Amazone ongewild positief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Amazone ongewild positief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 08:49

http://www.sportwereld.be/Article/Detai ... D=SN1IIHAN
sportwereld.be

De 21-jarige West-Vlaamse amazone Julie-Pascale Ruant staat twee maanden aan de kant omdat haar paard Talent in 2006 positief testte op de ontstekingsremmer flumethasone. Volgens haar vader Luc Ruant is ze het slachtoffer van een veeartskundige fout. 'Het paard had een ontstekingsremmer gekregen na een behandeling. Het middel werkt niet eens prestatiebevorderend of pijnverzachtend.'

Het is niet voor het eerst dat een paard positief test omdat restanten van medicamenten te lang in het dier aanwezig bleven. In de paardensport geldt een nultolerantie tegen doping en kan zelfs het geringste medicament leiden tot een positieve controle. Het lijkt vast te staan dat de talentrijke Ruant, in juli nog Belgisch kampioene bij de 'Young Riders', ongewild een dopingslachtoffer is geworden. Dat gebeurde na een controle tijdens de landenprijs in Le Touquet, in mei 2006.

Minimumstraf

'De bevoegde instanties vermeldden uitdrukkelijk dat mijn dochter niet verantwoordelijk was voor de positieve test', zegt Ruant. 'Daarom vochten we de schorsing van de FEI (de Internationale Ruitersportfederatie, red.) aan bij het Internationaal Sporttribunaal in Lausanne. Omdat het dopingreglement werd overtreden werd de straf behouden. Maar dan wel een absolute minimumstraf van twee maanden en tijdens een periode die wij gekozen hebben.'

De amazone uit Hooglede is geschorst tot en met 4december 2007 - een periode waarin ze sowieso niet van plan was aan belangrijke wedstrijden deel te nemen. Bij de strafmaat werd rekening gehouden met het feit dat ze nog een jonge ruiter is en dat ze na haar positieve test Belgisch kampioen werd. Dat gebeurde overigens met een ander paard.

Toeval

Het gebeurt niet vaak dat een Belgische ruiter tegen een internationale dopingschorsing aanloopt. Minder uitzonderlijk is het dat een vrouw op doping werd betrapt. Alleen al in 2007 leverden paarden van de topamazones Meredith Michaels-Beerbaum, Pia-Luise Aufrecht en Jessica Kurten een positieve test af. Toeval of niet?

'Het verschil tussen mannen en vrouwen valt inderdaad op', zegt Willy Otte, een veelgevraagde controlearts op paardensportwedstrijden. 'Wat de topruiters betreft, ben ik vrijwel zeker dat het om puur toeval gaat. Maar bij jongere meisjes kan ik me voorstellen dat zij sneller dan jongens hun paarden geneesmiddelen toedienen.' Maar voor dat laatste bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs.

Roane

Re: Amazone ongewild positief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:03

Citaat:
'Wat de topruiters betreft, ben ik vrijwel zeker dat het om puur toeval gaat. Maar bij jongere meisjes kan ik me voorstellen dat zij sneller dan jongens hun paarden geneesmiddelen toedienen.' Maar voor dat laatste bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs.

Ohja, waarom? Nors opkijken

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:36

Ja inderdaad, waarom dat?
Da's echt een vooroordeel. Nagelbijten / Gniffelen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 10:57

Omdat vrouwen over het algemeen toch minder sterk zijn en sneller bang zijn dat hun paard met ze aan de haal gaat.

En het is nou eenmaal waar dat een paard sneller met een licht klein meisje zich misdraagt, dan bij een grote stevige man.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:22

hmmm, voor je zo'n uitspraak doet is het handig te weten om wat voor doping het gaat. Kalmeringsmiddelen, ontstekingsremmers of pijn stillers of activerende/ spierversterkende middelen...

Vrouwen zijn misschien wat eerder geneigd in te grijpen als ze denken dat hun paard ergens last van heeft en dan iets te geven waar toevallig ook doping in zit. Hoestsiroop kan doping bevatten en ventipulmin is ook doping (luchtwegverwijdend en paarden krijgen er meer zuurstof en uithoudingsvermogen door) Dat zijn vrij gangbare middelen voor een kwaal waar je meestal wel voor wilt ingrijpen. In bepaalde voedingssupplementen en kruiden zit ook doping en in bepaalde zalfjes tegen mok of andere huidaandoeningen ook... Dat smeer je vaak ook zonder nadenken.

Misschien dat mannen meer denken: ach, het gaat vast vanzelf wel over en het dan even aankijken... Zo werkt het bij hunzelf immers ook vaak Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:20

"Het paard had een ontstekingsremmer gekregen na een behandeling. Het middel werkt niet eens prestatiebevorderend of pijnverzachtend"

Dit is dus onzin; Een ontstekingsremmer werkt per definitie pijnstillend DUS ook prestatieverhogend

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:09

Roane schreef:
Citaat:
'Wat de topruiters betreft, ben ik vrijwel zeker dat het om puur toeval gaat. Maar bij jongere meisjes kan ik me voorstellen dat zij sneller dan jongens hun paarden geneesmiddelen toedienen.' Maar voor dat laatste bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs.

Ohja, waarom? Nors opkijken

Wat een onzin uitspraak! eerder is het dat van de 100 jonge ruiters er 95 vrouw zijn!