Het grote gevaar wijkt nooit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het grote gevaar wijkt nooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 17:13

http://www.enschede.tctubantia.nl/17764 ... ijkt_nooit
tctubantia.nl

Military-amazone Tina Richter verongelukte in augustus van dit jaar na een val van haar paard. Het gebeurde tijdens de cross van de Duitse kampioenschappen. De 32-jarige Richter was geen amateur, ze behoorde jarenlang tot de Europese top. Een week daarvoor werd de eventingwereld ook al opgeschrikt door een dode: amazone Anke Wolf stierf tijdens een cross in Neu-Wulmstorf. En ze waren niet de eerste slachtoffers dit jaar.

Het Engelse magazine Horse and Hound meldde vorige maand dat er voor hen al negen ruiters het leven lieten tijdens dit onderdeel van de paardensport. Heftige cijfers, die het imago van de sport geen goed doen. Want ook al wordt er al jaren gehamerd op veiligheid, blijkbaar is eventing (military) nog steeds een sport vol (te) grote risico's, voor zowel ruiter als paard. Vandaag is de grote dag van de Military van Boekelo.

Ruim 40.000 mensen komen naar het terrein bij Usselo om de cross te lopen. Parcoursbouwer Sue Benson is voor het zevende jaar verantwoordelijk voor de 23 hindernissen die in het veld staan opgesteld. In haar Boekelose 'bouwperiode' maakte ze tot nu toe geen ongelukken mee. Voor haar tijd verongelukten er vier paarden, Morning Star van Ralph Seidel was in de beginjaren van het evenement de eerste die niet levend uit de cross kwam. In de jaren negentig overkwam het ruiter Hanno Köhnke, zijn paard verongelukte in de waterbak.

Het jaar '97 zal voormalig parcoursbouwer Han van Amerongen zich nog heel goed kunnen herinneren. Twee paarden gingen de mist in op dezelfde hindernis: allebei dood. "Ik heb gelukkig nog niet veel unhappy momenten in Boekelo gehad", zegt Sue Benson. "Maar dat wil niet zeggen dat het me niet een keer overkomt. Ik heb voor Boekelo wel eens een verschrikkelijk moment meegemaakt, maar daar wil ik liever niet over praten", zegt ze. "Het ergste wat een bouwer kan overkomen is een ongeluk, echt geloof me. Dat wil niemand meemaken, maar het gebeurt." Het is de internationale paardensportfederatie FEI ook niet ontgaan dat er recentelijk wel erg veel doden in de eventingtak zijn gevallen. Daarom heeft de federatie een permanente werkgroep ingesteld. Onder leiding van oud-ruiter en parcoursbouwer David O'Conner wordt bekeken wat er nog meer voor nodig is om de sport veiliger te maken.

"Maar wat we ook doen, we kunnen niet alle risico's uit de sport halen", zegt Benson. "We werken heel hard om uit te zoeken hoe we de cross zo veilig mogelijk kunnen maken. We maken gebruik van ronde hindernissen, die stabiel zijn, passen veel kleuren toe voor de diepte, kijken goed naar afstanden en gebruiken waar nodig breekbare pinnen. We zijn er altijd mee bezig." "Maar", vervolgt ze: "sporten die bezoekers een gevoel van sensatie geven, brengen nou eenmaal een risico met zich mee. Dat is ook zo bij motorsport.

Ik kan geen cross maken die te makkelijk is, we hebben winnaars en verliezers nodig. En vergeet niet dat de ruiters uiteindelijk verantwoordelijk zijn. Zij moeten de vragen in de cross zelf beantwoorden. Wat kan het paard aan en wat niet? Dat weten zij." Voor Boekelo gelden strenge kwalificatie-eisen, maar heel soms wil er wel eens een ruiter doorglippen die niet klaar is voor de uitdaging. "Zij kunnen heel pijnlijke fouten maken." Benson wordt wel eens moedeloos van de vragen over veiligheid, maar het is inherent aan haar vak, begrijpt ze. "Eventing is niet de gevaarlijkste sport die er is. Er schijnen meer doden te vallen tijdens het vissen, dan in de paardensport." Ze moet er zelf om lachen: "Het is statistisch bewezen en ik heb het zo vaak gehoord dat ik het wel moet geloven. Blijkbaar verdrinken vissers of krijgen ze een grote haak in hun lichaam." Vandaag is de dag van de cross. Ontspannen zal ze allerminst zijn: "Het fijnste moment komt na de wedstrijd, als alles goed is gegaan."

