Friese "drama van Marrum" paarden weer niet weggehaald

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bayja

Friese "drama van Marrum" paarden weer niet weggehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 14:58

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7272 ... 1#reacties
telegraaf.nl

Eigenaar Lootsma van de 'dobbepaarden', die vorig jaar in het buitendijkse gebied in Friesland vaststonden in hoog water, wil zijn dieren niet voor 15 oktober weghalen. De boer pacht het buitendijkse land van landschapsorganisatie It Fryske Gea. It Gea heeft alle 25 pachters een brief gestuurd dat ze voor 15 oktober hun dieren uit het buitendijkse gebied moeten halen, omdat dan het stormseizoen begint. Lootsma vindt dat hij te laat is geïnformeerd en zijn vrouw stelde donderdag dat ze daarom geen tijd hebben de paarden op te halen. Directeur Ultsje Hosper van It Gea dreigt nu het pachtcontract van de familie Lootsma te ontbinden.

Lootsma haalt wel al zijn koeien voor de deadline uit het buitendijkse gebied. „Want dat hadden we al gepland”, aldus zijn vrouw. „Maar wij hebben een bedrijfsvoering met een planning en dat kunnen we niet zomaar veranderen”, aldus de vrouw over de weigering om de paarden weg te halen. De boer is overigens wel voornemens de dieren later dit najaar binnen te halen.

It Fryske Gea gaat volgend jaar in het buitendijkse gebied de zogenoemde opdijken verhogen. Die zijn te laag. Als de opdijken hoog genoeg zijn, kunnen dieren vanuit het buitendijkse gebied eenvoudig op de grote deltadijk klimmen en daar in veiligheid worden gebracht. Als de verhoging klaar is, vervalt de verplichting de dieren voor 15 oktober binnen te halen.

De paarden van Lootsma waren vorig jaar wereldnieuws. De dieren werden in de nacht van 31 oktober op 1 november verrast door het wassende water in het buitendijkse gebied. De paarden stonden drie dagen op een zogenoemde dobbe, een verhoogde drinkplaats in het buitendijkse gebied. Van de ongeveer 150 paarden verdronk een klein deel in de Waddenzee. De rest werd op vrijdag 3 november gered.

Anoniem

Re: Friese 'ramp'-paarden weer niet weggehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:59

Wat een eikel..hem eens een weekje tot aan zijn strot in het water zetten...kijken hoe hij er dan over denkt...

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:00

Ongelovelijk, ik heb er geen woorden voor. Hoe haalt hij het in zijn hoofd!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:00

En hij wil ze niet binnenhalen??? Frusty Heeft hij dan niet van vorig jaar geleerd? Nors opkijken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:02

wat een eikel, wil planning niet in de war schoppen.
dan zorg je dat je paar man extra hebt, genoeg mensen die wel willen helpen om vorig jaar`s drama te voorkomen

MJ_

Re: Friese "drama van Marrum" paarden weer niet weggehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:37

ik vind dat It Fryske Gea dit ook wel iets eerder had mogen doorgeven, waarom sturen ze die brief pas 1 week van te voren?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:40

Een ezel is volgens mij slimmer dan deze man Frusty Ik hoop dat het dit jaar goed gaat met de paarden en mocht er weer een reddingsactie uitgevoerd moeten worden, laat die man a.u.b. een enorme rekening krijgen. Zo'n man als deze kun je volgens mij alleen maar straffen om aan z'n portemonee te komen.
miss_jumpy schreef:
ik vind dat It Fryske Gea dit ook wel iets eerder had mogen doorgeven, waarom sturen ze die brief pas 1 week van te voren?

Omdat de dieren misschien elk jaar om dezelfde tijd (voor 15 oktober) de polder uit moeten en dat de boeren het zo langzamerhand wel weten?
Laatst bijgewerkt door haan op 11-10-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:41

Sinds jaar en dag is de uiterste datum om ALLE vee weg te halen 15 oktober; elke pachter WEET dat, de brief is louter als bevestiging bedoeld........................ maar ja, er staat nog gras, en dat is gratis en thuis moet je ze mesten en kuil voeren.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:41

Dit kan niet nogmaals gebeuren, kan hij niet aangeklaagd worden??

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:42

Ze zijn idd laat met de brieven sturen. Maar volgens mij staat die datum gewoon al jaren vast. Dus dan hebben ze die zogenaamde planning ook niet goed gedaan.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:42

oke als die datum vast staat trek ik mijn opmerking in!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:44

Sommige mensen leren niks van eerdere voorvallen blijkbaar .

