van de SP. Noemen zich geloof ik ook een groene partij, ik kan hier weinig groens aan vinden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:21

Belachelijk, ik heb jarenlang gebruik gemaakt van een dergelijk weitje...en dat zag er altijd netjes uit. De mogelijkheden qua pensionstalling in oss zijn zeeeer beperkt (ja...je betaald gelijk 400 euro ex. mesten), iets wat voor veel mensen simpelweg niet betaalbaar is.

Dat ze strenger controleren op die weitjes, dat begrijp ik, ze mogen ook best mensen aanspreken en evt. van een weide afzetten. Maar bij mijn weten is er zelfs een wachtlijst voor dergelijke weitjes...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:34

Maar ik begrijp dat dat allemaal grond van de gemeente Oss is, of zit ik er naast?

MirteL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:55

Dit is inderdaad gemeente grond, die gehuurd wordt voor een heel schappelijk prijsje. De meeste weitjes waren oorspronkelijk bedoeld als groentetuin.

Kitty84 Het is geen randstad, 400 euro!? Ik weet dat de meeste pensionstallen in deze regio op € 225 zitten qwa prijs en dat is all in om het zo maar te zeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 09:56

Dat zal wel 400 per jaar zijn Nagelbijten / Gniffelen
en 400 vind ik nog netjes Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:14

een beetje matige berichtgeving. Eerst leek het erop dat men onder dwang afstand moest doen van een weitje. Wat van de gemeente is, mag de gemeente mee doen wat ze willen. Ik zou het alleen eerder verkopen aan de eerste de beste gegadigde. Van mij hoeven gemeentes niet zoveel grond te hebben Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:26

Erg vervelend voor de betrokkenen!
In mijn vorige woonplaats had ik ook een weide. Dat was een weide op een perceel van in totaal 22 weides. De grond was door de gemeente verpacht aan een vereniging en als je daar lid van werd kon je in aanmerking komen voor een weide. De vereniging heeft een netheidscommissie die zorgen dat iedereen de afgesproken regels met de gemeente nakomt. Het bestuur van de vereniging was aanspreekpunt voor de gemeente. Op die manier heeft de gemeente ook een beter overzicht ipv waneer je ze 22 individuën moeten communiceren.
Wellicht is deze organisatievorm een idee voor anderen?
Een aantal jaren geleden was er opeens sprake van dat de weides weg moeste, voor woningbouw. Heel veel mensen uit het dorp, inclusief omwonenden hebben toen geprotesteerd bij de gemeente.
Daarna is het plan niet doorgegaan en werd de weidevereniging opgenomen als deel van het groene hart in het bestemmingsplan. Van de omgeving van de wei werd een park gemaakt, zodat er goed gewandeld kan worden. Inclusief een ruiterpad met oversteek over de vaart naar het bos, om veilig daar te kunnen komen.
Dus...het kan ook anders met gemeenten!
Nu woon ik daar niet meer en heb ik de luxe van grond bij huis, dus de dieren bij huis.
Maar zo'n weide was voor mij al die jaren geweldig. Met een beetje weemoed heb ik het ook wel achtergelaten.

PluizebolpumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

Waar 'mijn' paardjes staan is ook een gemeenteweitje, gehuurd door de eigenaar van de paardjes. Elke keer als ik dit soort berichten hoor slaat me de schrik om het hart. Dan denk ik gelijk aan wat er zou kunnen gebeuren met 'ons' weitje, zou niet weten hoe de eigenaar vier paarden ergens in pensionstal zou moeten onderbrengen, zo rijk is hij (en ik ook niet) niet.

Vraag me ook altijd af wat er dan met de paarden/ponies van de mensen gebeurt die van hun landjes worden afgezet; krijgen ze een vergoeding, krijgen ze de tijd om paarden te verplaatsen of erger, te verkopen, of wordt er botweg gezegd 'over 14 dagen van het landje af, want anders...' zonder dat er nagedacht wordt over de emotionele en financiele gevolgen die dat soort maatregelen heeft voor mensen. Het zijn toch vaak niet de allerrijkste mensen die van dat soort weitjes gebruik maken en het zal soms wel eens de enige manier zijn om een eigen paard of pony te kunnen houden.
Het zal allemaal best wel kloppen maar ik vind het toch sneu en een beetje bot...

