draaimolenpony's niet meer welkom op Gentse foor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

draaimolenpony's niet meer welkom op Gentse foor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 17:59

http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Art ... demo=False
standaard.be

Als een echte cowboy op de kermis enkele minuutjes rondjes draaien op de rug van een pony. Wie heeft het als kind nooit gedaan? Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn. Als de gemeenteraad daar op 22 oktober mee instemt, verdwijnt de ponymolen voorgoed van de Gentse kermissen. Net als in Antwerpen en Bredene wil het Gentse schepencollege het gebruik van levende dieren tijdens foren verbieden. Het gaat daarmee in op een vraag van Groen!-gemeenteraadslid Filip Watteeuw.

Die stelde voor het kermisreglement in die richting te veranderen. 'Pony's die urenlang saai rondjes draaien, horen niet thuis op een kermis. Door lawaai, rook en andere attracties is het welzijn van de dieren er onbestaande.'

Groot gelijk, vindt schepen Mathias De Clercq (Open VLD) en hij kondigde in de gemeenteraadscommissie aan dat de meerderheid het voorstel van Watteeuw zal steunen. 'Voor ons is het een principiële kwestie. Die dieren kiezen er niet voor om dat te doen. Pony's moeten in hun natuurlijke omgeving opgroeien. We willen het dierenleed zoveel mogelijk verminderen. Een kermis kan gerust zonder een ponymolen.'

De exploitanten van de attractie tijdens de Halfvastenfoor en de Gentse Feesten zaten gisteren in zak en as. 'We doen toch niets verkeerds', zeggen Patrick De Maeyer en Marielou Fernandez. 'Onze paardjes zijn als kleine kinderen voor ons. We leggen ze elke dag in de watten. Het is niet waar dat zij voortdurend rondjes moeten draaien. Onze pony's blijven na een dag kermis steeds een dag op stal. Onze molen is tijdens de week open van 15.30 tot 20uur, tijdens het weekend enkele uren langer. Zo'n zes maanden per jaar doen wij geen kermissen en kunnen onze pony's grazen op een grote weide in Evergem.'

De ouders van De Maeyer zijn meer dan een halve eeuw geleden met de ponymolen begonnen. 'We hebben nooit iets anders gedaan', gaan Patrick en Marielou voort. 'Geld om met een andere attractie te beginnen, hebben we niet. Deze molen is ons leven. Wij zijn echt gebroken.'

Mathias De Clercq had intussen al contact met de exploitanten, maar blijft bij zijn standpunt. 'Ik begrijp dat het menselijk moeilijk ligt, maar ik blijf bij onze ethische, principiële benadering

StableEnable

Re: Kermispony's niet meer welkom op Gentse foor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:11

Goed besluit. In een draaimolen op de kermis horen namaakpony's geen echte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:14

Jammer voor die mensen, maar ik vind het heel goed dat ze geen dieren meer gebruiken op kermissen.
Nu ken ik die mensen en paarden niet, maar ik heb al vaker zo'n ritjes gezien, met pony's en ezels.. die hadden slecht passende zadels op, schoftwondjes daardoor, hadden er duidelijk geen plezier in, en dan van 's morgens 10 uur tot 's avonds 6 uur..
Er zijn vast ook wat mensen die er wel goed voor zorgen, maar ik zie toch het liefst helemaal geen pony's meer op de kermis.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:15

mwah.. ik weet niet,. als je daar als pony de hele dag moet staan, nee dan kan het niet leuk zijn..
Maar om daar nou een uurtje met een pony te staan moet kunnen vind ik .

Milou90

Re: draaimolenpony's niet meer welkom op Gentse foor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:22

Ik vind het goed. Heb altijd medelijden gehad met die beestjes die daar hele dagen rond moeten hobbelen met kleine kindertjes op hun rug.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:44

Goed besluit idd. Ja Vind het echt heel sneu als ze de hele dag maar een beetje rondjes moeten lopen... Op de kermis zijn genoeg neppaarden, gaan ze daar maar een rondje op rijden.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:48

Heel goed besluit.. Pony's horen niet op een kermis.. Idd voor een uurtje kan wel, maa met een uurtje, verdienen die mensen hun geld niet.. Vond het ook een heel goed besluit toen de pony's uit ponypark Slageharen werden gehaald..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:10

