Kampioen in een zeldzame sport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kampioen in een zeldzame sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 06:39

http://www.tctubantia.nl/regio/tubberge ... 019188.ece
tctubantia.nl

Hein Willem Veldhuis wil westernriding ook naar Twente halen.

Hij kent zelf geen andere liefhebbers van 'zijn' sport, in de hele gemeente Tubbergen niet. Hij zou zijn sport in zijn eigen directe omgeving dan ook graag zien groeien.

En nu hij er Nederlands kampioen in is geworden denkt hij dat dat wel eens zou kunnen lukken.

Aan het woord is de Albergenaar Hein Willem Veldhuis. Zijn sport: westernriding.

Sinds kort is hij nationaal kampioen op het onderdeel reining. In een met bijna 1000 bezoekers gevulde manege Bartels in Mariënheem waren Hein-Willem en zijn paard Hollywood S Maximack, roepnaam Max, in een bijzondere vorm. De combinatie haalde 140.5 punten. Een topscore.

Westernriding is een sport die uit Amerika is komen overwaaien. Het heeft zijn oorsprong in het werk van de cowboys die voor dat werk een paard moesten hebben dat rustig, meedenkend en welwillend was.

"Uiteindelijk is hier een rijstijl uit ontstaan die voor zowel de recreatieruiter als de professional een uitdaging is geworden," ervoer Veldhuis aan den lijve.

Zelf kwam hij in de dressuur terecht, een van de drie klassen van de sport, naast snelheidsspelen en het onderdeel waarbij de ruiter en zijn paard met koeien aan de slag moeten.

Onder de dressuur vallen alle onderdelen die samen een afspiegeling vormen van de tijd dat de cowboy samen met het paard al zijn werkzaamheden op de ranch moest opknappen. Western pleasure, trail, western horsemanship en reining zijn de populairste behendigheidswedstrijden.

Over reining, het onderdeel van zijn persoonlijke succes: "Daarbij stuur je je paard door teugeldruk en het lichte begeleiden van de benen. Bij reining moet je een aantal patterns (proeven) uitvoeren. Die patterns bestaan uit het maken van een aantal grote en kleine cirkels in verschillende snelheden en het tonen van sliding stops (paard met de achterbenen laten glijden), changementen (galopwissels), rollbacks (snelle draai om de achterhand van 180 graden) en spins (vliegende draai om het binnenachterbeen waarbij de voorbenen ruim overstappen)."

Hein-Willem Veldhuis kwam zes jaar geleden in aanraking met westernriding. "In de Ankerhal in Saasveld waren wedstrijden en ik had direct bewondering voor de sport. Kort na die bewuste dag heb ik zelf een paard gekocht en ben aan de slag gegaan. Ik had vanaf mijn zesde tot mijn zeventiende jaar paard gereden, dus helemaal vreemd in de ruitersport was ik niet." En dat verklaart volgens hem zijn snelle vorderingen in de toen voor hem nieuwe tak van paardensport.

Samen met zijn vriendin Joyce Rustwijk (36) verzorgt hij de paarden bij hun huis aan de Weemselerweg in Albergen. "We zijn er dagelijks zo'n twee uur mee bezig", zo schetst Joyce hun gezamenlijke toewijding. Op dit moment hebben ze vier paarden, allemaal van Amerikaans ras, en twee Shetlanders bij huis staan.

De landelijke populariteit van westernriding is de laatste jaren enorm toegenomen, in navolging van landen als Duitsland en Italië, waar het fenomeen voor de Europese doorbraak zorgde.

Opmerkelijk detail: de sport geniet een behoorlijke landelijke dekking, alleen in Twente wil het nog niet echt van de grond komen.

"We hebben natuurlijk in Twente een groot aantal sterke springruiters en dat remt volgens ons de ontwikkeling van westernriding in deze regio af", vermoeden Hein-Willem en Joyce. "We zouden graag volgend jaar een wedstrijd willen organiseren in Twente. Dat moet dan een combinatiewedstrijd zijn", waarmee Veldhuis doelt op de samenwerking van de Dutch Reining Horse Assocation (DRHA) en de National Reining Horse Association (NRHA) waaronder de bijna wekelijks gehouden wedstrijden plaatsvinden.

Voor de nabije toekomst hoopt de huidige Nederlandse amateurkampioen een stap voorwaarts te kunnen maken.

"Het is mogelijk dat ik volgend jaar in de klasse voor professionals kan uitkomen en aan wedstrijden in het buitenland kan deelnemen. Hiervoor moet ik mij dan wel kwalificeren via de verschillende nationale wedstrijden. Ik weet echter dat het rondmaken van een sponsorpakket moeilijk is, maar ervoor gaan doe ik zeker."