Ik hoop iig dat die mensen in Oss een nieuw (betaalbaar) plekje kunnen vinden voor hun dieren.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:09

Als de gemeente maar kan bouwen. Is echt oss weer, denken alleen maar aan eigen belang.

Ook al moeten anderere burgers van de gemeente er voor wijken. Hun bouwen het vol. Niet de paardeneigenaren. is echt typisch oss.

Het was al in oss erg moeilijk om aan weitjes te komen, vooral met stal.

MirteL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:53

Moet de gemeente dan tegenwoordig ook als sponsor van goedkope weides fungeren? Als je een normaal bedrag per maand niet kan betalen en toch paarden/pony's wil houden, hoe moet het dan als je paard ernstig ziek word? Moet de gemeente dit ook betalen?

PluizebolpumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:16

MirteL schreef:
Moet de gemeente dan tegenwoordig ook als sponsor van goedkope weides fungeren? Als je een normaal bedrag per maand niet kan betalen en toch paarden/pony's wil houden, hoe moet het dan als je paard ernstig ziek word? Moet de gemeente dit ook betalen?

Natuurlijk hoeft de gemeente geen 'sponsor' te worden. Maar misschien is het wel zo dat mensen die die weitjes hebben daardoor wel geld hebben om zieke paarden te betalen. Is nog wel wat anders dan elke maand weet ik hoeveel geld ophoesten, vind ik. Bovendien kan het ook zo wezen dat je eerst makkelijk veel geld kunt uitgeven en daarna door omstandigheden minder. Is dan toch fijn als er een tussenoplossing is zoals weitjes. Gemeenten zouden ook in contracten kunnen opstellen dat ze elk ogenblik de weitjes kunnen invorderen (weet niet wat er in huurcontracten staat, daar heb ik geen verstand van) maar dan weet je waar je aan toe bent en kun je er alsnog voor kiezen om het wel of niet te doen.
Ik weet iig wel dat ik, zeker met huidige gemeentebeleidingen (?), liever geen weitje zou hebben. Dan maar geen eigen paard. Wil wel de zekerheid hebben dat ik het kan blijven betalen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:14

hoe vervelend het ook is, als de gemeente het echt wil doorzetten heb je gewoon pech en zul je verder moeten kijken.
Ik ken niet alles in en om oss, maar je hebt er plaatsen als Berghem, Herpen(koolwijk, manege de hoef), Heesch, nistelrode, met wat rondbellen en vertellen kun je vast een eind komen.
Tot een jaar geleden was ik ook afhankelijk van weides van anderen, Dit is me altijd goed gelukt voor een redelijke prijs. Het hoogste wat ik tot nog toe betaald heb voor mijn D pony is 125 per maand, voor een wei met schuilstal in een groep, gebruik van binnenmanege en incl voer.
Dit is vlakbij de bossen met goede uitloopregelingen.

Dus niet bij de pakken neer gaan zitten, goed zoeken en wellicht is de oplossing dichterbij dan je denkt.

succes

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:08

Wij hebben geluk dat wij van een particulier huren, ik betaal nu voor 1 haflinger en 2 shetlanders 70 euro in de maand, dus zo slecht zit ik niet. En idd als je in de omgeving goed speurt kan je echt wel aan een goed betaalbare plek komen, maar de mensen die nou daar in oss een plek hebben van de gemeente die nu gesaneerd gaat worden moeten nu wel uit gaan kijken naar een andere plek.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:58

wij kregen toen geen andere optie ze zeiden zet maar op de manege neer ja als al die paarden op de manege moesten staan was er geen plek meer ,

