De Kam debuteert in Military Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De Kam debuteert in Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 09:28

http://www.pzc.nl/sport/zeeland/article1993801.ece
pzc.nl

De Zeeuwse paardensportwereld bereikt komend weekeinde een nieuwe mijlpaal. Marcelle de Kam uit Domburg debuteert dan met haar paard Ibouche in de Military van Boekelo. Nooit eerder mocht een Zeeuwse combinatie van start gaan in deze wedstrijd, één van de zwaarste hippische evenementen die bestaan.

Als Ibouche vandaag door de keuring komt, mag De Kam morgen of vrijdag met de ruin aan de dressuur beginnen. Zaterdag staat de loodzware cross-country op het programma en zondag de afsluitende springwedstrijd. De complete wereldtop komt in het Twentse dorp aan de start, inclusief Zara Phillips, de kleindochter van de Britse koningin die zich begin dit jaar in Aken tot wereldkampioene kroonde. Ze worden gadegeslagen door zo'n 75.000 toeschouwers.

Voor de dertigjarige Domburgse komt eindelijk een droom uit. Ibouche is al zeventien en zal niet veel zware wedstrijden als in Boekelo kunnen lopen. De tijd begon te dringen. Ook vorig jaar stond de combinatie op de nominatie om deel te nemen, maar toen blesseerde het paard zich veertien dagen voor de start.

"Nu is hij fit genoeg", meldt De Kam aan de vooravond van haar debuut in Boekelo. "Misschien is zijn conditie niet optimaal. We hebben door blessuretjes niet zo hard kunnen trainen als ik wilde. Dit wordt de grootste uitdaging ooit en dan wil je natuurlijk een perfecte voorbereiding."

De amazone bereidde zich de afgelopen maanden met Thamar Zweistra van stal Hexagon voor op de dressuur, met Wim de Looff uit Veere op de cross en met een trainer in Amsterdam op het springen. Gisteren ging ze nog even naar de hoofdstad om de puntjes op de i te zetten. Springen is het zwakste onderdeel van Ibouche. De dressuur verreweg het sterkste.

Over de dressuur en ook het springen maakt De Kam zich desondanks geen zorgen. Over de cross-country wat meer. "Het gaat niet zozeer om de hindernissen, want daarop heeft mijn paard de laatste drie jaar geen fout gemaakt. Het probleem is de afstand. Die is ruim zes kilometer, tegenover drieënhalf normaal. Daar wilde ik Ibouche op voorbereiden en dat is dus niet helemaal gelukt. Aan de andere kant, het paard is zo geroutineerd, hij kan ook met wat minder af."

De Kam heeft zich ingeprent in de cross gedoseerd te rijden en haar paard niet te overvragen. Een kamikazerit zou misschien een goed resultaat kunnen opleveren. De andere kant van de medaille is dat Ibouche op zondagmorgen dan afgekeurd kan worden voor het springen. "En als hij wel goedgekeurd wordt, is hij misschien zo moe dat hij onnodige fouten maakt. Nee, ik ga zaterdag verstandig rijden. Dat is het mooiste van de sport. De ruiter is natuurlijk belangrijk, maar over het algemeen wint het fitste paard de wedstrijd."

Met de klassering is De Kam niet bezig. Ze concentreert zich volledig op zichzelf en Ibouche. "Als we zondag van start mogen gaan, hebben we het goed gedaan. Ik denk van dag tot dag en van kilometer tot kilometer. Dat lijken geen woorden van een topsporter, maar ik moet realistisch blijven. Dit is een megazwaar en megasterk bezet evenement. En weet je, als ik alleen met mijn paard en mezelf bezig ben, loopt het meestal goed af."

Marcelle de Kam rijdt met haar paard Ibouche voor het eerst de Military van Boekelo. Het is één van de zwaarste hippische evenementen van de wereld.

MJ_

Re: De Kam debuteert in Military Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:32

Leuk dat ze mee mag doen, ik zie haar wel eens rijden op basiswedstrijden en vind haar erg netjes rondsturen!

Alleen is het iets minder om te lezen dat haar paard niet helemaal top in conditie is...

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 09:36

Veel succes voor marcella!!
Zet em op!!!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:27

Top dat Marcella ook mee mag rijden. Ze heeft een nette rijstijl en heeft d'r paardjes goed aan het lopen, maar ik vind het wel vreemd om te lezen dat het paard niet helemaal topfit zou zijn... Verward

Maar goed het kan natuurlijk ook een verdraaiing van de woorden van Marcella zijn.
Ik heb ook ooit eens een intervieuw gegeven aan een niet paardensportjournalist. En ik heb echt geprobeerd het op z'n jip en jannekes uit te leggen. Maar als je het dan terugleest in de krant... Nagelbijten / Gniffelen

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:30

lijkt me niet dat Marcella meedoet aan zo'n zware wedstrijd als ze weet dat t paard het niet af zou kunnen!
Idd, woorden zijn makkelijk verdraaid hoor!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:32

dat is ook zo. Misschien bedoelde ze alleen dat ze graag nog iets verder door had kunnen trainen en dat dat niet lukte waardoor ze nu niet vol voor de tijd gaat rijden ofzo.
Als ze maar lekker rond kan sturen!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 08:49

Veel succes! Fijn dat het toch gelukt is, na de domper van vorig jaar!