RAALTE/DEVENTER - De diefstal van ruim 11.000 euro door de penningmeester heeft tot grote problemen geleid bij de landelijke rijvereniging Arion in Raalte.
Omdat de vorige penningmeester van de rijvereniging er - volgens het bestuur - ook al een potje van had gemaakt, werd in september 2006 de 61-jarige J.J. uit Mariënheem binnen gehaald. De vrouw kreeg een bankpas om betalingen mee te verrichten. Maar de vrouw had andere plannen.
Gedurende een jaar haalde J. allerlei geldbedragen van de bankrekening. Het geld werd gebruikt voor boodschappen, rekeningen en tanken. Op zitting van de politierechter in Deventer werd gisteren duidelijk dat het geld ook een ander doel had. J. werd naar eigen zeggen afgeperst door haar voormalige partner.
Aan die man zou J. ook honderden euro's hebben betaald. 'Door omstandigheden' was de penningmeester naar eigen zeggen meermalen in de fout gegaan. Opgeteld sluisde de vrouw zo een slordige 11.000 euro weg. Zelf beweerde ze dat het minder geld was. ,,Ongeveer 10.000 euro'', aldus de vrouw.
Met dat stelen van die duizenden euro's bracht J. de rijvereniging in grote financiële problemen. Want de club staat nu in het rood bij de landelijke bond. Als die niet meewerkt en als J. het niet voor elkaar krijgt om het geld terug te betalen, dan is het einde oefening, zo vertelde een bestuurslid van Arion.
Aan de rechter zal het niet liggen, want hij wees de totale schadeclaim toe. Daarnaast veroordeelde hij J. tot een werkstraf van zestig uur plus een maand voorwaardelijke gevangenisstraf. ,,U hebt het vertrouwen van de vereniging flink beschaamd.'' Hij verklapte eigenlijk een hogere straf in gedachten te hebben gehad, maar wilde niet vonnissen boven de strafeis.
Had het artikel al gelezen in de krant van gisteren, is bij ons om de deur alleen Arion is naar mijn mening Bathmen en niet Raalte.. Echt belachelijk wat daar is gebeurd helemaal een vereniging op papier tref je hiermee want die hebben geen andere inkomsten dan lidmaatschap etc.
Arion is idd Bathmen en alleen een papieren vereniging. Toch schandalig dat dit gebeurt.
Nou ja..papieren vereniging?? Flink wat geld in de kas anders - en waarschijnlijk grotendeels opgebracht door leden. Die zijn uiteindelijk de dupe, want het is hun geld dat weg is.
Wat vreselijk. Vind het heel erg voor de gedupeerden. En ook al zal het een "papieren club" zijn zoals hier wordt gesuggureerd, de leden zijn hun geld kwijt. Ik hoop dat het opgelost gaat worden.
Met papier wordt bedoeld dat het een vereniging is om westrijden te kunnen rijden. Er zijn geen lessen, er is geen locatie/manege en er worden geen wedstrijden gereden. Je moet wel natuurlijk contributie betalen en afdrachten voor de KNHS en startcoupons ed, dus het kost de leden geld. En dat geld is voor een deel weg en dat kan natuurlijk niet.
Dit kan toch nooit zomaar gebeuren? Er is toch altijd zoiets als controle door het bestuur of kascontrole door leden? In mijn ogen is niet alleen de penningmeester hier verantwoordelijk voormaar gewoon het hele bestuur. Of de penningmeester moet wel heel sneaky hebben gewerkt. Je mist die bedragen toch op je begroting en ik neem aan dat ze die vermiste bedragen ook moest verantwoorden?
begroting wordt meestal 1 x per jaar gedaan. ZIj heeft alles overgenomen in september 2007 dus het kan wel kloppen! het is nu tot een zitting gekomen maar dit speelt natuurlijk al iets langer.
Ik ben lid van deze vereniging en heb de KNHS gemaild hoe het verder gaat( al 2 weken geleden en krijg maar niks terug!). Want de schuld bij de KNHS is zo hoog dat ze waarschijnlijk geen startkaarten ed meer uit gaan geven aan Arion . Of te wel dan zijn wij de L*L! Verderf nog geen nieuws, had net al even gebeld met de nieuwe penningmeester maar die is vanavond pas weer bereikbaar. Als ik wat weet dan plaats ik het hier.
Zo ik heb zojuist gebeld met iemand van de vereniging. Met de KNHS zijn goeie afspraken gemaakt,zodat wij volgend jaar gewoon kunnen rijden! Er mogen gewoon startkaarten aangevraagd worden e.d
De vereniging gaat er alles aan doen om voor de leden volgens jaar weer een leuke clinic of iets dergelijks te organiseren en natuurlijk zijn nieuwe leden van harte welkom! (en je hoeft niet bang te zijn dat je geld verkeerd terecht komt!!)