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:47

.
Laatst bijgewerkt door Emori op 24-10-24 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:51

Maar als ie niet meer mag pachten, waar moeten de paarden dan heen vraag ik me af?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:57

Tsja, wete ik niet, ik dacht dat ik dat gehoord had. Begin nu aan mezelf te twijfelen Clown
maar, dan vind hij vást wel weer wat

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:01

Wat is dat toch voor een debiel. Het is toch verplicht? Dan moet hij zich daar ook aan houden. En de koeien zaten al in de planning maar de paarden, waar notabene vorig jaar wereldnieuws van is gemaakt, niet???

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:02

wat een ongelooflijke man. hoe komt dit toch in hem op. inderdaad aanklagen, en zorgen dat hij voor kosten opdraaid die 10x duurder zijn dan zn paarden op stal hebben!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:05

MissToseland schreef:
Op omrop fryslan was ook, dat als dit zo doorgaat, t fryske gea Lootsma niet meer laat pachten.

ja klopt, die man van het fryske gea zei dat hij lootsma altijd de hand boven het hoofd had gehouden, maar liet merken dat hij het nu zat is..
je zag lootsma ook vanuit een kraal de koeien op de kar jagen,
en er lopen nog zo'n 200 paarden, die kreeg hij er zo snel niet weg.
hij wou niet voor de camera reageren.

ik dénk, dat het tijd wordt dat hij zijn bedrijfsplan eens wijzigd...
en tja, hopen dat het droog blijft zolang de paarden er nog staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:06

Ik weet nog van vorige keer, werd er geroepen dat die boer zo goed voor zijn paarden is, er niets aan kon doen, etc. Gaat die vlieger nu ook op als volgende week ineens het weer drastisch omslaat??

Tja idd gratis he? En nog steeds gras, scheelt weer een paar baaltjes. Geen woorden voor.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:10

Wat een Koe Hoezo boer?? Hij is toch handelaar of heb ik dat mis. Heeft totaal niets voor z'n dieren over, maar dat wisten we vorig jaar ook al. Je zult er maar mee getrouwd zijn?! Ach ja z'n vrouw doet al net zo vrolijk mee Gestoord

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:10

voor de paarden wel lekker als ze nog even buiten kunnen blijven, het is ook mooi weer.
ik denk niet dat de kans enorm is dat de komende weken hetzelfde gebeurd als toen..
maar ja, het gaat nu om de regels van het fryske gea
volgens mij was het zo dat 15 oktober de einddatum is, maar dat daar wel rek in zat als het droog bleef,
misschien is dat na vorig jaar veranderd?
in elk geval, de brief kwam pas een week voor de uiterste datum, en lootsma heeft nogal wat vee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:17

Mmmm zeker lekker, buiten zo, maar 200 paarden heb je niet binnen een paar uurtjes weer op stal en zeker niet met alleen moeder de vrouw die kennelijk de scepter zwaait. En dan heb je weer het drama als vorig jaar. Ze laten ze zo lang lopen totdat het niet meer kan, elke dag gratis is gratis, toch??

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:19

Wat een debiel!
Haal da eerst die paarden weg en dan die koeien! Dan draai je je planning maar een beetje om hoor...
Niet dat het niet zielig zou zijn voor de koeien, maar al is het alleen al om al geen gezeur te hebben dat je het zo kan doen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:24

Raja schreef:
Wat een debiel!
Haal da eerst die paarden weg en dan die koeien! Dan draai je je planning maar een beetje om hoor...
Niet dat het niet zielig zou zijn voor de koeien, maar al is het alleen al om al geen gezeur te hebben dat je het zo kan doen...

Deze reactie klopt niet helemaal. Niet om vervelend te doen, maar koeien zijn pure productie dieren. Oftewel, hij draait ongelovelijk veel verlies wanneer hij die 'laat overstromen'. Niet dat ik niet denk dat de paarden productie bij hem zijn. Houd ze duidelijk niet voor de hobby. Maar de kosten en verlies daarvan zijn anders.
Ik vind dat er na vorig jaar veel meer controle op hem zou hebben moeten zijn. Schande dat hij uberhaupt geen verbod heeft gekregen op het houden van zulke aantallen paarden.

Denk niet dat hij de meest slimme persoon is, want nu krijgt hij weer half nederland over zich heen. Het is een ongeloverlijke eigenwijs persoon, die miz niet al te best voor zijn beesten is.
En hoe kan het dat al die andere boeren wel alles voor die tijd binnen kunnen halen, hij dat niet kan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:27

Hier kan ik dus zo pislink van worden!! Laat ze die vent zelf midden in het water vastzetten voor een paar dagen! Natuurlijk wel met z'n blote poten!
Als wij de paarden een paar uur in de modder laten staan, terwijl je ze sávonds in een lekkere schone stal zet, staat de dierenbescherming voor je deur! Ik snap er weer helemaal niets van!