Héél goed besluit! Had er al jaren eerder moeten komen. Misschien kunnen ze hun kinderen in de draaimolen zetten. Kunnen ze die in de watten leggen tijdens het draaien van de rondjes úren lang. En dan de volgende dag "fijn" binnen blijven.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:43

Ben het helemaal eens met mijn voorgangers !geen levende dieren op een kermis.Verkoop je spul en pony`s en koop er wat anders voor weer.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:52

ik vond die molens niet slecht! Clown
het dierenwelzijn van die pony's word echt streng streng gekontroleerd Knipoog en er is dus geen reden tot paniek!! want de pony's worden soms ook gewiseld tijdens de wekends door de uren die ze draaien. en idd ze moeten op weide's in de gemeenten dat de kermisatractie staat! en als dat niet gebeurd zijn ze hun pony's dus kwijt.. ik vind dat dit niet nodig was. jij zit ook dagelijks op school. en die pony's doen ook hun dagelijkse job. en ze vinden het echt niet erg om kindjes rond te lijden! want zwaar werk is het niet Knipoog ook krijgen ze waten in de oren en die zorgt ervoor dat het geluidsoverlast minder word dus! en ze staan zeker niet mager. dus krijgen genoeg te eten. is er eentje ziek? dierenarts er direckt bij! nu ik vind dit niet echt kunnen dat ze plots zeggen.. gedaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:56

MysticTinker schreef:
Jammer voor die mensen, maar ik vind het heel goed dat ze geen dieren meer gebruiken op kermissen.
Nu ken ik die mensen en paarden niet, maar ik heb al vaker zo'n ritjes gezien, met pony's en ezels.. die hadden slecht passende zadels op, schoftwondjes daardoor, hadden er duidelijk geen plezier in, en dan van 's morgens 10 uur tot 's avonds 6 uur..
Er zijn vast ook wat mensen die er wel goed voor zorgen, maar ik zie toch het liefst helemaal geen pony's meer op de kermis.

Ja

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:01

Citaat:
Onze pony's blijven na een dag kermis steeds een dag op stal.

Nee dat is leuk, een hele dag saai stil staan op stal.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind dat ze gelijk hebben, dit soort atracties zijn zeker wel dieronvriendelijk.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:11

gelijk hebben ze! pony's houden helemaal niet van al die harde geluiden van een kermis, laat staan de rook en al die mensen.
ben echt blij dat ze dit hebben gedaan..!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:11

magda_90 schreef:
MysticTinker schreef:

Ja

idd,, als ze willen rijden gaan ze maar naar de manege..

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:18

Payal schreef:
gelijk hebben ze! pony's houden helemaal niet van al die harde geluiden van een kermis, laat staan de rook en al die mensen.
ben echt blij dat ze dit hebben gedaan..!

die geluiden worden tegengehouden door waten ofdergelijke. Knipoog
die rook gaat best meevallen! Vork en die mensen vinden ze leuk want ze kennen niets anders Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:20

Goed besluit Ja

Ik vind het altijd erg triest om van die treurige shetjes te zien staan in die keiharde muziek.
Hopelijk volgen meerdere gemeenten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:46

Ik vind het een beetje overdreven Bloos
Op de Tilburgse kermis staan/stonden ook altijd pony's, die stonden 10 dagen op de kermis (en die interesseerde de muziek etc. echt geen biet ) en verder stonden die het hele jaar zich moddervet te grazen op de wei. Mijn paard zou vast best willen ruilen want die werkt wel wat harder Vork

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:07

en zo hoort het, ik heb dit jaar in utrecht op zo'n pony gezeten, puur omdat die man zei dat als ik een paard had ik hem ook wel kon temmen (wat ik al vreemd vond). heb niet betaald omdat ik het totaal niet steun, maar die man vond het best. nou, ik ben nog nooit zó hard rondgestapt. ik vind het best dat als de pony's een goede verzorging krijgen én het hun niks uitmaakt ze een paar uurtjes met wat kindjes rondwandelen, maar als je ziet hoe angstig zo'n beest kan zijn, vind ik het niks anders dan mishandeling. Je confronteerd zo'n dier namelijk met één van zijn grootste angsten.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:54