ik heb het geluk dat ik een dorp verder wel elke dag 16 km heen en ook weer terug op de scooter een plekje heb weten te vinden , maar voor veel meiden op een fiets is dit niet te doen ,

ik vind dat de gemeentes waar ook zich toch beter moeten inleven in de mensen met een hobby , want stel er is echt niks meer geeen landje niks meer over wat moet je dan ?
de meeste mensen met paarden hebben altijd een bedrag achter de hand mocht het paard ziek worden , en daarbij hebben de meeste een verzekering voor hun paard , ik dus ook maar 400 euro in de maand kan ik niet ophoesten voor mijn paard ,
lees per maand en daarbij komen vaak de dierenarts kosten , hoefsmid wormenkuur en dergelijke nog bij , dan zit je tegenwoordig met het mestbeleid , wat strengerr is geworden waardoor stallen meer geld vragen , en ook dit jaar de hoge stro en vlas prijzen en de biks prijs die omhoog is gegaan .

paarden is voor meeste mensen een hobby en je moet er niet krom voor hoeven te liggen , want je moet dan 400 euro per maand aan je stal betalen , je hebt je huis huur of hypotheek , de achterlijk hoog gemeentelijke belastingen van tegenwoordig , je eigen onderhoud zoals boodschappen , je eigen verzekering ook achterlijk hoog , dan heb je wie weet nog andere dieren honde nwaar je achterlijk hoge belasting voor moet betalen , katten die ook meoten eten , honden en katten die ook naar de dierenarts moeten voor een jaarlijkse enting en een onverwachtse gebeurtenis ,

Mirtel in jou verhaal kan ik me totaal niet vinden je zal vast bij een gemeente werken ofzo , maar dan nog leef je in in mensen die paarden hebben en houden , want ze hebben niet alleen een paard , maar wie denkt er ooit aan huizen andere huisdieren en eventuele kosten ?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 07:45

nog steeds denk ik, als je goed zoekt, je echt voor minder dan de helft van 400 euro, een stal kan vinden.
Waar staat trouwens die manege waar je 400 euro per maand betaald?
het hoogste wat ik tot nog toe in de buurt heb gevonden is 250 euro en daar word het misschien 280 ivm stro prijs, en dan heb ik het over een groot volwassen paard bij een binnenmanege waar de paarden dagelijks op de wei worden gezet en weer terug op stal, waar word uitgemest, waar bij je er niet bij hoeft te zijn als de smid komt etc etc.
Dus 400 euro lijkt mij licht overdreven.

het hoogste wat ik betaald heb is 125, daarvoor altijd minder, maar dan deed ik meer aan de verzorging(iets wat ik ook graag doe).
Kijk eens rond, informeer bij wat boeren, wellicht is het dichterbij dan je denkt.

En wat mij betreft mogen die weitjes ook blijven bestaan hoor, al moet ik ook wel eerlijk bekennen dat er in de omgeving van oss ook wel wat weitje liggen die er echt verwaarloosd bij liggen, met hekwerk wat aan alle kanten aan elkaar hangt van strotouwtjes, maar goed, de gemeente zou dan ook een regel kunnen maken dat de gebruikers het netjes bij houden toch?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:44

Waaronder die van mij waarschijnlijk...
Die van mij is aan de Geffensestraat, vlak achter de verbouwing. Ziet er wel goed verzorgd uit, maarja, te dicht bij de verbouwing.

Als die gasten dan ook een keer DUIDELIJK zijn, je krijgt niet te horen welke, of je erbij zit of niet. Straks kan ik op het laatste moment op zoek, en bedankt gemeente Oss.
Betalen jullie ook stalling voor de komende 10 jaar?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:49

@ youfordogs: als je in de buurt van de randstad een pony wil stallen, ben je echt rond de 400 euro per maand kwijt. Gelukkig is dat hier in de buurt niet zo.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:19

wat ben ik blij dat ik in berghem woon, kon mijn pony gewoon makkelijk op de wei krijgen.. in oss wordt het steeds moeilijker