Paard breekt voet bij verkeersongeval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard breekt voet bij verkeersongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 11:20

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/59889
blikopnieuws.nl

Bij een verkeersongeval op de Koekoeksweg in IJsselmuiden raakte zaterdagmiddag, 6 oktober, een paard gewond bij een verkeersongeval. Het dier brak een voet. Het paard, dat voor een wagen liep, was op hol geslagen. De bestuurder, een 52-jarige man uit IJsselmuiden, probeerde het dier tot stilstand te krijgen door krachtig af te remmen.

Daarbij sloeg de kar voorover en kwam op het achterbeen van het paard terecht. Zowel de bestuurder als een 15-jarige medepassagiere uit Grafhorst, vielen uit de kar. Zij liepen schaafwonden op.

RRteam

Re: Paard breekt voet bij verkeersongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:25

1 ding is zekker die kar remt gevaarlijk goed als die voorover klapt

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:26

Ik lees op het moment ontzettend veel berichten over paarden die op hol slaan voor de kar. Worden de dieren niet meer goed beleerd? Of is het puur toeval??

eveliensas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:30

Denk je ook een leuke buitenrit te maken in het zonnetje met je paard voor de kar.

Helaas gebeuren deze dingen, maar dat het komt dat ze niet meer goed beleerd worden lijkt me onzin.
Ik denk dat het toeval is. Paard kan van iets simpels schrikken. Maarja...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:32

en hoe is het met het paard, of is die in de paardenhemel?

eveliensas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:32

maatje31 schreef:
en hoe is het met het paard, of is die in de paardenhemel?

Ja dat vroeg ik me ook al af, maar ik denk dat laatste wat je zei.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:33

Ik hoor er ook steeds meer over, en het leek mij ook heel leuk om mijn pony voor de kar te laten beleren.. Ik dacht ook altijd dat het wel mee zou vallen, maar ik weet nu wel dat ik af haak.. Mijn pony werd toen verkocht omdat het niet voor de kar kon, ik heb vanalles met haar geprobeerd en ze heeft nog nooit iets echt eng gevonden of weet ik veel wat.. keb haar zelfs iets laten slepen, maar ze slaat snel.. Ik haak hier nu wel vanaf.. Straks gebeurt er wel echt een keer iets ergs Knipoog

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:34

Arm paardje Boos!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:37

Dit is gewoon onzin .. paarden onder zadel kunnen net zo goed hun voet breken ...
En 1 ding moet je niet vergeten het blijven vlucht dieren zowel een paard onder de man als voor de kar

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:46

iepsel schreef:
Ik lees op het moment ontzettend veel berichten over paarden die op hol slaan voor de kar. Worden de dieren niet meer goed beleerd? Of is het puur toeval??

Je haalt me de woorden uit de mond Haha!

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:53

Wat vreselijk voor iedereen.
Maar bij mijn weten kan een kar alleen maar zo over de kop slaan als hij voor remmen had en achter niet.
(Net als bij een fiets, als je hard fietst en je remt met je voorremmen dan kun je zo over de kop slaan en als je remt met achter kan het zo wie zo niet en als je zowel voor als achter remmen hebt ook niet.)

Ben wel beniuwd hoe het nu is met een ieder.

Ook van schaafwonden kun je heel veel last hebben en over het paardj maar neit te spreken.

Beterschap voor iedereen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:04

Ondingen die voorremmen, ik vraag me altijd weer af waarom mensen uberhaupt met een voorrem willen rijden, achter is voldoende en een paard op hol trekt door elke rem heen.

Er zijn veel ongelukken met aanspanningen tegenwoordig dit ligt deels in het beleren van de dieren, deels aan het verkeer (dat totaal niet is ingesteld op een aanspanning), maar voor het allergrootste gedeelte bij de menners zelf.

Kijk maar eens bij AR hier op bokt, hoeveel mensen het 'wel leuk lijkt' hun paard/shet voor een karretje te knopen. De 'deskundige' die begeleid is dan de buurman die recent zijn koetsiersbewijs heeft behaald......en dan zijn ze verbaasd dat het een keer helemaal mis gaat.