Ik sta helemaal achter hun visie.
Toch vind ik het spijtig dat het net bij hen is. De ponytjes van Gent zijn de best uitziende en verzorgde kermispony's die ik al ooit gezien heb! Geen teugels of bit, alleen halster. Veel rustdagen, de pony's hebben een beurtrol. Die mensen gaan ook echt heel goed om met die beestjes. De pony's zien er ook gezond uit.
Maar ze horen inderdaad niet thuis op een kermis. Maar ik blijf het spijtig vinden moesten net zei een verbod krijgen. Er zijn zo veel ergere kermispony's....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:01

Urielle schreef:
Op de Tilburgse kermis staan/stonden ook altijd pony's, die stonden 10 dagen op de kermis (en die interesseerde de muziek etc. echt geen biet ) en verder stonden die het hele jaar zich moddervet te grazen op de wei. Mijn paard zou vast best willen ruilen want die werkt wel wat harder Vork

Ja 1 keer in het jaar zou ik ook geen probleem mee hebben.
maar ik begrijp dat het hier gaat om zeg maar een blijvende atractie???? (heb ik dat goed?)
Dus ze gaan het "hele jaar" door!

En dan snap ik het wel..

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:33

daantjuhhh schreef:
Urielle schreef:

Ja 1 keer in het jaar zou ik ook geen probleem mee hebben.
maar ik begrijp dat het hier gaat om zeg maar een blijvende atractie???? (heb ik dat goed?)
Dus ze gaan het "hele jaar" door!

En dan snap ik het wel..

De pony's staan 6 maanden per jaar op de weide, 6 maanden per jaar op kermissen ( en staan dan wel continu in de vrachtwagen of hun paar uurtjes rondjes stappen in de piste) Op de kermis van Gent staan ze zo'n 2 a 3 weken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:25

De pony's van Gent ken ik niet,Die van Antwerpen wel.Te grote cowboyzadels, slecht passen de hoofdstellen,te lange gescheurde hoeven.Een vent die af en toe een tik met een zweepje uit deelt.
Mijn kinderen hebben nog nooit op zo'n pony mogen rijden
Ik hoop dat alle gemeentes hun voorbeeld volgen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:35

Payal schreef:
idd,, als ze willen rijden gaan ze maar naar de manege..

Alsof het op veel manages zo geweldig goed gaat met de paarden!

Ik denk dat die paarden zo gigantisch bom proof zijn dat de muziek ed hen helemaal niets meer uitmaakt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:25

Goed besluit.
Vjestagirl'; Het gaat er niet om hoe Bomproof de pony's zijn, het gaat erom dat ze uren lang rondjes stappen bij hele harde muziek. Of ze er nou tegen kunnen of niet; het is niet goed voor ze. Lachen *niet aanvallend bedoelt! Kusje

Ik vind het een heel goed besluit, vond het altijd al sneu voor die pony'tjes. Bijna overal waar k ze op kermissen tegenkwam hadden ze geen passende zadeltjes of hoofdstelletjes enzo..
En al zouden ze dat wel hebben, er is een hele mooie draaimolen met neppaardjes, dan gaan ze daar maar op zitten.
Net echt Huilen van het lachen

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:34

Dit snap ik echt niet: ik vond die molens niet slecht!
het dierenwelzijn van die pony's word echt streng streng gekontroleerd en er is dus geen reden tot paniek!! want de pony's worden soms ook gewiseld tijdens de wekends door de uren die ze draaien. en idd ze moeten op weide's in de gemeenten dat de kermisatractie staat! en als dat niet gebeurd zijn ze hun pony's dus kwijt.. ik vind dat dit niet nodig was. jij zit ook dagelijks op school. en die pony's doen ook hun dagelijkse job. en ze vinden het echt niet erg om kindjes rond te lijden! want zwaar werk is het niet ook krijgen ze waten in de oren en die zorgt ervoor dat het geluidsoverlast minder word dus! en ze staan zeker niet mager. dus krijgen genoeg te eten. is er eentje ziek? dierenarts er direckt bij! nu ik vind dit niet echt kunnen dat ze plots zeggen.. gedaan.???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Misschien kunnen we terug naar`de slaventijd! Kunnen we die mensen ook in draaimolen zetten.
Kan niet begrijpen dat je het niet zielig vind voorpony's.

Of vind je het wel zielig als mensen slavenarbeid moeten verrichten?