Vanaf vandaag wordt er in Lion D'Angers (F) gestreden om de wereldtitels Eventing voor 6- en 7-jarige paarden.
Voor deelname aan dit WK hebben de paarden het afgelopen seizoen op diverse wedstrijden hun qualificatie voor deelname moeten halen en de meest talentvolle jonge paarden zullen aanstaand weekend deelnemen. De 6-jarige paarden rijden een CCI/CIC 1*, een dergelijke cross is te vergelijken met een Z-cross op landelijk niveau. De 7-jarige paarden lopen een CCI/CIC 2**.
Voor Nederland nemen de volgende ruiters deel met 6-jarige paarden: Jan van Beek met Bridget (BWP), Andrew Heffeman met Newton de la Love (SF) en Iris Peemen met Acroliance Embregts (NRPS)
Bij de 7-jarigen nemen Florinoor Hoogland met Fly in Kiwi (Volbloed), Jan van Beek met Troy (KWPN) en Harm Snoeck met Flathley (ISH) deel.
Vandaag staan de eerste veterinaire keuring en de officiele parcoursverkenning op het programma. Op donderdag-en vrijdagochtend rijden de 6-jarigen hun dressuurproeven en 's middags komen de 7-jarigen aan de beurt. Zaterdag is de cross-country voor beide leeftijdsklasses en op zondag moeten alle paarden zich melden voor de laatste veterinaire keuring en daarna wordt er gesprongen.
Op de officiele website van de organisatie is veel informatie te vinden. Zo is het cross-countryparcours met foto's van de hindernissen te bekijken en kunnen fans een berichtje met aanmoedigingen achterlaten voor hun favoriete deelnemers.
Mooie cross! Ik vind het niveau vrij hoog. Ben blij dat ik dat volgend jaar met Violin nog niet hoef
Een aantal hindernissen zijn idd flink pittig, maar bijv hindernis 1 vond ik wel heel extreem laag. Maar ik ben ook blij hoor dat ik dat niet hoef te rijden.