Helaas zijn de paarden altijd de pineut bij dit soort ongevallen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:07

Niet over mij heenvallen hoor Haha! , maar zou het niet zo kunnen zijn dat de gemiddelde koetsier eigenlijk helemaal niet zo'n paardenmens is. Degenen die ik ken zijn in ieder geval mensen die niets met paarden hebben, maar het wel geinig vinden om met zo'n karretje rond te rijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:12

LDRD schreef:
Niet over mij heenvallen hoor Haha! , maar zou het niet zo kunnen zijn dat de gemiddelde koetsier eigenlijk helemaal niet zo'n paardenmens is. Degenen die ik ken zijn in ieder geval mensen die niets met paarden hebben, maar het wel geinig vinden om met zo'n karretje rond te rijden.

Ja Ja Ja
Daarbij totaal geen gevoel voor het paard hebben.
En het beter weten dan wie dan ook(oeps zei ik dat nou hardop)

Eigenlijk zou het moeten zijn zoals in Frankrijk waar een beginnend bestuurder van een auto, bewezen moet hebben goed
te kunnen rijden, veilig enz voordat hij de grote weg op mag en harder dan 80km mag rijden.

Nou laat men dan in Nl bepaalde eisen stellen voordat men met paard en wagen de weg op mag.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:15

Ik woon in IJsselmuiden, maar ik hoor dit nu pas.
Ik weet niet wie het is, maar zou het best willen weten.
Het lijkt me sowieso niet heel handig om bij grote snelheden de voor rem te gebruiken, daardoor kantelt de wagen naar voren, en ja dan krijg je dit.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:16

LDRD schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, alleen wil ik deze lieden geen koetsier noemen Knipoog
Daar komt bij dat mensen het onderschatten hoe ongelovelijk moeilijk mennen is, men wil ook niet investeren in goede instructie en deugelijk materiaal.
Het lijkt zo simpel, karretje er achter, relaxed aan een los leidseltje stappen en van het weer genieten al kletsend met de familie op de achterbank......
Maar door dit gebrek aan 'contact' met het paard gaat het gewoon veel sneller fout dan OHZ.
Daar komt bij dat zo'n wagen natuurlijk een gevaarte is zo achter een op hol geslagen paard met alle gevolgen van dien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:18

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:19

Een mens doet rare dingen in paniek, hij dacht stilstaan en snel, niet slim dat is waar, maar je weet niet goed wat je doet als je zo snel moet handelen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:21

iepsel schreef:

Daar zat ik net dus ook aan te denken,enkele weken geleden heb ik het overigens met eigen ogen meegemaakt,paard slaat op hol,ik zie de menner van de bok vliegen en paard aan de haal,paard was helemaal in paniek van niks er was niks aan de hand,geen prettig gezicht.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:23

scaramoush schreef:
Een mens doet rare dingen in paniek, hij dacht stilstaan en snel, niet slim dat is waar, maar je weet niet goed wat je doet als je zo snel moet handelen.

Als er geen voorrem op je wagen zit kun je deze ook niet (per ongeluk) intrappen, waardoor je voorover kiept.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:23

Weer een menner met een probleem.

Ik denk idd ook dat het geen toeval is maar een combinatie van dingen. En dat er nu meer aandacht aan besteed wordt in de berichtgeving.

De meeste menpaarden staan vrij hoog in het voer tegenwoordig, overige weggebruikers die geen rekening met paarden houden, meer grapjassen die er lol aan beleven een paard te laten schrikken en nonchalance van de menners meer.

Hier in de buurt is pasgeleden een kar tegen een viaduct geklapt na een stommem actie van de menner. De man mende zowiezo altijd alleen met een erg opgefokt paard dat ook nog eens met heel veel druk gement wordt. Paard en man waren gekneusd kar total loss.

Gister kwamen we hem weer tegen met een nieuwe kar, alleen met een opgefokt paard scheurde hij een bocht door met de rem erop waarbij 2 wielen de grond niet meer raakte. Binnenkort zullen we wel weer zo'n bericht hier krijgen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:59

een paard is en blijft een paard..
zo zie je dat maar weer..

ik was er niet bij dus kan over de situatie ook geen oordeel hebben..
hoe is het nu met het paard en met de menner?