DubbelFun

Re: Kampioen in een zeldzame sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:54

Citaat:
De combinatie haalde 140.5 punten. Een topscore.
Natuurlijk is het mooi dat Hein deze titel heeft weten te bemachtigen, maar ik wil toch wel even iets over de score kwijt.

In de reining worden een aantal oefeningen beoordeeld, zoals de spin, de stop etc. Voor elk onderdeel kan men plussen of minnen als dit onderdeel beter of minder als de standaard wordt uitgevoerd.
Een correct uitgevoerde manoevre krijgt dus een 0-score
Men gaat altijd uit van een 0-waarde van 70 punten.
Doe je een onderdeel goed dan krijg je een halve tot max anderhalve punt erbij (dus een + ), is een onderdeel minder dan het standaard niveau dan krijg je een halve tot anderhalve punt aftrek (dus een -).
De max. score is 82 per proef/per jury.

Bovenstaande show was een dubbel gejureerde wedstrijd, waarbij dus op 0-waarde je al 140 punten hebt.
Hein heeft dus met al zijn onderdelen een halve punt gescoord boven die 0-waarde.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:49

Is kampioen zijn in de westernriding zeldzaam dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:53

Gezien het aanbod aan onderdelen zeker niet, alleen hoor je er landelijk (te) weinig over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:54

Klein detail: laten er nu twee Nederlandse Kampioenschappen gehouden worden, die van de WRAN en van de AQHA/NQHA....

En dan heb je nog verschillende klasses: Junior en Senior Reining.
De Heer Willem Veldhuis is een van de 4 Nederlandse Kampioenen in het onderdeel Reining.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:57

@Cassidy: vergeet de andere rassenshows niet: ApHC en DPHA/APHA. Verder weet ik niet in hoeverre de specifieke reiningclubs er een kampioenschap op na houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:00

Oeps, ik was de andere rassenkampioenschappen idd even vergeten...

Ga je krijgen als je illegaal bokt Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:32

Ik woon in Tubbergen, ken er veel uit de paardensport, maar van hem heb ik nog nooit gehoord. Bloos

Waarschijnlijk heeft het artikel die insteek, dat het hier nog enorm "onbekend" is.

Ik heb alleen van stal Duin en Dal in Harbrinkhoek gehoord en die doen geloof ik wat met western, maar verder zou ik het niet weten in Twente. Bloos

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:39

Zeldzame sport? Verward Joh, reining is een Olympische Sport! Haha! En idd niet te vergeten alle rassenshows. Tijdens het NK te Mariënheem hebben er zeer veel reiners mee gedaan en zijn er dus ook (zoals boven al genoemd) meerdere mensen Nederlands Kampioen geworden in het onderdeel reining in diverse klassen.
Maar misschien is het in het kleine deeltje van Nederland, genaamd Tubbergen, wel héél onbekend Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:40

Ja. Maryflower, kijk maar naar mijn post hierboven. Haha!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:57

Natuurlijk súper gedaan! Maar ik ben het met DubbelDun eens, 140,5 is geen topscore. Ik rijd nu bijna 2 jaar western, ben 9 juli 15 jaar oud geworden en ik reed een score 143,5 in Mariënheem.. In de Senior Reining werden geweldig hoge score's neergezet, met name die van Jurgen Pouls met Tabasco Tari. Dat was volgens mij rond de 150! Maar natuurlijk is het super gedaan van iedereen! Een score 70 rijdt je niet zomaar, ik denk dat veel mensen nooit hoger dan een 68 zijn gekomen! Knipoog

xx Michelle «3

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:28

Dit vind ik een stukje tekst wat zo'n 20-25 jaar geleden geschreven had kunnen zijn, toen was western nog iets bijzonders en moest je best zoeken naar een stal.
Of bedoelt hij het onderdeel "westernriding" wat je in NL bijna niet ziet Tong uitsteken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:19

Inderdaad een prehistorisch stukje.
Het is jammer dat journalistieke aandacht vaak blijft hangen in het 'wat is westernrijden'-verhaaltje. Wanneer er een echt goed inhoudelijk stuk geschreven zou worden zou dat meer mensen enthousiast maken dan weer zo'n artikeltje waarbij je het idee krijgt dat western rijden een onderontwikkelde sport voor mafketels is.

Bij dressuur gaan ze toch ook niet uitleggen wat je precies moet doen terwijl de gemiddelde krantenlezer dat ook niet weet?

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:09

Misschien kan iemand Hein Willem Veldhuis eens doorverwijzen naar bokt. En dan naar het forum over Western en in het bijzonder het volgende bericht:
viewtopic.php?f=4&t=835159
Dan hoeft hij het niet alleen te doen, maar ziet hij dat er al een heleboel 'oosterse' westernruiters hetzelfde idee hebben. Namelijk om gezamenlijk in het oosten van het land activiteiten op western gebied te organiseren. Knipoog
Groetjes Kirsten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:21

Inderdaad Kirsten