Adriana

Re: Het grote gevaar wijkt nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:38

Jeetje dat van Köhncke wist ik niet, daar ben ik 3 weken terug nog op stal geweest... zijn vrouw is nu eventing amazone.

Het lijkt me idd een heftige sport, maar overal zitten risico's aan!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:38

het is wel een eng idee, dat er toch mensen verongelukken aan die sport , maar zo kunnen we nog tig sporten meer opnoemen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:52

Natuurlijk is het naar en hoop je altijd dat het jou niet overkomt. Maar het kan gebeuren en dat weet je als ruiter ook als je deelneemt aan zo'n evenement.

Tijdens het springen gebeuren soms ook hele nare ongelukken en mijn naarste val was tijdens het losdraven met springles...Paard struikelde en toen lagen we samen.
Voetballers vallen soms ook dood neer op het veld en dat is ook nog steeds niet verboden. Ik vind het prima dat de FEI er scherper op wordt en dat er nog meer aandacht voor veiligheid komt, maar ik denk dat we er ook niet in door moeten schieten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:38

gewoon de hindernissen iets lager en simpeler maken,zo wordt het risico ook veel minder dat de paarden verongelukken....of is het dan niet leuk meer....?????

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 10:34

geerke schreef:
gewoon de hindernissen iets lager en simpeler maken,zo wordt het risico ook veel minder dat de paarden verongelukken....of is het dan niet leuk meer....?????

Nee, dan kom ik niet meer

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:42

geerke schreef:

(Parcoursbouwer Sue Benson)

Ik kan geen cross maken die te makkelijk is, we hebben winnaars en verliezers nodig. En vergeet niet dat de ruiters uiteindelijk verantwoordelijk zijn. Zij moeten de vragen in de cross zelf beantwoorden. Wat kan het paard aan en wat niet? Dat weten zij." Voor Boekelo gelden strenge kwalificatie-eisen, maar heel soms wil er wel eens een ruiter doorglippen die niet klaar is voor de uitdaging. "Zij kunnen heel pijnlijke fouten maken."

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:38

dus het is alleen leuk als er ongelukken gebeuren?????

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:41

Waar slaat dat nou weer op? Een vriendin van mij heeft ook 4 sterren eventing gereden. Ik vindt het geweldig om haar te zien trainen. Die paarden van haar vinden het ook geweldig. Ik vindt het geweldig om te zien, maar zelf doe ik het niet omdat ik er niet genoeg kwaliteit voor heb.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:28

geerke schreef:
dus het is alleen leuk als er ongelukken gebeuren?????

uhm nee maar wie beweerd dat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:24

sjoerd,die komt niet meer als de hindernissen lager en simpeler worden,dus de kans op ongelukken minder groot wordt.Dus daarom mijn conclusie,eerlijk gezegd zit ik weleens formule 1 wedstrijden te kijken en vind het dan toch wel spectaculair als er een uit de bocht vliegt en in de fik vliegt,sensatie belust dus,maar in dit geval gaat het om dieren dat vind ik iets heel anders,een mens maakt een vrijwillige keuze om risico te lopen,betrek daar als het even kan geen dier in.
Trouwens in de natuur zou een paard nooit over z'on grote pick nick tafel heenspringen,hij loopt eromheen......

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:06

geerke schreef:
sjoerd,die komt niet meer als de hindernissen lager en simpeler worden,dus de kans op ongelukken minder groot wordt.Dus daarom mijn conclusie,eerlijk gezegd zit ik weleens formule 1 wedstrijden te kijken en vind het dan toch wel spectaculair als er een uit de bocht vliegt en in de fik vliegt,sensatie belust dus,maar in dit geval gaat het om dieren dat vind ik iets heel anders,een mens maakt een vrijwillige keuze om risico te lopen,betrek daar als het even kan geen dier in.
Trouwens in de natuur zou een paard nooit over z'on grote pick nick tafel heenspringen,hij loopt eromheen......

Doen ze dat echt?